بیمه شخص ثالث

فسخ بیمه نامه ثالث در چه صورتی انجام می‌شود؟

خرید بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه موتوری اجباری است. در واقع شما از همان لحظه که ماشین را می‌خرید، باید بیمه داشته باشید و به ازای هر روز نداشتن آن جریمه می‌شوید. شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید در طول مدت قرارداد بیمه نامه شخص ثالث، آن را فسخ یا ابطال کنید. در ادامه با ازکی همراه شوید تا بدانیم آیا می‌توان بیمه ثالث را فسخ کرد و شرایط فسخ بیمه نامه ثالث چیست؟

شرایط فسخ بیمه نامه ثالث چیست؟

فسخ بیمه شخص ثالث اغلب غیر ممکن است؛ مگر در شرایطی که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • خودرو اسقاط شده باشد؛
  • خودرو مسروقه و گواهی معتبر از نیروی انتظامی داشته باشد؛
  • خودرو فرسوده و از رده خارج تشخیص داده شود.

فسخ بیمه نامه ثالث توسط بیمه گذار

در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه شرایط خاصی برای فسخ وجود دارد. در حالت کلی امکان فسخ بیمه نامه شخص ثالث از طرف بیمه‌گذار وجود ندارد. در شرایط خاص و استثنایی زیر، بیمه‌گذار می‌تواند فسخ بیمه شخص ثالث را انجام دهد.

  • اگر خطری که متوجه موضوع بیمه است کاهش پیدا کند و شرکت بیمه حاضر به پرداخت ما‌به‌التفاوت حق بیمه نشود یا تخفیفی در بیمه اعمال نکند.
  • در صورتی که شرکت بیمه به هر دلیلی توانایی ادامۀ قرارداد را نداشته باشد.
  • اگر موضوع بیمه از طرف دو شرکت بیمه مطرح شود، بیمه‌نامه ثالث شرکتی که دیرتر قرارداد بسته است فسخ می‌شود. در این صورت بیمه‌گزار باید نسبت به دریافت حق بیمه اقدام کند.
  • خودرو فرسوده باشد.

فسخ بیمه نامه شخص ثالث از طرف شرکت بیمه

شرکت بیمه یا همان بیمه‌گر در شرایطی که بیمه‌گذار تخلف کند، می‌تواند بیمه ماشین را باطل کند. این موارد را در ادامه می‌بینیم:

  • بیمه قسطی باشد و قسط آن پرداخت نشود.
  • خودرو فرسوده شود و خطر بیشتری آن را تحدید کند.
  • اگر مشتری (بیمه‌گزار) ارزش موضوع بیمه شده را بیشتر از مقداری که هست اعلام کند. در این صورت حق بیمه دریافت شده نیز قابل برگشت نیست.
  • اگر بیمه‌گزار سهواً یا عمداً اطلاعات درست را در اختیار بیمه نگذارد، شرکت بیمه می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ کند.

ابطال بیمه شخص ثالث

در چه صورتی انتقال مالکیت بیمه نامه ثالث فسخ می‌شود؟

تا مدتی پیش، زمان فروش خودرو انتقال بیمه شخص ثالث هم انجام می‌شد. در حال حاضر شخص خریدار می‌تواند تا پایان اعتبار از بیمه خود استفاده کند، اما عملا امکان انتقال تخفیف‌ها به او وجود ندارد. در حال حاضر باید بعد از فروش ماشین، الحاقیه بگیرید تا تخفیف‌ها برای شما یا اعضای درجه یک خانواده‌تان محفوظ باشد، اما بیمه شخص ثالث با انتقال مالک خودرو فسخ نمی‌شود.

در الحاقیه شما مشخصات صاحب جدید خودرو را به شرکت بیمه می‌دهید و در زمان حادثه، شرکت بیمه خسارت را به مالک جدید پرداخت می‌کند. اگر بعد از حادثه انتقال مالکیت به شرکت بیمه اطلاع داده شود، بیمه‌گر تعهدی برای جبران نخواهد داشت.

آیا در صورت عدم پرداخت اقساط بیمه شخص ثالث بیمه نامه فسخ می‌شود؟

بیمه شخص ثالث در واقع قراردادی است که بین شما و شرکت بیمه بسته می‌شود. این قرارداد هم مانند سایر قراردادها شرایط و بندهای خاص خودش را دارد. یکی از مواردی که در شرایط عمومی بیمه شخص ثالث به آن اشاره می‌شود، پرداخت حق بیمه است.

ماده پنجم شرایط عمومی بیمه شخص ثالث به نحوه پرداخت حق بیمه اشاره می‌کند، آن را در ادامه می‌بینیم:

با صدور بیمه نامه شخص ثالث، بیمه گذار مدیون حق بیمه مربوطه می‌شود و موظف و متعهد به پرداخت حق بیمه مورد توافق در این قرارداد و اوراق الحاقی طبق شرایط خصوصی قرارداد بیمه به بیمه‌گر است. حق بیمه به‌جز در مواردی که توافق خاص و کتبی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار به عمل آمده باشد، باید یک‌جا و هنگام صدور بیمه‌نامه یا در سررسید مذکور در بیمه‌نامه پرداخت شود؛ مگر اینکه پرداخت اقساطی حق بیمه مورد توافق باشد. به هر حال شروع تأمین بیمه ایران منوط به پرداخت اولین حق بیمه مقرر در بیمه‌نامه است؛ چنانچه بیمه‌گذار حق بیمه مربوطه را پس از صدور بیمه‌نامه و یا در سر رسید مذکور در بیمه‌نامه بپردازد، تأمین بیمه‌گر بعد از ۵ روز از تاریخ شروع بیمه یا از ظهر روز سررسید مذکور معلق می‌شود و بیمه‌گر تعهدی نسبت به جبران خسارت وارد در مدت تعلیق ندارد. پس از انقضای یک‌ماه از تاریخ شروع تعلیق، بیمه گر حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. بیمه‌گذار در هر حال مدیون حق بیمه زمان تعلیق تا تاریخ فسخ خواهد بود.

در واقع شرکت بیمه این حق را دارد که در صورت عدم پرداخت اقساط حق بیمه، بیمه شخص ثالث را باطل کند! گاهی شرکت‌ها تا ۱ ماه به بیمه‌گذار فرجه می‌دهند و گاهی هم این کار را نمی‌کنند، اما نام شخص در فهرست سیاه شرکت بیمه قرار می‌گیرد و تا زمان پرداخت بدهی نمی‌تواند از خدمات آن شرکت بیمه استفاده کند.

چطور بیمه نامه شخص ثالث را فسخ کنیم؟

همان طور که گفتیم ۳ شرط برای فسخ بیمه شخص ثالث وجود دارد: اسقاط شود، فرسوده شود و یا به سرقت برود. در هر کدام از این موارد باید گواهی معتبر را به شرکت بیمه دهید و آن شرکت بعد از بررسی مدارک بیمه ثالث شما را باطل می‌کند.

متن درخواست فسخ بیمه نامه ثالث

برای نوشتن متن فسخ بیمه نامه توجه داشته باشید که حتما نام کامل شما به همراه شماره بیمه نامه بدنه نوشته شده باشد. نوشتن شماره شبایی که به نام بیمه‌گذار باشد هم در متن نامه فسخ بیمه بدنه اکثر شرکت‌های بیمه ضروری است. در آخر باید حتما نامه خود را امضا کنید تا اعتبار کافی را داشته باشد و آن را به شرکت بیمه تحویل دهید.

نمایش بیشتر

4 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشی من در چند سال پیش تو خدمت سربازی مجروح شدن سه بند از انگشتان انگشت سبابه اشاره و وسطی هرکدام یک بندشون قطع شده وجراحتی دیگه به اندازه پنج شش سانت دو انگشتم کاملا پاره شده و چشام یکشون چهار ترکش ویکی دیگه دوازده ترکش ریز داخلشون هست و وضعیف شدن که چشم راستم هم بر اثر این آسیب آب مروارید آورده در صد دید راست به 5دهم ودیگری 8,دهم رسیده وگوشم آسیب دیده که شنواییم خیلی ضعیف شده لطف می‌فرمایید که ببینم دیه آن چقدر میشه متشکرم از راهنماییتون

  2. سلام وقت شما بخیر
    بنده مالک یک دستگاه خودرو پژو پارس میباشم
    که شخصی بدون اطلاع بنده و به هدف سو استفاده اقدام به بیمه نمودن خودروی من نبوده درحالی که اصلا مالکیتی نسبت به خودروی بنده نداشته ، حالا چطور میتونم بیمه نامه صادره رو حذف یا باطل یا الحاقیه بزنم ؟

    1. سید منصور عزیز سلام
      بیمه شخص ثالث؟ در حالت کلی بیمه شخص ثالث قابل فسخ نیست البته چه سو استفاده‌ای می‌تونه براتون داشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا