اطلاعات بیمه ای

استعلام خلافی خودرو در منطقه آزاد چگونه است؟

ایران دارای ۹ منطقه آزاد تجاری بندری و غیربندی است که تأثیر بسیار زیادی بر جذب سرمایه‌های خارجی از طریق واردات و صادرات دارد. بسیاری از افراد از این ۹ منطقه آزاد به‌عنوان دروازه‌های انتقال ارز و فناوری به کشور یاد می‌کنند. باتوجه‌به اهمیت این مناطق، قوانین و مقررات متفاوتی هم برای آنها وضع شده که یکی از آنها قوانین راهنمایی و رانندگی است. همان‌ طورکه می‌دانید، برخی از خودروهای گذرموقت از طریق این مناطق آزاد وارد کشور می‌شود و اولین چرخش چرخ‌های این خودروها در همین مناطق است. باتوجه‌به افزایش تعداد خودروهای این مناطق و افزایش سطح حوادث رانندگی به‌دلیل تخلف‌ها، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد مانند کیش، انزلی، اروند و استعلام خلافی خودرو گذرموقت می‌پردازیم.

تفاوت استعلام خودرو پلاک منطقه آزاد با سایر شهرهای کشور

کیش، مریوان، بانه، چابهار، ارس، قصرشیرین، اروند، قشک، ماکو و انزلی جزء ۹ منطقه آزاد تجاری در ایران است که برخی از آنها بندری و برخی دیگر غیربندری است. این مناطق آزاد ۹ گانه در زمینه‌های خاصی مانند مالیات، عوارض گمرکی، قوانین راهنمایی و رانندگی، تشریفات اداری و ارزی و برخی موارد دیگر دارای قوانین و مقرراتی متفاوت با دیگر شهرها و مناطق کشور است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که مناطق آزاد با سایر شهرهای کشور دارد، استعلام خلافی خودرو گذرموقت و دیگر خودروها است. این موضوع به‌دلیل تفاوت آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در مناطق آزاد و یا حتی صنعتی است.

استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد چگونه است؟

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده میان مناطق آزاد و سایر مناطق کشور این است که افرادی که در مناطق آزاد کشور ساکن هستند، تنها از طریق مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ می‌توانند برای استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد اقدام کنند، اما افراد ساکن در سایر شهرهای کشور به روش‌های مختلفی می‌توانند استعلام خلافی خودروی خود را بگیرند.

استعلام خلافی خودرو در منطقه آزاد اروند

اروند یکی دیگر از مناطق آزاد مهم در کشور است که قوانین راهنمایی و رانندگی مختص خود را دارد. برای استعلام خلافی پلاک خودرو منطقه آزاد اروند باید به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. در‌حال‌حاضر هیچ سامانه آنلاینی برای این خدمت در منطقه آزاد اروند راه‌اندازی نشده است.

استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد کیش

کیش یکی از مناطق آزاد مهم در کشور است که خودروهای لوکس و گران‌قیمت زیادی در آن خرید و فروش می‌شود. افرادی که مایل به خرید خودرو در این منطقه هستند، باید ابتدا برای استعلام خلافی خودرو در کیش اقدام کنند. وقتی برای استعلام خلافی خودرو در منطقه آزاد اقدام می‌کنید، می‌توانید تسویه آن را به‌موقع انجام دهید تا مشمول جریمه نشوید. برای استعلام خلافی در کیش می‌توانید به ۲ روش زیر اقدام کنید:

۱. استعلام خلافی منطقه آزاد کیش از طریق پلیس +۱۰

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ ساده‌ترین راه برای استعلام خلافی گذرموقت و خودرو در کیش است. دفاتر پلیس +۱۰ مبلغی را برای استعلام دریافت می‌کنند که در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۷۵.۰۰۰ تومان است. غیر از این مبلغ، ۸.۵۰۰ تومان هم به‌عنوان هزینه ارائه خدمات غیرحضوری از فرد دریافت خواهد شد.

آدرس پلیس +۱۰ در جزیره کیش: جزیره کیش، میدان سنایی، خیابان کناره

۲. استعلام خلافی منطقه آزاد کیش از طریق درگاه خدمات الکترونیک راهنمایی و رانندگی کیش

اگر فرصت کافی برای مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ را ندارید، می‌توانید از طریق سامانه خدمات الکترونیک راهنمایی و رانندگی کیش برای استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد اقدام کنید. در این سامانه علاوه‌بر استعلام خلافی می‌توانید برای پیگیری پرداخت، نوبت‌دهی و پرداخت عوارض خودرویی نیز اقدام کنید.

سامانه راهنمایی و رانندگی کیش

استعلام خلافی خودرو در منطقه آزاد انزلی، چابهار و ارس

برای استعلام خلافی خودرو در انزلی، استعلام خلافی خودرو در منطقه آزاد چابهار و استعلام خلافی خودرو در منطقه آزاد ارس باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در این مناطق آزاد مراجعه کنید.

تخلفات رانندگی مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲

همان‌طور که اشاره شد، مناطق آزاد دارای قوانین راهنمایی و رانندگی خاص خود است، اما جدول جرائم رانندگی در بسیاری از این مناطق مشابه سایر شهرهای کشور است. توجه کنید که به‌صورت کلی جریمه در مناطق آزاد تجاری بیشتر از کلان‌شهرها، شهرهای کوچک و مناطق روستایی است. در جدول زیر می‌توانید کد تخلف رانندگی، عنوان تخلف رانندگی و جریمه در مناطق آزاد تجاری بندری و غیربندری و سایر شهرها را ببینید.

جدول تخلفات رانندگی مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲ دانلود

بیشتر خودروهای مناطق آزاد لوکس و با ارزش ریالی زیادی است. بنابراین طبق قانون، مالکان این خودروها باید برای پرداخت مالیات اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس و نرخ آن در سال 1402 را در بلاگ ازکی بخوانید.

خلافی خودرو گذرموقت

نکات مهم استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد

قوانین راهنمایی و رانندگی در مناطق آزاد اندکی با سایر شهرها و دیگر مناطق ایران تفاوت دارد. در ادامه به بررسی نکات مهمی می‌پردازیم که در زمان استعلام خلافی خودرو در مناطق آزاد باید در نظر بگیرید.

  • اگر مجموع مبلغ جریمه‌های یک خودرو بیشتر از ۱ میلیون تومان باشد، برای پرداخت جریمه باید به مرکز راهنمایی و رانندگی منطقه آزاد مراجعه شود.
  • افرادی که تنها یک‌بار در مناطق آزاد رانندگی می‌کنند، بهتر است تمامی قوانین را رعایت کنند تا نیازی به پرداخت جریمه و استعلام خلافی نباشد. اگر فردی در شهر خود رانندگی پُرخطری دارد باید قوانین منطقه آزاد را رعایت کند؛ چون قوانین راهنمایی و رانندگی در این مناطق سخت‌گیرانه است. از طرفی به‌دلیل شیوه پرداخت متفاوت خلافی در مناطق آزاد باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه شود که امری وقت‌گیر است.
  • استعلام خلافی خودرو گذرموقت در مناطق آزاد تنها در دفاتر پلیس +۱۰ انجام خواهد شد.
  • پلیس راهنمایی و رانندگی در مناطق آزاد، خودروهایی را که خلافی آنها بیشتر از ۳ میلیون تومان باشد، توقیف خواهد کرد.
  • برای استعلام خلافی خودرو مناطق آزاد در دفاتر پلیس +۱۰ هزینه دریافت می‌شود که مبلغ آن در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۷۵.۰۰۰ تومان است. غیر از ۱۷۵.۰۰۰ تومان، مبلغی برابر با ۸.۵۰۰ تومان هم برای گرفتن فرایند اجرایی دریافت می‌‌شود.
  • باتوجه‌به نوع خودروهای مناطق آزاد که عموماً لوکس است، میزان خسارت‌های واردشده بیشتر خواهد بود. به‌همین‌دلیل قیمت بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد حدود ۳۰٪ بیشتر از سایر مناطق کشور است. در صورتی‌که اعتبار بیمه شخص ثالث خودرویی تمام شده باشد، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو را توقیف کند. پلیس علاوه‌بر توقیف خودرو برای اعمال جریمه‌ای برابر ۵۲۵.۰۰۰ تومان اقدام خواهد کرد.

خودروهای گذرموقت در مناطق آزاد

طبق قانون هر فرد با سابقه ۳ ماه اقامت در کشورهای خارجی می‌تواند برای واردات خودرو از آن کشور اقدام کند. مدت قانونی تردد این خودروها در داخل مرزهای ایران، ۶ ماه به‌صورت پیوسته است. بعد از ۶ ماه تردد، خودرو باید به کشور مبدأ برگردانده شود. پلیس برای تردد این نوع خودروها در کشور پلاک گذرموقت صادر خواهد کرد.

واردکننده‌ خودروهای گذرموقت باید برای بیمه حمل‌ و نقل بین‌المللی اقدام کند تا در صورت بروز حادثه، خسارت‌های واردشده جبران شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله هر آنچه باید درباره حمل و نقل بین المللی بدانید را در بلاگ ازکی بخوانید.

استعلام خلافی خودرو در کیش

طبق قانون فقط صاحب خودرو می‌تواند از پلاک گذرموقت استفاده کند. اگر خودروهای با پلاک گذرموقت در شرایطی مانند رانندگی با وسیله‌نقلیه با پلاک غیرمجاز و یا دارای پلاک گذرموقت «ویژه» تعمیری خارج از زمان و مکان تعیین‌شده و یا پلاک‌ تعویض نشده متعلق به مالک قبلی قرار بگیرند که تخلفی با کد ۲۰۳۳ است، جریمه خواهند شد و مبلغ این جریمه برابر با ۵۲۵.۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ است. باتوجه‌به اینکه خودروهای گذرموقت قابل معامله نیستند، بنابراین استعلام خلافی خودرو گذرموقت برعهده واردکننده خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واردات خودرو خارجی می‌توانید مقاله جزئیات شرایط واردات خودرو خارجی و قوانین مربوط به آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد و جلوگیری از توقیف خودرو

ایران دارای ۹ منطقه آزاد بندری و غیربندری است که قوانین راهنمایی و رانندگی مختص به خود را دارد. باتوجه‌به اینکه جریمه تخلفات رانندگی در مناطق آزاد بیشتر از کلان‌شهرها، شهرهای کوچک و روستاها است، بنابراین برای کاهش هزینه‌ها باید قوانین را رعایت کنید. همان‌ طور که اشاره شد، استعلام خلافی خودرو منطقه آزاد فقط با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ امکان‌پذیر است و در نتیجه ممکن است وقت زیادی صرف این کار شود. بهترین راهکار عدم تخلف و اجرای قوانین و مقررات است. در این راستا و باتوجه‌به اجباری‌بودن بیمه شخص ثالث و اعمال جریمه برای نداشتن این بیمه‌نامه، بهتر است قبل از ورود به مناطق آزاد برای خرید بیمه شخص ثالث از سایت ازکی اقدام کنید.

سؤالات متداول

  • مناطق آزاد تجاری کدام منطقه از کشور هستند؟
    کیش، قشم، چابهار، بانه و مریوان، انزلی، ماکو، ارس، اروند و قصر شیرین از جمله مناطق ۹ گانه آزاد در کشور است.
  • از چه روشی می‌توان برای استعلام خلافی خودرو در منطقه آزاد اقدام کرد؟
    استعلام خلافی خودرو در انزلی و دیگر مناطق آزاد کشور فقط از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ ممکن خواهد بود.
  • بهترین روش برای استعلام خلافی خودرو کیش کدام است؟
    در کیش غیر از استعلام خلافی از طریق دفاتر پلیس +۱۰ می‌توان برای استعلام آنلاین اقدام کرد.
  • سامانه آنلاین استعلام خلافی خودرو در کیش کدام است؟
    سامانه اینترنتی راهنمایی و رانندگی کیش با هدف استعلام خلافی، پیگیری پرداخت، نوبت‌دهی و پرداخت عوارض خودرویی راه‌اندازی شده است.
  • مهم‌ترین تفاوت استعلام خلافی خودرو در مناطق آزاد با سایر بخش‌های کشور چیست؟
    استعلام خلافی خودرو در مناطق آزاد تنها از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ امکان‌پذیر است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا