بیمه تأمین اجتماعی

انتخاب بهترین بیمه برای مشاغل آزاد + نکات ضروری که باید بدانید!

این روزها کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به‌شدت پرطرف‌دار شده‌اند. دنیای امروز و رشد تکنولوژی‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، این امکان را به افراد می‌دهد تا به راحتی کسب‌وکار جمع‌وجور برای خودشان راه بیندازند. یکی از دغدغه‌های همیشگی در این کارها نداشتن امنیت بابت بیمه است. برای همین هم بیمه تامین اجتماعی علاوه بر بیمه‌های اجباری بیمه‌های خویش‌فرما هم دارد.
اگر شما هم می‌خواهید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید و به فکر خرید بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی با پوشش‌های کافی و مناسب هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیمه مشاغل آزاد چیست؟

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی درواقع بیمه خویش‌فرما برای کسانی است که در حرفه یا شغلی کارگاهی مشغول به‌کار هستند و می‌خواهند خودشان را بیمه کنند. فرقی هم نمی‌کند که کارگر دارند یا به‌تنهایی کار می‌کنند. ثبت‌نام بیمه مشاغل آزاد نیاز به مجوز استناد اشتغال صادره از سوی مراکز ذیصلاح یا به تشخیص هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی دارد. همچنین اگر کارفرما هستید و می‌خواهید خودتان و کارگران‌تان را بیمه مشاغل آزاد بکند، نباید به‌عنوان کارفرما مشمول مقررات بیمه‌ای تامین‌اجتماعی باشید.

بیمه مشاغل آزاد یک بیمه‌ اختیاری است. یعنی بیمه‌شده می‌تواند هر زمان که خواست قرارداد بیمه را فسخ کند.

چه کسانی می‌توانند از بیمه مشاغل آزاد استفاده کنند؟

تمام کسانی که تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌ای (تامین‌اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه سلامت) قرار ندارند و در ارگان، سازمان و شرکت خاصی استخدام نشده‌اند و حق بیمه‌ برایشان واریز نمی‌شود، می‌توانند از بیمه اختیاری استفاده کنند. اگر حتی تا همین ماه پیش برایتان بیمه رد می‌شد و حالا دیگر بیمه ندارید، باز هم می‌توانید خودتان را بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد بکنید.

این بیمه اختیاری تقریبا همه مزایا و امکانات بازنشستگی و درمانی را دارد. اما سطح پوشش بیمه‌نامه شما به مبلغ حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنید، بستگی دارد. البته بیمه اختیاری شامل بیمه بیکاری نمی‌شود و مستمری بیکاری و دریافت مقرری به فرد تعلق نمی‌گیرد.

تقریبا بیشترین استفاده‌کنندگان از بیمه اختیاری و مشاغل آزاد زنان خانه‌دار و صاحبان کسب‌وکارهای خانگی و شخصی هستند. اگر شما هم قصد خرید بیمه زنان خانه‌دار را دارید مطلب «بیمه زنان خانه‌دار؛ پیشتوانه مالی مناسب برای بانوان» را بخوانید.

مزایای بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

پوشش‌ های بیمه مشاغل آزاد و اختیاری تقریبا یکسان است. به‌طور کلی مزایای بیمه مشاغل آزاد یا اختیاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • دریافت مستمری بازنشستگی؛
  • دریافت حقوق ازکارافتادگی؛
  • غرامت فوت (صورت فوت بیمه‌شده، خانواده‌اش می‌توانند از مزایای بیمه نامه استفاده کنند).

حواستان باشد خدماتی مثل کمک ‌هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بارداری، شامل بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد نیست.

انواع بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

بیمه تامین اجتماعی در کشور ما به دو دسته بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرما تقسیم می‌شود. یکی از انواع بیمه خویش‌فرما بیمه مشاغل آزاد است. البته به‌طور کلی بیمه خویش‌فرما شامل دو دسته بیمه مساغل آزاد و بیمه اختیاری می‌شود.

شرایط بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

هرکدام از انواع بیمه مشاغل آزاد و اختیاری شرایط مخصوص به خودشان را دارند. شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد عبارتند از:

  • داشتن حداکثر ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان؛
  • داشتن حداقل 18 سال سن موقع ثبت‌نام؛
  • حداکثر سن متقاضی بیش از 50 سال برای مردان و 45 سال برای زنان است. اما سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باید به‌اندازه دوبرابر تفاوت سنی در تامین اجتماعی باشد؛
  • حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه.

یعنی یکی از شرایط بیمه مشاغل آزاد برای مرد 55 ساله این است که در زمان ثبت‌نام باید حتما ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی داشته باشد. اگر هم بیش از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد، می‌تواند با هر سنی خودش را بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد تامین اجتماعی بکند.

بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی 1402 چقدر است؟

مبلغ مستمری در بیمه‌های خویش‌فرمای تامین اجتماعی از جمله بیمه‌ مشاغل آزاد، به میزان حق بیمه پرداختی و مدت زمانی که حق بیمه پرداخت می‌کنیم، بستگی دارد. به‌طور کلی هر چقدر دستمزدی که بر اساس آن پرداخت حق بیمه پرداخت می‌کنیم بیشتر باشد، میزان حقوق بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد هم بیشتر می‌شود. البته در بیمه مشاغل آزاد می‌توانیم مبلغ حق بیمه را خودمان انتخاب ‌کنیم.

جدول بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی 1402 برای انتخاب حداقل دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه مطابق با مبالغ مصوب شورای‌ عالی کار تا حداکثر دستمزد مصوب (که معادل هفت‌برابر حداقل دستمزد است) به شکل زیر است:

  • حق بیمه ۱۲درصد (بازنشستگی):

ماه‌های ۳۰ روزه: ۶۳۶ هزار و ۹۹۴ تومان

ماه‌های ۳۱ روزه: ۶۵۸ هزار و ۲۲۴ تومان

  • حق بیمه ۱۴درصد (بازنشستگی و فوت):

ماه‌های ۳۰ روزه: ۷۴۳ هزار و ۱۵۹ تومان

ماه‌های ۳۱ روزه: ۷۶۷ هزار و ۹۲۸ تومان

  • حق بیمه ۱۸درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی):

ماه‌های ۳۰ روزه: ۹۵۵ هزار و ۴۹۱ تومان

ماه‌های ۳۱ روزه: ۹۸۷ هزار تومان

یک نکته مهم در پرداخت بیمه مشاغل آزاد این است که بهترین پوشش بیمه برای کار آزاد مربوط به حق بیمه ۱۸ درصدی است. این بیمه کامل‌ترین سطح پوششی را دارد: یعنی پوشش‌های بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی. درضمن تعرفه حق بیمه اختیاری هم معمولا ۲۶ درصد از مبلغ قرارداد بین سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌شده تعیین می‌شود.

شما می‌توانید با گوشی موبایل خود و با استفاده از کد استعلام بیمه تامین اجتماعی هم سابقه حق بیمه‌های پرداختی خود را مشاهده کنید و هم به‌صورت آنلاین حق بیمه خود را بپردازید.

بیمه کار آزاد بدون دفترچه هم ممکن است؟

امکان خرید بیمه مشاغل آزاد بدون داشتن سابقه پرداخت بیمه قبلی وجود دارد. یعنی بیمه مشاغل آزاد بدون دفترچه هم به فرد تعلق می‌گیرد. منتها می‌توانید در زمان ثبت‌نام درخواست بیمه مشاغل آزاد با دفترچه بدهید. هرچند احتمالا همان‌طور که می‌دانید مدتی است که دفترچه‌های کاغذی تامین اجتماعی حدف‌ شده‌اند و نسخه‌ها به‌صورت الکترونیک برای بیمه‌شده صادر می‌شود.

بیمه مشاغل آزاد بدون کارت پایان خدمت

برای ثبت‌نام بیمه‌ حرف و مشاغل آزاد نیازی به کارت پایان خدمت نیست. ارائه کارت پایان خدمت در سازمان تامین اجتماعی فقط در هنگام استفاده از بیمه بیکاری ضروری است.

فرانشیز درمانی بیمه مشاغل آزاد چقدر است؟

مثل تمامی بیمه‌نامه‌ها به بیمه درمانی مشاغل آزاد هم، فرانشیر تعلق می‌گیرد. یعنی بخشی از هزینه‌های خدمات بیمارستانی و پزشکی بر عهده خود بیمه‌شده خواهد بود. فرانشیر بیمه در بیمه مشاغل آزاد برای درمان‌های بستری ۱۰ درصد و برای درمان‌های سرپایی ۳۰ درصد است. یعنی بیمه‌شده باید ۱۰ درصد از هزینه‌های مربوط به بستری و 30 درصد از هزینه‌های خدمات پزشکی سرپایی را خودش پرداخت کند.

سن بازنشستگی مشاغل آزاد چند سال است؟

بر اساس قوانین تامین‌اجتماعی شرایط و سن بازنشستگی برای تمامی بیمه‌شدگان چه بیمه‌شدگان اجباری و چه بیمه‌شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد یکسان است. برهمین اساس مردان تحت پوشش با ۶۰ سال سن که ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، می‌تواند با حداقل حقوق پایه و بیشتر بازنشسته شوند.
مردان تحت پوشش ۶۰ سال به بالا که کمتر از ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند نیز می‌توانند متناسب با تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه بازنشسته شوند. همچنین امکان بازنشستگی مرد تحت پوشش با ۶۰ سال سن و ۱۰ سال سابقه هم وجود دارد. البته اگر زیر ده‌سال هم حق بیمه پرداخت کرده باشید به‌شرط آنکه حق بیمه پرداختی خود را برای ده‌سال پرداخت کنید می‌توانید  با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوید.
زنان تحت پوشش با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه نیز می‌توانند بازنشسته شود. زنان تحت پوشش ۵۵ ساله نیز با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه امکان درخواست بازنشستگی دارند. اگر هم سن بیمه‌شده ۵۵ سال است، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارد باز هم می‌تواند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ۱۰ سال سابقه، با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شود.

آیا افزایش حقوق بازنشستگان مشاغل آزاد امکان دارد؟

برعکس بیمه‌های اجباری تامین‌اجتماعی، بیمه مشاغل آزاد امکان محاسبه میزان مستمری بر حرف بر اساس دو سال آخر قبل از بازنشستگی ندارد. یعنی حتی اگر در دو سال آخر بازنشستگی حق بیمه بیشتری پرداخت کرده باشید، باز هم ملاک حق بیمه پرداختی و سابقه پرداخت حق بیمه متقاضی در زمان عقد قرارداد محاسبه می‌شود. درواقع سوابق ناشی از بیمه خویش‌فرما (اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد) صرفاً سابقه پرداخت حق بیمه است و جز سابقه کار فرد نخواهند بود.

بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد

تفاوت بیمه اختیاری با بیمه مشاغل آزاد

با اینکه تقریبا کارکرد و ماهیت بیمه مشاغل آزاد و اختیاری یکی است اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. اگر شغل آزاد دارید، بیمه مشاغل آزاد برای شما بهتر است. اما اگر از قبل بیمه اجباری داشتید ولی در حاضر در شرکتی یا سازمانی استخدام نیستید، بیمه اختیاری احتمالا گزینه مناسب‌تری خواهد بود. بهتر است در زمان انتخاب شرایط خود و نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. یکی از مهترین تفاوت‌های بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد، نحوه محاسبه میزان حق بیمه پرداختی است. بیمه اختیاری فقط یک حق بیمه ۲۶ درصدی دارد که پوشش‌های بازنشستگی، فوت و …  را شامل می‌شود. اما در بیمه مشاغل آزاد می‌توانیم انتخاب کنیم که کدام پوشش‌ها را نیاز داریم. هرکدام از پوشش‌های بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی بیمه مشاغل آزاد هم درصد جداگانه‌ای دارند. یعنی می‌توانیم براساس نیاز خود حق بیمه ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد را برای بیمه‌نامه مشاغل آزاد خودمان انتخاب کنیم.
  2. نحوه محاسبه حق بیمه در بیمه مشاغل آزاد پس از گذشت ۵ سال تغییر می‌کند اما وقتی یک بیمه اختیاری می‌خرید، نحوه محاسبه حق بیمه برای تمام ۳۰ سال ثابت است. علاوه براین‌ها برای ثبت‌نام بیمه اختیاری باید حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشیم. اما در بیمه مشاغل این‌طور نیست.

مدارک لازم برای بیمه مشاغل آزاد

برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد مدارک زیر لازم است:

  • اصل و کپی شناسنامه متقاضی؛
  • اصل و کپی کارت ملی متقاضی؛
  • ۳ قطعه عکس متقاضی؛
  • اصل و کپی شناسنامه خانواده متقاضی (درصورت تقاضای بیمه مشاغل آزاد با دفترچه بیمه)؛
  • اصل و کپی کارت ملی خانواده متقاضی؛
  • دو قطعه عکس خانواده متقاضی؛
  • شماره بیمه (درصورت وجود شماره از قبل).

نکات بیمه مشاغل آزاد

دقت کنید:

  • بیمه مشاغل آزاد مناسب کسانی است که از سوی هیچ سازمانی بیمه نشده باشند؛
  • در صورت خرید این بیمه‌نامه، عنوان آن در سابقه بیمه ثبت نخواهد شد؛
  • اگر در یک موسسه مشغول‌به‌کار باشید، نمی‌توانید بیمه مشاغل آزاد را تهیه کنید و باید از سمت کارفرمای خود بیمه شوید؛
  • با خرید این بیمه‌نامه، نمی‌توان افرادی به‌جز بستگان درجه‌اول (همسر، فرزند، پدر و مادر) را تحت‌پوشش قرار داد؛
  • افرادی که سن زیادی دارند و نمی‌توانند بیمه‌نامه‌های اختیاری را تهیه کنند، می‌توان بیمه مشاغل آزاد را برای خود خریداری کنند؛
  • چنانچه افراد از سمت سازمان‌هایی مانند آموزش‌وپرورش یا ارتش سابقه بیمه داشته باشند، باید مبلغ آن را تسویه کنند تا این زمان در سابقه تامین اجتماعی آن‌ها محاسبه شود.

نحوه ثبت نام بیمه مشاغل آزاد

برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد باید فرم ثبت نام بیمه مشاغل آزاد را در سایت https://es.tamin.ir پر کنید و مدارک لازم برای بیمه مشاغل آزاد را تحویل بدهید. درواقع اول باید در سایت تامین اجتماعی ثبت‌نام کرده و عضو سایت بشوید و با نام کاربری و رمز خود وارد پنل کاربری شخصی‌تان شده و فرم مربوطه را تکمیل کنید. فرم ثبت نام بیمه مشاغل آزاد را هم می‌توانید از طریق منوی بیمه شدگان/ بیمه شدگان خاص/ انعقاد قرارداد بیمه حرف و مشاغل آزاد پیدا کنید.

بعد از پر کردن فرم اگر اطلاعات‌تان درست بود، باید گزینه «اطلاعات صحیح است» را انتخاب کنید. برای اصلاح اطلاعات هم می‌توانید از گزینه «اطلاعات نادرست است و باید اصلاح شود» استفاده کنید. برای تکمیل ثبت‌نام همچنین باید مقدار حق بیمه، عنوان شغلی، نیاز داشتن یا نداشتن به دفترچه بیمه و دیگر موارد را مشخص کنید. در نهایت بعد از تایید مدارک لازم برای بیمه تامین اجتماعی آزاد طی ۲ ماه تحت پوشش بیمه‌ای قرار خواهید گرفت.

شما می‌توانید آخرین قوانین مربوط به انواع بیمه تامین اجتماعی و بخش‌نامه‌های مربوطه به حق بیمه تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد را در سایت ازکی دنبال کنید.

سوالات متداول

۱. بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چیست و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟
بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی نوعی بیمه خویش‌فرما است که برای افرادی که به صورت مستقل و خوداشتغال در حرفه یا شغلی فعالیت می‌کنند و می‌خواهند خودشان را بیمه کنند، ارائه می‌شود. این بیمه برای افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌ای دیگری نیستند و در هیچ سازمان یا شرکتی استخدام نشده‌اند، مناسب است.

۲. مزایای بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد چیست؟
مزایای بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی شامل دریافت مستمری بازنشستگی، حقوق ازکارافتادگی و غرامت فوت است. لازم به ذکر است که این بیمه شامل کمک هزینه ازدواج و غرامت دستمزد ایام بارداری نمی‌شود.

۳. چه شرایطی برای ثبت‌نام در بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی وجود دارد؟
برای ثبت نام در بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی، متقاضی باید حداکثر ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال برای زنان داشته باشد، حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد و حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

۴. حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
حق بیمه مشاغل آزاد برای سال ۱۴۰۲ بسته به نوع پوشش دارای مبالغ مختلف است. برای بازنشستگی ۱۲٪، بازنشستگی و فوت ۱۴٪ و بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی 1۱۸٪ از دستمزد مبنای حق بیمه محاسبه می‌شود. این مبلغ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ روزه متفاوت است.

نمایش بیشتر

3 دیدگاه

  1. سلام.خسته نباشید.من ۶۰ سال دارم ودر سال ۱۴۰۱ سابقه من ۲۰ سال تکمیل میشود. ایا حق بیمه مشاغل آزاد سال 1401 پرداخت با درصدهای حق بیمه ۱۲درصد یا حق بیمه ۱۴درصد یا حق بیمه ۱۸درصد در میزان نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی مشاغل آزاد فرق و تفاوتی پولی و درامد بازنشستگی مشاغل آزاد فرق دارد یا نه .وایا اگر با واریزی حق بیمه ۱۸درصد امسال حقوق من بیشتر میشود یا اینکه اگر ۱۲ درصدی واریز کنم حقوق بازنشستگی مشاغل آزاد فرق من با با واریزی حق بیمه ۱۸درصد امسال حقوق من هیچ فرقی و اختلا ف حقوق بازنشستگی دارد یا نه.ممنون و تشکر. رحیم رجبی

  2. سلام خواستم درمورد بیمه آزاد اگر مجرد باشیم آیا بعدازفوت به کسی مستمری میدهند ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا