اطلاعات بیمه ای

صفر تا صد ثبت‌نام کارت سوخت با سریع‌ترین روش‌

مراحل ثبت نام کارت سوخت چیست؟ برای انجام این کار چه مدارکی را باید ارائه دهیم؟ ثبت نام کارت سوخت خودرو صفر چگونه انجام می‌شود؟ برای پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ها و سوالات مشابه این مطلب را تا انتها بخوانید.

در فروردین ۱۴۰۳ و به دنبال صحبت‌های وزیر نفت ایران، خبر سهمیه‌بندی بنزین و لزوم استفاده از کارت سوخت به‌صورت رسمی بر سر زبان‌ها افتاد. براساس این خبر، ثبت نام کارت سوخت برای همه مالکان وسایل نقلیه ضروری است و از این پس، کلیه خودروها برای دریافت بنزین باید کارت هوشمند داشته باشند. اگر شما هم تاکنون برای گرفتن کارت سوخت اقدام نکرده‌اید باید هر چه سریع‌تر مراحل ثبت نام کارت سوخت را طی کنید. در این مطلب، کلیه اطلاعات مربوط به دریافت کارت سوخت را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

مراحل ثبت‌نام گرفتن کارت بنزین سال ۱۴۰۳

این روزها، مراحل ثبت نام کارت سوخت به مراتب آسان‌تر از قبل شده است. در گذشته، برای دریافت کارت سوخت حتما باید به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر پلیس  ۱۰+  می‌رفتید. اما اکنون با مراجعه به سایت ثبت نام کارت سوخت به آدرس www.mob.gov.ir، از طریق اپلیکیشن دولت همراه و همچنین، با استفاده از کد دستوری مربوطه از روی موبایل‌تان می‌توانید برای گرفتن کارت بنزین اقدام کنید.

البته، قبل از هر چیز باید مدارک برای ثبت نام کارت سوخت و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید. یادتان باشد، برای گرفتن کارت بنزین لازم است شماره تلفن همراه اعلام شده توسط شما به اسم خودتان باشد. در نهایت و پس از تکمیل مراحل ثبت نام، از طریق پیامک یک کد رهگیری برایتان ارسال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید روند صدور کارت سوخت را پیگیری کنید.

ثبت نام کارت سوخت با موبایل

خوشبختانه، راه‌اندازی سامانه ثبت نام کارت سوخت، روند درخواست صدور کارت بنزین را آسان‌تر کرده است. بنابراین، حالا دیگر به‌جای مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ می‌توانید از تلفن همراه‌تان استفاده کنید. خوب است بدانید، راه‌اندازی سامانه ثبت نام کارت بنزین حاصل همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راهور فراجا است.

درباره هزینه ثبت نام کارت سوخت از طریق موبایل باید گفت استفاده از این سایت هیچ نوع هزینه اضافی را به شما تحمیل نمی‌کند و مبلغ آن معادل هزینه ثبت نام کارت سوخت در پلیس  ۱۰+ است. یعنی، درست مانند گذشته به ازای صدور هر کارت باید مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را بپردازید. طبیعتا، در هنگام ثبت درخواست کارت سوخت با موبایل این مبلغ به‌صورت آنلاین دریافت می‌شود. توجه داشته باشید، فرقی نمی‌کند که متقاضی کارت سوخت المثنی هستید یا برای خودروی صفر کیلومترتان درخواست می‌دهید؛ در هر صورت می‌توانید این روند را از طریق سامانه و به‌صورت آنلاین دنبال کنید.

با مراجعه به سامانه ثبت نام کار بنزین، زمان انتظار برای صدور کارت سوخت‌تان از یک ماه به ۱۰ روز کاهش می‌یابد. برای ثبت نام کارت سوخت با موبایل، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد سایت mob.gov.ir شوید.
  • اپلیکیشن دولت همراه را دانلود و روی گوشی‌تان نصب کنید.
  • پس از نصب اپلیکیشن و ورود به آن، ابتدا باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. توجه داشته باشید، شماره تلفن همراه باید به نام خودتان باشد.
  • در این مرحله، پیامک تایید برای شما ارسال می‌شود.
  • کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کرده و پس از بررسی اطلاعات، درستی آن‌ها را تایید کنید.
  • گزینه ثبت نام در سامانه هوشمند سوخت را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید اطلاعات مربوط به وسیله نقیله‌تان را در آن‌جا وارد کنید. برای ثبت نام و دریافت کارت سوخت توسط شما لازم است سند وسیله نقیه به نام خودتان باشد.
  • معرفی وسیله نقلیه شما از دو روش امکان‌پذیر است. روش اول، اسکن بارکد موجود بر روی کارت خودرو و روش دوم، وارد کردن کد شناسایی (vin) وسیله نقلیه به‌صورت دستی است.
  • پس از تایید اطلاعات خودرو، فهرست شماره کارت‌های بانکی شما نمایش داده می‌شود.
  • حالا، لازم است یکی از کارت‌های بانکی خود را انتخاب کنید. یادتان باشد، این همان کارتی است که نهایتا به کارت سوخت تبدیل می‌شود.
  • در مرحله آخر، اطلاعات وسیله نقلیه و کارت بانکی شما نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه ثبت نهایی یک پیامک مبنی بر تایید مراحل درخواست برای شما ارسال می‌شود.
  • توجه داشته باشید، مراحل ثبت نام کارت سوخت المثنی اینترنتی هم دقیقا مشابه چیزی است که در بالا برایتان گفتیم.

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت عبارتند از:

  • اسکن شناسنامه، کارت ملی یا پاسپورت معتبر مالک خودرو
  •  اصل و اسکن کارت یا سند خودرو به نام ثبت نام کننده کارت سوخت
  • اصل و  اسکن بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو یا موتورسیکلت (صدور کارت سوخت بدون داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث امکان‌پذیر نخواهد بود.)
  • اصل و اسکن برگ سبز خودرو برای خودروهای تعویض پلاک شده
  • ارائه کدپستی و شماره تلفن مالک وسیله نقلیه به‌همراه نشانی منزل
  • اسکن فیش پرداخت و هزینه ثبت نام به حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی

ثبت نام کارت سوخت اینترنتی

ثبت نام کارت سوخت اینترنتی با مراجعه به سایت mob.gov.ir امکان‌پذیر است. برای این منظور، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  •  به آدرس mob.gov.ir مراجعه کنید و وارد سامانه دولت همراه شوید.
  • شماره تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کنید.
  • روی گزینه «ورود» کلیک کنید.
  • در این مرحله، کد فعال‌سازی برایتان پیامک می‌شود. این کد را در مکان مناسب وارد کنید.
  • گزینه «بررسی» را انتخاب کنید.
  • اطلاعات هویتی خود را وارد کنید.
  • پس از تایید اطلاعات هویتی وارد شده، اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه از جمله، شماره سریال یا کد شناسایی خودرو (VIN) را وارد کنید.
  • در این مرحله، پیامکی مبنی بر تایید اطلاعات وسیله نقلیه برایتان ارسال می‌شود.
  • پس از دریافت پیامک، فهرستی از کارت‌های بانکی خود را مشاهده خواهید کرد.
  • حالا باید یکی از کارت‌های خود را انتخاب کنید. یادتان باشد با نهایی شدن روند ثبت نام، این کارت به‌منزله کارت سوخت‌تان خواهد بود.

اپلیکیشن ثبت نام کارت سوخت

برای ثبت نام کارت سوخت از طریق اپلیکیشن دولت همراه، ابتدا باید اپلیکیشن مورد نظر را نصب کنید. سپس، درست مانند قسمت قبل لازم است تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و پس از دریافت پیام«تایید عملیات ثبت نام» از برنامه خارج شوید.

ثبت نام کارت سوخت ماشین صفر

ثبت نام کارت سوخت ماشین صفر از طریق مراجعه به دفاتر پستی انجام می‌شود. بنابراین، اگر خودروی صفر کیلومتر دارید یا به هر دلیلی اگر پیش از این موفق به دریافت کارت بنزین نشده‌اید نیازی نیست در سایت ثبت نام کنید.

ثبت نام کارت سوخت خودرو تعویض پلاک شده

ثبت نام کارت سوخت خودرو تعویض پلاک شده هم درست مانند خودروی صفر کیلومتر از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پستی انجام می‌شود. پس، اگر پلاک خودروی شما عوض شده است نیازی نیست از طریق سامانه ثبت نام کنید.

سامانه ثبت نام کارت سوخت شرکت نفت

سامانه ثبت نام کارت سوخت شرکت نفت با همکاری پلیس راهوار فراجا برای ساده‌سازی روند و کوتاه کردن مدت زمان درخواست و صدور کارت بنزین راه‌اندازی شده است. با مراجعه به این سامانه به آدرس www.mob.gov.ir مالکان وسایل نقلیه از سرتاسر نقاط ایران می‌توانند به‌صورت اینترنتی و با استفاده از موبایل یا لپ‌تاپ برای دریافت کارت هوشمند سوخت ثبت نام کنند.

با این روش، زمان انتطار برای صدور کارت بنزین از یک ماه به ۱۰ روز کاهش یافته است. در نهایت، کارت سوخت برای شما صادر و از طریق پست ارسال می‌شود. با این حال در مواردی، قطع بودن سامانه ثبت نام کارت سوخت شرکت نفت، وارد کردن اطلاعات اشتباه یا ناکافی یا وجود برخی مشکلات در سیستم پلیس ناجا ممکن است موجب تاخیر در تحویل کارت سوخت شود.

سوالات متداول

۱. آیا ثبت نام کارت بازرگانی هم مشابه ثبت نام کارت سوخت است؟

خیر. ثبت نام کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir انجام می‌شود.

۲. برای پیگیری کارت سوخت با پلاک چه باید کرد؟

پیگیری کارت سوخت با پلاک و با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو انجام می‌شود. این کار با مراجعه به سایت epolice.ir یا از طریق مراجعه حضوری به یکی از دفاتر پلیس +۱۰، از طریق پست یا از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ و وارد کردن کد V*VIN برای خودرو و کد M*VIN برای موتورسیکلت امکان‌پذیر است.

۳. برای استعلام کارت سوخت خودرو چه باید کرد؟

مراجعه به سایت epolice.ir متداول‌ترین و ساده‌ترین روش‌ استعلام کارت سوخت خودرو است. بنابراین، برای انجام این کار می‌توانید به سامانه epolice.ir مراجعه کرده و سپس، مراحل زیر را دنبال کنید: پس از ورود به سایت، گزینه خدمات اینترنتی را انتخاب کنید؛ مراحل ثبت نام را انجام دهید؛ روی گزینه «پیگیری کارت سوخت» کلیک کنید؛ کد رهگیری خود را وارد کنید. توجه داشته باشید، کد رهگیری همان شماره‌ای است که در هنگام تکمیل مراحل ثبت نام برایتان ارسال شده است؛ در نهایت، می‌توانید مراحل ارسال کارت سوخت‌تان را مشاهده کنید. اگر کارت بنزین شما به اداره پست تحویل شده باشد شماره مرسوله برایتان به نمایش درمی‌آید. توجه داشته باشید، پیگیری کارت سوخت با پلاک یا از طریق کد ملی روش‌های جداگانه‌ای به حساب نمی‌آیند. یعنی، برای انجام این کار هم به کد ملی هم به شماره پلاک وسیله نقلیه‌تان نیاز دارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا