خبر روز

سن فرسودگی خودروها در سال ۱۴۰۳اعلام شد!

بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی انواع خودرو اعلام شد.

در اسفند ماه سال گذشته، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، تصویب‌نامه هیت‌وزیران در موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو را به وزارتخانه‌های مرتبط  ابلاغ کرد که براساس آن، سن فرسودگی انواع خودروها ۱۰ تا ۲۵ سال به تفکیک نوع خودروها مشخص شده است.

بر اساس این آیین‌نامه، سن فرسودگی خودروهای شخصی و عمومی، (شامل سواری، استیشن (سفری) سواری کار و ون مسافربری)، به‌ترتیب بین 20 تا 25 سال، و 12 تا 20 سال تعیین شده است. همچنین برای مینی‌بوس‌ها، 12 تا 20 سال، و برای اتوبوس برون‌‍‌شهری، 15 سال، همچنین اتوبوس درون‌شهری بین 10 تا 20 سال، سن فرسودگی در نظر گرفته شده است. مطابق این آیین‌نامه، سن فرسودگی وانت‌ها هم از 15 سال، و کامیونت، کامیون و کشنده، 25 سال مشخص شده است. موتورسیکلت‌ها نیز بسته به بنزینی کابراتوری، بنزینی انژکتوری و برقی بین 6 تا نهایت ۱۵ سال فرسوده خواهند بود.

در تبصره یک ماده 2 این آیین‌نامه گفته شده سن خودروهای وارداتی، در صورت سابقه شماره‌گذاری، بر اساس کارت شناسایی وسیله نقلیه مشخص می‌شود، در غیر این صورت بر اساس شماره شناسایی وسیله نقلیه(VIN)  سازنده، محاسبه می‌شود.

همچنین بر اساس تبصره دوم، چنانچه خودروهای حادثه‌دیده به هر علتی، ازجمله آتش‌سوزی، تصادف سنگین و… به سن فرسودگی رسیده باشند، بر اساس گزارش مراجع ذی‌صلاح و تأییدیه فراجا و پس از ثبت در سامانه بلامانع است.

طبق تبصره۳، ماده ۲ این آیین‌نامه، در صورتی که خودروهای بالای ۱۰ سال است که مطابق جدول موضوع این ماده، به سن فرسودگی نرسیده‌اند، اگر از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مالک وسیله نقلیه می‌تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام کند؛ این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت.

درمورد اتوبوس‌های درون‌شهری هم در تبصره ۴ این ماده از آیین‌نامه مذکور تاکید شده است که سن فرسودگی این اتوبوس‌ها مشروط به بازآمد (اورهال) و أخذ تأییدیه‌های مربوط به ایمنی و زیست‌محیطی از سازمان‌های ذی‌ربط تا پنج سال قابل افزایش خواهد بود.

اگر سن خودروی شما در فهرست ارائه‌شده بالا قرار دارد، ضرورت دارد به‌سرعت نسبت به اسقاط آن اقدام کنید؛ چراکه استفاده از خودروهای فرسوده، علاوه بر هزینه‌های نگهداری بالا، آسیب قابل‌توجهی به محیط زیست وارد می‌کند. می‌توانید برای کسب جزئیات بیشتر در ازکی اسقاط خودرو فرسوده و مراحل آن را بخوانید.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا