بیمه تأمین اجتماعی

معرفی کامل بهترین بیمه تامین اجتماعی و انواع آن

بیمه تامین اجتماعی چیست؟ بهترین بیمه تامین اجتماعی کدام است؟ از میان انواع و اقسام بیمه‌های موجود کدام را می‌توان به‌عنوان ارزان‌ترین بیمه تامین اجتماعی معرفی کرد؟ در این مقاله به همه این پرسش‌ها و بسیاری سوالات دیگر پاسخ می‌دهیم.

سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمه‌گر مستقل در ایران سال‌هاست با ارائه انواع و اقسام طرح‌ها از بیمه اجباری گرفته تا بیمه آزاد در جهت حمایت از نیروی کار فعالیت می‌کند. بیمه‌کردن کارگران، کارمندان و همه شاغلین از اصلی‌ترین وظایف سازمان تامین اجتماعی به حساب می‌آید. با این حال، کارشناسان این سازمان طرح‌های متنوع دیگری را هم برای صاحبان کسب‌وکار، دانشجویان، خانم‌های خانه‌دار و دیگر مشاغل در نظر گرفته‌اند. به جرات می‌توان گفت با کمک این طرح‌ها شما با هر شغلی و در هر موقعیتی می‌توانید تحت پوشش بیمه قرار بگیرید. به این ترتیب، دیگر لازم نیست درباره دوران بازنشستگی، پرداخت هزینه‌های گزاف درمانی یا دوره‌های بیکاری نگران باشید. با ما در ازکی همراه باشید تا درباره بهترین بیمه تامین اجتماعی در ایران بیشتر بدانید.

بهترین بیمه تامین اجتماعی در ایران چیست؟

بهترین بیمه تامین اجتماعی در ایران چیست؟
بیمه اجباری حقوق و دستمزد می‌تواند عنوان بهترین بیمه تامین اجتماعی در ایران را به خودش اختصاص دهد.

 

با توجه به تنوع قابل توجه طرح‌های بیمه، انتخاب بهترین بیمه تامین اجتماعی کار آسانی نیست و برای هر فردی مفهوم متفاوتی دارد. در واقع، نوع شغل، موقعیت و نیازها یا ترجیحات شما در تعیین بهترین گزینه تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال، حقوق‌بگیران یا حتی برخی از صاحبان کسب‌وکار ممکن است بیش از هر چیز نگران دوران بازنشستگی یا از کارافتادگی باشند.

طبیعتا بیمه حقوق یا بیمه خویش‌فرما تامین اجتماعی برای این دسته از افراد از همه مناسب‌تر است. از سوی دیگر، آشنایی با انواع بیمه تامین اجتماعی برای زنان از اهمیت زیادی برخوردار است و به خانم‌ها کمک می‌کند تا بسته به موقعیت منحصر به‌فردشان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم در قدم اول با مشاوران و کارشناسان بیمه مشورت کنید.

انواع بیمه تامین اجتماعی

انواع بیمه تامین اجتماعی

برای آن‌که بتوانید بهترین بیمه تامین اجتماعی را انتخاب کنید، لازم است با انواع بیمه‌های ارائه شده توسط این سازمان آشنا شوید. در ادامه، برخی از کاربردی‌ترین انواع بیمه تامین اجتماعی را به شما معرفی می‌کنیم:

بیمه اجباری تامین اجتماعی

براساس قوانین تامین اجتماعی و وزارت کار، کلیه افرادی که به هر عنوانی در یک واحد صنفی فعالیت می‌کنند و به هر میزان، حقوق یا دستمزد دریافت می‌کنند باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. بیمه اجباری تامین اجتماعی معادل ۳۰ درصد از دستمزد فرد شاغل است و به‌صورت اشتراکی توسط کارگر و کارفرما پرداخت می‌شود. به این صورت که ۷ درصد این مبلغ هر ماه از حقوق کارگر کسر شده و پرداخت ۲۳ باقی آن برعهده کارفرما خواهد بود. درغیراین‌صورت، کارفرما جریمه می‌شود و باید خسارت سنگینی را بپردازد.

بیمه خویش‌فرما: بهترین بیمه تامین اجتماعی برای کسانی که مشمول بیمه اجباری نیستند!

بیمه خویش‌فرما تامین اجتماعی به‌ویژه برای افرادی که به‌صورت دورکار و مستقل فعالیت می‌کنند از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. بنابراین، اگر شما هم دورکار هستید یا کسب‌وکار مستقل خودتان را دارید و هنوز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستید بهتر است هر چه زودتر دست به‌کار شوید و خودتان را بیمه کنید.

توجه داشته باشید، پرداخت منظم و به‌موقع مبلغ ماهیانه حق بیمه از ضروری‌ترین اقداماتی است که از باطل شدن قرارداد بیمه شما جلوگیری می‌کند.

بیمه اختیاری تامین اجتماعی

بیمه اختیاری یا بیمه آزاد یکی از انواع بیمه خویش‌فرما و بهترین بیمه تامین اجتماعی برای کلیه افرادی است که به هر دلیلی تحت پوشش بیمه اجباری قرار ندارد. به این ترتیب، شما با هر شغلی که دارید می‌توانید حق بیمه خود را به‌صورت ماهیانه پرداخت کرده و پس از چند سال، حقوق بازنشستگی دریافت کنید.

یادتان باشد، در ابتدا تنها در صورتی می‌توانید از مزایای این بیمه استفاده کنید که حداقل یک ماه حق بیمه را پرداخت کرده باشید. خوب است بدانید، این بیمه برای افراد کمتر از ۵۵ سال در نظر گرفته شده است. با این حال، لازم نیست نگران باشید! چون اگر سن‌تان از ۵۵ سال بیشتر باشد هم با پرداخت حق بیمه مازاد سن می‌توانید تحت پوشش این بیمه قرار بگیرید.

نحوه پرداخت مبلغ حق بیمه اختیاری

پرداخت مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲ به دو روش آنلاین یا از طریق سایت و حضوری امکان‌پذیر است.

پرداخت آنلاین

برای پرداخت آنلاین مبلغ حق بیمه اختیاری ابتدا باید وارد سایت تامین اجتماعی شوید؛ ثبت نام کرده و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز رمز عبور خود را دریافت کنید. سپس، با پشت سر گذاشتن مراحل زیر می‌توانید مبلغ تعیین شده را پرداخت کنید:

  • پس از وارد شدن به وب‌سایت تامین اجتماعی، نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید. توجه داشته باشید در این قسمت، منظور از کد کاربری همان کد ملی است. رمز عبور هم همان گذرواژه‌ای است که پس از ثبت نام در سایت در اختیارتان قرار می‌گیرد.
  • پس از وارد شدن به سایت و مشاهده صفحه اصلی، لازم است به منوی سمت راست بالای صفحه مراجعه کرده و گزینه عملیات بیمه‌شدگان خاص را انتخاب کنید.
  • سپس، روی گزینه درخواست برگ پرداخت کلیک کنید. به این ترتیب، درخواست شما برای صدور برگه پرداخت ثبت خواهد شد.
  • حالا لازم است مدت‌زمان پرداخت را وارد کرده و روی گزینه ثبت درخواست کلیک کنید. یادتان باشد، مدت زمان مناسب برای پرداخت حق بیمه اختیاری یک ماه است.
  • چند دقیقه منتظر بمانید تا درخواست صدور برگ پرداخت شما با موفقیت انجام شود.
  • در این مرحله، به سادگی می‌توانید وارد منوی عملیات بیمه‌شدگان خاص شوید و گزینه دریافت برگ پرداخت را انتخاب کنید.
  • پس از صدور برگ پرداخت می‌توانید گزینه مرتبط با پرداخت حق بیمه اختیاری را انتخاب کرده و پس از مشخص کردن بانک مورد نظرتان، مبلغ را به‌صورت آنلاین واریز کنید.
پرداخت حضوری
  • برای پرداخت حضوری هزینه بیمه تامین اجتماعی آزاد، کافی است به نزدیک‌ترین دفتر نمایندگی بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید.
  • کلیه مدارک شناسایی خود را اعم از کارت ملی و شناسنامه به‌همراه داشته باشید.
  • درخواست خود را مبنی بر پرداخت حق بیمه اختیاری ثبت کرده و مبلغ را به‌صورت حضوری واریز کنید.
  • توجه داشته باشید، پرداخت بیمه اختیاری باید به‌صورت ماهیانه انجام بگیرد. با این حال، برای واریز کردن این مبلغ یک بازه ۲ ماهه در نظر گرفته خواهد شد. به این ترتیب، شما به اندازه کافی فرصت خواهید داشت که حق بیمه‌تان را پرداخت کنید.

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی
بیمه مشاغل آزاد را می‌توان به‌عنوان ارزان‌ترین بیمه تامین اجتماعی معرفی کرد.

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی یکی دیگر از انواع بیمه خویش‌فرما و اختیاری است. این طرح برای افرادی در نظر گرفته شده که جواز کسب دارند؛ به صورت مستقل و از طریق خوداشتغالی فعالیت می‌کنند و قصد دارند از مزایا و تسهیلات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. در واقع، این بیمه مناسب آن دسته از صاحبان کسب‌وکار است که تحت پوشش بیمه‌های پایه از قبیل، بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بیمه سلامت نبوده و به‌صورت رسمی در استخدام هیچ سازمان، نهاد و شرکتی نیستند.

با کمک این طرح، اگر جواز کسب داشته و به‌صورت آزاد فعالیت می‌کنید، به سادگی می‌توانید از مزایای بازنشستگی و درمانی بهره‌مند شوید. توجه داشته باشید، سطح پوشش انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد به مبلغی بستگی دارد که به‌عنوان حق بیمه می‌پردازید. حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی کمتر از دیگر انواع بیمه‌ اختیاری است. بنابراین، می‌توان آن را ارزان‌ترین بیمه تامین اجتماعی به حساب آورد. یادتان باشد، بیمه مشاغل آزاد و دیگر بیمه‌های اختیاری شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند. به این ترتیب، با کمک این طرح نمی‌توانید حقوق بیکاری دریافت کنید. برای آشنایی بیشتر با این طرح پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیمه مشاغل آزاد چیست؟ معرفی بهترین بیمه برای مشاغل آزاد ۱۴۰۲ را بخوانید.

بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی

درست مانند هر فرد دیگری، کارفرمایان هم حق دارند از خدمات بیمه استفاده کنند و در زمان مناسب، حقوق بازنشستگی بگیرند. بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی با ۳ طرح گوناگون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد:

بازنشستگی با ۱۲ درصد

براساس این طرح، شما به‌عنوان کارفرما فقط می‌توانید حقوق بازنشستگی دریافت کرده و از خدمات مرتبط با آن استفاده کنید. این بیمه هم می‌تواند عنوان ارزان‌ترین بیمه تامین اجتماعی را به خودش اختصاص دهد.

بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با ۱۴ درصد

براساس این طرح، حقوق بازنشستگی شما حتی پس از فوت هم قطع نشده و به بازماندگان پرداخت خواهد شد.

بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی با ۱۸ درصد

براساس این طرح، علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی در زمان حیات و حتی پس از آن می‌توانید از خدمات مرتبط با از کارافتادگی هم استفاده کنید. توجه داشته باشید، بهره‌مندی از خدمات و تسهیلات این بیمه شامل حال افرادی می‌شود که قبل از بیمه‌شدن سالم بوده و دچار از کارافتادگی و نقص عضو نبوده‌اند.

بیمه بیکاری تامین اجتماعی

بیمه بیکاری تامین اجتماعی از بیمه‌های اجباری این سازمان به حساب می‌آید و به کلیه کارمندان و کارگرانی تعلق می‌گیرد که در مدت زمان اشتغال‌ تحت پوشش بیمه بوده‌اند. بنابراین، اگر سال‌ها به‌صورت رسمی در یک سازمان یا شرکت فعالیت کرده‌ و حق بیمه از دستمزدتان کسر شده باشد در دوران بیکاری می‌توانید از مزایای این بیمه استفاده کرده و حقوق بیکاری دریافت کنید. براساس قوانین، دریافت حقوق بیکاری مستلزم برخورداری از شرایط ویژه و تقریبا معادل ۵۵ درصد از دستمزد پایه‌ای است که یک فرد عادی دریافت می‌کند.

خوب است بدانید، میزان دستمزد بیکاری افراد متاهل ۱۰ درصد بالاتر از افراد مجرد است.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی با هدف کمک به دانشجویان و تضمین نسبی آینده شغلی آن‌ها راه‌اندازی شده است. براساس این طرح، تحصیل در دانشگاه می‌تواند یک شغل تمام وقت به حساب بیاید. در نتیجه، در دوران دانشجویی می‌توانید تحت پوشش این بیمه قرار بگیرید و پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی درست مانند کسی که تمام این مدت در سازمان یا شرکتی مشغول به کار بوده دارای سابقه بیمه باشید. توجه داشته باشید، این بیمه با نرخ ۱۴، ۱۶ و ۲۰ درصد در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. خوب است بدانید، پرداخت ۲ درصد از حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برعهده دولت است.

دیگر انواع بیمه تامین اجتماعی

تا این‌جا با برخی از انواع بیمه تامین اجتماعی آشنا شدید. با این حال، تنوع بیمه‌های این سازمان بسیار زیاد است و هر یک از این طرح‌ها برای تحت پوشش قرار دادن بخشی از اعضای جامعه راه‌اندازی شده است. در تصویر زیر، تعداد دیگری از بیمه‌های گوناگون سازمان تامین اجتماعی را می‌بینید:

چطور بهترین بیمه تامین اجتماعی را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، بهترین بیمه تامین اجتماعی بسته به شغل، سن، موقعیت اجتماعی، درآمد و شرایط زندگی برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین، برای انتخاب بهترین گزینه و آشنایی با قیمت انواع بیمه تامین اجتماعی قبل از هر کاری لازم است به جدول انواع بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرده و پس از مشورت با کارشناسان برحسب شرایط و نیازهای خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

شرایط خرید بیمه تامین اجتماعی

خرید بیمه تامین اجتماعی با هدف برخورداری از مزایای بازنشستگی و از کارافتادگی و همچنین، استفاده از تسهیلات درمانی انجام می‌گیرد. خوشبختانه، امروز با هر شغلی می‌توانید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید. کافی است با در نظر گرفتن نوع کسب‌وکارتان بهترین نوع بیمه تامین اجتماعی برای بازنشستگی را انتخاب کنید. خوب است بدانید، شرایط خرید هر بیمه‌ای متناسب با نوع آن متفاوت است. در مجموع، شرایط خرید بیمه تامین اجتماعی از این قرار است:

  • سن بیمه‌گذار باید کم‌تر از ۵۵ سال باشد.
  • در صورت بالاتر بودن سن، پرداخت حق بیمه مازاد سن الزامی است.
  • داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان الزامی است.
  • داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت بیمه الزامی است.

نکته

اگر سابقه پرداخت حق بیمه شما در تامین اجتماعی بیش‌تر از ۱۰ سال بوده و سن‌تان هم بالاتر از ۵۰ سال باشد بدون نیاز به پرداخت حق بیمه مازاد سن به‌سادگی می‌توانید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید.

بعد از خرید بهترین بیمه تامین اجتماعی نوبت بیمه درمان تکمیلی ازکی است

در این مقاله برایتان از بهترین بیمه تامین اجتماعی در ایران گفتیم و چند نمونه از ارزان‌ترین بیمه‌ها را برشمردیم. اما سوال اصلی این است که پس از خرید بیمه پایه چه باید کرد؟ این روزها هزینه‌های درمان و پزشکی به شدت بالاست و بیمه‌های پایه تنها ۱۰ درصد از هزینه‌های بیماران سرپایی و ۳۰ درصد از هزینه‌های بیماران بستری را پوشش می‌دهند. این‌جاست که بیمه درمان تکمیلی ازکی به کمک‌تان می‌آید تا بخش بزرگ‌تری از هزینه‌های درمان را پوشش دهد و اندکی از بار اقتصادی این روزها را برایتان کم‌تر کند. کافی است با کارشناسان ازکی مشاوره کنید تا با مزایا و تسهیلات طرح‌های متنوع این شرکت آشنا شوید.

سوالات متداول

۱. استفاده از بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟

از مهم‌ترین مزایای خرید بیمه تامین اجتماعی می‌توان به دریافت حقوق بازنشستگی، حقوق بیکاری و از کارافتادگی و همچنین، برخورداری از پوشش درمان اشاره کرد.

۲. آیا اتباع خارجی هم می‌توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند؟

بله. کلیه اتباع خارجی که از وزارت راه، کار و رفاه اجتماعی یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان محل کارشان مجوز اشتغال داشته باشند می‌توانند تحت پوشش بیمه اجباری یا اختیاری تامین اجتماعی قرار بگیرند.

۳. برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی چه باید کرد؟

برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی کافی است از طریق آنلاین به آدرس samt.tamin.ir مراجعه کرده و روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید. سپس، لازم است فرم مربوطه را تکمیل کنید.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا