بیمه بدنه

با پوشش های کلی و جزئی بیمه سرقت خودرو بیشتر آشنا شوید

وقتی تورم و قیمت‌ها دوشادوش هم رشدی تصاعدی دارند، مالکان خودرو همیشه نگران سرقت خودرو یا قطعات آن هستند. شاید برای شما یا آشنایانتان پیش آمده باشد که ماشین خود را در کوچه‌ای پارک کرده باشید و وقتی خوشحال از مهمانی برمی‌گردید، با ماشینی روبه‌رو می‌شوید که یا سیستم صوتی آن دزدیده شده است و یا پلاک، لاستیک، قالپاق و سپر ندارد. چیزی که بیشتر از همه به مالکان شوک وارد می‌کند، سرقت کلی خودرو است. بهترین راهکار در این شرایط، دریافت بیمه سرقت خودرو خواهد بود. بیمه سرقت اتومبیل شامل بیمه سرقت قطعات خودرو هم می‌شود. در این مقاله از بلاگ ازکی، بیشتر با بیمه سرقت اتومبیل آشنا شوید.

بیمه سرقت خودرو چیست؟

سرقت ماشین به ۲ دسته درجا و کلی تقسیم می‌شود. اگر فقط برخی از قطعات خودرو مانند لاستیک، سیستم صوتی و رینگ دزدیده شود، به آن سرقت درجا یا جزئی می‌گویند. در شرایطی که خودرو کاملا دزدیده شود و به مکانی نامعلوم منتقل شود، سرقت کلی رخ داده است. در ضمن اگر خودروی سرقت شده بعد از مدتی پیدا شد، اما قطعات آن به سرقت رفته بود، باز همان سرقت کلی را برای آن در نظر می‌گیرند.

بیمه سرقت اتومبیل

تقسیم‌بندی سرقت خودرو به کلی و درجا، در واقع براساس پوشش‌های بیمه سرقت ماشین تعریف شده‌اند و شرایط استفاده از آن‌ها متفاوت خواهد بود. بیمه بدنه سرقت خودرو یا همان بیمه بدنه، نوعی از بیمه‌نامه خودرو است که برای پوشش این نوع خسارت‌ها طراحی شده است. اگر خودرویی بیمه نامه سرقت خودرو داشته باشد، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.

بیمه بدنه خودرو به دو بخش، اصلی و الحاقی تقسیم می‌شود. بیمه اصلی، سرقت کلی خودرو و بیمه الحاقی، سرقت قطعات خودرو را پوشش می‌دهد.

شرایط پرداخت بیمه سرقت خودرو

اگر خودروی شما دزدیده شود، باید تا ۴۵ روز پس از سرقت، گم شدن خودروی خود را ۲ بار در نشریات کثیرالانتشار آگهی کنید. اگر خودرو در این مدت پیدا نشد، به نام شرکت بیمه‌گر منتقل می‌شود. شرکت بیمه‌گر طبق بیمه سرقت خودرو موظف است سقف خسارت ۸۰٪ از ارزش خودرو را تقبل کند.

اگر بیمه‌گزار در مدت اعتبار بیمه‌ بدنه خودروی خود از شرکت بیمه‌گر خسارت بیمه بدنه دریافت کرده باشد، بیمه سرقت ماشین حداکثر تا ۷۰٪ از ارزش کل خودرو را پوشش می‌دهد. ۲۰٪ یا ۳۰٪ باقی‌مانده هم مبلغ فرانشیز است و بر عهده بیمه‌گذار خواهد بود.

طبق قانون بیمه بدنه، درشرایط زیر شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت حق بیمه سرقت ماشین به بیمه‌گذار خواهد بود.

  • هزینه تعمیر، نجات و تعویض قطعات و لوازم خسارت‌دیده خودرو درست پس از وقوع حادثه، بیشتر از ۷۵٪ ارزش کل خودرو باشد.
  • اگر خودروی به سرقت‌رفته تا ۶۰ روز بعد از زمان سرقت کلی پیدا نشود.

آیا در صورت سرقت خودرو بیمه بدنه خسارت را جبران می‌کند؟

بیمه سرقت اتومبیل

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو تمامی خسارات‌ها چه به‌صورت پیش‌‌فرض و چه به‌صورت عادی را بدون نیاز به خرید پوشش الحاقی بیمه بدنه جبران می‌کند. پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو به شرح زیر است:

  • هرگونه تصادف با خودروی دیگر یا جسم متحرک و ثابت؛
  • خسارات وارده در اثر واژگونی، سقوط، انفجار، صاعقه و آتش‌سوزی؛
  • بیمه سرقت کلی خودرو (مربوط به دزدیده‌شدن کلی خودرو و آسیب‌های وارده به وسایل اصلی)؛
  • خسارت وارده در جریان نجات یا انتقال خودرو آسیب دیده؛
  • خسارت باطری و لاستیک‌ها تا ۵۰٪ قیمت نو این قطعات.

بنابراین با خرید پوشش اصلی بیمه بدنه در واقع بیمه سرقت اتومبیل را هم دریافت خواهید کرد. با خرید بیمه اصلی بدنه، بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارات ناشی از سرقت ماشین خواهد بود. اگر خودروی دزیده‌ شده تا ۶۰ روز پیدا نشود، مشمول خسارت کلی بیمه سرقت خودرو خواهد شد.

سرقت درجا در بیمه بدنه خودرو

یکی از بخش‌های الحاقی بیمه بدنه خودرو، پوشش سرقت درجای قطعات و لوازم ماشین است. منظور از سرقت درجا دزدیده‌ شدن قطعات خودرو مانند سیستم‌صوتی، رینگ و لاستیک بدون دزدیده‌ شدن کلی خودرو است. البته این بیمه آسیب و خسارت یا دزدیده‌ شدن قطعات و لوازم خودرو را هم در صورت کشف خودروی مسروقی پوشش می‌دهد. بنابراین زمانی که بیمه بدنه خودرو را دریافت می‌کنید، علاوه‌بر پوشش اصلی باید پوشش‌های الحاقی لازم هم دریافت کنید تا مشمول بیمه سرقت اتومبیل شوید.

پوشش بیمه سرقت لوازم و قطعات خودرو

پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه سرقت قطعات خودرو (یا بیمه سرقت لوازم خودرو) را پوشش می‌دهد. از میان پوشش‌های الحاقی می‌توانید باتوجه‌به نیاز خود یک یا چند مورد را انتخاب و به پوشش بیمه بدنه اصلی اضافه کنید.

بخش الحاقی بیمه سرقت قطعات خودرو، خسارت دزدیده‌ شدن قطعات و لوازم داخلی خودرو مانند سیستم صوتی، رینگ و لاستیک را تا سقف ۲۵٪ از ارزش کلی خودرو پوشش می‌دهد. البته شرکت‌های بیمه‌گر ممکن است سقف خسارت متفاوتی را پوشش دهند.

مدت زمان پرداخت بیمه سرقت خودرو

در سرقت کلی خودرو، مدت زمان پرداخت بیمه سرقت ماشین (بیمه بدنه)، ۶۰ روز پس از اعلام خسارت به شرکت بیمه‌گر است. در مورد خسارت‌های جزئی، مدت زمان پرداخت بیمه سرقت خودرو نهایت ۱۵ روز بعد از اعلام خسارت خواهد بود.

بیمه سرقت قطعات خودرو

قیمت بیمه سرقت خودرو

قیمت بیمه سرقت اتومبیل به مدل ماشین و بیمۀ الحاقی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان قیمت بیمه‌نامه سرقت خودرو را به‌طورکلی مشخص کرد. لازم است برای تعیین قیمت بیمه سرقت اتومبیل وارد سایت ازکی شوید و در بخش بیمه بدنه با وارد کردن مشخصات اولیه پوشش‌ها را تعیین و سپس از بین بیمه‌گرهای مختلف یکی را انتخاب کنید.

بهترین بیمه سرقت خودرو را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی با مجموعه ازکی قرارداد دارند؛ با‌توجه‌به موارد اصلی و الحاقی تحت پوشش بیمه سرقت ماشین می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. در این بخش ۲ تا از بهترین شرکت‌های بیمه سرقت اتومبیل را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیمه سرقت خودرو ایران

در بیمه سرقت ماشین ایران، پوشش سرقت کلی ماشین فقط سرقت ماشین به‌ صورت کامل را در بر می‌گیرد. برای استفاده از بیمه سرقت قطعات خودرو باید بیمه الحاقی بدنه (بیمه سرقت درجا برای قطعات و لوازم خودرو) را دریافت کنید. بیمه بدنه اصلی و الحاقی بیمه ایران، خسارات زیر را برای سرقت ماشین پوشش می‌دهد.

  • خودرو و لوازم و قطعات آن به‌طورکلی به سرقت برود و کشف نشود.
  • پس از سرقت خودرو پیدا شود، اما لوازم و قطعات آن به سرقت رفته یا آسیب دیده باشد.

نکته: ارزش کل قطعات تحت پوشش سرقت درجا در بیمه ایران، حداکثر تا ۲۰٪ کل ارزش خودرو است.

قیمتت بیمه سرقت خودرو

بیمه سرقت خودرو آسیا

بیمه سرقت خودرو آسیا، بیمه سرقت لوازم خودرو با استفاده غیر عمومی و غیر کرایه‌ای را پوشش می‌دهد. با پرداخت حق‌ بیمه الحاقی، قطعات اصلی و لوازم بیمه‌شده، بدون دزدیده شدن کلی خودرو، تحت پوشش بیمه سرقت اتومبیل قرار می‌گیرد.

در بیمه سرقت ماشین آسیا، تعهد بیمه‌گر در سرقت قطعات اصلی و لوازم اضافی محدود به ۵٪ از ارزش کلی ماشین و حداکثر تا سقف ۵۰ میلیون ریال در طول سال بیمه‌ای است. فرانشیز این پوشش بیمه سرقت ماشین ۲۰٪ از مبلغ خسارت خواهد بود.

خرید بیمه بدنه با پوشش سرقت از ازکی

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید بیمه سرقت خودرو را دریافت کنید، خرید بیمه بدنه با پوشش اصلی و الحاقی از مجموعه ازکی است. بیمه بدنه اصلی سرقت کلی خودرو و بیمه الحاقی سرقت قطعات و لوازم خودرو را پوشش می‌دهد. زمانی‌ که برای خرید بیمه بدنه اقدام می‌کنید، پوشش اصلی در اختیارتان قرار می‌گیرد و در صورت تمایل با پرداخت مبلغ اضافی می‌توانید یک یا چند مورد از پوشش‌های الحاقی را هم به بیمه‌نامه خود اضافه کنید. ازکی طرف قرارداد با شرکت‌های بیمه‌گر بسیاری است، بنابراین برای خرید بیمه بدنه سرقت خودرو حق انتخاب زیادی خواهید داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا