بیمه آتش سوزی و زلزله

بیمه آتش سوزی کارگاه چیست و چه مزایایی دارد؟

زمانی‌که با هزار ذوق‌وشوق کارگاه تولیدی خود را راه‌اندازی می‌کنید، شاید اصلا فکرش را نکنید که روزی جرقه‌ای، آتشی را شعله‌ور کند که همه دارایی شما را خاکستر خواهد کرد. هر سال از گوشه‌وکنار کشور خصوصا از بازار بزرگ تهران خبرهای ناراحت‌کننده‌ای در مورد آتش‌سوزی کارگاه‌های تولیدی می‌شنویم که یک شبه کل سرمایه افراد را می‌سوزاند. مشکل اصلی از آنجا شروع می‌شود که این آتش می‌تواند به کارگاه‌ها و ساختمان‌های اطراف سرایت کرده و فاجعه به ‌بار آورد. در چنین شرایطی بهترین راهکار که کمترین هزینه و ریسک را به‌همراه دارد، خرید بیمه آتش سوزی کارگاه خواهد بود. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی پوشش های بیمه آتش سوزی کارگاه و هزینه آن می‌پردازیم.

بیمه آتش‌سوزی کارگاه مناسب چه کسانی است؟

بیمه آتش‌سوزی به‌صورت کلی به 3 دسته اصلی مسکونی، صنعتی و غیرصنعتی تقسیم می‌شود. بیمه آتش‌سوزی غیرصنعتی مناسب کسب‌وکارهای زیر خواهد بود.

  • کارگاه‌ها؛
  • فروشگاه‌ها؛
  • ساختمان‌های اداری؛
  • مطب پزشک؛
  • مراکز درمانی؛
  • واحدهای تولیدی کوچک؛
  • واحدهای آموزشی.

همان‌طور که مشخص است، بیمه آتش‌سوزی کارگاه در دسته غیرصنعتی قرار می‌گیرد و برای دیگر کسب‌وکارهایی که به آن‌ها اشاره شد نیز مناسب خواهد بود.

برای انتخابی مناسب بهتر است مقاله بیمه آتش‌سوزی بهتر است، بیمه زلزله یا بیمه سرقت؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

مزایای خرید بیمه آتش‌سوزی کارگاه

حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی که تنها نیاز به یک ماده‌سوختنی، جرقه و اکسیژن دارد، غیرقابل‌ پیش‌بینی است. احتمال آتش‌سوزی ممکن است در کارگاه‌های تولیدی که مواد اولیه یا محصولات قابل اشتعال دارند با درصد بالایی افزایش پیدا ‌کند. باتوجه‌به اینکه برخی از مواد باعث شعله‌ور شدن آتش و حتی انفجار می‌شوند، پس همیشه خطر سرایت کردن آتش از کارگاهی به کارگاه دیگر نیز وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی بهترین راهکار برای جبران خسارت‌های وارده، خرید بیمه خواهد بود. از مهم‌ترین مزایای بیمه آتش‌سوزی کارگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیمه آتش سوزی کارگاه طبق سقف تعهدات بیمه‌نامه می‌تواند خسارت‌های وارده ناشی از آتش‌سوزی را جبران کند. این خسارت‌ها شامل سوختن مواد اولیه، محصولات و دستگاه‌ها و تجهیزات کارگاه خواهند بود. بنابراین مهم‌ترین مزیت این نوع بیمه، جبران خسارت‌های غیرقابل‌ پیش‌بینی ناشی از خطرات اصلی و فرعی بیمه‌نامه آتش‌سوزی است.
  • از دیگر مزایای خرید بیمه آتش‌سوزی کارگاه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در خرید این بیمه‌نامه نباید حتما مالک حضور داشته باشد. مستاجر نیز می‌تواند تمامی اموال موجود در کارگاه خود را بیمه کند.

با وجود مزایای بررسی شده، اگر واحدی صنعتی یا غیرصنعتی مانند کارگاه و تولیدی دارید، بهتر است برای خرید بیمه آتش‌سوزی اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه آتش‌سوزی صنعتی و غیرصنعتی، بیمه‌ای ضروری برای محل کسب‌وکار شما را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی کارگاه

بیمه آتش سوزی کارگاه مانند هر نوع بیمه‌ دیگری دارای پوشش‌های اصلی و اضافی است که در آن پوشش‌های اصلی به‌عنوان پوشش پایه نیز شناخته می‌شوند. اما اگر بیمه‌گذار نیازمند دریافت خدمات بیشتری باشد، می‌تواند پوشش‌های اضافی را نیز به بیمه‌نامه اضافه کند. توجه کنید که با افزایش تعداد پوشش‌ها، حق‌بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند.

پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه آتش‌سوزی کارگاه به شرح زیر هستند.

پوشش‌های اصلی بیمه آتش سوزی کارگاه

پوشش‌های اصلی به‌عنوان موارد پایه در بیمه آتش‌سوزی کارگاه شناخته شده و خطرات اصلی را شامل می‌شوند.

پوشش آتش‌سوزی

پوشش آتش‌سوزی برای مواردی است که ترکیب ماده‌ای با اکسیژن باعث ایجاد جرقه و شعله‌ور شدن آتش می‌شود. در واقع این اصلی‌ترین پوشش آتش‌سوزی کارگاه است.

پوشش انفجار

در مواردی که انفجار وسیله‌ای که از انرژی گاز، مایع یا بخار استفاده می‌کند خسارت‌هایی ایجاد کند که منجر به آتش‌سوزی کارگاه شود، این پوشش کاربرد خواهد داشت. لازم است بدانید که هر نوع انفجاری در این پوشش قرار نمی‌گیرد، بنابراین باید به استثنائات بیمه آتش‌سوزی نیز توجه کنید. از جمله این موارد می‌توان انفجار به‌دلیل جنگ، شورش و بلوا اشاره کرد. در نتیجه اگر آتش‌سوزی به این دلایل باشد، بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت‌های وارده نخواهد داشت.

پوشش صاعقه

صاعقه عامل مهمی در شکل‌گیری جرقه و به‌دنبال آن آتش است. بنابراین در مورد چنین بلایای طبیعی، پوشش‌های اصلی بیمه‌نامه خسارت‌‌های وارده ناشی از آتش‌سوزی بر اثر برخورد صاعقه و آتش گرفتن کارگاه را جبران خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه آتش‌سوزی چه چیزهایی را پوشش می‌دهد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی کارگاه

پوشش‌های اضافی جزو مواردی هستند که بیمه‌گذار با انتخاب آن‌ها باید حق‌بیمه بالاتری پرداخت کند. اما در مقابل بیمه‌نامه کامل‌تری برای آتش‌سوزی کارگاه دریافت خواهد کرد. اگر پوشش‌های اضافی را به بیمه‌نامه اضافه نکرده باشید، در صورت بروز حادثه آتش‌سوزی یا دیگر خسارت‌های وارده به دلایل زیر، بیمه‌گذار مسئولیتی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت.

  • پوشش زلزله؛
  • پوشش سیل، طغیان آب رودخانه یا دریا؛
  • پوشش گردباد و طوفان؛
  • پوشش ضایعات ناشی از بارش باران و برف؛
  • پوشش سقوط هواپیما یا قطعات آن؛
  • برخورد یک جسم خارجی با کارگاه؛
  • شکستن شیشه‌های کارگاه به‌دلیل برخورد جسم خارجی؛
  • انفجار ظرف‌های تحت فشار صنعتی؛
  • پوشش ریزش کوه و سقوط بهمن؛
  • پوشش ترکیدگی لوله‌های آب، تانکر و فاضلاب دستگاه‌های آب‌رسانی؛
  • پوشش نشست ساختمان و رانش زمین؛
  • پوشش سرقت در صورت شکست حرز.

بیمه‌گذار باید بر اساس نیازهای کارگاه خود برای خرید پوشش‌های اضافی اقدام کند. به‌عنوان‌مثال، اگر کارگاه در نزدیکی رودخانه یا دریا قرار ندارد، شاید نیازی به پوشش سیل، طغیان آب رودخانه یا دریا نباشد، یا اگر کارگاه در نزدیکی کوه قرار نداشته باشد، ممکن است بیمه‌گذار پوشش ریزش کوه و سقوط بهمن را انتخاب نکند. البته انتخاب آگاهانه پوشش‌های اضافی نیاز به دریافت مشاوره اصولی از کارشناس بیمه دارد. تنها در این شرایط است که می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین پوشش‌ها را برای بیمه آتش سوزی کارگاه انتخاب کنید.

استثنائات بیمه آتش‌سوزی کارگاه

در هر بیمه‌نامه‌ای، بیمه‌گر با در نظر گرفتن میزان ریسک بالای حادثه، ممکن است برخی از موارد را پوشش ندهد. بیمه آتش‌سوزی نیز شامل استثنائاتی به شرح زیر است که از عهده بیمه‌گر خارج خواهد بود.

  • استهلاک؛
  • آتش‌فشان؛
  • امواج صوتی؛
  • خسارت ناشی از نفوذ حیوانات موذی و حشرات؛
  • مواد رادیواکتیو؛
  • فلزات قیمتی، طلا، اوراق بهادار و مسکوکات؛
  • هزینه‌های بازسازی و جمع‌آوری؛
  • آثار هنری، نسخه‌های تاریخی و خطی؛
  • جنگ داخلی، شورش و بلوا.

پوشش‌ هزینه پاکسازی یکی از مواردی است که باید به پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی کارگاه اضافه شود. به‌این‌ترتیب پس از آتش‌سوزی، دیگر نگران هزینه‌های پاکسازی و جمع‌آوری ضایعات نخواهید بود چون شرکت بیمه آن‌ها را جبران خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله پوشش هزینه پاکسازی در بیمه آتش‌سوزی چیست؟ را در بلاگ ازکی مطالعه کنید.

آیا خرید بیمه آتش سوزی کارگاه اجباری است؟

هیچ اجبار قانونی برای خرید بیمه آتش‌سوزی کارگاه و ساختمان‌های اداری، تجاری، صنعتی و مسکونی وجود ندارد. اما چون بیشتر کارگاه‌های تولیدی کنار هم هستند و ممکن است سهل‌انگاری یک فرد باعث شروع آتش‌سوزی و سرایت آن به کارگاه‌های دیگر شود، بنابراین خرید بیمه آتش‌سوزی کارگاه می‌تواند سرمایه شما را از سوختن و خاکستر شدن نجات دهد. در نتیجه بهتر است یک‌بار هزینه کنید اما در مقابل، به‌مدت یک‌سال دیگر نگران آتش‌سوزی کارگاه و خسارت‌های کمرشکن آن نباشید. تنها کافی است پوشش‌های مناسبی را مطابق نیاز انتخاب و سقف تعهدات بیمه‌نامه را تعیین کنید.

قیمت بیمه آتش‌سوزی کارگاه چقدر است؟

خیلی از کسانی که تولیدی دارند، به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که «قیمت بیمه آتش سوزی کارگاه چقدر است؟»

همان‌طور که اشاره شد، بیمه‌آتش سوزی دارای 2 دسته پوشش‌های اصلی و اضافی است. پوشش‌های اصلی به‌عنوان پوشش پایه در نظر گرفته شده و در همه‌ی بیمه‌نامه‌ها وجود دارند. اما گاهی بیمه‌گذار مطابق نیازهای خود پوشش‌های اضافی را انتخاب می‌کند که به‌صورت مستقیم روی قیمت بیمه آتش سوزی کارگاه تاثیر می‌گذارند. از طرفی، کارشناس بیمه با بررسی کارگاه میزان ریسک آتش‌سوزی را تخمین می‌زند. در این بررسی، موارد زیر لحاظ می‌شود.

  • متراژ کارگاه؛
  • مورد بیمه‌شده؛
  • وجود یا عدم وجود سیستم اطفاء حریق؛
  • منطقه یا موقعیت کارگاه؛
  • وجود یا عدم وجود مواد اشتعال‌زا.

با در نظر گرفتن موارد فوق، پوشش‌های اصلی و تعداد و نوع پوشش‌های اضافی انتخاب شده توسط بیمه‌گذار، قیمت هر بیمه‌نامه آتش‌سوزی کارگاه متفاوت از دیگری خواهد بود. چون هر کارگاهی شرایط و ریسک حادثه مختص به خود را داشته و بیمه‌گذار پوشش‌های به‌خصوصی را انتخاب می‌کند. البته نباید سقف تعهدات انتخابی توسط بیمه‌گذار را نادیده گرفت. وقتی حداکثر سقف تعهدات را انتخاب می‌کنید، می‌توانید در زمان بروز حادثه آتش‌سوزی، بیشترین خسارت را از شرکت بیمه دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله قیمت بیمه آتش‌سوزی و بیمه زلزله را چطور تعیین می‌کنند؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

خرید بیمه آتش سوزی کارگاه از ازکی

از نظر بسیاری از افرادی که کارگاه تولیدی دارند، خرید بیمه آتش سوزی کارگاه لزومی ندارد. چون تصور می‌کنند احتمال بروز حادثه بسیار پایین است یا خود را با قرار دادن یک کپسول آتش‌نشانی در کارگاه، راضی نگاه می‌دارند. اما چالش اصلی اینجاست که بسیاری از مواد اولیه، محصولات و تجهیزات و دستگاه‌های یک کارگاه قابلیت اشتعال و شروع آتش‌سوزی را دارند. در چنین شرایطی تمامی سرمایه فرد سوخته و برباد می‌رود. بنابراین بهترین راهکار خرید بیمه آتش سوزی کارگاه از ازکی خواهد بود. به‌این‌ترتیب محل کسب‌ درآمد خود را در برابر طیف وسیعی از حوادث بیمه خواهید کرد. پیشنهاد می‌شود حداکثر سقف تعهدات را انتخاب کنید تا بیشترین خسارت را دریافت کنید.

سوالات متداول

  1. آیا خرید بیمه آتش سوزی کارگاه اجباری است؟ خیر. خرید بیمه آتش‌سوزی برای کارگاه‌های تولیدی و دیگر واحد‌های صنعتی، غیرصنعتی، مسکونی و اداری اجباری نیست.
  2. پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی کارگاه کدامند؟ پوشش‌های اصلی بیمه‌ آتش‌سوزی کارگاه شامل آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه هستند. اما با خرید پوشش‌های اضافی است که می‌توانید کامل‌ترین بیمه‌نامه را داشته باشید.
  3. آیا می‌توان برای خرید آنلاین بیمه‌ آتش‌سوزی اقدام کرد؟ بله. با ورود به صفحه اصلی سایت ازکی می‌توانید وارد بخش بیمه آتش‌سوزی شده و پس از مقایسه بیمه‌گرهای مختلف، برای خرید آنلاین بیمه آتش‌سوزی کارگاه اقدام کنید.
  4. هزینه بیمه آتش سوزی کارگاه چقدر است؟ هزینه بیمه آتش‌سوزی کارگاه به‌ عوامل زیادی مانند ریسک آتش‌سوزی، نوع و تعداد پوشش‌‌های اضافی و سقف تعهدات بستگی دارد.
  5. آیا بیمه آتش‌سوزی کارگاه فقط برای مالک صادر می‌شود؟ خیر. مستاجر نیز می‌تواند برای تمام اموال و دارایی‌های موجود در کارگاه خود، بیمه آتش‌سوزی خریداری کند.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا