دریافت خسارت

مهلت شکایت از راننده مقصر در تصادف چقدر است و چه مراحلی دارد؟

تصادف کردن بخشی از رانندگی است، اتفاقی بسیار ناخوشایند و استرس‌زا  که معمولا دردسرهای زیادی دارد. تصادف می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی برایمان ایجاد کند که جبرانشان بر عهده راننده مقصر حادثه است. روالی که متاسفانه گاهی کار ما را به شکایت می‌رساند. اما برای ثبت شکایت از راننده مقصر چه باید کرد؟ واقعیت این است که بسیاری از رانندگان نمی‌دانند اگر با ماشین دیگری تصادف کردند برای پیگیری کارهای دریافت خسارت و … نیاز به چه مدارکی دارند یا برای ثبت شکایت خود باید به کجا مراجعه کنند؟ مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث چقدر است؟ داشتن اطلاعات کافی همیشه می‌تواند در شرایط بحرانی به شما کمک  کند تا تصمیم‌های درست بگیرید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله چگونگی ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف را بررسی کنیم:

مراحل ثبت شکایت تصادف رانندگی

به‌طور کلی نحوه شکایت از راننده مقصر بستگی به این دارد که آیا تصادف باعث صدمه جانی به کسی شده یا تنها خسارت مالی به‌بار آورده است. حتی اینکه مبلغ و میزان خسارت مالی چقدر است هم روی نحوه شکایت از راننده مقصر موثر است.

نحوه شکایت از راننده مقصر در خسارت مالی

در تصادف‌هایی با خسارت مالی معمولا سه حالت به‌وجود می‌آید:

  • توافق دو طرف و پایین بودن میزان خسارت
  • توافق دو طرف و بالا بودن میزان خسارت
  • عدم توافق دو طرف و بالا بودن میزان خسارت

در تصادف‌هایی که تنها به ماشین طرف مقابل آسیب وارد شده و کسی صدمه جسمی ندیده، دو مرجع برای رسیدگی به شکایت وجود دارد: شورای حل اختلاف و دادگاه حقوقی. در چنین تصادف‌هایی اگر مبلغ خسارت وارده‌شده کمتر از 20 میلیون تومان باشد، برای شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنیم. درضمن در این شرایط می‌توانیم خسارت بدون برگه کروکی بگیریم.

البته در چنین شرایطی اگر هر دو طرف تصادف برسر تعیین مقصر توافق دارند، می‌توانند خودشان به‌طور مستقیم به شرکت بیمه شخص ثالث راننده مقصر مراجعه و مبلغ خسارت را دریافت کنند. اساسا اگر مبلغ خسارت به‌طور کامل توسط شرکت بیمه پرداخت شود و میزان آن از سقف تعهدات بیمه‌نامه مقصر بیشتر نباشد نیازی به تشکیل پرونده شورای حل اختلاف نیست.

همچنین در تصادف‌های سنگین که باعث خسارت‌هایی بیش از 20 میلیون تومان شده‌اند، ثبت شکایت از راننده مقصر و تشکیل پرونده باید در دادگاه حقوقی صورت بگیرد.

خسارت-مالی-تصادف

مهلت ثبت شکایت از راننده مقصر چقدر است؟

مهلت شکایت بعد از تصادف و درخواست استفاده از بیمه‌نامه برای تصادف‌هایی که باعث خسارت مالی شده حداکثر ۵ روز پس از تصادف است. تصادفاتی که در آن کسی صدمه جانی دیده را هم باید بلافاصیه بعد از حادثه به مراجع قانونی اطلاع داد.

البته در مورد تصادف‌هایی با خسارت مالی کمتر از 20 میلیون تومان که باید شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف مطرح شود، زمان‌بندی خاص و و محدودیت زمانی برای درخواست خسارت وجود ندارد. هرچند اینجا هم همیشه بهتر است هرچه سریع‌تر برای ثبت شکایت اقدام شود تا دریافت خسارت از محل بیمه‌نامه برای راننده مقصر ممکن باشد.

مدارک لازم برای شکایت از راننده مقصر در خسارت مالی

در تصادف‌های مالی با خسارت کمتر 20 ملیون تومان، اگر راننده مقصر برای دریافت خسارت از بیمه‌نامه خود با فرد زیان‌دیده همکاری نکند یا به‌هردلیلی بیمه راننده مقصر نتواند تمامی مبلغ خسارت را پوشش بدهد، می‌توان با دردست‌داشتن مدارک زیر از در شورای حل اختلاف شکایت کرد:

  • کروکی غیرسازشی
  • صورت‌جلسه پاسگاه انتظامی یا کلانتری از حادثه
  • اوراق بازجویی تنظیم شده در یگان انتظامی و مرجع قضایی
  • اصل و کپی مدارک شناسایی (بیمه‌ بدنه، بیمه‌نامه شخص ثالث، گواهی‌نامه راننده یا مالک ماشین، کارت مشخصات ماشین، شناسنامه مالک ماشین)
  • تکمیل فرم واگذاری حقوق قانونی بیمه‌گذار به شرکت بیمه

در مورد تصادف‌هایی با خسارت بیش از 20 میلیون تومان این مدارک به‌جای شورای حل اختلاف باید در اختیار دادگاه حقوقی گذاشته شود.

نحوه شکایت از راننده مقصر در خسارت جانی

برای شکایت از راننده‌ مقصر در تصادف‌هایی که باعث آسیب‌دیدگی فیزیکی شد‌ه‌آند حتما باید به دادسرا مراجعه و مراحل زیر را طی کرد؟

  • تشکیل پرونده در دادسرا
  • ارائه مدارک مورد نیاز مثل بیمه‌نامه و نامه‌ پزشکی قانونی
  • استعلام اصل بودن بیمه‌نامه توسط مقام قضایی
  • صادر کردن قرار مناسب
  • ارجاع پرونده به کارشناس مربوطه
  • تحقیقات محلی (در صورت نیاز)
  • اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
  • صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری
  • صدور رای دادگاه

جریمه راننده مقصر در تصادف جرحی چیست؟

راننده مقصر در این تصادفات باید به فرد آسیب‌دیده دیه بپردازد. مبلغ و میزان دیه هم با توجه به میزان آسیب‌دیدگی‌های فرد آسیب‌دیده تعیین می‌شود. حتی گاهی دادگاه علاوه بر جریمه‌های مالی، مجازاتی مانند حبس هم برای او تعیین می‌کند.

اصولا در تصادف‌هایی که باعث صدمات بدنی به فردی شده، شرکت بیمه راننده مقصر به همراه صندوق تامین خسارت‌های بدنی وظیفه دارند که پس از دریافت گزارش پلیس و پزشکی قانونی، حداقل ۵۰ درصد دیه تقریبی جراحات را به مصدوم بپردازد. باقی‌مانده مبلغ هم پس از صدور حکم نهایی دادگاه پرداخت می‌شود.

خسارت-جانی-تصادف

خسارت فوتی در تصادف

در حوادث رانندگی که باعث فوت می‌شوند، شرکت‌های بیمه می‌توانند اگر بین راننده مصر و ورثه متوفی توافق وجود دارد، بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت کنند. البته اگر راننده گواهینامه نداشته باشد حتما باید موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده شود.

معمولا فوت به‌دلیل تصادف در قانون قتل عیر عمد محسوب می‌شود. البته در شرایط زیر قانون سخت‌گیری‌های بیشتری خواهد داشت:

  • اگر راننده‌ مقصر، سرعت غیرمجاز داشته باشد.
  • تصادف به‌دلیل نقص فنی ماشین اشد
  • تصادف به‌دلیل عبور راننده از محلی غیر مجاز باشد
  • راننده به دلیل مستی تصادف کرده باشد

قانون می‌گوید خسارت فوتی در تصادف، پرداخت دیه است. البته تضادف‌های منجر به فوت یک جنبه عمومی جرم هم دارند که برای راننده به ۶ ماه تا ۳ سال حبس درنظر می‌گیرند. البته معمولا بیمه شخص ثالث می‌تواند به‌عنوان وثیقه برای راننده مقصر استفاده شود.

برای شکایت از راننده مقصر در تصادف فوتی چه باید بکنیم؟

مراحل شکایت در خسارت منجر به فوت، درست مثل شکایت از راننده مقصر در خسارت جانی است.

نکات مهم در شکایت از راننده مقصر در خسارت جانی

تصادفاتی که باعث فوت می‌شود، قتل غیرعمد یا قتل شبه‌عمد هستند. اگر  دلیل تصادف تخلفات رانندگی مثل سرعت غیرمجاز یا رد کردن چراغ قرمر باشد، راننده مقصر قصاص نمی‌شود اما همچنان باید مبلغ دیه را مطابق با میزان تعیین‌شده از سوی قوه قضاییه به خانواده و بازماندگان متوفی پرداخت کند.

پوشش خسارت جانی بیمه، برابر با نرخ دیه در ماه‌های حرام همان سال است. در حالی‌ که پوشش مالی بیمه‎‌نامه به میزان ۲.۵ درصد پوشش مالی، تعیین می‌شود. البته این مبلغ می‌تواند تا سقف 50 درصد مبلغ دیه افزایش پیدا کند. یعنی برای سال 1400 سقف تعهدات پوشش خسارت جانی بیمه ثالث 640 میلیون تومان و سقف تعهدات پوشش مالی این بیمه‌نامه 320 میلیون تومان است.

هنگام فرار راننده مقصر از تصادف جانی چه باید کرد؟

در تصادفاتی که تنها خسارت مالی داشته، راننده مقصر پس از فرار مجازات نمی‌شود. اما فرار از تصادف‌هایی که باعث صدمه جانی یا خدا نکرده فوت کسی شده باشد، جرم است و می‌تواند باعث بیشتر شدن مجازت او شود. اگر راننده‌ای پس از صدمه زدن به یک شخص فرار کند قاضی می‌تواند او را به بیش از دو سوم بیشترین مجازات تعیین‌ شده در قانون محکوم کند.

راننده‌ فراری در چنین تصادف‌هایی مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرد و نیروی انتظامی وظیفه دارد به‌کمک پلاک خودرو و بررسی دوربین‌های مداربسته و… او را شناسایی و دستگیر کند.

نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادف با عابر پیاده

عابران پیاده برای عبور از خیابان‌ها و چهاراه‌ها باید حتما به علائم‌های نصب شده و خط‌کشی‌ها توجه داشته باشند. اگر پل‌هوایی وجود دارد از آن استفاده کنند. درصورتی که عابر پیاده بدون توجه به این موارد از خیابانی عبور کند و ماشینی به او بزند، راننده مقصر تصادف با عابر پیاده شناخته نمی‌شود و مسئولیتی ندارد. البته این موضوع به این معنی نیست که اگر فرد به‌دلیل تصادف آسیب‌دیده یا فوت کند، خودش و بازماندگانش نمی‌توانند درخواست استفاده از دیه یا مزایای بیمه راننده را داشته باشند. در چنین مواقعی هم شرکت بیمه راننده باید تعهدات بیمه‌نامه را به مصدوم یا وراث متوفی پرداخت کند. با این‌حال راننده مجرم و مقصر شناخته نمی‌شود.

نمونه شکایت تصادف رانندگی

برای ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف‌ها معمولا باید فرم‌های مشخصی را تکمیل کنید. تصویر زیر نمونه‌ای از نحوه ثبت درخواست رسیدگی و پیگیری پرونده تصادف است:

نمونه-شکایت-تصادف-رانندگی

آیا امکان شکایت مجدد بعد از رضایت در تصادف وجود دارد؟

خیر اگر زیان‌دیده یا آسیب‌دیده در تصادف رضایت بی‌قید و شرط خود را نسبت به جراحات و خسارات اعلام کند، دیگر امکان پیگیری و شکایت مجدد را نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا