بیمه شخص ثالث

بیمه حوادث سرنشین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟


در تصادف وسایل نقلیه موتوری نه‌تنها خودروها بلکه سرنشین‌ها و راننده هم آسیب می‌بینند. در برخی موارد میزان آسیب به اندازه‌ای است که منجر به فوت خواهد شد. در چنین شرایطی فقط با داشتن بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌توان خسارت‌های واردشده را جبران کرد. اما بیمه شخص ثالث فقط خسارت‌های واردشده به اشخاص ثالث در حادثه را جبران خواهد کرد، پس تکلیف راننده مقصر در حادثه چه می‌شود؟ باتوجه‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی بیمه حوادث سرنشین، پوشش‌ها و مراحل دریافت خسارت می‌پردازیم.

بیمه حوادث سرنشین چیست؟

بیمه شخص ثالث برای جبران هزینه‌های واردشده ناشی از حادثه برای اشخاص ثالث کاربرد دارد. بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری و مختص سرنشین‌های خودرو غیر از راننده است. بیمه‌گذار در بیمه‌نامه خود می‌تواند پوشش‌های مورد نظر را انتخاب کند و به‌واسطه آنها حق‌بیمه پرداخت کند. بیمه‌گذار با پرداخت حق‌بیمه از پوشش‌های جانی و مالی تا سقف تعهدات بهره‌مند خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد، در بیمه شخص ثالث پوشش دیگری هم تعریف شده است که با نام پوشش حوادث سرنشین شناخته می‌شود. این نوع پوشش تنها خسارت‌های جانی واردشده به راننده مقصر در حادثه را پوشش خواهد داد. باتوجه‌به اینکه در برخی از تصادف‌ها ممکن است فقط راننده مقصر آسیب ببیند، بنابراین داشتن پوشش‌های بیمه حوادث سرنشین برای تمامی‌ بیمه‌گذارها ضروری خواهد بود.

بیمه حوادث سرنشین

بیمه شخص ثالث اجباری است و همه رانندگان باید آن را خریداری کنند. در گذشته بیمه‌ حادثه سرنشین باید به‌صورت جداگانه خریداری می‌شد. اما این بیمه اکنون بخشی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است و راننده‌ها دیگر نگران جبران خسارت‌های واردشده در حوادث رانندگی برای خود و دیگر سرنشینان نخواهند بود.

در شرایطی که راننده مقصر از محل حادثه فرار کند، مشمول جریمه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مجازات فرار از صحنه تصادف و نحوه شکایت از راننده متواری را در بلاگ ازکی بخوانید.

پوشش‌های بیمه حوادث سرنشین

یکی از مواردی که در مورد انواع بیمه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پوشش‌های بیمه‌ای است. پوشش‌های بیمه حوادث سرنشین به شرح زیر است:

پوشش دیه جراحت

دیه جراحت باید طبق دیه انسان کامل در سال جاری مشخص شود و سپس برای پرداخت آن اقدام خواهد شد. در سال ۱۴۰۲ مبنای محاسبه دیه راننده مقصر در حادثه رانندگی باتوجه‌به دیه انسان کامل در ماه‌های حرام و غیرحرام در نظر گرفته می‌شود.

هزینه‌های پزشکی

یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه‌ حوادث سرنشین‌ها، هزینه‌های پزشکی است. این هزینه‌ها درمان‌های سرپایی و بستری در بیمارستان را شامل می‌شود.

از کارافتادگی جزئی یا کامل

در مورد ازکارافتادگی جزئی و کامل هم مانند دیه جراحت عمل می‌شود. بسته به میزان ازکارافتادگی، میزان دیه مشخص خواهد شد. یکی از مواردی که منجر به از کارافتادگی جزئی و دائم می‌شود، ضربه مغزی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله دیه ضربه مغزی در تصادف، بیمه چقدر از خسارت را پرداخت می‌کند؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

نقص عضو

اگر نقص عضوی صورت بگیرد، باتوجه‌به بررسی‌های انجام‌شده میزان دیه بر اساس دیه کامل انسان محاسبه خواهد شد.

دیه فوت

اگر راننده خودروی مقصر در حادثه رانندگی فوت کند، شرکت بیمه‌گر باید طبق بیمه انسان کامل، دیه را مشخص و سپس پرداخت کند.

بیمه حوادث سرنشین چیست

مراحل دریافت خسارت از بیمه حوادث سرنشین

برای دنبال‌کردن مراحل دریافت خسارت از بیمه حوادث سرنشین باید مدارک لازم را آماده کنید. مدارک بسته به نوع خسارت واردشده شامل نقص عضو یا فوت متفاوت خواهد بود. این مدارک باید در زمان دریافت خسارت ارائه شود، در غیر‌این‌صورت شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت‌های وارده نخواهد داشت.

در هر حادثه رانندگی باید مقصر مشخص شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بررسی حالت‌های مختلف تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی را در بلاگ ازکی بخوانید.

مدارک پرداخت خسارت از بیمه حوادث سرنشین

بیمه‌گذار باید مدارک پرداخت خسارت از بیمه حوادث سرنشین را ارائه کند. بدون ارائه این مدارک، شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت غرامت نخواهد داشت. مدارک لارم برای دریافت خسارت بستگی به نوع خسارت واردشده دارد و به شرح زیر است:

مدارک لازم برای دریافت خسارت نقص عضو

  • کارت خودرو؛
  • اصل گواهینامه خودرو؛
  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث؛
  • یک کپی از گزارش یگان نظامی؛
  • یک کپی از صورت‌الجلسه یگان نظامی از محل وقوع حادثه؛
  • یک کپی از استعلام بیمه‌نامه؛
  • یک کپی از صورت‌حساب پرداخت حق‌بیمه؛
  • یک کپی از کروکی تصادف تنظیم شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی؛
  • یک کپی از نظریه کارشناس دادگستری؛
  • اصل و کپی از صورت‌حساب‌های پرداختی در مراکز درمانی.

توجه کنید که شرکت بیمه‌گر باید پزشک را معرفی کرده باشد. در غیراین‌صورت شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت هزینه‌ها و خسارت‌های واردشده نخواهد داشت.

مدارک لازم برای دریافت خسارت فوت

  • گواهی فوت متوفی؛
  • شناسنامه و کارت ملی متوفی؛
  • مدارک هویت وراث متوفی؛
  • مدرک معاینه جسد توسط پزشکی قانونی؛
  • گواهی انحصار وراثت محدود؛
  • یک کپی از شناسنامه اولیای‌دم؛
  • کپی برابر اصل جواز دفن متوفی.

مدارک پرداخت خسارت بیمه حوادث سرنشینان

نکات مهم بیمه حوادث سرنشین

همه‌ کسانی که قصد خرید بیمه را دارند، در مورد دیه سرنشین خودروی مقصر هم سوالاتی خواهند داشت که باید قبل از خرید بیمه به آنها پاسخ داده شود. سوال اصلی اینجاست که آیا بیمه شخص ثالث به سرنشین خودرو نیز تعلق می‌‌گیرد؟ شرایط دریافت خسارت از بیمه چیست؟

در ادامه به بررسی نکات مهم بیمه حوادث سرنشین می‌پردازیم تا به این سوالات پاسخ داده شود.

  • برای دریافت خسارت از بیمه‌ حادثه سرنشین باید شرایط لازم را داشته باشید. مهم‌ترین نکته در مورد این نوع بیمه، پرداخت خسارت برای راننده است. اگر راننده مقصر در حادثه رانندگی آسیب‌ دیده باشد، تنها در صورتی خسارت به او پرداخت می‌شود که آسیب‌دیدگی او ناشی از حادثه رانندگی باشد.
  • راننده بدون داشتن بیمه شخص ثالث نمی‌تواند از مزایای بیمه حوادث سرنشینان خود بهره‌مند شود.
  • در صورت تمدید نشدن به‌موقع بیمه‌نامه، پرداخت خسارت بر عهده راننده مقصر خواهد بود.
  • میزان پرداخت خسارت در این نوع بیمه تنها بر اساس نوع و شدت حادثه محاسبه می‌شود.
  • بیمه شخص ثالث نوعی بیمه اجباری برای تمامی وسایل نقلیه موتوری است، بنابراین هر خودرویی باید این بیمه‌نامه را داشته باشد.
  • این بیمه‌نامه فقط خسارت‌های جانی مربوط به راننده را پوشش خواهد داد، بنابراین برای جبران خسارت‌های مالی واردشده به خودروهای آسیب‌دیده باید برای خرید بیمه بدنه اقدام کنید.
  • مبلغ پرداختی در این بیمه به شدت تصادف و زمان وقوع حادثه بستگی دارد.
  • اگر راننده گواهینامه نداشته باشد یا مشروبات الکلی مصرف کرده باشد، شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت‌های واردشده نخواهد داشت.
  • توجه کنید که افراد سرنشین خودروی مقصر در حادثه رانندگی تحت پوشش بیمه‌ حادثه سرنشین قرار نمی‌گیرند. سرنشین‌ها فقط تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد و خسارت وارده از طریق این بیمه‌نامه جبران خواهد شد.
  • مبنای محاسبه دیه در این بیمه ماه‌های غیرحرام است. مبلغ دیه انسان کامل در سال ۱۴۰۲ برای ماه‌های غیرحرام برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است.

باتوجه‌به اهمیت و ضرورت بیمه شخص ثالث، بهتر است اطلاعات کامل‌تری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1402 و نحوه محاسبه آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

وظایف بیمه‌گذار در بیمه‌ حادثه سرنشین چیست؟

بیمه‌گذار برای دریافت خسارت باید مدارک لازم را در موعد مقرر و به‌صورت کامل ارائه کند. از طرفی بیمه‌گذار وظایف دیگری هم بر عهده دارد که به شرح زیر است:

  • بیمه‌گذار باید در عرض ۲۴ ساعت، حادثه را به شرکت بیمه‌گر گزارش کند. اگر شخصی فوت شده باشد، امکان دارد به کالبدشکافی قبل از دفن نیاز باشد. بنابراین باید هرچه‌ سریع‌تر به بیمه‌گر اطلاع دهید.
  • در صورتی‌که راننده فوت کند، شرکت بیمه‌گر می‌تواند با هدف کالبدشکافی، جسد راننده را از خاک بیرون بیاورد. در چنین شرایطی کلیه هزینه‌ها بر عهده اطرافیان و وراث بیمه‌گذار خواهد بود. بنابراین با هدف کاهش هزینه‌های خود و جلوگیری از خروج جسد از خاک، وقوع حادثه را زودتر به بیمه‌گر اطلاع دهید و پس از روال اداری لازم متوفی را دفن کنید.
  • در صورت آسیب به بیمه‌گذار، او باید سریعا به یک بیمارستان مناسب منتقل شود و تمامی اطلاعات درمانی به شرکت بیمه‌گر ارائه شود.
  • شرکت‌های بیمه‌گر و پزشک‌های معتمد باید برای بررسی صدمات واردشده و تعیین میزان خسارت‌ها، معاینات دقیق انجام دهند.

بیمه‌ حوادث سرنشینان چه امتیازهایی دارد؟

بیمه حوادث سرنشینان امتیازهای ویژه‌ای دارد که دریافت آن را برای راننده جذاب کرده است. یکی از این امتیازها امکانات غیرحضوری این پوشش است؛ به‌ این‌ مفهوم که بیمه‌گذار می‌تواند کلیه خدمات مورد نظر را به‌صورت کاملا غیرحضوری دریافت کند و در نتیجه در وقت و هزینه‌های او صرفه‌جویی خواهد شد. بیمه‌گذار می‌تواند به‌صورت تلفنی یا اینترنتی این خدمات را دریافت کند، چون بخشی از این خدمات الکترونیک است که به‌راحتی با داشتن اینترنت در دسترس خواهد بود.

یکی دیگر از امتیازهای بیمه‌ حوادث سرنشین‌ها، استفاده از برخی تخفیفات است. این تخفیفات به بیمه‌گذار تعلق می‌گیرد و در نتیجه می‌تواند در زمان تمدید بیمه‌نامه از آن استفاده کند. اگر بیمه‌گذار در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه خود خسارتی دریافت نکند، این تخفیف‌ها به او تعلق خواهد گرفت.

بیمه حوادث سرنشین خودرو

بیمه حوادث سرنشین چقدر است؟

در پاسخ به سوال بیمه حوادث سرنشین چقدر است باید گفت که مبلغی که شرکت بیمه‌گر پرداخت می‌کند، به میزان و نوع خسارت واردشده بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال اگر راننده دچار نقص عضو شود، دیه پرداختی متفاوت با زمانی است که راننده در اثر حادثه فوت کند.

برای سقف تعهدات بیشتر باید حق‌بیمه بیشتری پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای کامل سقف تعهد بیمه شخص ثالث و اهمیت افزایش آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

غرامت به دیگر سرنشینان در بیمه‌ حادثه سرنشین

گاهی نام این نوع بیمه، بیمه‌گذارها را به اشتباه می‌اندازد که شاید این نوع بیمه خسارت واردشده به سرنشینان را هم پرداخت می‌کند. اما بیمه حوادث تنها خسارت واردشده به راننده مقصر را پرداخت خواهد کرد. سرنشینان تنها تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دارند و از آن طریق خسارت‌های جانی و مالی وارده به آنها پرداخت خواهد شد.

آیا می‌توان هم از بیمه حوادث غرامت گرفت هم از بیمه شخص ثالث؟

همان طور که گفته شد، بیمه حوادث سرنشین یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است و فرد برای دریافت غرامت از این بیمه باید بیمه شخص ثالث داشته باشد. دریافت غرامت از هر دو بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین با هم منافاتی ندارد. شما می‌توانید خسارات مربوط به راننده مقصر در حادثه را از پوشش حوادث سرنشین و خسارات افراد زیان‌دیده در حادثه را از بیمه شخص ثالث پرداخت نمایید.

خرید بیمه حوادث سرنشین از ازکی

شاید در گذشته خیلی از راننده‌ها با این مشکل مواجه بودند که چرا باید بیمه شخص ثالث اجباری باشد، اما زمانی‌که حادثه‌ای رخ می‌دهد، تازه متوجه اهمیت و ضرورت بیمه خواهیم شد. خدمات، پوشش‌ها و امکان جبران خسارت‌های واردشده از مهم‌ترین مزیت‌های بیمه حوادث سرنشین است. این نوع پوشش خسارت‌های واردشده به راننده مقصر در حادثه رانندگی را جبران خواهد کرد. باتوجه‌به اینکه حادثه خبر نمی‌کند، باید به‌دنبال بیمه‌ای با پوشش مناسب باشید. در نتیجه پیشنهاد می‌شود برای خرید بیمه شخص ثالث از ازکی اقدام کنید.

سوالات متداول

  • بیمه حوادث سرنشین چیست؟
    این نوع بیمه‌نامه زیرمجموعه بیمه شخص ثالث است و در زمان بروز حادثه، خسارت‌های واردشده به راننده مقصر را پوشش خواهد داد.
  • در بیمه حوادث سرنشین تعداد بیمه‌شدگان چند نفر است؟
    تعداد بیمه‌شده‌ها در این بیمه حوادث، فقط یک نفر است؛ چون این بیمه‌نامه فقط خسارت‌های واردشده به شخص راننده مقصر را پرداخت خواهد کرد.
  • در بیمه حوادث سرنشین اتومبیل بیمه‌شده چگونه مشخص می‌شود؟
    در این نوع بیمه تنها خسارت جانی واردشده به راننده در حادثه رانندگی پرداخت خواهد شد. بنابراین اگر خسارت جانی یا مالی به شخص ثالث وارد شود، این نوع بیمه آن را پوشش نمی‌دهد و باید از بیمه شخص ثالث استفاده شود.
  • آیا در بیمه‌ حادثه سرنشین خسارت به دیگر سرنشینان پرداخت می‌شود؟
    خیر. در این نوع پوشش فقط خسارت‌های واردشده به راننده مقصر پرداخت خواهد شد، چون خسارت‌های جانی و مالی به سرنشینان را بیمه شخص ثالث جبران خواهد کرد.
  • مهم‌ترین وظیفه بیمه‌گذار برای دریافت خسارت در بیمه‌ حادثه سرنشینان چیست؟
    بیمه‌گذار باید ظرف مدت ۲۴ ساعت وقوع حادثه را به شرکت بیمه‌گر اطلاع دهد و مدارک و مستندات لازم را ارائه کند. مدارک باید شامل نمونه اصل و کپی برابر اصل باشد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا