بیمه شخص ثالث

آیا بیمه هزینه طول درمان در تصادف را پرداخت می‌کند؟

در میان ۱۹۰ کشور دنیا ایران رتبه ۱۸۹ را در حوادث رانندگی دارد. این رتبه نشان می‌دهد که سالانه چندین هزار نفر از هم‌وطنانمان در اثر بی‌احتیاطی دچار نقص عضو می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. همان‌ طور که می‌دانید تمامی وسایل نقلیه باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث را جبران می‌کند. باتوجه‌به شدت جراحات در حادثه رانندگی، پزشک قانونی طول درمان تصادف تعیین را تعیین می‌کند و پس از این دوره، قاضی برای تعیین میزان دیه اقدام خواهد کرد. شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی خواهد بود. در این مقاله از بلاگ ازکی، بیشتر با دیه تصادف و طول درمان آشنا می‌شوید.

طول درمان چیست؟

پس از تصادف اولین سؤال‌هایی که ذهن مصدوم را درگیر می‌کند، این است که طول درمان چگونه محاسبه می‌شود و چطور باید برای دریافت طول درمان بعد تصادف اقدام کند. قبل از هر چیز اجازه دهید توضیحی کامل در مورد طول درمان تصادف ارائه کنیم.

افرادی که در تصادفات رانندگی دچار حادثه شده‌اند، باید برای تعیین میزان دقیق دیه طول درمان تصادف، به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا معاینه شوند. در این مرحله مدت زمانی را برای استراحت ناشی از جراحت تعیین می‌شود که طول درمان خواهد بود. مطابق با نتایج بعد از طول درمان، شخص خاطی یا مقصر در حادثه باید طبق قانون، محکوم به جریمه، حبس و یا پرداخت دیه شود.

طول درمان تصادف

آسیب‌های به‌جای‌مانده از تصادف، بعد از تمام شدن طول درمان مشخص می‌شود. در صورتی که درمان معیوب باشد، به آن «ارش» تعلق می‌گیرد. ارش نوعی دیه است که میزان آن از قبل در قانون شرعی تعیین نشده است.

آیا طول درمان در تصادف میزان دیه را افزایش می‌دهد؟

طول درمان برای تصادف تاثیری بر دیه ندارد. میزان دیه در واقع بستگی به میزان آسیب وارد شده‌ای دارد که پزشکی قانونی آن را تعیین می‌کند. طول درمان تصادفات فقط برای بررسی میزان بهبود عضو آسیب‌دیده کاربرد دارد، اما باتوجه‌به اینکه دیه به روز محاسبه می‌شود، مدت طول درمان می‌تواند روی میزان مطالبه دیه تاثیر بگذارد؛ به‌ عنوان مثال، مطالبه دیه در سال ۱۴۰۱ بوده است اما با لحاظ طول درمان، مبلغ آن در سال 1402 محاسبه می‌شود.

هزینه طول درمان تصادف چقدر است؟

خیلی از افراد مشتاق هستند تا بدانند طول درمان روزی چقدر است یا طول درمان ماهی چقدر است. لازم است بدانید که در مدت طول درمان در دیه تصادف، دیه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد. در اصل پزشکی قانونی پس از طول درمان، برای معاینه مجدد اقدام می‌کند تا مشخص شود آیا آسیب‌های وارده به‌صورت بدون عیب (آسیب‌های وارده بهبود یافته‌) یا با عیب (آسیب‌های وارده پیشرفت کرده) درمان شده است تا میزان دیه یا ارش مشخص شود. اگر آسیب‌ها با عیب درمان شوند، یعنی آسیب‌ها بعد از طول درمان بیمه تصادف پیشرفت کرده‌ باشند، ۲٪ دیه بیشتر به فرد حادثه دیده تعلق می‌گیرد.

اگر در طول درمان نتوانید کار کنید، به شما مبلغی به‌عنوان استراحت پرداخت نخواهد شد؛ بااین‌حال می‌توانید با شکایت از مقصر حادثه، برای هزینه درمان یا هزینه بیمه بیکاری غرامت دریافت کنید.

طول درمان تصادف جرحی چیست؟

کلمه جرحی از ریشه «جرح» به معنای «جراحت» و «مصدومیت» است. تصادفی که در آن به هر نحوی به فرد یا افرادی آسیب جسمی وارد شده باشد، تصادف جرحی خواهد بود. طول درمان تصادف جرحی مدت زمانی است که برای فرد آسیب‌دیده تعیین می‌شود تا میزان بهبود آسیب‌های وارده را ارزیابی و سپس قاضی پرنده بر اساس گزارش، برای تعیین دیه اقدام کند.

دیه طول درمان تصادفات

آیا طول درمان تصادفات توسط پزشک قانونی تعیین می‌شود؟

در حال حاضر طول درمان تصادفات از طریق معاینات انجام شده در پزشکی قانونی مشخص می‌شود؛ اما ممکن است در آینده نزدیک تغییراتی صورت بگیرد و سازمان یا نهاد دیگری مسئول تعیین طول درمان بعد تصادف باشد.

زمانی‌ که مراحل اولیه بعد از تصادف را طی می‌کنید، نوبت به پزشکی قانونی می‌رسد. در پزشکی قانونی، پزشک معتمد به‌ صورت کامل شما را معاینه و میزان و شدت جراحت‌ها را مشخص می‌کند. در این مرحله پزشک گزارشی را می‌نویسد و در نهایت باتوجه‌به میزان جراحت‌ها، مدت زمانی برای بهبود یا همان طول درمان در نظر گرفته خواهد شد.

بعد از پایان مدت طول درمان باید به پزشکی قانونی مراجعه کنید. در این مرحله پزشک معتمد دوباره جراحت‌ها را معاینه می‌کند و میزان بهبودی یا وخامت آن در طول درمان را تعیین می‌نماید. گزارش پزشک در اختیار قاضی پرونده قرار می‌گیرد تا میزان دیه مشخص شود.

دیه طول درمان در تصادفات چطور محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه دیه حوادث رانندگی با دیگر جرائمی که به پرداخت دیه منجر می‌شوند، تفاوتی ندارد؛ به‌ عنوان مثال اگر در یک تصادف رانندگی، شخص ثالث فوت شود یا یکی از اعضای بدن خود را از دست دهد، طبق قانون، دیه به اولیای دم یا شخص آسیب‌دیده پرداخت خواهد شد. باتوجه‌به اینکه طبق قانون، دریافت بیمه شخص ثالث اجباری است، بنابراین پرداخت دیه تصادف برعهده شرکت بیمه‌گر خواهد بود. اما اگر شخص خاطی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، نمی‌تواند از این فرصت استفاده کند. در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث یا متواری شدن شخص خاطی از محل تصادف، پرداخت دیه تصادف بر‌عهده «صندوق تامین خسارت‌های بدنی» است.

در تصادفات رانندگی که منجر به فوت راننده یا سرنشینان می‌شود، پرداخت دیه تصادف بر‌عهده شرکت بیمه‌گر یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی خواهد بود. طبق ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه، شرکت‌های بیمه‌گر موظف به پرداخت حداقل ۵۰٪ از مبلغ دیه پس از دریافت گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی است. در سایر موارد باید منتظر رای قطعی دادگاه بود.

طول درمان در دیه تصادف

میزان دیه تصادف رانندگی، بعد از گذراندن طول درمان تصادف و بر اساس گزارش نهایی پزشکی قانونی تعیین می‌شود. پزشکی قانونی برای کمک به قاضی در تعیین دیه طول درمان تصادف، گزارشی از وضعیت قبل از دوره طول درمان و بعد از آن را در اختیار قاضی قرار می‌دهد. قاضی نیز باتوجه‌به مستندات و قانون دیه انسان کامل برای تعیین میزان دیه اقدام خواهد کرد. در صورت فوت مصدوم دیه کامل و در صورت جراحت و نقص عضو، دیه مطابق قانون پرداخت خواهد شد.

شکایت از راننده مقصر در حادثه رانندگی

برای شکایت از راننده مقصر ۳ راه پیش‌روی شما خواهد بود:

  • پایین بودن خسارت و توافق طرفین: مقصر حادثه بدون مراجعه به بیمه‌گر، خسارت را پرداخت می‌کند.
  • بالا بودن خسارت و عدم توافق طرفین: اگر راننده مقصر در حادثه، از مراجعه به شرکت بیمه‌گر امتناع کند یا غرامت تعیین شدهٔ شرکت بیمه‌گر نتواند تمام خسارات را جبران کند، فرد خسارت دیده می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کند. در این شرایط دریافت دیه طول درمان تصادف وارد فرایند قانونی خواهد شد.
  • زیاد بودن خسارت و توافق طرفین: اگر شخص مقصر در حادثه با پرداخت غرامت موافقت کرد، روند پرداخت دیه و غرامت توسط شرکت بیمه‌گر اجرا می‌شود.

آیا بیمه شخص ثالث هزینه طول درمان تصادف را پرداخت می‌کند؟

همان‌ طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هیچ نوع بیمه‌ای برای پرداخت هزینه طول درمان تصادف تعریف نشده است. بنابراین در این دوره نمی‌توانید دیه‌ای دریافت کنید. در صورت تمایل می‌توانید با شکایت از فرد خاطی در حادثه رانندگی، برای دریافت هزینه درمان اقدام کنید. در حال حاضر، بیمه شخص ثالثی را که شرکت‌های بیمه‌گر ارائه می‌کند، شامل پوشش جبران غرامت فوت، نقص عضو و جراحت‌ها و آسیب‌‌های دیگر می‌شود که بر اساس نوع خسارت جانی و شدت آن می‌توانید برای دریافت دیه اقدام کنید.

باتوجه‌به اینکه دریافت بیمه شخص ثالث طبق قانون اجباری است، هر چه سریع‌تر برای خرید آن اقدام کنید تا بتوانید از مزایای آن استفاده کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا