بیمه خودرو

صفر تا صد اسقاط خودرو فرسوده و مراحل آن در سال ۱۴۰۱

استفاده از خودروهای فرسوده علاوه بر هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی که بر دوش صاحب خود می‌گذارد، باعث افزایش آلودگی هوا و به طبع آن آسیب به محیط زیست می‌شود. به همین دلیل دولت‌ها برای کاهش آثار زیان‌بار اقدام به تصویب طرح‌ها و اختصاص دادن بودجه‌ای برای تشویق افراد برای اسقاط خودرو فرسوده خود و خارج کردن این خودروها از چرخه استفاده کرده است. این طرح‌ها و مصوبات هر ساله در حال تغییر است. به همین دلیل در این مقاله تلاش شده است با بررسی آخرین مصوبات مربوط به اسقاط خودرو فرسوده در سال ۱۴۰۱، اطلاعات به‌روز و کاربردی ارائه شود. در ادامه با ما همراه باشید. 

سن فرسودگی خودرو

اول بهتر است بدانید که به چه خودرویی فرسوده گفته می‌شود. با وجود اینکه در گذشته تنها معیار فرسودگی اتومبیل سن آن بود، اما اکنون عوامل مختلف دیگری مانند میزان کارکرد خودرو، شرایط فرهنگی و اقتصادی جامعه و رشد تکنولوژی هم تاثیر دارد. اما به‌طور‌کلی برای خودروها باتوجه‌به نوع کارکردشان عمر مفید در نظر گرفته می‌شود. در جدول زیر سن مرز فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه آورده شده است. خودروهایی که به مرز فرسودگی می‌رسند، باید تعداد دفعات مراجعه به مراکز فنی را افزایش دهند و کم‌کم برای اسقاط خودرو فرسوده خود اقدام کنند. 

نوع وسیله نقلیه نوع سوخت سن مرز فرسودگی تعداد دفعات مراجعه به مراکز فنی در سال
خودروهای شخصی (سواری، ون) ۱۵ ۲ (هر ۶ ماه یک بار)
خودروهای عمومی ( سواری، ون) بنزینی و دوگانه سوز ۸ ۴ (هر سه ماه یک بار)
گازسوز ۱۰ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
برقی ۱۴ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
وانت گازسوز و بنزینی ۱۴ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
دوگانه سوز و دیزلی ۱۳ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
اتوبوس درون شهری دیزلی و پایه گاز سوز ۱۰ ۴ (هر سه ماه یک بار)
برقی ۲۰ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)

مینی‌بوس و میدل باس

درون و برون شهری

دیزلی ۸ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
پایه گازسوز ۱۰ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
برقی ۲۰ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
اتوبوس برون شهری و کشنده ۱۰ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
کامیون و کامیونت ۱۶ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)
موتور سیکلت بنزینی کاربراتوری ۵ ۲ (هر ۶ ماه یک بار)
بنزینی انژکتوری ۶ ۲ (هر ۶ ماه یک بار)
برقی ۱۲ ۲ (هر ۶ ماه یک بار)
سواری دولتی ۱۳ ۳ (هر ۴ ماه یک بار)

شرایط اسقاط خودرو فرسوده در سال ۱۴۰۱

موارد زیادی پیش از ورود خودرو به فرآیند اسقاط بررسی می‌شود. خودروهایی که مصرف سوخت زیادی دارد، آلاینده‌های بیشتر از حد مجاز وارد هوا کنند و همچنین ایمنی پایینی داشته باشد، معمولا گزینه‌‌‌های مناسبی برای اسقاط هستند. به صورت کلی خودرویی که نتواند برای دو دوره متوالی معاینه فنی را پاس کند، فرسوده تلقی می‌شود و شرایط اسقاط خودرو را دارد. صاحبان این خودروهای باید پس از ثبت‌نام در سامانه و پرداخت ۷ میلیون تومان خودرو خود را وارد مراحل اسقاط کنند و پس از آن  می‌توانند از تسهیلات متنوعی که در ادامه گفته می‌شود، استفاده کنند.   

طرح تعویض خودرو فرسوده سال ۱۴۰۱

پس از تایید اینکه یک خودرو فرسوده است، خودرو وارد مراحل اسقاط می‌شود. ۲ طرح برای افرادی که می‌خواهند خودرو خود را اسقاط کنند، در نظر گرفته شده است تا مراحل انجام آن تسهیل شود. در ادامه توضیح این دو طرح آورده شده است:

۱. طرح نقدی خودروهای فرسوده

در این طرح خودرو فرسوده با خودرو نو جایگزین می‌شود. افرادی که قصد استفاده از این طرح را دارند، بهتر است بدانند که خودرو آنها باید شرایط خاصی داشته باشد. یکی از آنها سن خودرو است که برای خودروهای سواری، وانت، ون و غیره متفاوت است و در جدول زیر آمده است. پیش از دادن درخواست برای استفاده از این طرح، باید خلافی آن را تسویه کنید. 

نوع خودرو سال ساخت
خودرو سواری ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵
وانت بار ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵
مینی بوس ۱۳۷۰ به قیل
اتوبوس ۱۳۷۰ به قبل
کامیون ۱۳۷۰ به قبل

مراحل ثبت‌نام طرح نقدی خودروهای فرسوده:

مرحله ۱: ثبت نام در مراکز اسقاط خودو به آدرس https://khodrofarsoodeh.com/register/ 

مرحله ۲: فراخوانی از طرف مراکز اسقاط خودرو

مرحله ۳: واریز وجه معادل خودرو فرسوده به حساب صاحب خودرو

۲. طرح جایگزین خودرو فرسوده

طرح جایگزین یکی‌دیگر از طرح‌های درنظرگرفته شده برای خودروهای فرسوده است. افرادی که قصد استفاده از این طرح را دارند، باید به نمایندگی‌های شرکت خودروسازی انتخابی خود مراجعه کنند و اسناد و مدارک خواسته شده را به آنها تحویل دهند. شرکت خودروسازی پس از تحویل خودرو معرفی‌نامه‌ای برای مراجعه به بانک و گرفتن وام به فرد متقاضی می‌دهد.  

مراحل ثبت‌نام در طرح جایگزین خودروهای فرسوده 

مرحله ۱: ثبت‌نام در پایگاه اطلاع‌رسانی و پیش ثبت‌نام خودروهای فرسوده

مرحله ۲: تحویل خودروی فرسوده

مرحله ۳: معرفی فرد متقاضی به بانک از طرف شرکت خودروسازی

مرحله ۴: دریافت وام خرید خودرو

مرحله ۵: تحویل گرفتن خودرو جدید

اسقاط خودرو فرسوده

مراحل ثبت‌نام خودروهای فرسوده

همان طور که در بالا گفته شد، برای ثبت‌نام اسقاط خودروهای فرسوده بسته به طرحی که انتخاب می‌کنید، مراحل ثبت‌نام و دریافت خودرو جدید متفاوت است. در این میان، شرکت‌های خودروسازی داخلی برای بازسازی ناوگان‌های خودروهای خود طرح‌هایی دارد که در ادامه شرح هر یک از آنها آورده شده است.  البته گفتنی است که هر فرد فقط در یک بخش‌نامه و فقط در یک شرکت خودروسازی می‌تواند ثبت‌نام کند.

اسقاط خودرو فرسوده سایپا

خودروهایی که واجد شرایط ثبت‌نام در طرح تعویض خودرو فرسوده هستند، باید در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام کنند.  این متقاضیان باید شناسه منحصر به (VIN)، شماره شاسی خودرو، شماره موتور و مشخصات فردی خود را در این سامانه ثبت کنند. پس از مشخص شدن افراد مشمول این طرح هویت آنها احراز می‌شود و افراد می‌توانند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. مالکان خودرویی که در قرعه کشی سایپا برای این طرح انتخاب می‌شوند، باید تا حداکثر ۶۰ روز به مراکز اسقاط مراجعه کنند.

ثبت‌نام خودرو فرسوده ایران خودرو

مالکین خودروهای از رده خارج که می‌خواهند در قرعه کشی ایران خودرو شرکت کنند هم باید در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کنند و همه مراحلی که در بالا گفته شده را طی کنند. منتخبان طرح تعویض خودرو فرسوده ایران خودرو از طریق قرعه‌کشی مشخص می‌شود. این افراد باید پیش از اسقاط خودرو فرسوده، به مراکز اسقاط مراجعه کنند و اقرارنامه‌ای مبنی بر سلب هرگونه ادعا در خصوص نحوه استفاده از گواهی اسقاط صادر شده از خود تنظیم کنند. البته لازم به ذکر است که آن‌ دسته از افرادی که تمایل دارند که وجه خودروی فرسوده یا ارزش لاشه آن را دریافت کنند، نمی‌توانند در طرح ثبت‌نام خودرو فرسوده ایران خودرو ثبت‌نام کنند.

اسقاط خودرو فرسوده تاکسی

تاکسی‌ها به دلیل نوع کاربری که دارند، بیشتر از دیگر خودرو‌ها در معرض فرسودگی قرار می‌گیرند. این خودروها چون به صورت روزانه تردد زیادی دارد، اثرات زیان‌بار زیادی بر روی کیفیت هوا می‌گذارد؛ به همین دلیل برای تشویق رانندگان این خودروها در سال ۱۴۰۱ خدمات و طرح‌های جدیدی ارائه شده است. از این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         راننده و مالک تاکسی می‌تواند مرکز اسقاط را خودش انتخاب کند؛
  •         نام و مشخصات مراکز اسقاط به همراه مبلغ پرداختی قبل از شروع فرآیند اسقاط بر روی سایت تاکسیرانی قرار می‌گیرد تا متقاضیان با آگاهی کامل تصمیم بگیرند؛
  •         قیمت اسقاط تاکسی فرسوده در تهران نسبت به سال گذشته ۳٫۵ برابر شده است؛ به این معنی که اگر در سال گذشته قیمت اسقاط تاکسی سمند ۱۷ میلیون تومان بوده، در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ تومان رسیده است.

ساز و کار جدیدی برای آن دسته از رانندگان که توان مالی نوسازی تاکسی خود را ندارند، ایجاد نشده است. این افراد می‌توانند نسبت به اسقاط تاکسی فرسوده خود اقدام کنند. اما در این حالت آنها به جای دریافت یک تاکسی نو، خودروی کارکرده اما با شرایط بهتر دریافت می‌کنند.

نحوه انتقال تخفیف بیمه خودروی اسقاطی 

اگر خودرویی در دسته خودرو‌های فرسوده قرار بگیرد، اما دارای تخفیف بیمه شخص ثالث باشد، صاحب ماشین می‌تواند با همراه داشتن برگ اسقاط و ته برگ بیمه‌نامه را برای انتقال تخفیف به خودرو جدید اقدام کند. علاوه بر این، تمام سوابق بیمه‌ای که با پلاک خودرو و با نام صاحب آن رد شده است، به راحتی به خودرو جدید انتقال پیدا می‌کند.  

قیمت اسقاط خودروهای فرسوده

قیمت اسقاط خودرو برای خودروهای مختلف با کاربری‌های متنوع، متفاوت است. در جدول زیر قیمت‌های خودرو فرسوده برای سال ۱۴۰۱ به تفکيک نوع خودرو آورده شده است.

قیمت خودرو فرسوده

لازم به ذکر است که این قیمت‌ها برای خودروهای فرسوده روشن، کامل و بدون تصادف است. اگر خودرویی این شرایط را نداشته باشد، می‌تواند از طریق سامانه استعلام قیمت خودرو فرسوده، با وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده در فرم قیمت ماشین خود را استعلام کند.  طرح اسقاط خودرو فرسوده در نگاه اول ممکن است که طرحی پر دردسر باشد، اما در نهایت مزایای بسیاری دارد که هم به نفع شهروندان و صاحبان خودرو و هم به نفع سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خودروسازی است. البته گفتن این نکته ضروری است که همیشه پیشگیری از وارد شدن خسارت‌هایی جدی یا برطرف کردن به موقع آسیب‌های وارد آمده به خودرو راهی بهتر برای پیشگیری از فرسودگی زودهنگام خودرو است. بیمه بدنه می‌تواند از این بابت خیال صاحبان خودرو را راحت کند؛  چرا که بیمه بدنه جبران خسارت‌های وارد شده به بدنه و اجزای خودرو را بر عهده می‌گیرد. 

نمایش بیشتر

3 دیدگاه

  1. مملکت یا اولویت فرسوده آهنی وانسانی رو جمع بکنه بعد به دنبال جدیدی ۶۰ سال پیکان هنوز ادامه دارد بچه هاتون پیکان وپراید می‌دونن چیه

  2. جدولی که گذاشتید برای اول سال، وقتی قیمت ماشین 9 مرتبه در یک سال فقط از طرف مراجع مرتبط و غیر مرتبط غیر متخصص، گران شده مالک ماشین هم وسیله نقلیه را کیلویی می فروشه تا کمتر ضرر کنه (درکش زیاد سخت نیست)

  3. https://farsnews.ir/my/c/187208
    پویش تعویض خودروی فرسوده را امضا کنید اگر به هوای پاک و مصرف بنزین و مشکلات خودروی فرسوده و مهمتر از همه تامین خودروی اقشار. ضعیف صاحبان خودروی فرسوده نظر دارید مجلس قانون تعویض خودروی فرسوده را تصویب کرد ولی اجرا نمی‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا