بیمه بدنهبیمه شخص ثالث

مجازات فرار از صحنه تصادف و نحوه شکایت از راننده متواری

حادثه رانندگی به تنهایی پُر از استرس و دردسر است. حالا تصور کنید راننده مقصر با بی‌‌مبالاتی تمام صحنه حادثه را هم ترک کند. این کار کاملا غیرانسانی و غیرقانونی است و به‌خاطر عدم امدادرسانی به‌موقع ممکن است منجر به فوت فرد آسیب دیده شود و عواقب جبران‌ناپذیری برای راننده متواری به دنبال داشته باشد. اما آیا می‌دانید در این شرایط باید چه کار کنید و چطور برای شکایت و دریافت خسارت جانی و مالی اقدام کنید؟ در این مقاله از بلاگ ازکی، اطلاعات کاملی درباره جرم تصادف و فرار، مراحل شکایت و مجازات و دریافت خسارت از بیمه ارائه می‌شود.

اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

در صورت تصادف و فرار راننده، اولین کار به‌خاطر سپردن یا یادداشت مشخصات خودروی مقصر تصادف و فرار از محل است. این مشخصات شامل پلاک خودرو یا در صورت امکان رنگ و مدل آن است. امروزه که همه ما یک گوشی هوشمند داریم، می‌توانیم به سرعت از مشخصات ماشین مقصر عکس بگیریم. در صورت تصادف و فرار مقصر حتما از صحنه تصادف عکس بگیرید، به این ترتیب مدارک کاملی برای شکایت برای تصادف و فرار خواهید داشت.

فرار از صحنه تصادف

جرم تصادف جرحی و فرار از صحنه تصادف چیست؟

اگر راننده مقصر در تصادف جرحی از صحنه تصادف فرار کند، حکم تصادف و فرار در این شرایط شامل ضمانت کیفری خواهد بود. طبق ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی اگر راننده مقصر از صحنه تصادف جرحی فرار کند، مجازات تصادف و فرار به شرح زیر خواهد بود:

«هرگاه مصدوم تصادف رانندگی به کمک فوری نیاز داشته باشد و راننده مقصر با وجود امکان رساندن او به مراکز درمانی یا یاری خواستن از مامورین انتظامی، از این کار خودداری کند یا با هدف فرار از تعقیب، از محل تصادف فرار کند، حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد. دادگاه هم نمی‌تواند در این شرایط تخفیف قائل شود.»

مجازات راننده مقصر در فرار از صحنه تصادف منجر به فوت

قانون برای راننده‌ مقصر در تصادف که صحنه را ترک کرده و راننده‌ای که در صحنه تصادف باقی مانده است، تفاوت زیادی در تعیین جرم قائل می‌شود؛ به همین دلیل مجازات تصادف و فرار برای راننده مقصر بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

در تصادف راننده منجر به فوت، راننده مقصر مرتکب قتل شبه‌ عمد شده است و به قصاص محکوم نمی‌شود. در این شرایط راننده به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۷۱۹، فرار از صحنه تصادف باعث افزایش مجازات تصادف و فرار، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات‌های مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ خواهد شد. پس اگر راننده از صحنه تصادف فرار کند، قاضی پرونده او را به حداقل ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت دیه محکوم می‌کند و به هیچ وجه امکان تخفیف در مدت زمان حبس وجود نخواهد داشت.

مجازات فرار از صحنه غیر جرحی

در شرایطی که تصادف رانندگی جرحی یا فوتی نباشد و راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کند، این کار جرم محسوب نمی‌شود. در این شرایط مالک خودروی آسیب‌دیده می‌تواند با ارائه شماره پلاک خودروی مقصر، برای جبران خسارت به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کند. به عبارت ساده‌تر، در تصادف رانندگی غیر جرحی، با فرار از صحنه حادثه رانندگی، مجازات کیفری متوجه راننده مقصر نخواهد بود و فقط باید برای پرداخت خسارت طبق مستندات اقدام کند.

فرار از صحنه تصادف در صورت مقصر نبودن

مهم‌ترین اقدام بعد از تصادف رانندگی، ترک نکردن محل حادثه است؛ بنابراین حتی اگر مقصر نبودید، هرگز از صحنه تصادف فرار نکنید، چراکه این کار باعث ایجاد اختلال در روند رسیدگی به پرونده خواهد شد. اگر از صحنه تصادف فرار کنید، دیگر امکان شکایت را نخواهید داشت.

تصادف و فرار راننده از صحنه تصادف

تصادف با ماشین پارک شده و فرار

اگر راننده‌ای با خودروی پارک شده در خیابان یا کوچه تصادف کند و سپس اقدام به فرار نماید، به دلیل تخریب محکوم به جبران خسارت خواهد بود. البته این موضوع بستگی به این دارد که خودروی آسیب‌دیده طبق قوانین در محلی مناسب پارک کرده باشد.

تصادف با موتور و فرار

در صورتی که راننده مقصر در تصادف با موتور اقدام به فرار از صحنه تصادف کند، راکب موتور می‌تواند از او برای تصادف و فرار از محل شکایت نماید و خسارت دریافت کند. اگر تصادف با موتور غیر جرحی باشد، فرار جرم نخواهد بود؛ اما در صورت جرحی بودن تصادف با موتور، راننده مقصر باید مطابق رای دادگاه خسارت پرداخت کند و در صورت تشخیص قاضی پرونده مدتی در حبس باشد.

نحوه شکایت برای تصادف و فرار راننده مقصر

تصادفات رانندگی می‌تواند شامل تصادف مالی، تصادف جرحی و تصادف منجر به فوت باشد. در هر کدام از این موارد، اگر راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کند، به موجب قانون، مجازات مشخصی برای او در نظر گرفته شده است. در بخش‌های قبلی اطلاعات کاملی در مورد جرم تصادف و فرار و مجازات تصادف و فرار از صحنه حادثه رانندگی ارائه شد. در هر صورت طبق قوانین فرار از صحنه تصادف و بیمه، باید برای شکایت از راننده مقصر اقدام کنید.

مهم‌ترین اقدامات شکایت برای تصادف و فرار راننده مقصر از صحنه حادثه

  • با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.
  • تفاوتی ندارد که تصادف منجر به فوت، تصادف جرحی یا تصادف خسارت مالی باشد، در هر حالت مامور کلانتری حوزه باید در محل حادثه حاضر شود و برای تنظیم صورت‌جلسه اقدام کند.
  • پس از تنظیم صورت‌جلسه، عوامل پلیس راهور برای تنظیم کروکی اقدام می‌کنند.
  • در این مرحله، فرد آسیب‌دیده (آسیب جانی یا مالی) یا بستگان درجه یک او باید به کلانتری نزدیک محل وقوع حادثه مراجعه و علیه راننده مقصر فراری شکایت تنظیم کنند.
  • پس از تنظیم شکایت، کلانتری فرد آسیب‌دیده در تصادف جرحی را به پزشکی قانونی معرفی خواهد کرد. در صورت خسارت مالی، اصل کروکی به‌همراه مدارک بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه باید به شرکت بیمه‌گر ارائه شود.
  • در مرحله بعدی، راننده آسیب‌دیده باید برای طرح شکایت به دادسرا مراجعه کند. در این مرحله باید نظریه کارشناسی از مبادی ذیربط توسط دادسرای مربوطه استعلام شود.
  • در این مرحله، دادسرا برای صدور قرار مجرمیت اقدام و پرونده را به دادگاه ارسال می‌کند.
  • در نهایت دادگاه مدارک و مستندات را بررسی و برای صدور رای اقدام می‌کند.

مجازات تصادف و فرار از صحنه حادثه رانندگی

موارد فوق، مراحل شکایت از راننده مقصر و فرار از صحنه حادثه رانندگی بود. در ادامه می‌توانید حسب مورد، اقدامات زیر را انجام دهید.

پیگیری تصادف با شماره پلاک

در شرایطی که راننده خودروی آسیب‌دیده در صحنه تصادف، بتواند شماره پلاک خودروی مقصر فراری را ثبت کند، می‌تواند با داشتن این اطلاعات و کروکی محل تصادف به دادسرا مراجعه و مراحل قانونی را از آنجا دنبال کند. راننده مقصر فراری تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و کارشناسان با کمک شواهدی مانند پلاک خودرو و بررسی دوربین‌های مداربسته او را شناسایی و دستگیر خواهند کرد.

پیگیری تصادف بدون شماره پلاک

در صورتی که در حادثه رانندگی موفق به برداشتن پلاک راننده متواری نشدید، می‌توانید با مراجعه به مراجع قانونی و پلیس، برای بررسی دوربین‌های مداربسته درخواست دهید. در برخی موارد، ممکن است شاهدانی در محل حضور داشته باشند که بتوانند در مورد فرار از صحنه تصادف شهادت دهند.

تصادف بدون شاهد

در برخی موارد، راننده آسیب‌دیده در حادثه رانندگی به دلیل فرار از صحنه حادثه رانندگی توسط راننده مقصر، موفق به برداشتن پلاک نشده و شاهدی هم ندارد. در این شرایط راننده آسیب‌دیده باید با پلیس تماس بگیرد و گزارش حادثه رانندگی را تکمیل کند. اگر راننده توانست مدارکی علیه راننده مقصر متواری جمع‌آوری کند، می‌تواند برای شکایت به شورای حل اختلاف یا دادگاه برود.

مهلت شکایت بعد از تصادف

اگر تصادف رانندگی خسارت مالی به‌همراه داشته باشد، راننده خودروی آسیب‌دیده می‌تواند فقط تا ۵ روز پس از تصادف، برای شکایت به مراجع ذیربط و شرکت بیمه اقدام کند. اما اگر تصادف رانندگی خسارت جانی به‌همراه داشته باشد، باید از همان لحظه برای شکایت و مراجعه به مراجع قانونی اقدام کند.

تصادف و فرار مقصر

توجه کنید که باتوجه‌به تعداد بسیار زیاد پرونده‌های این‌چنینی در سطح کشور، نمی‌توان برای زمان شروع و خاتمه این نوع شکایت‌ها در مراجع قضایی، تخمین زمانی مناسبی ارائه داد. در واقع مدت زمان لازم برای طرح دعوا و دریافت رای نهایی دادگاه، بیشتر بستگی به موضوع شکایت، مدارک موجود و تعداد پرونده‌های باز موجود در دادگاه مورد نظر شما دارد.

نمونه رای فرار از صحنه تصادف

نمونه رای فرار از صحنه تصادف بستگی به شرایط حادثه دارد. در شرایطی که حادثه رانندگی منجر به فوت، جرح یا خسارت مالی با فرار راننده همراه باشد، نمونه رای فرار از صحنه تصادف متفاوت خواهد بود. جرم تصادف و فرار از محل مشخص است، اما میزان مجازات فرد مقصر و متواری بستگی به نوع و میزان خسارت وارده و رای دادگاه دارد.

بعد از فرار راننده مقصر از صحنه تصادف خسارت را از بیمه بدنه بگیرید!

در شرایطی که راننده مقصر برای فرار از صحنه تصادف اقدام می‌کند و راننده آسیب‌دیده متحمل خسارات جانی و مالی می‌شود، شرکت بیمه‌گر مکلف به پرداخت دیه شخص آسیب‌دیده یا فوت‌شده خواهد بود. در شرایطی که راننده خودروی آسیب‌دیده بیمه بدنه داشته باشد، می‌تواند برای دریافت خسارات مالی مطابق با پوشش‌های بیمه بدنه اقدام کند. باتوجه‌به اینکه خرید بیمه شخص ثالث اجباری است، تقریبا همه افراد می‌توانند برای دریافت دیه تصادف منجر به فوت و جرح اقدام کنند. اما برای دریافت غرامت در تصادف با خسارت مالی، حتما باید بیمه بدنه داشته باشید.

سوالات متداول

۱. اگر راننده مقصر تصادف از صحنه فرار کند، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
در صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف، اولین اقدام به‌خاطر سپردن یا یادداشت مشخصات خودروی مقصر، از جمله پلاک، رنگ، و مدل آن است. همچنین، توصیه می‌شود از صحنه تصادف و مشخصات خودروی مقصر عکس گرفته و بلافاصله با پلیس تماس بگیرید.

۲. جرم تصادف و فرار چیست و چه مجازاتی دارد؟
جرم تصادف و فرار زمانی رخ می‌دهد که راننده مقصر بدون ارائه کمک به مصدوم یا یاری خواستن از مامورین انتظامی، از صحنه تصادف فرار کند. مجازات این جرم می‌تواند به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مرتبط با قتل شبه‌عمد یا جرح شود و دادگاه حق تخفیف نخواهد داشت.

۳. چگونه می‌توان برای دریافت خسارت جانی و مالی از بیمه اقدام کرد؟
برای دریافت خسارت جانی و مالی، باید مدارک مربوط به تصادف مانند عکس‌های صحنه، گزارش پلیس، و کروکی تصادف را جمع‌آوری کنید و به شرکت بیمه مراجعه نمایید. در صورتی که راننده مقصر فرار کرده باشد، می‌توانید با استفاده از مشخصات خودرو یا شماره پلاک، شکایت قضایی ارائه دهید.

۴. در صورت فرار راننده مقصر و عدم دسترسی به شماره پلاک، چگونه می‌توانیم اقدام کنیم؟
در صورت عدم دسترسی به شماره پلاک، باید به مراجع قضایی یا پلیس راهور مراجعه و از آن‌ها درخواست کمک برای شناسایی راننده فراری از طریق دوربین‌های مداربسته یا شهادت شاهدان احتمالی بکنید.

۵. آیا ممکن است راننده مقصر بدون پرداخت خسارت یا دیه، از پیامدهای قانونی فرار کند؟
خیر، قانون برای رانندگانی که از صحنه تصادف فرار می‌کنند و باعث آسیب جانی یا مالی می‌شوند، مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته است. با ارائه شکایت به مراجع قضایی و پیگیری قانونی، می‌توان راننده مقصر را شناسایی و وی را به پرداخت خسارت یا دیه محکوم کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا