بیمه آتش سوزی و زلزله

4 دلیل خرید بیمه‌ آتش سوزی برای منازل مسکونی اجاره ای

بیمه‌ آتش سوزی قطعا یکی از مهم‌ترین بیمه‌ها در میان بیمه‌های اموال محسوب می‌شود. خطرات زیر مجموعه‌ی بیمه‌ آتش سوزی مانند حریق، زلزله، ترکیدگی لوله و نشت آب، سرقت وسایل منزل و  آسیب‌های دیگر، می‌تواند هر خانه‌ای را در معرض خطر قرار  دهد. در این بین مستاجرین و مالکان دغدغه‌ مشترکی برای خرید بیمه‌ آتش سوزی منازل مسکونی اجاره ای دارند. در ادامه به دلایل اهمیت این بیمه‌نامه می‌پردازیم.

1_ خرید بیمه‌ آتش سوزی به‌عهده‌ی مالک است

یکی از نکات مهمی که در مورد تهیه‌ی بیمه‌ آتش سوزی منازل مسکونی اجاره ای باید بدانیم این است که در خانه‌های اجاره‌ای خرید بیمه‌ آتش سوزی به عهده‌ی مالک است. بنابراین اگر ملک خود را اجاره دادید، باید برای ملک اجاره داده شده بیمه‌ آتش سوزی تهیه کنید. براساس قانون، مستاجر تنها زمانی مسئول پرداخت خسارات وارد شده به ملک است که تقصیر او در رخ دادن حادثه ثابت شده باشد. بنابراین در صورتی که ملک در اثر تقصیر شخص ثالثی بجز مستاجر، عوامل طبیعی و یا هر عاملی که نتوان آن را به مستاجر نسبت داد، آسیب ببیند جبران خسارت به عهده‌ مالک است. اگر مالک بیمه‌ معتبر نداشته باشد باید خسارت را شخصا به طور کامل پرداخت کند. از طرفی بر اساس قانون، تعمیرات اساسی ملک به عهده‌ی مالک است. بنابراین در هر صورت مالک وظیفه‌ی جبران خسارت را خواهد داشت.

2_ مستاجر هم در مواردی مسئول جبران خسارت وارد شده به خانه است

درست است که تهیه‌ی بیمه‌ آتش سوزی ساختمان برای منازل مسکونی اجاره ای به عهده‌ی مالک است اما اگر آسیبی که به ملک وارد شده در اثر تقصیر مستاجر باشد، او مسئول جبران خسارت است. به موجب قانون، اگر مستاجر در نگهداری از ملک قصور کرده باشد و خسارت ایجاد شده ناشی از عمل مستاجر باشد، پرداخت خسارت به عهده مستاجر خواهد بود. در این حالت اگر مالک راضی به خرید بیمه‌ آتش سوزی نشده باشد و مستاجر هم بیمه‌نامه نخرد، مستاجر مجبور به جبران خسارت خواهد بود. البته مستاجر می‌تواند بیمه‌ مسئولیت مستاجر در برابر موجر بخرد تا در صورتی که خسارت از جانب مستاجر به ملک وارد شد بیمه خسارت را پرداخت کند.

بیمه‌‌ی آتش سوزی برای املاک اجاره‌ای
بیمه‌‌ی آتش سوزی برای املاک اجاره‌ای

3_ بروز حادثه و ایجاد خسارت به اثاثیه‌ متعلق به مستاجر

از مزایای بیمه‌ آتش سوزی منازل مسکونی اجاره ای این است که مستاجر می‌تواند به شکل تفکیکی و بدون بیمه کردن ملک به صورت جداگانه فقط برای اثاثیه‌ی منزل خود بیمه تهیه کند تا در صورت بروز حادثه بتواند خسارت وارد شده به اثاثیه را از بیمه آتش سوزی خود دریافت کند. در این صورت مستاجر حق‌بیمه‌ کمتری می‌پردازد؛ زیرا  فقط به ازای اثاثیه حق‌بیمه پرداخت کرده نه برای بنا.

بیمه‌ی آتش سوزی منازل مسکونی برای منازل اجاره‌ای

4_ مستاجر حق دارد در صورت آسیب جدی به مال عقد اجاره را فسخ کند

اگر آسیبی که به ملک وارد می‌شود در اثر قصور مستاجر ایجاد نشده باشد ولی مستاجر در استفاده از ملک دچار سختی شود، به این صورت که برای زندگی در خانه با مشکل روبه‌رو شود، حق فسخ معامله را خواهد داشت. از طرفی در مواردی که آسیب جدی به ملک وارد شود، به طوری که مستاجر به هیچ عنوان امکان زندگی در آن نداشته باشد (مثلا در اثر انفجار یا آتش سوزی ریزش کرده باشد یا دیوار های آن کاملا تخریب شده باشد) معامله نسبت به آینده باطل است. یعنی مالک فقط تا قبل از این که مال آسیب ببیند حق دارد اجاره‌بها را دریافت کند.

اما چنان‌چه مستاجر برای ماه‌های آتی پول پرداخت کرده باشد می‌تواند آن را پس بگیرد. یا اگر مبلغی را به‌عنوان پول پیش داده باشد حق دارد پیش از موعد آن را دریافت کند. حال اگر مالک برای خانه‌ی خود بیمه‌ای تهیه نکرده باشد علاوه بر پولی که باید به مستاجر بدهد هزینه‌ زیادی باید برای تعمیر یا بازسازی ملک آسیب‌دیده پرداخت کند.

بیمه‌ی آتش سوزی منازل مسکونی برای منازل اجاره‌ای

نکته: در صورت بیمه کردن ملک، خسارت به چه کسی پرداخت می‌شود؟

اگر مالک برای بنای خانه بیمه‌ آتش سوزی منازل مسکونی اجاره ای تهیه کرده باشد در صورت بروز حادثه خسارت به مالک پرداخت خواهد شد. حتی اگر مستاجر همچنان در خانه ساکن باشد. اگر مستاجر بخواهد علاوه بر اثاثیه برای بنا هم بیمه‌ آتش سوزی تهیه کند، در هنگام خرید بیمه‌نامه باید شخصی را به‌عنوان ذینفع معرفی کند. ذینفع عموما مالک خانه و کسی است که سند ملک به نام او ­­­­­­­­­­­می‌باشد. بنابراین در صورت بروز حادثه، خسارت به مالک پرداخت می‌شود. حتی اگر حق‌بیمه توسط مستاجر پرداخت شده باشد. لازم به ذکر است، تعمیرات اساسی بر عهده‌ی مالک بوده و مالک موظف است در صورت آسیب به ملک با هزینه‌ی خود آن را تعمیر کند. پس دریافت خسارت از بیمه با تعمیر ملک منافاتی نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. با سلام و ارادت بنده در منزل اجاره ای به سر میبرم که منزل استیجاری اینجانت به علت افت ولتاژ برق به کارشناسی آتش نشانی و اداره برق میباشد ضمنا بنده تمام وسایلم بیمه از روی فیش حقوقی ام بوده و حالا صاحب خانه چون فهمیده بنده بیمه ام شکایتی مبنی بر عدم پرداخت خسارت به منزلش مطرح کرده با این اوصاف چ کنم موجرمدعیست تمام هزینه بیمه متعلق به اوست این وسط من ماندمو زنو بچه ام و بی سرپناه قانون چه میفرماید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا