بیمه خودرو

تمدید گواهینامه رانندگی‌‌تان را یک ماه قبل از پایان اعتبار انجام دهید.

تمدید نکردن اعتبار گواهینامه عواقبی خواهد داشت که یکی از ساده‌ترین آنها جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی است. حالا فرض کنید مدت اعتبار گواهینامه شما به اتمام رسیده باشد و تصادف کنید. در این شرایط حتی اگر بیمه هم داشته باشید، شرکت بیمه‌گر خسارتی پرداخت نخواهد کرد. مدتی پیش اعتبار گواهینامه رانندگی از ۵ سال به ۱۰ سال تغییر کرد، بنابراین رانندگان وسایل نقلیه باید برای تمدید گواهینامه بعد از ده سال اقدام کنند. در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی شرایط تعویض گواهینامه، مدارک لازم، مراحل تمدید و اینکه تمدید گواهینامه چند ساله است، می‌پردازیم.

شرایط تمدید و تعویض گواهینامه چیست؟

گواهینامه رانندگی دارای مدت زمان اعتبار مشخصی است. بنابراین زمانی که اعتبار آن به پایان می‌رسد، باید برای تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کنید. تمدید گواهینامه بعد از چند سال، شرایطی دارد که باتوجه‌به آنها می‌توانید برای تمدید یا تعویض اقدام کنید. اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید، باید هرچه سریع‌تر با پرداخت هزینه تعویض گواهینامه برای دریافت آن اقدام کنید.

تمدید گواهینامه رانندگی

  • تاریخ اعتبار گواهینامه رانندگی تمام شده باشد؛
  • گواهینامه رانندگی مفقود یا دزدیده شده باشد؛
  • اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی تغییر کرده باشد؛
  • بخش‌های مهمی از گواهینامه رانندگی شامل اطلاعات اصلی، مخدوش شود و یا اطلاعات قابل خواندن نباشد.

در صورت مفقود یا دزدیده شدن گواهینامه رانندگی، باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید و استعلام اولیه را انجام دهید. در صورتی که سابقه‌ای وجود نداشته باشد، به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه و برگه استعلام دریافت کنید.

تمدید گواهینامه چقدر طول می‌کشد؟

برای تمدید گواهینامه بعد از ده سال، لازم است مدارک لازم را به کارشناسان پلیس ۱۰+ ارائه دهید. پس از ارسال درخواست، فرایند معاینه چشم و تست رانندگی انجام می‌شود. اگر کلیه مراحل را به خوبی پشت سر بگذارید، از زمان ارائه درخواست و ارسال مدارک به پلیس +۱۰، بین ۱ هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد تا گواهینامه جدید صادر شود.

تمدید گواهینامه رانندگی تاریخ گذشته

بهترین زمان برای تمدید گواهینامه‌های رانندگی، حداقل ۱ ماه قبل از پایان اعتبار آن است. اگر تاریخ اعتبار گواهینامه‌تان تمام شده است و هنوز برای تمدید آن اقدام نکرده‌اید، باید جریمه دیرکرد پرداخت کنید. جریمه دیرکرد تعویض گواهینامه برای هر سال، ۳۰ هزار تومان خواهد بود که بعد از گذشت ۱ سال کامل از تاریخ اعتبار گواهینامه اعمال می‌شود.

تمدید گواهینامه زودتر از موعد

منظور از موعد، زمان انقضای تاریخ اعتبار گواهینامه رانندگی است. همان‌ طور که اشاره کردیم، کلیه رانندگان وسایل نقلیه موتوری باید حداقل ۱ ماه قبل از پایان اعتبار گواهینامه خود، برای تمدید آن اقدام کنند.

تمدید گواهینامه برای افراد مسن

در ایران، سن مشخصی برای دریافت گواهینامه تعیین نشده است. اما اگر افراد بیشتر از ۷۰ سال برای تمدید آن اقدام کنند، لازم است علاوه‌ بر انجام معاینات چشم، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و بعد از آن به باجه کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه کنند. از طرفی لازم است برای انجام آزمایش‌های دیگری مانند شنوایی‌سنجی هم اقدام کنند تا سلامت کامل آنها تایید شود.

تمدید گواهینامه پایه یک

تمدید گواهینامه پایه یک کاملا مشابه تمدید پایه سه است؛ با این تفاوت که دارندگان گواهینامه پایه یک برای تمدید یا تعویض آن باید نتیجه آزمایش اعتیاد را هم ارائه کنند.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه ۱۴۰۲

با نزدیک شدن تاریخ پایان اعتبار گواهینامه رانندگی، باید برای تمدید اعتبار گواهینامه اقدام کنید. زمانی‌ که برای تمدید این کارت مهم مراجعه می‌کنید، لازم است مدارک زیر را از قبل آماده کرده باشید:

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی

  • اصل گواهینامه (در صورت مفقود شدن کارت گواهینامه، باید استعلام نیروی انتظامی را ارائه کنید)؛
  • اصل و کپی کارت ملی (پشت و رو)؛
  • اصل و کپی شناسنامه (در صورت وجود توضیحات، لازم است کپی این صفحه با مهر ثبت احوال ارائه شود. در صورتی که شناسنامه جدید است، باید یک کپی از صفحه محل تنظیم سند ارائه کنید)؛
  • آدرس دقیق پستی محل سکونت به همراه کد پستی ۱۰ رقمی؛
  • گواهی داشتن اعتیاد برای متقاضیان تعویض و تمدید گواهینامه پایه یک؛
  • تصویر بیومتریک گرفته شده در دفتر پلیس ۱۰+ (متقاضی گواهینامه پایه یک ۲ قطعه عکس و متقاضی گواهینامه پایه سه 3 قطعه عکس باید ارائه کنند)؛
  • مدرک معتبر دارای گروه خونی (کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه یا برگه خوداظهاری گروه خونی)؛
  • استعلام پلیس نیروی انتظامی در صورت مفقود یا دزدیده شدن گواهینامه؛
  • پرداخت هزینه‌ها در پلیس ۱۰+، چشم‌پزشکی و آزمایشگاه.

هزینه تمدید گواهینامه ۱۴۰۲ چقدر است؟

زمانی که برای تمدید یا تعویض گواهینامه اقدام می‌کنید، لازم است برخی هزینه‌ها شامل هزینه پستی ارسال گواهینامه و برخی دیگر از هزینه جانبی را پرداخت کنید. هزینه تعویض گواهینامه یا تمدید آن به شرح زیر است:

  • حق تمبر؛
  • هزینه تعویض گواهینامه قدیمی و تبدیل آن به گواهینامه هوشمند؛
  • هزینه پست گواهینامه رانندگی توسط اداره پست به آدرس محل سکونت؛
  • هزینه تصویر بیومتریک در دفتر پلیس ۱۰+؛
  • هزینه معاینات چشم نزد پزشک معتمد پلیس ۱۰+؛
  • هزینه آزمایشات پزشکی برای تعیین گروه خونی؛
  • هزینه آزمایش اعتیاد برای دارندگان گواهینامه پایه یک؛
  • جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه.

تمدید گواهینامه رانندگی

اگر برای تمدید گواهینامه بعد از موعد مقرر مراجعه کنید، باید جریمه دیرکرد تمدید را هم پرداخت کنید. در سال ۱۴۰۲، جریمه دیرکرد به ازای هر سال ۳۰ هزار تومان است. این جریمه بعد از گذشت ۱ سال کامل از تاریخ اعتبار گواهینامه اعمال خواهد شد.

آیا تمدید گواهینامه غیرحضوری امکان‌پذیر است؟

یکی از مراحل پس از نوبت‌دهی تعویض گواهینامه، احراز هویت و ثبت الکترونیکی اثر انگشت توسط کارشناس در مرکز پلیس ۱۰+ است. باتوجه‌به اینکه برای این مرحله باید به صورت حضوری به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنید، بنابراین در حال حاضر امکان تمدید گواهینامه رانندگی آنلاین وجود ندارد.

اگر قصد دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی موقت یا ترجمه آن به انگلیسی (یا زبان دیگر) را دارید، می‌توانید به صورت آنلاین درخواست دهید.

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

بسیاری از افراد سوال دارند که «برای تعویض گواهینامه کجا بریم؟». در پاسخ به این سوال مهم باید گفت که پس از آماده کردن مدارک لازم برای تمدید و تعویض گواهینامه قدیمی، باید برای ثبت درخواست به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

زمانی که مدارک را به کارشناس ارائه کردید، برگه معاینه چشم برای شما صادر خواهد شد. توجه کنید که معاینه چشم را باید پزشک معتمد پلیس ناجا انجام دهد، بنابراین نمی‌توانید به هر مرکزی مراجعه کنید. پس از انجام معاینه چشم، کاردان فنی راهنمایی و رانندگی هم باید مهارت و توانایی شما برای رانندگی را بررسی و تایید کند.

پس از انجام مراحل، رسیدی به شما داده می‌شود که باید آن را به ماموران راهنمایی و رانندگی ارائه کنید. ۱ هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد تا گواهینامه جدید صادر شود؛ در این مدت می‌توانید از رسید استفاده کنید.

تمدید گواهینامه رانندگی و پرداخت خسارت توسط بیمه

جریمه شدن تنها پیامد تعویض نکردن گواهینامه در موعد مقرر نیست؛ فرض کنید که در یک حادثه رانندگی مقصر شناخته شده‌اید و مدت اعتبار گواهینامه شما هم گذشته باشد، در این شرایط شرکت بیمه به دلیل نداشتن اعتبار گواهینامه هیچ خسارتی به شما پرداخت نخواهد کرد. این موضوع جدای از اعتبار بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه است. بنابراین علاوه‌ بر تمدید به موقع و خرید بیمه شخص ثالث و بدنه، برای تمدید به موقع گواهینامه رانندگی نیز اقدام کنید تا در صورت بروز تصادف بتوانید از بیمه خسارت دریافت کنید.

سوالات متداول

۱.شرایط تمدید و تعویض گواهینامه چیست؟

در صورتی می‌توانید گواهینامه‌تان را تعویض کنید که: تاریخ اعتبار گواهینامه رانندگی تمام شده باشد؛ گواهینامه رانندگی مفقود یا دزدیده شده باشد ؛اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی تغییر کرده باشد و یا بخش‌های مهمی از گواهینامه رانندگی شامل اطلاعات اصلی، مخدوش شود و یا اطلاعات قابل خواندن نباشد.

۲.تمدید گواهینامه چقدر طول می‌کشد؟

بین ۱ هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد تا گواهینامه جدید صادر شود.

۳.آیا تمدید گواهینامه غیرحضوری امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر امکان تمدید گواهینامه رانندگی آنلاین وجود ندارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا