اطلاعات بیمه ای

بیمه مناطق آزاد و انواع آن را بیشتر بشناسید!

منطقه آزاد تجاری و اقتصادی در ایران شامل 9 شهر و بندر می‌شود که پتانسیل بالایی برای تجارت بین‌‌المللی دارند. بنابراین، این مناطق می‌توانند مانند دروازه‌ای برای تجارت جهانی باشند که باید در آن‌ها قوانین و مقررات مشخصی اجرا شود. در همین راستا، ممکن است برخی از قوانین و مقررات در این منطقه‌ها حذف شده یا حتی تخفیف پیدا کنند. علاوه‌بر قوانین، یکی از مواردی که اهمیت ویژه‌ای دارد، بیمه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ایران است. به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی انواع بیمه منطقه آزاد تجاری می‌پردازیم.

منطقه آزاد تجاری چیست؟

منطقه آزاد تجاری شامل محدوده‌ای حراست شده از یک شهر یا یک بندر است که در آن برخی از قوانین تجارت، حذف شده یا تخفیف خورده‌اند. در حال حاضر، 9 منطقه به‌عنوان مناطق آزاد ایران معرفی شده‌اند که در آن‌ها برخی قوانین و معافیت‌های ویژه برقرار است. این 9 منطقه آزاد تجاری به شرح زیر هستند.

  • کیش؛
  • قشم؛
  • چابهار؛
  • بندر انزلی؛
  • ماکو؛
  • اروند؛
  • مریوان؛
  • بانه؛
  • ارس.

در یک منطقه آزاد تجاری، بسته به سیاست‌های کشور، ممکن است برخی معافیت‌های مالیاتی، تشریفات ارزی، عوارض گمرکی و مقررات اداری وضع شود. در چنین شرایطی، واردات و صادرات کالاها از این مناطق و جذب سرمایه خارجی راحت‌تر انجام می‌شود.

بیمه منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد چیست؟

با وجود قوانین و مقررات اصلاح شده و مطابق با موقعیت اقتصادی و تجاری مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این مناطق بیشتر انجام می‌شود. از طرفی، 9 منطقه آزاد تجاری ایران به‌گونه‌ای انتخاب شده‌‌اند که خود بخشی از یک بندر تجاری محسوب شده و نقش بسزایی در واردات و صادرات آسان به ایران دارند.

طبق ماده 46 قانون مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی، سازمان‌ها مکلف به ایجاد صندوق‌هایی هستند که اهداف زیر را دنبال می‌کنند.

  • ارائه خدمات درمانی؛
  • غرامت و دستمزد روزهای بیماری؛
  • از کارافتادگی جزئی و کلی؛
  • بازنشستگی؛
  • بارداری؛
  • فوت.

این خدمات و سایر موارد مربوط به آن باید برای کارمندان مشمول مقررات بیمه مناطق آزاد لحاظ شود. بنابراین کلیه افرادی که در یک شرکت یا سازمان فعالیت دارند که مشمول قانون بیمه تامین اجتماعی است، باید حق بیمه پرداخت کنند. تنها در چنین شرایطی است که سوابق بیمه‌ای آن‌ها محفوظ بوده و از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

قوانین بیمه منطقه آزاد تجاری

حال که اهمیت استفاده از بیمه منطقه آزاد تجاری و اقتصادی برای تمامی افراد مشخص شده، زمان آن رسیده تا اطلاعات کامل‌تری درباره قوانین بیمه مناطق آزاد کسب کنید تا در صورت نیاز از مزایای آن بهره ببرید.

حفظ و انتقال سابقه بیمه‌ای

اگر فردی در گذشته مشمول بیمه تامین اجتماعی بوده و حق‌بیمه پرداخت کرده باشد اما اکنون در یکی از واحدهای اداری و تجاری مختلف منطقه آزاد مشغول به‌کار باشد، سوابق بیمه‌ای او محفوظ بوده و حتی در صورت اشتغال در کار دیگری نیز می‌تواند سوابق خود را منتقل کند.

بیمه درمانی اتباع خارجی

اتباع خارجی که مانند شهروندان ایرانی در منطقه آزاد تجاری و اقتصادی مشغول به‌کار بوده یا ساکن هستند، مشمول مزایای بیمه خواهند بود. بنابراین این افراد می‌توانند از خدمات درمانی شرکت‌های بیمه‌گر استفاده کنند.

خدمات بیمه‌ای اتباع خارجی

اتباع خارجی ساکن یا مشغول به‌کار در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ایران تنها با پرداخت 3% از حقوق خود به سازمان تامین اجتماعی می‌توانند از خدماتی مانند از کارافتادگی به هر میزان، غرامت دستمزد روزهای بیماری و مستمری بازمانده‌ها بهره‌مند شوند.

بیمه خودرو و غیره

اتباع خارجی که ساکن یا مشغول به‌کار در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ایران هستند، مشمول استفاده از خدمات بیمه‌ای مانند بیمه بدنه خودرو و غیره نخواهند بود.

در منطقه آزاد از چه بیمه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

همان‌طور که اشاره شد، هدف اصلی از ایجاد مناطق نُه‌گانه آزاد تجاری و اقتصادی در ایران، تسهیل فرایند صادرات و واردات کالا و همچنین توسعه تجارت جهانی است. به‌همین‌دلیل بیمه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی و شرایط تجارت در آن اندکی با دیگر مناطق ایران متفاوت است.

بیمه‌های قابل استفاده در مناطق آزاد

بیمه های قابل استفاده در مناطق آزاد نیز مانند بیمه‌ها در سایر مناطق کشور هستند با این تفاوت که ممکن است بنا‌به‌دلایلی حق‌بیمه پرداختی کمی متفاوت بوده یا برخی از افراد مشمول خدمات بیمه‌ای نشوند. در ادامه انواع بیمه های قابل استفاده در منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ایران آمده است.

بیمه درمانی و تکمیلی منطقه آزاد

تمامی افرادی که در شرکتی مشغول به‌کار بوده و برای آن‌ها بیمه رد می‌شود، مشمول دریافت خدمات از بیمه درمان تامین اجتماعی خواهند بود. اما این افراد در صورت تمایل می‌توانند برای خرید بیمه درمان تکمیلی گروهی یا انفرادی نیز اقدام کنند. مناطق آزاد مانند سایر مناطق کشور خدمات گسترده‌ای در این زمینه ارائه داده و تمامی افراد می‌توانند تحت پوشش این بیمه‌ها قرار بگیرند.

برای خرید بیمه تکمیلی باید ابتدا نیازها و میزان بودجه خود را بررسی کرده و سپس پوشش‌ها را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخابی آگاهانه می‌توانید مقاله بهترین بیمه تکمیلی را با بهترین پوشش‌ها بخرید را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه باربری مناطق آزاد تجاری ایران

باتوجه‌به اینکه اکثر کسانی که اقدام به تجارت در این مناطق می‌کنند، قصد صادرات یا واردات را دارند، بنابراین مهم‌ترین بیمه مناطق آزاد، بیمه باربری خواهد بود. این نوع بیمه مشمول روش‌های حمل مختلفی مانند هوایی، دریایی و زمینی خواهد شد. بنابراین تمامی تُجاری که قصد معامله دارند باید برای حمل کالای خود از هواپیما، کشتی یا لنج، قطار یا کامیون استفاده کرده و در وهله اول کل محموله را بیمه کنند.

بیمه باربری بسته به روش حمل، جزئیات پیچیده‌ای دارد. بنابراین اگر به‌دنبال صادرات و واردات کالایی از مناطق آزاد ایران هستید، باید با انواع بیمه‌های باربری نیز آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله انواع بیمه باربری و حمل‌ونقل و خسارت‌های تحت پوشش آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه خودرو مناطق آزاد تجاری ایران

یکی از ویژگی‌های مناطق آزاد تجاری ایران، پایین‌تر بودن قیمت خودرو نسبت به سایر شهرها است. بنابراین بیشتر افراد شاغل یا ساکن در این مناطق، خودروهای نامتعارف یا همان خودروهای گرانقیمت خریداری می‌کنند. در چنین شرایطی چون ریسک تصادف و بروز حادثه بالا است، شرکت‌های بیمه‌گر نیز شرایط دیگری برای بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه این خودروها در نظر می‌گیرند. بنابراین حق‌بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد حدود 30% بیشتر از سایر مناطق ایران است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بیمه شخص ثالث برای مناطق آزاد؛ محدوده تردد با پلاک منطقه آزاد را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه اداری، تجاری و مسکونی‌ منطقه آزاد تجاری ایران

بیمه‌هایی که برای ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند، شامل بیمه آتش‌سوزی، بیمه زلزله و بیمه آسانسور هستند. بیمه آتش‌سوزی بر اساس نیازها و کاربری محل به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود که می‌تواند شامل بیمه آتش‌سوزی کارگاه، بیمه آتش‌سوزی مغازه، بیمه آتش‌سوزی واحد مسکونی و تجاری، بیمه آتش‌سوزی صنعتی و غیرصنعتی باشد. هر کدام از این بیمه‌ها ویژگی‌ها، پوشش‌ها و قوانین خاص خود را دارند که باید در زمان استعلام و خرید به آن‌ها توجه شود.

برای انتخاب بهترین بیمه آتش‌سوزی صنعتی، غیرصنعتی و غیره باید میان شرکت‌های بیمه‌گر و پوشش‌ طرح‌های مختلف، مقایسه‌ای دقیق و موشکافانه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بهترین بیمه آتش‌سوزی و جدول مقایسه طرح‌های مختلف را در بلاگ ازکی بخوانید.

سایر بیمه‌های منطقه آزاد تجاری

از دیگر بیمه‌های مناطق آزاد تجاری می‌توان به بیمه مسافرتی، بیمه حوادث، بیمه عمر، بیمه موبایل و بیمه مسئولیت اشاره کرد.

با بررسی بیمه منطقه آزاد به این نتیجه می‌رسیم که تمامی بیمه‌هایی که در سطح کشور مطرح و در حال سرویس‌دهی هستند، در این منطقه نیز کاربرد دارند. با این تفاوت که ممکن است حق‌بیمه اندکی متفاوت بوده یا پوشش خاصی اضافه شود.

خرید بیمه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ایران از ازکی

مناطق آزاد تجاری و اقتصادی نیز مانند دیگر مناطق کشور نیازمند انواع بیمه‌ها هستند تا افراد تحت پوشش پرداخت غرامت در صورت بروز حادثه قرار بگیرند. طبق ماده 46 قانون مقررات نیروی انسانی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه مناطق آزاد ایران، سازمان‌ها موظف به تاسیس صندوق‌هایی برای ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای به افراد هستند. در این راستا، صندوق‌ها می‌توانند با سازمان تامین اجتماعی نیز همکاری داشته باشند. در مناطق آزاد انواع بیمه‌ها کاربرد دارند اما باتوجه‌به اینکه تجارت در این مناطق بیشتر بوده و نیازمند بیمه باربری است، می‌توانید برای استعلام و خرید بیمه باربری صادراتی و وارداتی از ازکی اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. مناطق آزاد تجاری ایران کدامند؟ کیش، قشم، بانه، مریوان، ماکو، ارس، چابهار، انزلی و اروند از جمله مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ایران هستند.
  2. منطقه آزاد تجاری چیست؟ یک منطقه آزاد تجاری، محدوده‌ای از شهر یا یک بندر حراست شده است که در آن برخی قوانین حذف شده یا تخفیف خورده‌اند.
  3. حق بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد چقدر است؟ باتوجه‌به اینکه اکثر خودروها در منطقه آزاد، نامتعارف (گرانقیمت) هستند، ریسک شرکت‌های بیمه‌گر افزایش یافته و در نتیجه حق بیمه شخص ثالث منطقه آزاد 30% بیشتر از سایر شهرهای کشور است.
  4. در منطقه آزاد از چه بیمه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ در منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ایران می‌توانید از بیمه‌های درمانی و تکمیلی، بیمه خودرو، بیمه باربری و سایر بیمه‌ها استفاده کنید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا