بیمه بدنه

بیمه سرقت لوازم خودرو چیست و بیمه چطور خسارت را پرداخت می‌کند؟

یکی از دغدغه‌های ماشین‌داران، سرقت لوازم آن است. شما هم نگران این موضوع هستید؟ با شایع‌شدن سرقت‌های خودرو و لوازم آن باید به‌فکر راهکاری برای جبران خسارت در صورت وقوع باشید. خبر خوب این است که بیمه‌ای موسوم به بیمه سرقت لوازم خودرو از سوی شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود. این بیمه که از زیرمجموعه‌های بیمه بدنه است، در مواقع دزدی وسایل و لوازم ماشین به کمکتان می‌آید و مانع از تحمیل خسارت‌های هنگفت به شما می‌شود. در ادامه، درباره این نوع بیمه، شرایط و پوشش‌های آن بیشتر می‌خوانید.

بیشترین قطعات خودرو که به سرقت می‌روند، کدام است؟

آمار و ارقام نشان می‌دهند که برخی از قطعات و لوازم خودرو برای سارقان جذاب‌ترند:

  • باتری؛
  • رینگ؛
  • لاستیک؛
  • درهای خودرو.

از موارد دیگری که مورد توجه سارقان هستند و معمولاً دزدیده می‌شوند، باید به درهای عقب، سیستم صوتی و چراغ‌ها اشاره کنیم. شاید برایتان عجیب باشد اما این روزها، سرقت قطعات خودرو وارد مرحله تازه‌ای شده و حتی در برخی موارد، کیسه هوا یا فرمان هم دزدیده شده‌اند. ابعاد سرقت لوازم خودرو روزبه‌روز تغییر می‌کند و نیاز به داشتن بیمه سرقت لوازم خودرو پررنگ‌تر از قبل می‌شود.

به‌جز سیستم‌های پخش و صوتی خودروها، سیستم‌های سرگرمی دیگر مانند ال‌سی‌دی‌های موجود در برخی از خودروهای مدل بالا هم در معرض سرقت هستند و گزینه‌هایی محبوب و پرسود برای سارقان به‌شمار می‌روند.

علاوه‌بر، قطعات و لوازم خودرو باید حواستان به حفاظت از اطلاعات مهم هم باشد. منظور از اطلاعات مهم چیست؟ مدارک خودرو مانند کارت سوخت هم گزینه‌های جذابی برای برخی از سارقان هستند. حفظ امینت اطلاعات هم اهمیت زیادی دارد و باید حواستان به آن باشد.

چگونه می‌توانیم از سرقت لوازم خودرو جلوگیری کنیم؟

این روزها، ابزارهای پیشرفته‌تری نسبت به سال‌های قبل در اختیارمان است. به‌کمک این ابزارها می‌توانیم از بروز سرقت لوازم و قطعات خودرو بیشتر جلوگیری کنیم. از جمله روش‌های جلوگیری به این موارد دقت کنید؛ استفاده از:

  • دزدگیر مناسب؛
  • ردیاب برای خودرو؛
  • قفل پدال و فرمان؛
  • قفل رینگ و صندوق.

با صرف هزینه و اطمینان از وجود ابزارهای محافظتی برای خودرو و قطعات آن، هم خیالتان راحت‌تر خواهد بود و هم از ماجراهای سرقت و عواقبش دور می‌مانید.

از راهکارهای مفید برای در امان‌ماندن خودرو هم به این ایده‌ها نگاهی داشته باشید:

  • پارک‌کردن خودرو در مکان‌های روشن؛
  • پرهیز از پارک‌کردن خورو در کنار خروجی‌ها؛
  • قرارندادن وسایل باارزش در خودرو در زمان پارک‌ آن؛
  • قراردادن کلیدهای یدک در مکانی امن و دور از دسترس.

هرچند که بیمه سرقت لوازم خودرو از سوی بیمه‌گران مختلف با قیمت‌های متنوع ارائه می‌شود، اما همیشه می‌گویند که علاج واقعه قبل از وقوع مهم است. با پیشگیری از سرقت دیگر دچار مشکلات بعدی و پیچیده آن نخواهید شد.

بیمه سرقت لوازم خودرو چیست؟

بیمه بدنه هزینه سرقت کلی و جزئی خودرو را تحت پوشش قرار می‌دهد. منظور از سرقت کلی، زمانی است که خودرو کاملاً به‌سرقت می‌رود یا بعد از سرقت پیدا می‌شود و قطعاتی از آن برداشته شده است.

سرقت جزئی هم به زمانی گفته می‌شود که برخی از قطعات و لوازم خودرو به‌سرقت می‌روند. هم سرقت‌های جزئی و هم کلی تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرند. در واقع، بیمه سرقت لوازم خودرو یکی از زیرمجموعه‌های بیمه بدنه است که با خرید بیمه بدنه می‌توانید از خدمات مربوط به آن بهره‌مند شوید.

بیمه بدنه شامل دو بخش اصلی و فرعی است. در بخش اصلی به مجموعه‌ای از خسارت‌ها توجه می‌شود و در بخش فرعی هم به خسارت‌های جزئی‌تر مانند سرقت قطعات خودرو. تمام شرکت‌های بیمه باید خدمات مربوط به بخش اصلی را یکسان ارائه کنند، اما درباره خدمات فرعی یا الحاقی دست شرکت‌ها باز است و پوشش‌هایشان متنوع.

درهرحال، پوشش بیمه سرقت لوازم خودرو در زیرمجموعه پوشش‌های فرعی بیمه بدنه قرار می‌گیرد و با آن می‌توانید در صورت از دست‌رفتن و سرقت اجزا و لوازم خودرو از بیمه خسار بگیرید. اگر خودرویی به‌‌کل دزدیده شود هم بعد از پیداشدن و در صورتی که قطعات و لوازمی از آن برداشته شده باشد، تحت پوشش بیمه سرقت لوازم خودرو قرار می‌گیرد.

شرایط پرداخت خسارت سرقت لوازم خودرو چیست؟

پس از اینکه با سرقت لوازم و اجزای خودرو روبه‌رو می‌شوید، باید اقدامات زیر را پشت‌سر بگذارید:

  • تماس با پلیس؛
  • مراجعه به کلانتری برای شکایت؛
  • تشکیل پرونده در شرکت بیمه.

شرکت‌های بیمه مختلف، سقف پرداخت هزینه گوناگونی دارند. برخی از آن‌ها تا سقف ۲۵درصد از ارزش کلی خودرو هزینه‌ها را پوشش می‌دهند. این رقم برای هر شرکت متفاوت است.

با در نظرگرفتن ارزش خودرو، بودجه خود و پوشش‌های هر شرکت بیمه می‌توانید به گزینه مطلوب برای خرید بیمه سرقت برسید. تقاضا برای بیمه بدنه ماشین بالا است و شرکت‌های بسیار متنوعی در این زمینه مشغول ارائه خدمات هستند.

برای دریافت خسارت سرقت لوازم ماشین باید بعد از اعلام این موضوع به شرکت بیمه، مدت‌زمانی را منتظر بمانید. زمان پرداخت خسارت‌ها تا حداکثر ۱۵ روز بعد از اعلام وضعیت به شرکت بیمه خواهد بود. قوانین جزئی و سقف پوشش شرکت‌ها کمی با یکدیگر متفاوت است.

بنابراین، پیش از خرید بیمه سرقت لوازم خودرو باید از شرایط و قیمت‌های هر بیمه‌گر به‌خوبی مطلع باشید. اینجا است که نیاز به مراجعه به سامانه‌ای معتبر برای ارزیابی و مقایسه تمام بیمه‌ها به‌وجود می‌آید. با وجود سامانه‌ای که شرایط هر شرکت را با توجه به نوع و ارزش خودرو در اختیارتان می‌گذارد، فرایند تهیه بیمه سرقت خودرو را بسیار ساده می‌کند.

خرید بیمه سرقت لوازم خودرو از ازکی

برای خرید بیمه سرقت لوازم خودرو می‌توانید به سامانه ازکی مراجعه کنید. امکان دست‌یابی به انواع مختلفی از بیمه در ازکی وجود دارد. با مراجعه به این پلتفرم می‌توانید از شرایط و تعرفه بیمه‌های مختلف شرکت‌های گوناگون باخبر شوید. با مقایسه و بررسی آن‌ها، امکان خرید بهینه برایتان ایجاد می‌شود.

برای خرید بیمه بدنه که پوشش‌دهنده بیمه سرقت لوازم خودرو هم هست، به ازکی مراجعه کنید. مرور گزینه‌های مختلف و مقایسه شرایط هر شرکت ارائه‌دهنده خدمات با دیگری به شما کمک می‌کند که در عرض مدت‌زمانی کوتاه و بدون محدودیت مکانی و زمانی بیمه بخرید و خیالتان بابت لوازم و قطعات خودرویتان راحت باشد. نه نیازی به مراجعه حضوری به شرکت‌های مختلف وجود دارد و نه حتی لازم است که با آن‌ها تماس بگیرید. تمام اطلاعات لازم در ازکی در اختیارتان قرار می‌گیرد و فرایند خرید هم به‌طور تمام‌وکمال اینترنتی است. چه چیزی از این بهتر؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا