خبر روز

تحول دیجیتال در صنعت بیمه؛ کروکی تصادفات از این پس آنلاین شد!

مشعلچی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی از حذف کروکی تا پایان خرداد خبر داد. او در این مورد توضیح داد: «کروکی برخط پروژه بین دستگاهی است که سال‌هاست موارد مختلف آن از عقد قرار داد، تهیه سخت افزار، آزمایش این پروژه در قم دنبال می‌شد. حدود دو ماه است که به فاز نهایی خود نزدیک می‌شود. ۵ تا ۶ استان حدود ۹۰ درصد تحت پوشش کروکی برخط هستند. به‌شکل کامل کاغذ را از کروکی‌ها تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم.» 

به‌گفته قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، مراکز بزرگ عمدتاً تحت پوشش کروکی برخط هستند به جز تعداد محدودی از قسمت‌ها که منتظر تبلت‌ هستند. طرح کروکی برخط در حال عمومی‌شدن است و حدود ۷۰ درصد کروکی برخط در کشور برقرار است.

مشعلچی درباره وضعیت کنونی این طرح، توضیح داد: «اکنون امکان تبادل داده میان پلیس راهور و مرکز داده بیمه مرکزی وجود دارد و شرکت‌های بیمه هم کاملا ابزارها و نرم افزارهای خود را بروز کردند و مطابق با کروکی برخط ارزیابی و پرداخت خسارت صورت می‌گیرد یعنی تقریباً می‌توان گفت کروکی برخط عمومیت دارد و یکسری موارد نقص کوچک وجود دارد که به سبب کمبود سخت افزارها است که آن را هم تکمیل خواهیم کرد.»

علی استادهاشمی، رییس کل بیمه مرکزی هم گفته بود: «امروز به‌دنبال ورود فناوری اطلاعات هستیم و البته صنعت بیمه مقداری در این زمینه کُند عمل کرده و ما تلاش می‌کنیم در بیمه مرکزی شتاب‌دهندگی شرکت‌های بیمه را در عرصه نوآوری داشته باشیم  اما الزامات و قوانین باید رعایت شود.»

کروکی، طرح ترسیم‌شده‌ای است که پلیس در آن، جزئیات مربوط به صحنه تصادف مانند مکان، تاریخ و زمان دقیق و جزئیات حادثه را به‌طور کامل شرح می‌دهد و ارائه آن به مراجع قانونی یا شرکت‌های بیمه، برای دریافت خسارت ضروری است. پیش از این در ایران به‌صورت دستی انجام می‌شد اما به‌گفته رئیس کل بیمه مرکزی، تا پایان امسال سیستم هوشمند کروکی اجرایی می‌شود. بر این اساس مقرر شده که کارگروهی بین بیمه و راهور تشکیل و اختلالات سراسر کشور بررسی شود و طبق آخرین داده‌ها، دو ساعت تا رسیدن اطلاعات به بیمه مرکزی زمان صرف می‌شود و بعد وارد فرایند ارزیابی خسارت و پرداخت شود.

شاید رانندگان در لحظه تصادف به‌دلیل شرایط یا ندانستن قوانین، به اهمیت کروکی توجهی نداشته باشند. در سایت ازکی می‌توانید به‌طور کامل درمورد آشنایی با انواع تصادفات، نحوه اعتراض خسارت و شرایط آن مطالعه کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا