بیمه بدنهبیمه شخص ثالث

گم شدن کارت ماشین: نحوه استعلام و دریافت کارت ماشین المثنی

در برخی موارد، سهل‌انگاری راننده منجر به گم‌شدن کارت خودرو می‌شود. با توجه به اینکه این کارت نشان‌دهنده مالکیت خودرو است، بنابراین به همراه داشتن آن مانند بیمه شخص ثالث ضروری است. در صورت گم شدن کارت ماشین، باید بلافاصله برای اعلام مفقودی و دریافت کارت ماشین المثنی اقدام کنید تا از عواقب جبران‌ناپذیر آن در امان بمانید. در این مقاله از بلاگ ازکی، اطلاعات کاملی در مورد اقدامات لازم بلافاصله پس از مفقودی کارت، مدارک و مراحل دریافت کارت المثنی ماشین ارائه می‌شود.

در صورت گم شدن کارت خودرو چه باید کرد؟

کارت خودرو یکی از مدارکی است که در زمان رانندگی باید به همراه داشته باشید. این کارت به‌عنوان مدرک شناسایی خودرو صادر شده و در آن تمامی مشخصات خودرو طبق اطلاعات مندرج در سند وسیله نقلیه، آمده است. این کارت شامل اطلاعاتی به شرح زیر است.

  • شماره پلاک
  • نوع ماشین و تیپ آن
  • شناسه یکتا خودرو (VIN)
  • مدل خودرو
  • رنگ خودرو
  • مشخصات مالک

با وجود این اطلاعات، اگر در زمان رانندگی پلیس راهور از شما کارت ماشینی که سوار بر آن هستید را خواست، باید آن را ارائه کنید. در غیر این صورت، فرض بر این خواهد بود که خودرو سرقتی است.

گم شدن کارت خودرو

در صورت گم شدن کارت خودرو باید سریعا اعلام مفقودی کرده و آگهی دهید تا مانع سوءاستفاده‌های احتمالی شوید. اعلام مفقودی فوری، کاملا حیاتی است، چون در صورت عدم آگهی مفقودی کارت خودرو، هر اتفاقی که رخ دهد، از نظر قانونی مسئولش صاحب کارت خواهد بود.

بعد از چاپ آگهی گم شدن کارت ماشین در روزنامه‌های کثیرالانتشار، باید به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و درخواست کارت ماشین المثنی دهید. توجه کنید که باید پس از اتمام 10 روز از تاریخ چاپ آگهی گم شدن کارت ماشین در تعویض پلاک حاضر شوید.

عواقب گم شدن کارت ماشین چیست؟

ساده‌ترین اتفاقی که در صورت گم شدن کارت خودرو رخ می‌دهد، جریمه شدن راننده توسط پلیس خواهد بود. اما یکی از مهم‌ترین عواقب گم شدن کارت خودرو، مجرم شناخته شدن مالک خودرو در صورت وقوع جرم با کارت ماشین است. اگر در اسرع وقت برای چاپ آگهی گم شدن کارت ماشین و بیمه نامه یا دیگر مدارک در روزنامه‌های کثیرالانتشار اقدام نکنید، نمی‌توانید مجرم نبودن خود را ثابت کنید.

فروش ماشین در صورت گم شدن کارت ماشین ممکن است؟

همه کسانی که برای خرید خودرو اقدام می‌کنند باید در اولین فرصت برای تعویض پلاک مراجعه کنند. نکته مهم اینجاست که در صورت گم شدن کارت خودرو، تعویض پلاک انجام نمی‌شود. بنابراین فروش ماشین در صورت گم شدن کارت ماشین امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر کارت خودرو گم شده باشد، قبل از اقدام برای فروش ماشین، باید برای دریافت کارت خودرو اقدام کرد.

استعلام کارت ماشین گمشده

کارت ماشین المثنی مانند کارت خودرو به آدرسی که در مرکز تعویض پلاک اعلام کرده‌اید، ارسال خواهد شد. ارسال کارت توسط پست انجام می‌شود، بنابراین برای استعلام کارت ماشین گمشده و اطلاع از زمان ارسال کارت ماشین المثنی می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید.

گم شدن کارت ماشین

ثبت آگهی مفقودی کارت خودرو

اولین قدم در گم شدن کارت ماشین و برگ سبز یا دیگر مدارک خودرو، ثبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار است. این آگهی که به منظور دریافت کارت ماشین المثنی چاپ می‌شود، باید شامل اطلاعات زیر باشد.

  • نام و نام خانوادگی مالک خودرو
  • شماره پلاک خودرو
  • خلاصه‌ای از ادعای مفقودی یا گم شدن کارت خودرو

پس از چاپ یک نوبت آگهی گم شدن کارت ماشین و گواهینامه یا دیگر مدارک در روزنامه، باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در این مرکز مدارک لازم از شما دریافت شده و برای صدور کارت ماشین المثنی اقدام خواهد شد.

نمونه آگهی مفقودی کارت خودرو در روزنامه‌های کثیرالانتشار

برای درج آگهی گم شدن کارت خودرو در روزنامه‌های کثیرالانتشار می‌توانید از نمونه متن زیر استفاده کنید.

«کارت هوشمند خودرو احمد احدی با کد ملی 1234567890 و شماره شناسنامه 1234 فرزند محمد، خودرو پژو 206 سفید مدل 1395 شماره پلاک 11ی111 ایران 11 با شماره شاسی NNNN و شماره موتور MMMM به نام احمد احدی در تاریخ 1401/11/11 مفقود گردیده و از درجه اعتبار ساقط است.»

در ادامه مقاله در مورد مدارک لازم برای گم شدن کارت ماشین و مراحل گرفتن کارت ماشین المثنی اطلاعات کامل ارائه خواهد شد.

سامانه اعلام مفقودی کارت ماشین

در حال حاضر سامانه اعلام مفقودی کارت ماشین طراحی نشده است و مالکان خودرو باید برای چاپ آگهی در روزنامه اقدام کنند.

ثبت نام اینترنتی کارت المثنی خودرو

برای نوبت‌دهی مراکز تعویض پلاک می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید، اما ثبت نام اینترنتی کارت المثنی خودرو امکان‌پذیر نیست. در فرایند صدور کارت ماشین المثنی باید مالک خودرو یا نماینده قانونی وی حضور داشته باشند.

مفقود شدن کارت خودرو

گرفتن کارت ماشین المثنی چقدر طول میکشه؟

مدت زمان صدور کارت ماشین المثنی مانند کارت خودرو در کمتر از یک ماه خواهد بود. این بازه زمانی ممکن است به دلیل تعداد بالای مراجعین برخی از مراکز تعویض پلاک، افزایش پیدا کند.

نوبت دهی کارت ماشین المثنی

همان‌طور که اشاره شد، در صورت گم شدن کارت خودرو، برای دریافت کارت المثنی ماشین باید به مراکز تعویض پلاک در شهر خود مراجعه کنید. لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مراکز در حال حاضر با سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود. برای نوبت دهی کارت ماشین المثنی پس از ورود به سامانه، استان، شهر، نوع خدمات و نوع وسیله نقلیه را انتخاب و سپس گزینه «جستجو» را بزنید تا لیستی از مراکز تعویض پلاک در شهر و استان شما نمایش داده شود.

مدارک لازم برای گرفتن کارت ماشین المثنی

برای دریافت کارت ماشین المثنی باید مدارکی را به مراکز تعویض پلاک ارائه کنید. مدارک لازم برای گم شدن کارت ماشین به شرح زیر هستند.

  • سند مالکیت شناسنامه خودرو
  • اصل مدارک احراز هویت
  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو
  • رسید گواهی عدم خلافی خودرو
  • آگهی گم شدن کارت ماشین برای تعویض پلاک در روزنامه‌های کثیرالانتشار (10 روز از چاپ آگهی گذشته باشد)
  • گواهی مفاصاحساب از اجرائیات (در صورت عدم پرداخت جرائم قبلی)
  • پرداخت هزینه پستی ارسال کارت ماشین المثنی
  • پرداخت هزینه صدور کارت المثنی خودرو
  • ارائه تعهد کتبی مالک خودرو یا نماینده قانونی او

نحوه گرفتن کارت ماشین المثنی

پس از آماده کردن مدارک فوق، لازم است از مراکز تعویض پلاک نزدیک محل زندگی خود، نوبت آنلاین دریافت کرده و سپس برای دریافت کارت ماشین المثنی به این مراکز مراجعه کنید. برای پیگیری دریافت کارت ماشین المثنی می‌توانید کد دستوری *110# را شماره‌گیری کرده و سپس گزینه خدمات راهور را انتخاب کنید.

مفقودی کارت ماشین

مراکز صدور المثنی کارت ماشین

اکنون که با نحوه گرفتن کارت ماشین المثنی آشنا شدید، لازم است تا اطلاعاتی در مورد مراکز صدور کارت ماشین المثنی نیز در اختیارتان قرار گیرد. با توجه به محل سکونت خود می‌توانید استان و شهر مراکز تعویض پلاک خودرو را انتخاب کنید. این مراکز در استان‌ها و شهرهای مختلفی فعال هستند اما ممکن است همه آن‌ها برای صدور المثنی کارت ماشین اقدام نکنند پس با ورود به سایت نوبت‌دهی مراکز تعویض پلاک (لینک آن در بخش نوبت دهی کارت ماشین المثنی آمده است)، با اعمال فیلترهای لازم، مرکز مناسب را انتخاب کنید.

گم شدن کارت خودرو و عدم امکان خرید بیمه

همان‌طور که می‌دانید دریافت بیمه شخص ثالث اجباری است و رانندگان در صورت تمایل می‌توانند برای دریافت بیمه بدنه خودرو اقدام کنند. نکته مهم اینجاست که یکی از اصلی‌ترین مدارکی که برای خرید انواع بیمه خودرو به آن نیاز دارید، کارت ماشین است. بدون کارت ماشین هیچ شرکت بیمه‌گری برای خودروی شما بیمه‌نامه صادر نخواهد کرد. از طرفی برای دریافت کارت ماشین المثنی نیز به بیمه‌نامه شخص ثالث نیاز دارید. بنابراین در صورت گم شدن کارت خودرو باید سریعا برای دریافت کارت المثنی اقدام کنید تا امکان خرید و تمدید بیمه فراهم شود.

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

  1. یعنی چی اگر شما کارت خودروتون گم شد ودرهمون زمان هم بیمه تان احتیاج به تمدید داره واز قضا فرصت تمدید بیمه نزدیک باشه،وچند روزی هم به خاطر مناسبتهای خاص تعطیل باشند،یا بدونه بیمه ،یا باید کل زندگیتون رو از بین ببرید به خاطر اینکه مثلا کارت ماشین شما مفقود شده،باید همسرتون و طلاق دهید که چرا این دو معقوله به هم ‌‌حادثشدند،یعنی دولت مردامون این قانون گذاشتند که مثل سر امتحانات ازمون انتقام بگیرند،هیچ راهی برای گرفتن بیمه نخواهد بود!ولی چقدر بد واحمقانه ،این قانون گذاشتن،ببینم اون کسی که این قانون وگذاشته،هدفش اسایش وراحتی کار مردم بوده،یا نه دانش این کارو نداشته،میشه توضیح بدید،ما که چیزی متوجه نشدیم؟.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا