خبر روز

چه کسانی معاف از مالیات حقوق هستند؟ اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.

سقف معافیت و نرخ پرداخت مالیات حقوق‌بگیران در سال 1403 اعلام شد.

بر اساس متن نهایی لایحه بودجه سال 1403، با افزایش2 میلیون تومانی سقف معافیت مالیاتی حقوق، معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران به 12 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین گفته شده از ۱۲ تا ۱۶.۵ میلیون تومان مالیات ۱۰درصدی اخذ می‌شود. در واقع درآمد مشمول مالیات ماهانه تا رقم ۱۲ میلیون تومان طبق جدول معاف از مالیات حقوق سال ۱۴۰۳ خواهد بود و درآمد مازاد بر آن به صورت پلکانی و به نسبت درآمد مشمول مالیات می‌شود.

در سال 1403، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی که با عناویتی از جمله حقوق، مزایای مقرری یا مزد، حق شغل، فوق‌العاده‌ها، حق‌الزحمه، حق مشاوره و… که به‌صورت نقدی و غیرنقدی از یک یا چند منبع در بخش دولتی یا غیردولتی دریافت می‌کنند، به این شرح تعیین شده است: «سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۹۴) قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی در سال ۱۴۰۳ مبلغ یک‌میلیاردوچهارصدوچهل میلیون (۱،۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.»

مطابق این لایحه، حقوق‌بگیرانی که سقف دریافتی آن‌ها 12میلیون تومان است و در مجموع سالانه معادل 144میلیون‌ تومان حقوق دریافت می‌کنند، معاف از مالیات هستند. افرادی که حقوق آن‌ها بین 12 تا 16.5 میلیون‌ تومان و در مجموع سالانه حدود 144 تا 198 میلیون تومان است، مشمول 10 درصد مالیات می‌شوند. حقوق‌بگیران 16.5 تا 27 میلیون تومانی که مجموع دریافتی آن‌ها در یک سال 198 تا 324 میلیون تومان است، 15 درصد از دریافتی خود را بابت مالیات پرداخت می‌کنند. آن‌دسته از افرادی که حقوق ماهانه آن‌ها بین 27 تا 40 میلیون است که میانگین دریافتی آن‎ها در سال 324 تا 480 میلیون تومان است، مشمول پرداخت 20 درصد مالیات، و درنهایت حقوق‌بگیرانی که ماهانه بالای 40 میلیون تومان دریافتی دارند و مجموع حقوق سالانه آن‌ها بیش از 480 میلیون است، مالیات 30 درصدی پرداخت خواهند کرد.

آن‌طور که در گزارش‌های مربوط به محاسبه حقوق گفته شده، معافیت‌های ذکرشده در قانون به‌صورت سالانه است و مالیات پرداخت‌شده در پایان هر ماه به‌صورت علی‌الحساب است و مالیات قطعی در پایان سال و لیست تعدیل محاسبه‌شده توسط حسابدار شرکت/ سازمان مشخص خواهد شد. در صورتی که جمع پرداختی‌های مشمول مالیات در کل سال از معافیت مالیات حقوق سال ۱۴۰۳ کمتر باشد، این مبلغ مازاد پرداختی توسط سازمان امور مالیاتی به کارگر برگشت داده می‌شود.

منبع: تابناک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا