دریافت خسارت

در شرایط بهم خوردن صحنه تصادف چطور خسارت بگیریم

گاهی ممکن است شرایط به‌­گونه‌­ای پیش برود که بعد از وقوع یک تصادف خسارتی یا جرحی، شهروندان به دلیل عدم آگاهی و به دلیل عملکرد نادرست، ناخواسته باعث ایجاد شرایطی شوند که منجر به ترافیک شدید شود. همچنین ممکن است یک تصادف کوچک به یک تصادف زنجیره‌ای وحشتناک تبدیل شود. در حقیقت هنوز خیلی از رانندگان نحوه عملکرد مناسب بعد از وقوع یک تصادف خسارتی یا جرحی را نمی‌دانند و همین بی‌اطلاعی ناخواسته، آنها را به رانندگان بی‌قانون تبدیل می­‌کند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با بهم خوردن صحنه تصادف، شرایط به‌هم‌زدن یا به‌هم‌نزدن صحنه تصادف، اقدامات و مدارک لازم برای دریافت خسارت هنگام به هم خوردن صحنه تصادف بپردازیم.

منظور از بهم خوردن صحنه تصادف چیست؟

گاهی یک یا هر دو طرف حادثه، صحنه تصادف را به هر دليل ترک می‌کنند یا وضعیت و شرایط خودروها را آنگونه تغییر می‌دهند که امکان ارزیابی کارشناسی برای افسر پلیس راهنمایی و رانندگی که به محل حادثه مراجعه کرده، وجود نخواهد داشت. در این تصادف به اصطلاح «صحنه به هم خورده» ‌است و كروكی فرضی به صورت فرم یا غیر فرم با استفاده از اظهارات طرفين ترسيم خواهد شد.

"<yoastmark

به هم زدن یا به هم نزدن صحنه تصادف

هنگام وقوع تصادف خسارتی و یا تصادفی که منجر به آسیب جانی و یا فوت می­‌شود شرایط کاملا متفاوت است. در این بخش قصد داریم تفاوت به هم زدن یا نزدن صحنه تصادف را در دو حالت تصادفات خسارتی و تصادف منجر به جرح و فوت شرح دهیم:

شرایط بهم زدن صحنه تصادف خسارتی

گاهی برخی رانندگان اصرار بر حفظ صحنه تصادف و برهم نزدن آن دارند که منجر به ایجاد ترافیک سنگین می‌شود. دلیل آنها برای حفظ صحنه تصادف این است که معتقدند ممکن است کارشناس پلیس در تشخیص مقصر اشتباه کند و در نتیجه حق آنها ضایع شود؛ بنابراین ترجیح می‌دهند به هر قیمتی شده صحنه تصادف را به هم نزنند. این امر نشان‌دهنده این است که از شرایط به هم خوردن صحنه تصادف و چگونگی دریافت خسارت اطلاعی ندارند.

در تصادفات خسارتی حتما باید خودروها را به حاشیه خیابان یا بزرگراه انتقال داد و از بروز ترافیک جلوگیری کرد.

شرایط بهم خوردگی صحنه تصادف در تصادفات جرحی و فوتی

همان طور که پیش‌­تر گفته شد، در تصادفات خسارتی رانندگان ملزم به جابه‌جایی خودروها و انتقال آنها به حاشیه سمت راست خیابان هستند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود؛ اما این قانون استثنایی هم دارد.

در تصادفات منجر به جرح و فوت وضع خودروها باید به همان شکل حفظ شود و فوراً موضوع به پلیس و اورژانس اطلاع داده شود. در تصادفات جرحی به دلیل اینکه اطلاع دقیقی از شرایط جسمانی مصدومان حادثه وجود ندارد، بهترین کار این است که فرد مجروح را حرکت ندهید و از جابه‌جایی وی خودداری شود.

گرفتن فیلم و عکس از صحنه تصادف

هنگام وقوع تصادفات خسارتی، اولین کاری که رانندگان باید انجام دهند این است که هرچه سریع‌تر دو خودرو را به سمت راست خیابان یا جاده هدایت کنند تا از ایجاد ترافیک و نابسامانی در تردد سایر خودروها جلوگیری شود. این یک قانون است. اگر رانندگان نگران آن هستند که به هم خوردن صحنه تصادف منجر به این شود که پلیس راننده مقصر را به اشتباه تشخیص دهد و حق‌ آنها ضایع شود، می‌توانند از صحنه تصادف فیلم و عکس بگیرند. از این طریق افسر کارشناس تصادف با استفاده از فیلم و عکس گرفته شده و شواهد موجود مقصر حادثه را شناسایی می‌کند. حتی اگر امکان فیلم‌برداری نبود، باز هم باید خودروها را از وسط خیابان به حاشیه خیابان یا بزرگراه حرکت داد. در نهایت اگر با نظر کارشناس پلیس راهور موافق نباشند، می‌توانند کروکی پلیس را برای بررسی به شورای حل اختلاف ببرند و درخواست کارشناسی مجدد کنند.

"<yoastmark

در نظر داشته باشید تصادفاتی که شرایط قانونی دریافت خسارت بدون کروکی را داشته باشد، تا سقف ۷ میلیون تومان بدون نیاز به کروکی و نظر کارشناسی پلیس راهور خسارت پرداخت می‌­شود.

جرم برهم زدن صحنه تصادف چیست

طبق قانون مجازات اسلامی، بر هم زدن صحنه تصادف یا فرار از آن در تصادفات غیر جرحی جرم محسوب نمی‌شود. در این شرایط مالک خودرو آسیب‌دیده می‌توند با ارائه شماره پلاک خودرو متخلف اقدام به شکاست حقوقی از وی کند. اما ار تصادف رانندگی منجر به جرح شود، برهم زدن صحنه تصادف، فرار از آن و عدم کمک به مصدوم جرم محسوب می‌شود.

درخواست بازسازی صحنه تصادف

بازسازی صحنه تصادف یا ترسیم کروکی فرضی در شرایطی مطرح می‌شود که صحنه وقوع حادثه یا کروکی حقیقی به دلایلی عمدی یا ناخواسته تغییر کرده باشد. در این شرایط فرد زیان‌دیده در حادثه می‌تواند برای معین شدن مقدار آسیب‌های وارده جان و مالی از سوی فرد مقصر درخواست کروکی فرضی دهد.

برای ثبت دادخواست کروکی فرضی، باید برگ سبز خودرو (کارت خودرو)، کارت شناسایی شخص و گواهینامه او به دادگاه یا مراجع مربوطه ارائه شود. پس از تنظیم درخواست و ارائه مدارک، پرونده تشکیل شده به دادگاه ارائه می‌شود. دادگاه پس از بررسی دقیق موارد ارائه شده، کارشناس رسمی خود را برای ثبت جزئیات تصادف رخ داده به محل حادثه می‌فرستد. این کارشناس تمام شواهد و جزئیات را به همراه معاینه فنی خودروهای دخیل در حادثه بررسی می‌کند. در آخر اقدامات نهایی مورد نیاز کروکی فرضی انجام می‌شود.

مراحل ترسیم کروکی فرضی هنگام به هم خوردن صحنه تصادف

  • مراجعه به کلانتری و یا پاسگاه محل حادثه برای اعلام تصادف؛
  • تنظیم شکایت علیه مقصر حادثه توسط شخص زیان‌دیده؛
  • ارسال تقاضای تنظیم کروکی که رئیس کلانتری به قاضی دادگستری می‌فرستد؛
  • ترسیم کروکی توسط کارشناس رسمی دادگستری به دستور مقام‌قضایی؛
  • اگر خسارت مالی باشد، اصل کروکی و مدارک مربوطه (بدنه و ثالث) باید به شرکت بیمه داده شود.

اگر مقصر تصادف فرار کرد چه کنیم؟

بعضی اوقات ممکن است که در تصادف رانندگی شخص مقصر به دلایل مختلف از صحنه تصادف فرار کند. بهتر است که در این شرایط مشخصات خودرو مقصر را یادداشت کنید تا امکان پیگیری بیشتری داشته باشید. برای راننده مقصر در صورت فرار از صحنه تصادف به موجب قانون مجازات‌های مشخصی در نظر گرفته می‌شود.

تصادف کردم کروکی ندارم، تکلیف چیست؟

نداشتن برگه کروکی ممکن است در بعضی از تصادفات مشکلاتی را برای دریافت خسارت ایجاد کند. اما در برخی از شرایط می‌توانید بدون داشتن کروکی از شرکت بیمه خسارت بگیرید. البته داشتن رضایت طرفین برای این کار ضروری است. برای اینکه بتوانید بدون داشتن کروکی، پرونده دریافت خسارت بیمه ثالث تشکیل بدهید، خسارتی که می‌خواهید دریافت کنید باید حتما مالی باشد. در سال ۱۴۰۱ می‌توانید بدون کروکی خسارت‌های کمتر از ۲۰ میلیون تومان را از بیمه بدنه بگیرید. البته فقط یک بار در مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه‌تان می‌توانید تا سقف مجاز بیمه‌نامه از این امکان استفاده کنید.

آخرین مرحله، مراجعه به بیمه برای دریافت خسارت

آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر مراجعه به بیمه است. طرف زیان­ دیده خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه دریافت می‌­كند و مقصر حادثه هم در صورت داشتن بیمه بدنه می­‌تواند خسارت وارد شده به خودروی خود را دریافت کند.

سوالات متداول

۱.  منظور از بهم خوردن صحنه تصادف چیست؟

بهم خوردن صحنه تصادف به وضعیتی گفته می‌شود که یک یا هر دو طرف حادثه، موقعیت یا شرایط خودروها در صحنه تصادف را تغییر دهند به نحوی که ارزیابی کارشناسی توسط افسر پلیس راهنمایی و رانندگی دشوار یا غیرممکن شود. در این حالت، کروکی فرضی بر اساس اظهارات طرفین ترسیم می‌شود.

۲. چه تفاوتی بین به هم زدن یا نزدن صحنه تصادف در تصادفات خسارتی و جرحی وجود دارد؟

در تصادفات خسارتی، رانندگان باید خودروها را به حاشیه خیابان منتقل کنند تا از ایجاد ترافیک جلوگیری شود. اما در تصادفات منجر به جرح یا فوت، وضع خودروها باید دست نخورده باقی بماند تا پلیس و اورژانس بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

۳. آیا گرفتن فیلم و عکس از صحنه تصادف کمکی به شناسایی مقصر می‌کند؟

بله، گرفتن فیلم و عکس از صحنه تصادف پیش از جابجایی خودروها می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا با استفاده از این مدارک، مقصر حادثه را بهتر شناسایی کنند. این امر به ویژه در شرایطی که رانندگان نگران از دست دادن حق خود هستند، مفید است.

۴. جرم برهم زدن صحنه تصادف چیست؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی، برهم زدن صحنه تصادف در حوادث غیرجرحی جرم محسوب نمی‌شود و شاکی می‌تواند با ارائه شماره پلاک خودرو متخلف، اقدام به شکایت حقوقی کند. اما در صورت جرح یا فوت، برهم زدن صحنه تصادف و فرار از آن جرم محسوب شده و می‌تواند منجر به پیگرد قانونی شود.

۵. اگر تصادف کردم و کروکی ندارم، تکلیف چیست؟

در برخی موارد می‌توان بدون داشتن کروکی خسارت بگیرید، به شرطی که شرایط قانونی دریافت خسارت بدون کروکی را داشته باشید و خسارت تا سقف مشخصی باشد. در صورت نداشتن کروکی، رضایت طرفین و میزان خسارت مالی مد نظر قرار می‌گیرد.

نمایش بیشتر

98 دیدگاه

  1. باسلام،مسعود هستم من ۷سال پیش تصادف کردم واراننده دید به من خسارتی نخورده صحنه رو ترک کرد ولی لحظاتی بعدک خون از گوشم اومد ترسیدم و پیاده سمت مغازه ای ک جلو تر بود پناه اوردم ک به امبولانس زنگ بزنن چون سرم بشدت گیج میرفت مردم جمع شدن وموفق ب اومدن امبولانس نشدن خودشون مرا ب بیمارستان بردن و ب اصفهان اعزام شدم ویکماه کما بودم بعد ک بهتر شدم چند جلسه پزشکی قانونی رفتم اما بار اخرپحکم منع تعقیب صادر شد من چیکار باید انجام بدم با توجه ب اینکه شاهد جدیدی ام هست ک صحنه تصادف رو دیده،در حال حاضر بازجویی از شاهدین اوراق پزشکی قانونی و گزارش کلانتری موجود است.باتشکر

    1. سلام دوست عزیز.
      پرونده شما پیچیدگی هایی داره که ما نمیتونیم به صورت دقیق راهنماییتون کنه. تنها راه شما اینه که از مراجعه قانونی پیگیری کنین و اجازه بدین روند پرونده طی بشه

      1. سلام من دو هفته پیش سر کوچه ای دو بل ایستاده بودم ماشینی از کوچه وارد خیابان اصلی شد و از پشت به سپر من برخورد جزئ کرد و رد شد و رفت سپر ماشین من چیزیش نشد و ایشون اصلا توقف نکرد و رفت الان بعد دو سه هفته تلفنی با من تماس گرفته که شما در حال دنده عقب با در عقب من برخورد کردی ومن رفتم جلوتر ایستادم ولی شما نیومدی و پلیس خبر کردم و کروکی کشیدم و…. الان بیا خسارت بده به نظر شما آیا میتونه قانونا از من خسارت بگیره ممنونم اگه پاسخ بدید

  2. سلام میخواستم بدونم اگر فردی که خسارت دیده و صحنه تصادف رو ترک کرده آیا میتواند مجددا طرح دعوی درشواری حل اختلاف را بکند و درپایان اگر حکم به نفعش بدهن آیا هزینه کارشناس تصادفات و دادرسی برعهده خودشخص زیان دیده که صحنه راترک کرده هست یا مقصر تصادف که درصحنه حضورداشته

    1. سلام دوست عزیز.
      شما میتونید از طریق شورای حل اختلاف اقدام کنید. کارشناسان مراجعه قانونی شما رو به صورت کامل راهنمایی میکنن

      1. موتور سوار بدون گواهینامه به من زد و پلیس آمد شفاهی گفت من مقصر هستم بعد پلیس گفت وظیفه من نیست کروکی بدم وظیفه راهنمایی رانندگی است اگر وظیفه ایشان نیست پس چرا نظر به مقصر بودن من دادن میگه وظیفه راهنمایی رانندگی است من برای جبران خسارتم چکار کنم

        1. علیرضا عزیز سلام
          می‌توانید به پلیس مراجعه کنید تا برای شما کروکی فرضی بکشند و مقصر را مشخص کنند.

    2. با سلام بنده در شب و هنگام بارندگی شدید از پشت به ماشین جلویی زدم که طرف یک مرد مسن بود و چون از پشت زدم خودم قبول کردم مقصر هستم و دیگر به پلیس زنگ نزدیم مدارک رو تحویل طرف مقابل دادم و فردا که برای خسارت به بیمه مراجعه کردیم صاحب ماشین یک خانم بود که بعد از چقد جر و بحث از بیمه استفاده کردم حالا این خانم مدارک من که شامل گواهینامه و شناسنامه و بیمه نامه هست رو نمیده و میگه باید افت قیمت بدی البته اشتباه من این هست که زمان تصادف از ایشان مدارکی دریافت نکردم و فقط من مدارک دادم
      الان واقعا نمیدونم چکار کنم ضمنا من در کرمان زندگی میکنم و محل تصادف هم همدان هست لطف کنید راهنمایی کنید چکار کنم

      1. امین عزیز سلام
        می‌توانید از شورای حل اختلاف دادخواست استرداد مدارک بخواهید و در دادخواست قید کنید چنانچه در طول این مدت جریمه‌ای بشوید ایشان مقصر هستند. البته ایشون اگر پیگیری کنند شما موظف به پرداخت خسارت افت قیمت هستید.

  3. با سلام من حدود یک ماه پیش تصادف کردم
    تصادف جزیی و بدون جرح بود
    مقصر هم طرف بود
    خلاصه به هر ترفندی، من رو از زنگ زدن به پلیس منع کرد و قول پرداخت خسارت داد
    اما حالا با وجود هزینه هایی که کردم
    طرف جواب من را نمی دهد
    ماشینم صفر هم بود و الان به خاطر تصادف افت قیمت کرده است
    از صحنه تصادف عکس گرفتم و شاهد عینی هم دارم
    آیا می توانم پرونده تصادف تشکیل بدم و خسارت دریافت کنم
    لطفا راهنمایی کنید.

      1. سلام من تادف کردم اارفرعی بهصلی ولی مشینم ازخط وسط کاملتاوسط ردشدچرخهای عقب روی خط بودکه طرف ازلاین مخالف به من وجهت خلاف به من زد وگواهی نامه هم نداره ولی پلیس اومدیکم باهم حرف زدن ومن شدم مقصرعکس صحنه تصادفم دارم ممنون میشم راهنمایی کنین باتشکر

        1. باسلام وقت بخیر.
          مقصر حادثه رو کارشناس و پلیس راهنمایی رانندگی مشخص میکنه دوست عزیز. شما برای شکایت، دریافت خسارت و … باید به نظر کارشناس استناد بفرمایید و ما نمیتونیم نظر دیگه‌ای ارائه کنیم.

  4. سلام من تصادفی با عابر پیاده دختر بچه ۴ساله بود داشتم که دختر بچه از کوچه وارد خیابون اصلی ک من رد می شد شد که با گلگیر عقب سمت چپ ماشین برخورد داشت بعد که خانوادش اومدن گفتن چیزی نشده و به اسرار ما و شواهدین توجه نکردن و رفتن که من تلفن همراهمو دادم به پدر بچه بعد چند ساعت تماس گرفت ک ما بردیم بیمارستان و که پاش مو کرده باید گچ بگیرن و برا اینکه هزینه بیمارستان و گفتن تصادفی هس باید صورت جلسه بشه و ….که کردن بعد الان که مرخص شده گفتن باید کروکی باشه که بنده رفتم درخواست کروکی بدم که گفتن باید پدر بچه شاکی بشه ک دستور کروکی صادر بشه اول که میگفتن ماشکایت نداریم و…ولی روال قانونی باید شکایت میشد برا کروکی.الان سوال من اینه ماشین من بیمه کامل داره ایا ایشون اگ بعد درخواست کروکی و درخواست خسارت کنن بیمه قبول دار میشه یا نه؟

  5. سلام .
    ما در حادثه راندگی باعث شکستگی ستون فقرات یک نفر شده ایم و از شواهد معلوم بود که مقصر حادثه بنده هستم .من با خودرو و طرف مقابل با متور سیکلت .
    بعد از امدن اورژانس و انتقال بیمار ما چندین بار با پلیس تماس گرفتیم اما کسی نیامد .به دلیل وضع وخیم موتور سوار ما صحنه تصادف را ترک کردیم .
    در حال حاظر ما گروکی نداریم و هیچ نامه ای از راهنمایی رانندگی در دست ما برای بردن به شرکت بیمه نیست.

    1. با سلام وقت بخیر.
      به شرکت بیمه مراجعه کردید برای این مسئله؟ بیمه ثالث شما از چه شرکتی هست؟

  6. سلام
    وقت بخیر. من یه تصادف کردم یه مصدوم هم داشته تو صحنه تصادف که سرپایی مرخص شده و شکایتی هم نکرده و در صورت لزوم رضایت هم میده در ضمن بنده مقصر هم نبودم ماشینمه کلانتری آزاد نمیکنه میگه باید برید دادسرا شکایت کنید تا دستور آزادی بده. و هردو ماشین هم از طرفین شاکی نیستن لطفا راهنمایی کنید چیکار باید بکنم برای آزاد سازی ماشینم

    1. با سلام وقت بخیر.
      اگر دادسرا به شما همچین چیزی گفته همون روال رو باید پیش ببرید.

  7. سلام ما حدود یک ماه پیش یک ماشین در جاده خاکی به پای خاننم بر خورد کرد اول رفتیم جراح محلی گفت چیزی نیست بعد از یک هفته دیدیم پاش سیاه شده رفتیم بیمارستان شهدای تبریز بعد امدیم شکایت کردیم ولی هیت سه نفره وپنج نفره هم تایید نکردند چه باید کرد که ما هزینه بیمارستان را ندیم و از بیمه استفاده کنیم

    1. با سلام وقت بخیر.
      ماشین دیگه‌ای با همسر شما برخورد داشته؟ شما اطلاعاتی از ماشین یا راننده نگرفتید؟ مشخصات، شماره پلاک و …؟

  8. با سلام
    روز پنج شنبه ۲۵ مرداد ۹۹ ساعت ۳:۲۵ دقیقه بعد از ظهر از خیابان اصلی با ماشینم داشتم رد میشدم که یه پراید در حالی که در خیابان فرعی ایستاده بود ناگهان به سمت من حرکت کرد وگلیر سمت شاگرد ماشینمو زد و رفت سمت دیگه خیابان وایستاد اولش قبول کرد که مقصره ولی از دادن مدارک امتناع میکرد به ۱۱۰ زنگ زدم خودشم پشت گوشی به مامور گفت که مقصرم و مسافرمو پیاده کنم میام و مدارکشو داد و رفت بعد پنج دقیقه با دونفر دیگه برگشت که اون یه نفر عموش بود و به گفته بعضی ها که کم و بیش میشناختنش میگفتند عموش پاسداره خلاصه راننده مقصر گفت خودت مقصری و شماپیچیدی جلوی من و با زور بیمه نامه را ازم گرفت ولی گواهی نامش دستم موند بعد کلی زنگ زدن و انتظار بلاخره مامور کلانتری امد و گفت صحنه به هم خورده و زنگ زد به راهنمایی و رانندگی که پنج دقیقه نشد مامور امد و فقط سوال کرد راننده هر ماشین کدومه و مدارکو گرفت گفت صحنه را به هم زدبن و مدارک منو داد و گواهی نامه طرف را هم بهش داد ازش پرسیدم چکار کنم گفت هر کی خسارت دیده بره شکایت کنه خوب ما دو تا خصارت دیدیدم نمیشه که این مامور چرا مدارکو داد بهش نمیدونم چرا کسی که از گلگیر عقب زده به بنده یا هر فرد دیگه نباید مقصر شناخته بشه بلافرض که منم بپیچم که نپیچیدم و راه خودمو مستقیم داشتم میرفتم خوب هر ادم عاقلی میدونه اگه ضربه از جلو باشه بنده مقصرم ولی ایشون گلگیر عقب منو زده اونم با ضربه شدید موندم چرا این مامور با من اینکارو کرده چرا دیر امدن سر صحنه از طرفی هم من که نمیتونستم یه ساعت خودم تنها وسط چهار راه بمونم و سد معبر کنم اینم خودش جرمه حالا بگین من چکار کنم با این وضعیت ممنون میشم

  9. سلام یک ماشین با ماشین من که پارک بوده برخورد کرده و در ماشین تورفتگی پیدا کرده.طرف شماره تلفنش رو گذاشته باید چه کار کنم؟

    1. سلام وقتتون بخیر.
      باید با فرد تماس بگیرید و برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالثش اقدام کنید

    2. با سلام من حدود یک ماه پیش تصادف کردم با عابر پیاده و مأمور رسید و گفت نفر رابه بیمارستان ببر وبردم و درجا مرخص کردن گفتن هیچی نیست بعد کارت ماشینم پیش طرف مونده بود بعد یک هفته رفت شکایت کرد که پاهایم ورم کرده وکبود شدن و رباط پایش ناکامل قطع شده بعد سرهنگ اومد سر صحنه وکفت کروکی نمی‌کشم حالا این آقا هم دست بردار نیست چاره چیه

  10. از خیابان در حال عبور بودم که موتوری از سمت راست من اومد و رد شد و به ماشین پارس کنار خیابان که پارک دوبل شده بود برخورد کرد …ایینه بغل ماشین کنده شد و ادعای خسارت داشت که اون پسره که پشت موتور بود گفت خسارت را میدم که راننده دیگه راضی شد و سوار شد رفت منم که شاهد صحنه بودم از موتر پیاده شدم و خانوم که ترک‌موتور بود آسیب دیده و آمبولانس اومد و ایشون به بیمارستان منتقل کرد …الان بعد از گذشت یک هفته ایشون ادعا کردند که من پیچیدم جلوشون…در حالی که همچین چیزی نشده بود ودر ضمن اگه من انحراف به راست داشتم باید موتور من کوچکترین آسیبی ببینه و به موتور ایشون برخورد کنه یا نه ؟
    من فقط مشاهده کردم که یه موتور با سرعت بالا از سمت راست من اومد و میخواست رد بشه چون ما بین من و اون ماشین تنگ بود تعادلش از دست داد …خلاصه الان که نه به ۱۱۰ زنگ زدیم نه پلیس راه ..بعد از بک‌هفته که شکایت کنند میتونند فقط با یک‌ادعا که من پیچیدم جلوشون من رو مقصر کنند؟؟؟؟
    در حالی که من و موتورم کوچکترین برخوردی نداشتیم ؟!

    ممنون

    1. سلام و وقت بخیر.
      اون فرد باید مدارکی برای اثبات ادعاش داشته باشه. یا کروکی یا گزارش دوربین های اون منطقه و همچنین گزارش پزشکی قانونی.
      حتی اگه مدرکی بر علیه شما داشته باشه و اگه شما مطمئن هستین که هیچ نقشی توی اون تصادف نداشتید، بازم میتونید به رای دادگاه اعتراض کنید.
      برای مشورت گرفتن در مورد این جور موضوعات بهتره با یه کارشناس حقوقی مشورت کنید که بعدا مشکلی براتون پیش نیاد.

  11. سلام وقتتون به خیر
    من هفته پیش تصادف کردم ماشین به جدول خورده و چون اطلاع نداشتم و ماموری که اومده بود هم به من نگفته بود ماشین رو با جرثقیل بردم پارکینگ و کروکی کشیده نشد!
    رفتم بیمه و گفتن کروکی فرضی بگیر،گرفتم و حالا گفتن چون کروکی فرضیه شاید بیمه پول نده!!!
    میخواستم ببینم همچین چیزی ممکنه؟!
    وقتی هم بیمه بدنه دارم و هم کروکی فرضی،بیمه میتونه پول نده؟!

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      اگه از نظر بیمه ایرادی توی مدارک و کروکی شما وجود نداشته باشه، مشکلی نیست و خسارتتون پرداخت میشه

  12. سلام وقت بخیر
    من امشب سوار دوچرخه بودم با ماشینی تصادف کردم از دور ممنوع داشت دور میزد که زد بهم
    بعد تاریک بود فک کردم یه زخم کوچیکه رضایت دادم رفتن
    رفتم خانه دیدم رو ساعدم رو ارنجم کمر و دنده ها کبودی و زخم های شدیدی هست
    خواست بدونم امکان داره شکایت کنم؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      شما باید به مراجع قضایی مراجعه کنید و شکایتتون رو تنظیم کنید. ضمنا باید به پزشکی قانونی هم مراجعه کنید. در صورت پیدا شدن راننده مقصر، دیه شما از بیمه فرد پرداخت میشه و در غیر این صورت از صندوق خسارت بدنی

  13. سلام خسته نباشید من با موتور به درب یک ماشین ایستاده کنار خیابان زدم و به اورژانسی که منا برده گفتم خودم خوردم زمین حدود یک ماه از تصادف گذشته آیا میتونم شکایت کنم؟

    1. سلام ممنون از شما.
      برای شکایت نیاز به مدرک دارید. مدارکی مثل کروکی پلیس و گزارش پزشکی قانونی. حتی اگه کروکی ندارید، حداقل باید توی محل تصادف دوربین مداربسته وجود داشته باشه تا بتونید از تصویرش به عنوان مدرک استفاده کنید.

  14. سلام ببخشید من چند روز پیش تصادف کردم ک خودم مقصر بودم و طرف مقابلم چون خسارت ندیده بود رفت،الان خودم میخوام از بیمه بدنه استفاده کنم ازم کروکی میخوان،درخواست کروکی رو باید چی بنویسم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز.
      شما باید به شرکت بیمه مراجعه کنید و درخواست ترسیم کروکی فرضی بدین. همونجا شما رو کامل راهنمایی میکنن

  15. سلام من با رفیقم یک شب موتور سیکلتم نقض فنی پیدا می‌کنه موتورم میکشم شانه خاکی که یک پراید از ناحیه سمت راست من را میزنه و راننده پیاده میشه من را با رفیقم میکشن کنار ومن هم بیهوش افتاده بودم راننده کم کم قبل از این مردم جمع شود صحنه تصادف را ترک میکنه رفیقم که درگیر من بوده تنه سر نخ نصف پلاک ماشین را میگیره واینکه آینه بغل طرف شاگرد
    می افتد و نزدیک 20میشه از راننده خبری نیست ارژانس من را منتقل میکند به بیمارستان کلن از ناحیه راست لگن در رفتگی و شکستگی سر و شکستگی دست راست آیا ماشین پیدا میشود اگر نشود صندوق دیه من را میدهد

    1. با سلام.
      شما باید از نظر قانونی پرونده تون رو پیش ببرید. یعنی شکاییتون رو ثبت کنید تا اگه دوربین های شهری در محل حادثه بوده، بتونید ماشین مقصر رو پیدا کنید

  16. سلام وقتتون بخیر من چند روز پیش یه موتوری با سرعت به ماشین من برخورد کرد که بالای گلگیر عقب سمت راننده و گلگیر جلوی ماشینم اسیب دید و موتوری ام زمین خورد وقتی پیاده شدم موتوریه گفت که به پلیس زنگ نزنیم چیزی نیست به امبولانس زنگ زدیم برمش بیمارستان گفت شصت پاش شکسته مرخصش کردن و هزینه های بیمارستان و پرداخت کردم و موتورشم درست کردم و دکتر شخصی بردم پاشم اتل گرفت حرفی از شکایت نبود تا الان که میگه میخام شکایت کنم میخاستم بدونم الان که صحنه بهم خورده و پلیسی نیومده میتونه شاکی بشه؟یه سوال دیگه ام دارم ایا موتور و ماشینو میبرن پارکینگ یا نه ؟ممنون میشم اگه جبدید ممنون از لطفتون

  17. تصادف کردم مقصر نبودم ماشینم رفته پارکینگ پرونده تشکیل دادم کلانتری، موتوری از پیاده رو اومده با سرعت زده بهم کروکیی بهم خوردن صحنه ام دارم رفتم راهور نامه گرفتم خاستم ببینم فردا برم دادگاه حکم ازادی ماشینمو میدن یا نه عکس فیلم تصادفم مشخصه طرف ک زده به من اصلا نمیاد دنباله کارای کلانتری

    1. سلام دوست عزیز.
      این موضوعی که میفرمایید به پرونده تون بستگی داره و بنده نمیتونم به این شکل اظهارنظر قطعی کنم

  18. سلام خسته نباشید…ببخشید من امشب تصادف کردم با موتورم که به نام داداشمه سندش و خودمم گواهینامه ندارم…طرف با پیکان وانت خلاف میومد و زد بغل موتورم و علاوه بر موتورم خودم جراحت زنو پیدا کردم… ما به اورژانس زنگ زدیم اما طرف منو با ماشین خودش برد و برد درمانگاه بیمارستان که عکس بگیریم و سرپایی ببینه دکتر….دکتر عکسو دید گف مشکلی نداره نشکسته اما اگ تا چن روز دیگه درد پات بهتر نشد mri بگیرین که خدایی نکرده رباط یا مینیکس زانو پاره نشده باشه…الان میخواستم بپرسم چجوری با بهم خوردن صحنه حادثه و اینکه با ماشین خود شخص رفتم و با توجه به اینکه به صورت سرپایی تو درمانگاه بیمارستان عکس گرفتم چطوری پیگیری کنم واس تصادف و کروکی و این حرفا چون زانوم جراحت رباط داره….؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز.
      اگه شما اطلاعاتی از راننده مقصر یا بیمه نامه ش دارین میتونید از اون طریق برای دریافت خسارتتون اقدام کنید.
      در غیر این صورت باید اول از طریق مراجع قضایی پرونده تشکیل بدید تا بر اساس دوربین های مداربسته شهری (اگه توی اون محل وجود داشته باشه) صحنه تصادف بررسی بشه و کروکی فرضی کشیده بشه. همچنین نیازه که گواهی پزشکی قانونی رو دریافت کنید

  19. سلام با موتور خلاف داشتم میرفتم تصادف کردم طرف بیخیال شد رفت الان کروکی فرضی پلیس بهم میده از طرف نامه دادسرا با اینکه خلاف مسیر داشتم‌میرفتم ؟

  20. سلام من یک ماه پیش با ماشینم تنها چپ کردم و از ناحیه دست دچار شکستگی شدم فقط کلانتری آماده الان برای دریافت دیه به بیمه اعلام کردم میگه کروکی راهنمایی رانندگی باید باشه الان باید چه کار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      شما میتونید با مراجعه به کلانتری درخواست رسم کروکی با توصیف شرایط تصادف بدید. البته معمولا شرکت بیمه هم میتونه کروکی رو ترسیم کنه و خسارت جانی رو پرداخت کنه. با پیگیری میتونین خسارت رو دریافت کنین چون بیمه چنین خسارتی رو پرداخت میکنه

  21. سلام خسته نباشید
    ببخشید ما همین چند روز پیش با یک خودرو صفر تصادف کردیم و موضوع از این قرار بود که ما با دنده عقب با اون شخص برخورد کردیم و ماشین ما آسیبی ندید و ماشین اون طرف کمی از گلگیر و در خودرو ش تو رفت . بعد ما رفتیم تا ببینیم آیا میشه به صورت معمولی و بدون استفاده از بیمه ، ماشین کسی که ضرب دیده بود رو درست کنیم ، و بعد پشیمان شدیم و خواستیم از بیمه استفاده کنیم ، خدمت شما عرض شود که ما زنگ زدیم به پلیس و پلیس هم اومد و نگاهی به ماشین ها کرد و بعد کروکی را کشید ، ما و شاکی به پلیس گفتیم که یک ساعت از صحنه تصادف میگذره ، اما پلیس کروکی را که کشیده بود را خط خطی و غیر قابل تشخیص کرد . سوال من اینجاست ما برای گرفتن کروکی باید چیکار کنیم ؟ با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا در شرکت بیمه اگر نیازی به کروکی باشه با توجه به توصیف شما از صحنه تصادف رسم میشه و مشکلی پیش نمیاد.

  22. با سلام . من ماشینم رو در خیابان در لاین خودم پارک کرده بودم که کمباین اومد و به خاطر پهنای زیادش مالید. و رفت در حالیکه قصد فرار داشت گرفتمش . ولی صحنه بهم خورده بود. چون مدرک نداشت مدارک پیکان وانت همراه اون رو گرفتم (کارت ماشین) . قول داد که بعد تعمیر خسارت منو بده با اینکه حدود 800 هزار تومان هزینه کرده ام ودو سه تومان ماشین من به علت رنگ خوردگی افت قیمت پیدا کرده طرف جواب تلفن منو هم نمیده. با وجود نداشتن مدارک از اون و بر هم خوردن صحنه، تکلیف من چیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      در چنین شرایطی که مدارک بیمه شخص رو ندارین، طرح شکایت میتونه کمک کننده باشه ولی ما چنین چیزی رو توصیه نمی‌کنیم چراکه هم پروسه زمانبری هست (و ممکنه حتی چندین سال طول بکشه) و هم هزینه‌ای که برای رسیدگی به شکایت متحمل میشین با اختلاف بیشتر از خسارتی هست که بهتون وارد شده.

    2. باسلام من دیشب تصادف کردم باماشینی که صدرصدمقصربودولی به دلیل همراه نداشتن مدارک صحنه روترک کردم اونجاخودطرف قبول کردمقصره. امروزرفته شاکی شده ازم حالامیگه خسارت ماشینوبایدبدی ایامیشه کاری کنم یانه؟؟

      1. همراه عزیز سلام
        بله شما می‌توانید از کارشناس خسارت بخواهید که مقصر را مشخص کند و با توجه به آسیب‌ها این کار انجام می‌شود.

  23. سلام من دیروز عصر درخانه تصادف کردم داداشم ماشین رو استارت میزنه و حواسش نبود که ماشین تو دنده عقبه من هم پیش درشاگرد بودم میخواستم سوار بشم وقتی ماشین با دنده عقب روشن میشه میخوره به در حیاط و منم میچسبونه به دیوار ودر حیاط الان پام شکست دیروز زنگ زدیم به ۱۱۵ ولی پلیس راهور نیومده فقط پلیس ۱۱۰ تو بیمارستان اومد صورت جلسه نوشت خواستم بپرسم الان راهای قانونی چجوریه

    1. سلام دوست عزیز
      بیمه خسارت شما رو میده. ممکنه همون صورت جلسه کافی باشه ولی اگر کروکی هم نیاز باشه خود شرکت کروکی فرضی رسم میکنه. فقط نکته مهم اینه باید اعلام کنین که تصادف کاملا بی قصد بوده.

  24. سلام من حدود یک ماه پیش در حال کار با موتور در دور برگردون یه سواری از پشت بهم میزنه و متواری میشه الان من لگنم شکسته پرونده ام رفته برای دادگاه تصادفات الان باید هزینه بدم برای کارشناسی آیا بهم دیه تعلق میگیره چون این همه هزینه میکنم

    1. سلام دوست عزیز
      بابت تجربه تلخ شما متاسفیم. بله در هر صورت به شما دیه تعلق میگیره و میتونین پیگیر پرداخت دیه از صندوق خسارت جانی بشین.

      1. مشکلی برای شما نمیتونه ایجاد کنه امبولانس پیلس سر صحنه نیومدن کاری نمیتواند بر علیه شما ایجاد کند

  25. سلام.من چندوقت پیش بایه عابر تصادف کردم که چون مشکل خاصی مشاهده نشد به افسر زنگ نزدم و تا خانه شان رسوندمش بعد نیم ساعت زنگ زد که پاش درد میکنه بردم بیمارستان عکس گرفتم دکتر گفت مشکلی نداره روز بعدش بدون اطلاع بنده رفتن گچ گرفتن و ادعای خسارت کردن ومنم قبول کردم که خسارت رو میدم ولی اونا میگن باید از بیمه استفاده کنی.الان میتونم ازبیمه استفاده کنم یانه چکارباید بکنم.ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      در تصادفات جانی برای استفاده از بیمه باید حتما با اورژانس تماس گرفته بشه و کروکی و گزارش پلیس داشته باشین.

  26. سلام بنده در تاریخ 1 فروردین چپ کردم ولی به پلیس زنگ نزدن برای درخواست کروکی. از طرف دادگاه اقدام کردم ولی افسر کارشناس به دلیل گذشت زمان یا هر دلیلی تصادف و واژگونی خودرو رو تایید کردن ولی محل و زمانش رو تایید نکرده در نظر کارشناسی. الان من باید چیکار کنم به قاضی مراجعه کردم میگه برو بیمه. بیمه میرم میگه خسارت بالاس باید کروکی باشه. من باید چه کنم لطفا راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      این موضوع رو باید از طریق شرکت بیمه و پلیس پیگیری کنین. طبق قانون بیمه برای خسارت با مبلغ بالا نیاز به کروکی داره و شما باید کروکی رو از طریق مراجع انتظامی پیگیری کنین.

  27. باسلام بند یه پراید نقره مدل 84تمام فابریک یه پیکان بار ازعقب زد بهم سه تا مسافر خانم هم داشتم الهی شکر طوریش نشد ولی ماشین بنده سمت شاگرد ازسرعقب ماشین محکم دورخودش به سمت شاگرد پرخورد وباجدول محکم برخوردکرد وایستاد وپیکان بار اومدداخل ماشین درب عقب وجلو رکاب ستون شیشه ها همه خوردشدسرجلو هم رادیات وجلوبندیی پلوس ماشین دررفت یعنی ماشین دنده جامیرفت حرکت نمیکرد مقصر هم نه گواهینامه نه بیمه هیچ چیزیی نداشت اگر کسی که گواهینامه داره بزاره جاش وکارشناس بیمه بیاد ببینه ولی بگه سرجلوشامل بیمه نمیشه تاکروکی نباشه تکلیف چیه من باید شکایتش کنم افسرهم 100درصد نظر داده که مقصر پیکان باره ممنون میشم سپاسگذار

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه دقیق متوجه شرایطی که فرمودین نشدم. اگر مقصر شناسایی شده مشکلی ایجاد نمیشه و باید خسارت رو پرداخت کنن. برای دریافت خسارت باید مدارک ایشون رو میگرفتین ازشون و یا یک راه ارتباطی تا اگه بعدا نتونستین باهاشون در تماس باشین بتونین از طریق قضایی پیگیری کنین.

  28. با سلام
    من حین خروج از پارک و هنگام دنده عقب به موتور سیکلت پارک شده ایی برخورد داشتم و که این موتور سیکت هم به روی موتور سیکلت دیگری افتاد و هر دو خسارت دیدن. افسر راهنمایی و رانندگی به صحنه آمد اما چون در حضور افسر با هم به توافق رسیدیم ، افسر کروکی به ما نداد.
    اما الان هزینه تعمیر نزدیک ۱ میلیون تومان و بیش از تصور من بوده و قصد دارم که از بیمه استفاده کنم .
    حال با توجه به اینکه برای استفاده از بیمه در حالت تصادف دنده عقب و موتور سیکلت ، حتما نیاز به کروکی است و با توجه اینکه یک روز از تصادف گذشته و صحنه تصادف به هم ریخته است چه باید کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای موتورسیکلت اگر خسارت کمتر از 5 میلیون باشه نیازی به کروکی نیست با این وجود چون کروکی ندارین باید هر دو طرف حادثه (مقصر و زیاندیده) برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کنن.

  29. سلام وقت بخیر
    من امشب داشتم از فرعی وارد خیابان اصلی میشدم که از پشت با ی ماشین برخورد کردم.با راننده ب توافق رسیدیم ک چون من از پشت زدم باید خسارت بدم و ب پلیس هم اطلاع ندادیم و ایشون گواهینامه بنده رو خودش گرفت!البته از صحنه عکس گرفته شده.بنظر شما امکان داشت ایشون مقصر بشه؟آسیب هر دو ماشین خیلی سطحی بود و خداروشکر کسی آسیب ندید اما اینکه من الان باید هزینه تعویض گلگیر ماشین خودم و صافکاری ۲۰۶ ایشون رو بدم اذیت میکنه.آیا لازمه عکس دقیق از پشت ماشین ایشون داشته باشم؟اصلا ب دردم میخوره؟

    1. سلام دوست عزیز
      طبق قانون و آیین‌نامه رانندگی راننده‌ای که از پشت زده مقصر هست چون بایدخودرو رو کنترل میکرده. بنابراین تحت هیچ شرایطی فرد مقابل شما مقصر نمیشن. برای هزینه هم میتونین به توافق برسین که یه تعمیرگاه بی طرف خودروی آسیب‌دیده رو نشون بدین تا هزینه صافکاری براورد بشه.

  30. سلام خسته نباشيد. ببخشيد من تقريبا يك ماه پيش با يك موتور تو كوچه خودمون تصادف كردم من در حين دور زدن بودم كه يهو ديدم مونور خورد زمين و به ماشين همسايه برخورد كرد منم ديدم چيزيش نيست گفت دستم درد ميكنه خودم بردمش بيمارستان و صحنه بهم خورد بعد دستش شكسته بود و عمل شد. واسه بيمارستان گزارش ١١٠ و گرفتيم و رايگان شد ولي الان ميخواد ديه بگيره. ميخوام بدونم اگه كروكي صحنه بهم خورده بگيريم بيمه ديه رو ميده يا نه؟ بيمه هم آسيا هستش

    1. سلام دوست عزیز
      در چنین شرایطی کروکی فرضی رسم میشه و میتونین خسارت رو از بیمه بگیرین.

  31. با عرض پوزش من ده روز پیش تصادف کردم با یک عابر پیاده و آمبولانس امده مصدوم برده بیمارستان و کلانتری هم اومده سر سحنه تصادف گزارش نوشته ولی بعد از اینا یعنی سه ساعت بعد راهنمایی راننده گی امده میگه من چون ندیدم کروکی نمیدم ماشین هم از سر سحنه تگون نخورده بود الان ده روز دارم میرم دادگاه میام میگه باید کارشناسی سه نفره تشکیل بشه من که اعتراضی ندارم کی باید پول کارشناس بده من یا زیان دیده اگه کارشناس تایید نکرد من باید چیکار کنم ماشینم ازاد میشه یا نه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      به طور معمول در تصادفات جانی باید پلیس سر صحنه حاضر بشه و کروکی بکشه. اگه این اتفاق نیوفته بعد از تشکیل کارشناسی سه نفره کروکی فرضی کشیده میشه. اینکه مبلغ رو چه کسی باید تقبل کنه بستگی به شرایط شما داره و دادگاه به شما اعلام میکنه بنده از بخش قانونی کار باخبر نیستم متاسفانه.

  32. سلام و عرض ادب
    بنده چند هفته پیش سرچراغ قرمز یهو پام از رو ترمز برداشته شد و زدم عقب ی ماشین (اصلا خسارتی ندیدن)
    و سر صحنه توافق کردیم و مبلغی بهشون دادم رفتن ! حالا هی پول میخوان و تقاضا پول میکنن
    چ کنم؟ ایا تصادف چون پول گرفتن توافق کردیم و پلیسی هم نیومد تموم شدست؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر هست که اگر توافقی انجام میشه حتما به صورت کتبی رضایت گرفته بشه که بعدا مشکلی ایجاد نشه. تو این حالت چون چند هفته گذشته تقریبا دیگه نمیشه از بیمه استفاده کرد و تخمین خسارت زد. بهرحال اگر این درخواست‌ها ادامه داره میتونین به صورت قانونی پیگیری کنین چون بهرحال شما خسارت رو با رضایت پرداخت کردین و تموم شده.

      1. سلام
        من دیروز در کوچه ۶متری که سمت راست کوچه ماشین پارک بود، در وسط کوچه ایستاده بودم تا درب پارکینگ باز بشه و وارد پارکینگم بشم، در همین حال، از فرعی سمت چپ، ماشینی به صورت دنده عقب به سمت من اومد و گلگیر جلو چپ و جلوی درب سمت خودم دچار فرورفتگی شد و درب باز نمیشه، من در ایست کامل برای باز شدن درب پارکینگ بودم، سرهنگ راهنمایی اومد و گفت چون کوچه ۶متری هست، من از خط وسط رد شدم و مقصر من هستم، کروکی هم نداد و گفت ماشین رو بردار و برو!!!
        اول اینکه مقصر من بودم و اینکه آیا نظر راهنمایی درست بوده؟ اگر خیر، چطور میتونم پیگیری کنم و خسارت بگیرم، با مرکز پلیس تماس گرفتم و مشخصات و زمان ثبت درخواست مامور وجود داره.

        1. پویای عزیز سلام
          تشخیص مقصر نیاز به کروکی و بررسی دقیق دارد اما اگر شما به نظر افسر راهنمایی و رانندگی اعتراض دارید، در صورت شکایت و اعتراض نسبت به نظریه کارشناس راهنمایی و رانندگی با پرداخت هزینه کارشناسی مجددا بررسی و نسبت به شکایت شما اعلام نظر مجدد خواهد شد

  33. وقت بخیر.
    حدود ١۰ روز پیش تصادفی داشتم و منجر به شکستگی مچ دستم شد.
    تصادف از این قرار بود که از لاین کندرو به لاین تندرو(در دست احداث که بدلیل بسته بودن پایین مسیر هنوز ماشینی ازش عبور نمیکنه) با موتور در حرکت بودم (سمت چپ راه)و وانت باری هم سمت راستم در حرکت بود در حین ورود به لاین تندرو وانت بار دیر سرعتش کم کرد و من هم ترمز کردم که موتور لیز خورد و جلوی موتور زیر ماشین رفت و خودم هم با کف دو دست زمین خوردم، چون ظربه سطحی بود احساس درد زیادی نداشتم و درحالی که از صحنه فیلم میگرفتم راننده پیاده شده و موتور از زیر ماشین بیرون کشیدن.
    با 110 و آمبولانس تماس نگرفتیم و راننده وانت مبلغی به بنده پرداخت کردند.
    فردا صبح بیمارستان رفتم و رادیوگرافی انجام شد و گفتن نیاز به جراحی دارد و بدلیل شرایط بد مالی دست شکسته ام گچ گرفتن گفتن دو هفته دیگه مراجعه کنم اگر بهبود پیدا نکنه نیاز هست جراحی بشه.
    پیرو مطالب بالا از راننده وانت مدارکی نگرفتم اما در فیلم پلاک ماشین و شماره کارت عابر بانک(کارت به کارت انجام شده) دارم و خودم گواهینامه ماشین دارم و گواهینامه موتور ندارم.

  34. با سلام
    بنده تقریبا ی ماه پیش داشتم دور میزدم دنده عقب گرفته بودم که متوجه عابر نشدم ماشین برخورد کرد و بنده خدا پاشون شکست من تماس گرفتم اورژانس و منتقل کردم بیمارستان و پیگیر کارای پزشکی شدم روز بعد مراجعه کردن به کلانتری و شکایت کردن برای پرداخت دیه کلانتری بنده رو خواسته بود ماشین رو توقیف کردن و پردنده تشکیل دادن کارشناس اول رد کرد صحنه رو هیئت ۳ نفره هم تایید نکرد اما هیئت ۵ نفره صحنه رو تایید کرد الان برای ترخیص ماشین مراجعه کردم کلانتری گفتن اصالت بیمه رو میخوان به بیمه مراجعه کردم میگن باید کروکی و گزارش کلانتری که سر صحنه اومده رو میخواد من گفتم که فقط اورژانس اومده سر صحنه و فکر نمیکردم که بخوان شکایت بکنن الان بیمه قبول نمیکنه ماشین من پارکینگ هست من چ کاری باید انجام بدم لطفا راهنمایی کنید

  35. سلام
    من در با یک پراید تصادف کردم که پلیس اومد صحنه رو دید گفت من مقصر هستم طرفم هم گفت که من خسارتم جزئیه و شکایتی ندارم اما بعد از 2 روز باهام تماس گرفتو گفت که خسارتم زیاده و مطالبه خسارت و یا برگه بیمه کرد در صورتی که طبق حرفهای خودش و گواه شهود و اینکه خودم دیدم خسارتش جزئیه و حالا ادعای دریافت خسارت می کنه اینم بگم که پلیس کروکی هم ترسیم نکرد و سر همون صحنه هر کی رفت سمت خودش
    خواستم بپرسم که ایا می تونه شکایت کنه و دریافت خسارت کنه یا نه

    1. رحمان عزیز سلام
      بله این امکان رو دارند و گاهی خسارت‌هایی پیش میاد که در نگاه اول دیده نمی‌شوند و بعد از بررسی دقیق‌تر متوجه اون خسارت‌ها میشیم.

      1. سلام ممنون که جواب دادید
        منظور بنده این بود که اون بنده خدا مطالبه غیر واقعی و غیر منطقی داره و مبلغ زیادی رو از من می خواد در صورتی که ماشین من که خیلی صدمه بیشتری دیده باز هم به اون مبلغی که ایشون میگه نرسیده در این صورت چطور ممکنه که اثبات کنم که خسارت وارده به خودرو ایشون از سمت من بوده یا کس دیگه ای ؟

        1. اگر هنوز ماشین رو تعمیر نکردند می‌توانید به شرکت بیمه مراجعه کنید تا کارشناس خسارت مبلغ دقیق رو ارزیابی کند.

  36. سلام من با ماشین از کنار یه پسر 4ساله رد شدم که پسر شروع به جیغ زدن کرد که لاستیک ازرو پام رد شده، ولی بلند شده بود و فرار میکرد(یعنی زیاد هم پاش اسیب جدی نمیخورد که داشته باشه)، مادرش گفت بریم عکس بگیریم طوریش نبود شما برید یه درمانگاه عکس گرفت و پزشک گفت چیزیش نیست. بعدشم مادر و بچه رفتند میخواستم بدونم ایا الان بعد از این قضایا طرف میتونه بیاد شاکی بشه بگه هنوزم یا نه.. چون ما همه ازمایش ها رو انجام ندادیم.. فقط عکس از پاش گرفتیم و تو عکس چیزیش نبود..

    1. محمد عزیز سلام
      اگر مشکلی براشون پیش بیاد و ثابت کنند که در این تصادف مشکل پیش‌اومده می‌توانند شکایت کنند.

  37. سلام وقت بخیر
    شامگاه 28اسفند توی ترافیک منتظر بودم که حرکت کنم جلوم خالی شد هنوز راه نیافتاده بودم یک ماشین شاسی بلند به طمع رفتن توی پارک از سمت چپ من پیچید جلوم من بوق زدم ولی صدا رو نشنیده و درب های جلو و عقب شاگرد با سپر من برخورد و کشیده شد . بعد تصادف بهش گفتم بمونیم پلیس بیاد .
    گفت نمی خواد و مقصر بودن خودشو قبول کرد شماره همراهمو دادم بهش الان دو هفته بعد از تصادف زنگ زده میگه تو مقصری باید کروکی بکشی . اون زمان با توجه به ترافیک و شلوغی زیاد شب عید ازش خواستم بمونه و من تاهر زمان هم شده می ایستم تا پلیس بیاد اگر من مقصرم بنا به تشخیص پلیس بیمه من خسارت بده اگر نه که خودش مقصره با بیمه خودش باشه ولی ایشان قبول نکردن و گفتن برو به سلامت الان با توجه به گذشت بیش از 16روز چکار باید بکنم آیا ایشان میتونن منو مقصر جلوه بدن چون خودشون صحنه رو ترک کردن
    من آن لحظه ساکن بودم و ایشان پیچیند روی دست من

    1. مهدی عزیز سلام
      می‌توانید از به پلیس مراجعه کنید تا برای شما کروکی فرضی کشیده شود و مقصر مشخص شود.

  38. بنده فروردین امسال ماشینی از پشت سر
    ساعت ۱ شب بهم برخورد کرده
    پنجه پای راستم سه جا شکسته
    با اینکه کلانتری اومد صورتجلسه کرده
    راننده هم حضور داشته و اقرار به تصادف
    کرده ولی کارشناس راهور اینو قبول نکرده
    وبعد از اعتراض دوباره هیات سه نفره هم میگن تصادف رخ نداه کما اینکه ۵نفر شاهد صحنه تصادف بودن وآمبولانس هم اومده
    راننده همراه پدرش بوده و اقرار به تصادف کردن
    کما اینکه ماشین هم فاقد بیمه میباشد.
    ممنون میشم یه راهنمایی بفرمایید .

  39. باسلام وعرض ادب
    من چند روز پیش با یه موتور سه چرخ تصادف کردم که 3سرنشین داشت که یکی از انها پاهاش شکست .چون درد خیلی زیادی داشت به پلیس زنگ نزدم و همون لحظه با ماشین خودم منتقلش کردم بیمارستان،متاسفانه صحنه تصادف بهم خورده الان تکلیف من چیه ایا امکان مقصر بودن من هست؟

    1. میثم عزیز سلام
      كروكي فرضي بصورت فرم یا غیر فرم با استفاده از اظهارات طرفين ترسيم خواهد شد و مقصر هم اونجا مشخص میشه.

  40. سلام، من حدود 3 ماه پیش ماشینم به صورت خود به خود منحرغ شد و باعث واژگونی خودروشد. در اثر این تصادف به بدنه ماشین خسارت بسیار زیادی وارد شد و خودم هم دچار شکستگی در 3 مهره کمر شدم.در لحظه تصادف دچار استرس و اضطراب شدم و بدون رسم صحنه و کروکی ماشین رو به کمک عابران جا به جا کرده و به تعمیرگاه منتقل کردم. سوالی که دارم این است آیا بعد از این مدت زمان میتونم شکایت خودم رو براساس شهادت حاضرین و فیلم ماشین میتونم ارائه بدهم؟

    1. همراه عزیز سلام
      معمولا تا ۱۰ روز بعد این فرصت رو دارید ولی شاید با پیگیری بتونید خسارتتون رو بگیرید.

  41. سلام ما دیروز 12/11/1401 تصادف کردیم روی تقاطع دور زدیم دیگه کامل دور زدم ماشین با سرعت زیاد اومد زد به ماشین ما بعد پلیس ما رو مقصر کرد آیا نظر ایشون درست هست مثل اینکه از آشنا هاشون بود میشه راهنمایی کنبد

  42. سلام خسته نباشید من دوشب پیش تو خیابون یه موتوری زد به پام از موچ پام‌رد شد هم شکسته هم در رفته پس فردا ام وقت پلاتین دارم راننده موتورم وایستاد فرار کرد نه خودم دیدم کیه نه کسی میشه بگید چیکار کنم

  43. سلام وقت بخیر..من وزن وبچم سوار موتور بودیم یه ماشین زد بهمون مقصر رانندست مارفتیم بیمارستان وهیچ مدارکی از راننده بهمون ندادن باید بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا