بیمه شخص ثالث

نحوه دریافت کد یکتا بیمه شخص ثالث برای استعلام سوابق بیمه نامه

با حذف بیمه‌نامه‌های کاغذی، حتما بعد از خریدن بیمه ثالث برای ماشین‌تان، یک پیامک تایید برایتان ارسال شده است. اگر دقت کرده باشید در بین اطلاعات بیمه‌نامه که در این پیامک فرستاده می‌شود، کد یکتا بیمه‌نامه هم وجود دارد. اما این کد یکتا چیست و چگونه کد یکتای بیمه شخص ثالث را دریافت کنیم؟ همه ساله چندین میلیون بیمه شخص ثالث صادر می‌شود و به برخی از این‌ها خسارت پرداختی نیز تعلق می‌گیرد. تمامی این بیمه‌نامه‌ها هم برای دریافت خسارت‌ حتما باید کد یکتای خود را ارائه می‌کردند. اگر می‌خواهید بدانید که کد یکتای بیمه شخص ثالث ماشین‌تان دقیقا چه کاربردی دارد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه ماشینت رو با تخفیف ویژه بخر. کد تخفیف: car

کد یکتای بیمه شخص ثالث چیست؟

کد یکتا بیمه نامه همان‌طور که از نامش مشخص است، یک کد چند رقمی است که برای تمام بیمه‌ نامه‌ها چه بیمه عمر و آتش‌سوزی و چه بیمه‌های ماشین مثل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه صادر می‌شود. این کد از چندین رقم تشکیل شده و به هر بیمه ‌نامه یک کد منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد. این کار باعث می‌شود تا گرفتن استعلام از سوابق بیمه ‌نامه‌ها یا اصالت آن‌ها راحت‌تر شود. همچنین اشتباهات احتمالی شرکت‌های بیمه در زمان صدور بیمه ‌نامه را هم به‌شدت کاهش می‌دهد.

با توجه به این که نسخه کاغذی بیمه نامه حذف شده است، دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث و همراه داشتن آن در زمان رانندگی اجباری است.

کد یکتای بیمه شخص ثالث چه کاربردی دارد؟

گفتیم که کد یکتا گرفتن استعلام از بیمه ‌نامه‌ها از جمله بیمه‌های شخص ثالث را آسان‌تر می‌کند. یعنی با داشتن کد یکتای بیمه ‌نامه می‌توان به‌راحتی و به‌سرعت به مشخصات بیمه مثل زمان تمدید یا سقف تعهدات بیمه‌گر و همچنین میزان تخفیفات و …  دسترسی پیدا کرد. راننده‌ها و مالکان ماشین‌ها با استفاده از شماره یکتای بیمه خودرو خود می‌توانند در چند دقیقه و بدون نیاز به مراجعه به نمایندگی شرکت بیمه، وضعیت بیمه شخص‌ ثالث ماشین‌شان را چک کنند و از بیمه بودن آن مطمئن شوند.

علاوه‌براین‌ها در زمان معامله ماشین، کد یکتا برای استعلام وضعیت بیمه نامه خودرو استفاده می‌شود. یعنی این کد کمک می‌کند تا بررسی کنیم که آیا ماشین فروشی بیمه شخص ثالث دارد یا خیر.

کد یکتای بیمه شخص ثالث چند رقمی است ؟

اگر عکس کد یکتای بیمه شخص ثالث را دیده باشید حتما توجه کرده‌اید که این کد یک عدد 11 رقمی است. همان‌طور هم که گفت شد این کد برای هر بیمه نامه به صورت منحصر به فرد تعریف می‌شود. یعنی کد یکتای بیمه شخص ثالث معلم، کد یکتای بیمه شخص ثالث بیمه ما، کد یکتای بیمه شخص ثالث ایران یا کد یکتای بیمه شخص ثالث کوثر و … کاملا اختصاصی و فقط مخصوص به همان بیمه نامه است.

کد یکتای بیمه کجا نوشته شده؟

کد یکتای بیمه نامه روی برگه بیمه نامه نوشته شده است. محل درج کد یکتا بیمه شخص ثالث ممکن است بر اساس شرکت بیمه‌گر متفاوت باشد. مثلا گوشه سمت راست پایین بیمه نامه ثبت یا در ردیف اول برگه بیمه نامه و در کنار شماره بیمه نامه نوشته شده باشند. اما اگر نگاهی به بیمه نامه شخص ثالث خود بیندازید حتما در یکی از ردیف‌های مشخصات می‌توانید کد یکتای آن را پیدا کنید و بینید.

صدور کد یکتا چقدر زمان میبرد؟

با توجه به اهمین کد یکتا احتمالا می‌پرسید کد یکتا را از کجا بگیریم؟ اصولا نحوه دریافت کد یکتا بیمه نامه اتوماتیک است. تمام بیمه ‌نامه‌های شخص ثالث به محض صدور در سامانه سنهاب متعلق به سازمان بیمه مرکزی ثبت می‌شوند. همزمان با صدور بیمه‌ نامه هم درست بلافاصله به هر بیمه ‌نامه یک کد یکتا تعلق می‌گیرد. فرقی هم نمی‌کند که یک بیمه ثالث می‌خرید یا بیمه قبلی‌تان تمدید می‌کنید. به‌مخص صدور بیمه‌نامه و ثبت آن در سایت بیمه مرکزی، یک کد یکتا هم برای آن ثبت می‌شود که در پیامکی برای بیمه‌شده ارسال می‌شود.

عکس کد یکتای بیمه شخص ثالث

در چه صورتی بیمه گذار کد یکتا را دریافت نخواهد کرد؟

براساس قانون شرکت‌های بیمه تنها زمانی می‌توانند یک بیمه‌نامه شخص ثالث صادر کنند که، اطلاعات مربوط به آن بیمه ‌نامه توسط سازمان بیمه مرکزی تایید شود و کد یکتا برایش تعریف شود. اگر به هردلیلی اطلاعات بیمه ‌نامه در سایت بیمه مرکزی ثبت نشود، کد یکتا هم برای بیمه‌گذاران صادر نمی‌شود. بهتر است رانندگان ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها بعد از خریدن بیمه شخص ثالث از اصالت بیمه‌نامه خود مطمئن شوند. برای این کار باید به سایت بیمه مرکزی مراجعه کرده و توسط سامانه سنهاب، اطلاعات بیمه‌نامه‌تان را چک کنید.

نحوه دریافت کد یکتا بیمه نامه

شاید بپرسید چگونه کد یکتای بیمه شخص ثالث را دریافت کنیم؟ نحوه دریافت کد یکتا بیمه با ازکی از چیزی که فکر می‌کنید ساده‌تر است. با خرید و تمدید بیمه شخص ثالث از اپلیکیشن و سایت ازکی، کد یکتای بیمه‌نامه هم برای شما صادر می‌شود. برای دریافت کد یکتا بیمه ایران یا گرفتن کد یکتای بیمه شخص ثالث هر کدام از شرکت‌های بیمه باید به صفحه بیمه‌های من در پروفایل شخصی خود بروید. یک رونوشت شامل کد یکتا از بیمه‌نامه‌ شما در این صفحه وجود دارد که می‌توانید از آن پرینت هم بگیرید. همچنین می‌توانید برای گرفتن استعلام وضعیت بیمه‌ نامه یا اصالت آن هم از ازکی استفاده کنید.

استعلام کد یکتای بیمه شخص ثالث

برای استعلام کد یکتا بیمه شخص ثالث باید به سامانه استعلام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی یا همان سامانه سنهاب مراجعه کنیم. به‌طور کلی هم برای استعلام سوابق بیمه شخص ثالث و اطمینان از اصالت آن چند روش وجود دارد: استعلام با شماره بیمه نامه، استعلام با کد VIN و یا استعلام با پیامک. منتها سریع‌ترین راه استعلام بیمه نامه شخص ثالث با کد یکتا است.

اگر کد یکتای روی بیمه نامه را در اختبار دارید می‌توانید با وارد کردن این کد و شماره ملی بیمه‌شده از بیمه شخص ثالث خودرو استعلام بگیرید و اطلاعات زیر را ببینید:

  • کد یکتای بیمه شخص ثالث
  • نام شرکت بیمه‌گر
  • مشخصات بیمه‌شده شامل نام و نام خانوادگی و کد ملی
  • مشخصات ماشین بیمه‌شده شامل شماره پلاک، شماره موتور و شماره شاسی
  • تاریخ شروع بیمه نامه و تاریخ اتمام اعتبار آن
  • تاریخ ثبت بیمه نامه شخص ثالث
  • میزان تعهدات مالی و جانی ثبت‌شده در بیمه نامه
  • سابقه و درصد تخفیف عدم خسارت بیمه نامه

دریافت خسارت با استفاده از کد یکتا بیمه‌نامه شخص ثالث

یکی از بیشترین مواردی که کد یکتای بیمه شخص ثالث به‌کارتان می‌آید، گرفتن استعلام از بیمه شخص ثالث و سوابق خسارت‌های دریافتی آن است. همچنین با داشتن کد یکتا، می‌توانید سریع‎تر و راحت‌تر برای دریافت خسارت اقدام کنید.درست مثل خرید و تمدید بیمه ثالث با کد یکتا، برای دریافت خسارت هم باید وارد سایت یا اپلیکیشن ازکی شوید و از خدمات پرداخت خسارت آنلاین استفاده کنید.

اگر بیمه خود را از ازکی خریده باشید، کافی‌ست تا اطلاعاتی مثل کد یکتا، شماره بیمه ‌نامه و … را وارد کنید تا به‌صورت آنلاین درخواست خسارت خود را ثبت کنید. به‌طور کلی در سال 1403 می‌توانید برای دریافت خسارت‌های بدون کروکی و کم‌تر از 40 میلیون تومان از سامانه دریافت خسارت آنلاین استفاده کنید. اگر بیمه ‌نامه خود را به‌صورت آنلاین از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌اید، کارهای آنلاین دریافت خسارت را هم می‌توانید توسط همین سامانه‌ها انجام بدهید.

استعلام و تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث با ازکی

همان‌طور که می‌دانیم بیمه شخص ثالث برای همه ماشین‌ها و موتورسیکلت‌ها اجباری است. نداشتن بیمه ثالث دارای اعتبار می‌‌تواند باعث جریمه‌شدن راننده توسط پلیس شود. همچنین اگر بیمه ثالث‌مان را به‌موقع تمدید نکنیم، برای هر روز تاخیر یک مبلغ مشخص جریمه دیرکرد برایمان ثبت می‌شود که باید در زمان تمدید آن را پرداخت کنیم. پس خرید و تمدید راحت و سریع بیمه شخص ثالث یک موضوع مهم است.

یکی از مزایای دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث اینست که می توانید در هر زمان از تاریخ بیمه نامه خود مطلع شوید و برای خرید بیمه شخص ثالث یا تمدید أن به‌صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگی شرکت بیمه اقدام کنید. با داشتن کد یکتای بیمه ثالث ماشین، تنها کافی‌ست که به سایت یا اپلیکیشن ازکی مراجعه کرده و با وارد کردن شماره پلاک ماشین خیلی راحت بیمه ثالث‌تان را تمدید کنید. مهمتر از همه اینکه با این روش شما می‌توانید پیش از خرید یا تمدید بیمه ‌نامه، پوشش‌ها و قیمت بیمه ثالث شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. یعنی می‌توانید مناسب‌ترین بیمه ثالث را با بهترین قیمت خریداری کنید.

سوالات متداول

۱. کد یکتای بیمه شخص ثالث چیست و چه کاربردی دارد؟
کد یکتای بیمه نامه یک کد چند رقمی منحصربه‌فرد برای هر بیمه نامه است. این کد به راحتی گرفتن استعلام از سوابق بیمه نامه‌ها و بررسی اصالت آن‌ها کمک می‌کند و اشتباهات احتمالی شرکت‌های بیمه را کاهش می‌دهد.

۲. کد یکتای بیمه شخص ثالث چگونه دریافت می‌شود؟
کد یکتا بیمه نامه به صورت خودکار همزمان با صدور بیمه نامه در سامانه سنهاب سازمان بیمه مرکزی ثبت و به بیمه‌گذار اطلاع داده می‌شود، اغلب از طریق پیامک.

۳. کد یکتای بیمه شخص ثالث کجا نوشته می‌شود؟
کد یکتای بیمه نامه معمولاً روی برگه بیمه نامه نوشته شده است و مکان دقیق آن بسته به شرکت بیمه‌گر متفاوت است.

۴. در چه صورتی بیمه‌گذار کد یکتا را دریافت نخواهد کرد؟
اگر اطلاعات بیمه‌نامه در سایت بیمه مرکزی ثبت نشود، کد یکتا صادر نمی‌شود. بیمه‌گذاران باید پس از خرید بیمه شخص ثالث، اصالت بیمه‌نامه خود را از طریق سامانه سنهاب بیمه مرکزی بررسی کنند.

۵. چگونه می‌توان کد یکتای بیمه شخص ثالث را برای دریافت خسارت استفاده کرد؟
با داشتن کد یکتا، می‌توان به‌راحتی برای دریافت خسارت اقدام کرد. این کد امکان گرفتن استعلام سریع از بیمه شخص ثالث و بررسی سوابق خسارت‌های دریافتی را فراهم می‌آورد. در صورت خرید بیمه از سامانه‌های آنلاین نظیر ازکی، می‌توان به‌صورت آنلاین درخواست خسارت ثبت کرد.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا