بیمه تأمین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند؟

بیمه‌ها به‌منظور کمک به افراد در مواقع اضطراری و جبران خسارت‌های مالی و جانی طراحی شده است. یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین بیمه‌های پایه که تقریبا بخش بزرگی از مردم ایران را تحت پوشش قرار داده، بیمه‌ تامین اجتماعی است. بااین‌حال نگرانی همه بیمه‌گذار‌ها این است که بیمه پایه بخش زیادی از خدمات پزشکی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. با‌توجه‌به اینکه درصد زیادی از مردم تحت پوشش این بیمه قرار دارند و همچنین نگرانی‌های موجود در مورد پرداخت هزینه‌های درمان، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی این موضوع می‌پردازیم که بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند.

پرداخت ٣٠ درصدی هزینه درمان بیماران بستری تحت پوشش تأمین اجتماعی

جبران هزینه درمان بیماران بستری یکی از موارد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است. همه‌ بیمه‌شده‌ها می‌خواهند بدانند بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند؛ سوالی مهم است، چون درصد زیادی از مردم ایران تحت پوشش این بیمه‌ پایه قرار دارند. در برخی شرایط، با پیشرفت بیماری دیگر درمان سرپایی کافی نیست و فرد باید در مراکز درمانی بستری شود. در چنین شرایطی بیمه‌‌شده‌های تامین اجتماعی می‌خواهند بدانند این سازمان چه پوشش‌هایی دارد و تا چند درصد از هزینه‌های بستری‌شدن در بیمارستان را پرداخت می‌کند.

پرداخت ٣٠ درصدی هزینه درمان بیماران بستری تحت پوشش تأمین اجتماعی

برای دریافت خدمات از سازمان تامین اجتماعی ابتدا باید جزء یکی از بیمه‌شده‌های این سازمان باشید. اگر جایی مشغول به‌ کار هستید، کارفرما برای شما بیمه رد می‌کند، بنابراین بیمه‌ اجباری خواهید داشت. درغیراین‌صورت باید برای خرید بیمه‌ اختیاری این سازمان اقدام کنید تا از پوشش‌های آن بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چه تفاوتی بین بیمه اختیاری و اجباری وجود دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

درصد پوشش‌ها در خدمات و تعهدات بیمه‌ تامین اجتماعی

تقریبا همه‌ ما می‌دانیم که بیمه‌ تامین اجتماعی درصد کمی از هزینه‌ داروها را پرداخت می‌کند؛ آن هم فقط داروهای خاص! این موضوع را وقتی متوجه خواهید شد که رسید داروخانه را دریافت می‌کنید. اما به‌عنوان یک بیمه‌شده‌ سازمان تامین اجتماعی باید بدانید که با داشتن این بیمه‌ پایه و در صورت بستری‌شدن در بیمارستان، چند درصد از هزینه‌های درمان تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

لازم است بدانید که پرداخت هزینه‌های درمان بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی کلا به 2 دسته‌ زیر تقسیم می‌شود:

  • بیماران سرپایی: 10٪ از هزینه‌های درمان را بیمه‌ تامین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • بیماران بستری: 30٪ از هزینه‌های درمان را بیمه‌ تامین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌دهد.

در مراکز درمانی بیمه‌شده‌ها برای بهره‌مندی از تعهدات و خدمات بیمه‌ تامین اجتماعی باید دفترچه تامین اجتماعی معتبر داشته باشند. بنابراین لازم است قبل از سررسید، برای تمدید تاریخ اعتبار این دفترچه اقدام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله همه چیز درباره تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی را در بلاگ ازکی بخوانید.

تعهدات و حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی

تعهدات و حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی بخشی از خدماتی است که این سازمان به بیمه‌شده‌ها ارائه می‌کند. این سازمان با اکثر مراکز درمانی و تمامی داروخانه‌ها قرارداد دارد؛ بنابراین زمانی‌که برای دریافت خدمات به این مراکز مراجعه می‌کنید، سهم سازمان تامین اجتماعی به‌صورت خودکار از حساب شما کسر می‌شود و تنها باید باقی‌مانده را پرداخت کنید.

موضوع اصلی اینجاست که بسیاری از بیمه‌شده‌ها با تعهدات و حمایت‌های بیمه‌ تامین اجتماعی آشنا نیستند و نمی‌دانند چه خدماتی را می‌توانند از این سازمان دریافت کنند. در ادامه لیستی از تعهدات و حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی آمده که نشان می‌دهد بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند.

تعهدات و خدمات کوتاه‌مدت بیمه‌ تامین اجتماعی

بیمه‌ تامین اجتماعی مجموعه‌ای از تعهدات و خدمات را به‌صورت کوتاه‌مدت ارائه می‌کند که به شرح زیر است:

  • حمایت‌های درمانی در شرایط بیماری، بروز حوادث، بارداری و …؛
  • غرامت دستمزد خانم‌ها در روزهای بارداری؛
  • پوشش هزینه‌های کفن‌ودفن؛
  • پوشش هزینه‌های سفر و اقامت بیمار و همراه او؛
  • کمک‌ هزینه ازدواج؛
  • مقرری بیمه‌ بیکاری؛
  • پوشش غرامت نقص عضو مقطوع؛
  • پوشش هزینه‌های پروتز و اروتز (تامین هزینه‌های وسایل کمک پزشکی).

باتوجه‌به اینکه هزینه‌های دندان‌پزشکی بسیار زیاد است، بیمه‌شده‌ها در انواع بیمه‌های پایه مانند تامین اجتماعی، سلامت و ارتش می‌خواهند بدانند که این بیمه‌ها کدام‌یک از هزینه‌های دندانپزشکی را پوشش می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

تعهدات و خدمات بلندمدت بیمه‌ تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت میکند

یکی از مهم‌ترین تعهدات و خدماتی که سازمان تامین اجتماعی به بیمه‌شده‌ها ارائه می‌کند، خدمات و تعهدات بلندمدت است. این خدمات همان‌طور که از نامشان مشخص است، دارای اثرات بلندمدتی است که بیشتر در مستمری نمایان می‌شود.

  • مزایای نقدی، غیرنقدی و عیدی برای مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی شامل کمک عائله‌مندی، عیدی و هزینه‌ اولاد؛
  • مستمری بازنشستگی؛
  • پوشش مستمری ازکارافتادگی جزیی؛
  • پوشش مستمری ازکارافتادگی کلی؛
  • مستمری برای بازماندگان بیمه‌شده.

برخی از کسانی که تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی هستند، ممکن است بر اثر حادثه‌ای حین کار دچار ازکارافتادگی جزئی، کلی، موقت یا دائم شوند. در چنین شرایطی سازمان تامین اجتماعی به‌ این افراد مستمری ازکارافتادگی پرداخت خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مستمری ازکارافتادگی تامین اجتماعی در سال 1402 چقدر است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند؟

بیمه‌ تامین اجتماعی یکی از اولین بیمه‌های پایه‌ای بود که ارائه شد و اکنون بخش بسیار بزرگی از جامعه تحت پوشش آن قرار دارند. باتوجه‌به اینکه در این بیمه نسبت به بیمه‌های تکمیلی، حق‌بیمه‌ کمتری پرداخت می‌شود و از طرفی بیمه تامین اجتماعی برخی از روش‌های درمانی یا حتی برخی از  داروها را پوشش نمی‌دهد، بیمه‌شده‌ها می‌خواهند بدانند بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند. تا اینجا مشخص شد که این بیمه، 10٪ از هزینه‌های درمان سرپایی و 30٪ از هزینه‌های درمان بستری بیماران را پوشش می‌دهد. البته می‌توانید برای دریافت پوشش‌های بیشتر با سقف تعهدات بالاتر، بیمه‌ تکمیلی از ازکی خریداری کنید.

سوالات متداول

  • بیمه تامین اجتماعی چند درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند؟
    بیمه‌ تامین اجتماعی بسته به روش درمانی ممکن است تا سقف 30% از هزینه‌های درمان را پرداخت کند.
  • تامین اجتماعی چند درصد از هزینه درمان سرپایی را پوشش می‌دهد؟
    این بیمه 10% ازهزینه‌های درمان سرپایی بیمه‌شده‌ها را پوشش خواهد داد.
  • تامین اجتماعی چند درصد از هزینه‌ درمان بستری بیماران را پوشش می‌دهد؟
    این بیمه 30% از هزینه‌های درمان سرپایی بیمه‌شده‌ها را پوشش خواهد داد.
  • تعهدات و حمایت‌‌های بیمه تامین اجتماعی به چند دسته تقسیم می‌شود؟
    بیمه‌ تامین اجتماعی خدمات خود را در 2 دسته‌ اصلی تعهدات و خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدت به بیمه‌شده‌ها ارائه می‌کند.
  • تعهدات و خدمات بلندمدت سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه‌شده‌ها کدام است؟
    مستمری بازنشستگی، پوشش مستمری از کارافتادگی جزئی و کلی، پوشش مستمری برای بازماندگان بیمه‌شده و مزایای نقدی و غیرنقدی مستمری بگیران این سازمان شامل کمک عایله‌مندی، عیدی و کمک هزینه اولاد از جمله تعهدات و خدمات بلندمدت سازمان تامین اجتماعی است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا