بیمه مهندسی نوین

بیمه مهندسی نوین راهکاری است برای واگذاری ریسک و ایجاد امنیت برای سرمایه‌ گذاری در بخش ساخت و اجرای طرح‌ها‌ی عمرانی و زیربنایی و پروژه‌ها‌ی انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی) و همچنین در زمان بهره ‌برداری از پروژه‌ها‌یی که دوره ساخت آنها به پایان رسیده است.

دسته‌بندی بیمه مهندسی نوین:

بیمه مهندسی نوین را می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد:

گروه اول:

این گروه بیمه‌‌نامه‌ها‌یی هستند که طرح‌ها‌ی عمرانی و صنعتی و کشاورزی و زیربنایی به ویژه طرح‌ها‌ی نفت، گاز و پتروشیمی در زمان ساخت و نصب و اجرای کار را تحت پوشش تمام‌ خطر قرار می‌دهد.

مدت این گروه از بیمه مهندسی نوین بستگی به میزان سرمایه و بزرگی طرح و برنامه‌ زمان‌بندی اجرایی کار دارد که معمولاً چند سال طول می‌کشد.

این بیمه‌نامه پروژه را از زمان تجهیز کارگاه تا تحویل موقت کار و برچیدن کارگاه و به دنبال آن در دوره راه‌ اندازی و نگهداری تحت پوشش قرار می‌دهد.

گروه دوم:

این گروه بیمه‌‌نامه‌ها‌یی هستند که برای بهره ‌برداری از کارخانه‌، پل، راه‌، مترو، پالایشگاه، نیروگاه، سد، فرودگاه، سازه‌ها‌یی مهندسی، ماشین‌ آلات و تجهیزات راه سازی، ساختمانی، کشاورزی و دیگر ماشین‌ها‌ و تجهیزات پیمانکاران، شکست ماشین‌ آلات، رایانه و تجهیزات الکترونیکی و … طراحی شده‌ اند.

مدت این بیمه‌نامه‌ها‌ سالانه است.

بیمه مهندسی نوین
بیمه مهندسی نوین

انواع بیمه مهندسی نوین:

بیمه مهندسی نوین به دو نوع بیمه ها‌ی دوره ساخت و بیمه‌نامه‌ها‌ی دوره بهره‌ برداری تقسیم می‌شود.

الف) بیمه‌ها‌ی دوره ساخت نوین:

1) بیمه تمام خطر پیمانکاران نوین  (C.A.R):

این بیمه‌ خسارت‌ها‌ی فیزیکی، ناگهانی و پیش‌ بینی نشده، ناشی از حادثه در زمان اجرای پروژه‌ها‌ی عمرانی، زیربنایی و عملیات ساختمانی انواع سازه‌ها‌ مثل: ساختمان‌ها‌ی مسکونی، اداری، برج‌ها‌، کارخانه‌ها‌، سیلوها، راه‌ها‌، راه ‌آهن، فرودگاه، سدها، پروژه‌ها‌ی آب‌رسانی و زهکشی، تونل‌ها‌، پل‌ها‌، لوله‌ کشی آب و فاضلاب، مخازن آب، موج ‌شکن‌ها‌، نیروگاه و پالایشگاه، طرحها‌ی انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی) و … را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این خسارت‌ها ممکن است به علت حوادثی مثل آتش ‌سوزی، انفجار، سیل، سرقت و.. و یا اجرای نادرست کار، فقدان مهارت در کار، طراحی نادرست، مواد یا مصالح نامرغوب و … اتفاق بیفتد.

در بیمه مهندسی تمام‌ خطر پیمانکاری نوین ، علاوه بر پوشش خسارت‌ها‌ی وارد شده به پروژه، خسارت ناشی از حمل و نقل مصالح و تجهیزات، برداشت ضایعات، اموال مجاور، مسئولیت مدنی در برابر اشخاص و … نیز قابل بیمه‌ شدن می‌باشد.

مدت زمان بیمه تمام خطر پیمانکاران:

  • این بیمه از زمان شروع عملیات ساخت پروژه آغاز می‌شود
  • تا پایان دوره ساخت ادامه می‌یابد
  • و بعد از تحویل موقت کار، پروژه در دوره نگهداری هم تحت پوشش قرار می‌گیرد.

2) بیمه تمام‌ خطر نصب نوین  (E.A.R):

این بیمه‌نامه خسارت‌ها‌ی ناشی از بروز حادثه فیزیکی ناگهانی و پیش‌ بینی نشده که در زمان اجرای عملیات ساخت و نصب طرح‌ها‌ی گوناگون عمرانی و زیرساختی، مونتاژ انواع ماشین‌ آلات و تجهیزات و همچنین نصب هرگونه سازه با اسکلت فلزی در کارگاه‌ها‌ی کوچک و بزرگ صنعتی، صنایع خودروسازی، شیمیایی، فولاد، خوراکی، چوب و کاغذ، چرم و کاشی‌ سازی، صنایع وابسته به کشاورزی سیستم‌‌ها‌ی مخابراتی، ابزارهای دقیق آزمایشگاهی، نیروگاه‌ها‌، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، پالایشگاه‌ها‌، پروژه‌ها‌ی آب‌رسانی و انتقال نفت و گاز و همچنین خطوط انتقال نیرو اتفاق می‌افتد را، پوشش خواهد داد.

خطرهای تحت پوشش در این بیمه مانند بیمه تمام خطر پیمانکاران است.

همچنین در این بیمه، خسارت‌ها‌ی به وجود آمده ناشی از اشتباه در ساخت قطعات در کارخانه سازنده ماشین‌ آلات و تجهیزات هم قابل بیمه‌ شدن خواهد بود.

پوشش این بیمه از زمان شروع عملیات نصب آغاز شده، دوره آزمایش، راه‌ اندازی و نگهداری را هم شامل می‌شود.

بیمه مهندسی نوین
بیمه مهندسی نوین

ب) بیمه‌های ‌دوره بهره‌ برداری نوین:

1) بیمه سازه‌ها‌ی مهندسی تکمیل شده (C.E.C.R):

این بیمه انواع سازه‌ها‌ی ساخته‌ شده و در حال بهره‌ برداری مثل: جاده، راه‌ آهن، فرودگاه، کانال آبیاری و زهکشی، پل‌، تونل‌، سد، موج‌ شکن و اسکله، نیروگاه، پالایشگاه، خطوط لوله آب‌رسانی و فاضلاب، برق، نفت، گاز و پتروشیمی و نیز انبارها و معادن را در تحت پوشش قرار می‌دهد.

در این بیمه خسارت‌ها‌ی ناشی از بروز سیل، طغیان آب، توفان، زلزله، آتش‌ سوزی و انفجار، سرما، بهمن، یخ‌ بندان، خرابکاری، برخورد وسائل نقلیه زمینی، دریایی یا هوایی، آتش‌فشان، زمین‌ لرزه دریایی، نشست، حرکت زمین، صاعقه و برخورد امواج تحت پوشش بیمه مهندسی نوین قرار می‌گیرد.

2) بیمه عدم‌النفع ناشی از تاخیر در بهره‌ برداری پروژه:

این بیمه‌نامه زیان‌ها‌ی ناشی از به تأخیر افتادن بهره‌ برداری از پروژه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

3) بیمه پایداری و کیفیت ساخت (بیمه‌نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان):

این بیمه‌نامه خسارت‌ها‌یی که در اثر طراحی غلط، به کارگیری مواد یا مصالح نامرغوب و اجرای نادرست کار، به ساختمان‌ها‌ی مسکونی و اداری در زمان بهره‌ برداری وارد می‌شود را، برای مدت ده سال بیمه می‌کند.

پوشش بیمه پایداری و کیفیت ساخت، بعد از گواهی پایان کار و در زمان تحویل واحدهای مسکونی و اداری برای بهره‌ برداری از آن‌ها آغاز می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • سازه‌ها‌ی ساختمانی شامل: پی، اسکلت، سقف و سفت‌کاری به مدت ده سال.
  • نمای ساختمان به مدت 5 سال.
  • تجهیزات و تأسیسات مکانیکی و برقی به مدت سه سال.

4) بیمه ماشین‌ آلات و تجهیزات پیمانکاران نوین (C.P.M):

این بیمه‌نامه خسارت‌های فیزیکی وارد شده، ناشی از بروز خطرات با منشاء بیرونی، به ماشین‌ آلات و تجهیزات پیمانکاری و کشاورزی مثل: لودر، بولدوزر، گریدر، سایدبوم، لیفت تراک، کمباین، تراکتور، جرثقیل، دکل‌ها‌ی حفاری، دستگاه‌ها‌ی جوشکاری، پمپ، کمپرسور، ژنراتور و مانند آن‌ها را، که ابزار کار پیمانکاران هستند، تحت پوشش بیمه مهندسی نوین قرار می‌دهد.

5) بیمه شکست ماشین‌ آلات نوین  (M.B):

این بیمه ماشین‌ آلات و تأسیساتی را که نصب شده و درحال بهره‌ برداری هستند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

کارگاه و کارخانه‌ها‌ی درحال کار از جمله مواردی هستند که در بیمه شکست ماشین‌ آلات بیمه می‌شوند.

بیمه شکست ماشین‌ آلات خسارت‌ها‌ی فیزیکی پیش‌ بینی نشده و ناگهانی وارد شده به انواع ماشین‌ آلات، که ناشی از طرح غلط، عیب و نقص مربوط به ساخت، اجرای نادرست کار، فقدان مهارت، بی‌‌ دقتی، نوسان برق، انفجار فیزیکی و نیروی گریز از مرکز باشد، را بیمه می‌کند.

خطرهایی مثل توفان، سیل، زلزله و … هم با پرداخت حق بیمه اضافی در این بیمه قابل بیمه‌ شدن هستند.

6) بیمه عدم‌النفع ناشی از شکست ماشین‌ آلات نوین  (M.L.O.P):

این بیمه کامل ‌کننده بیمه شکست ماشین‌ آلات است.

چنانچه در اثر خطرات ناگهانی و خسارت وارد شده به ماشین‌ آلات، وقفه‌ا‌ی در تولید کارخانه به وجود آید، زیان ناشی از توقف تولید جبران خواهد شد.

این زیان‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هزینه‌ها‌ی جاری
  • حقوق و دستمزد کارکنان در طول دوره تعطیلی
  • سود از دست رفته

7) بیمه فساد کالا در انبار سردخانه (D.O.S):

بیمه فساد کالا در حقیقت مکمل پوشش بیمه شکست ماشین­ آلات می‌باشد و معمولا به همراه آن از سوی بیمه‌گر خریداری می‌شود.

در این بیمه خسارت‌ها‌ی وارد شده به کلیه کالاهای قابل نگهداری در سردخانه‌ها‌ مثل: مواد پروتئینی، میوه‌ها‌، سبزیجات، فرآورده‌ها‌ی لبنی و همچنین مواد شیمیایی و دارویی ناشی از شکست ماشین‌ آلات، تحت پوشش بیمه مهندسی نوین قرار می‌گیرد.

موارد تحت پوشش در این بیمه:

  • خطرهای ناشی از رعایت نشدن مسائل فنی
  • شکست مکانیکی یا الکتریکی تجهیزات سردخانه
  • نوسان‌ها‌ی درجه برودت
  • نشت ناگهانی و پیش‌ بینی نشده مُبَردها از مدار داخل سردخانه
  • نوسان برق
  • تغییر در ترکیب هوای داخل سردخانه و به طور کلی هرنوع نارسایی در سیستم سرمایش سردخانه.

8) بیمه بویلر و مخازن تحت فشار (B.P.V):

ین بیمه‌نامه خسارت‌ها‌ی ناشی از انفجار فیزیکی یا شیمیایی بویلرها و مخازن تحت فشار را که به خود و اموال مجاور بیمه‌‌گذار آسیب وارد می‌کند و همچنین خسارت‌ها‌ی جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث را تحت پوشش قرار می‌دهد.

9) بیمه تجهیزات الکترونیکی (E.E.I):

این بیمه‌نامه خسارت‌ها‌ی وارد شده به انواع تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در کارگاه‌ها‌ی صنعتی، صنایع، لوازم تحقیقاتی و آزمایشگاهی، لوازم اداری، سیستم‌ها‌ی هشداردهنده، تجهیزات مهندسی، تجهیزات اندازه‌ گیری، دستگاه‌ها‌ی کنترل و عیب‌ یاب، دستگاه‌ها‌ی آزمایش مواد، رایانه و سیستم‌ها‌ی رایانه‌ ای، تجهیزات پزشکی و مانند آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در این بیمه‌نامه می‌توان سه نوع پوشش بیمه ‌ای را نام برد:

  • پوشش نرم افزاری
  • پوشش هزینه اجاره به کارگیری دستگاه‌ها‌ی جایگزین
  • پوشش سخت افزاری یا خسارت فیزیکی ناگهانی وارد شده به دستگاه

بیمه انرژی نوین:

پروژه‌های بزرگ و گسترده ( نفت ، گاز و پتروشیمی) که برای استخراج، اکتشاف، حفاری، پالایش و… نفت، گاز و پتروشیمی در دریا و خشکی ساخته و اجرا می شوند چه زمانی که در حال ساخت و نصب هستند و چه زمان بهره برداری به عنوان پروژه‌ها‌ی انرژی تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرند.

بیمه انرژی نوین کلیه پروژه‌ها‌ی ساحلی و فراساحلی در خشکی و دریا را پوشش می‌دهد.

این بیمه در چارچوب شرایط استاندارد جهانی صادر می‌شود که پوشش‌ها‌ی متنوع و گسترده درخواستی همراه با دوره‌ها‌ی آزمایش و راه اندازی و دوره نگهداری را در بر می‌گیرند.

بیمه مهندسی نوین
بیمه مهندسی نوین

پرداخت خسارت بیمه مهندسی نوین:

برای دریافت خسارت بیمه مهندسی نوین، بیمه‌گذار باید حداکثر 5 تا 14 روز بعد از وقوع حادثه به شرکت بیمه‌گر اعلام خسارت کند.

مدارک اولیه مورد نیاز:

  • گزارش علت و زمان وقوع حادثه
  • عدادی عکس یا فیلم از خسارت
  • نقشه یا سایت پلان
  • نقشه‌های جزئیات مرتبط با بخش‌های خسارت دیده
  • کلیه فاکتورها وهزینه‌های تعمیرات
  • نامه مراجع انتظامی و قضایی در صورت لزوم
  • برنامه زمان بندی پروژه
  • و ….

در نهایت بعد از بازدید شرکت بیمه از محل حادثه و برآورد و تأیید مبلغ خسارت، بیمه‌گر موظف به پرداخت آن می‌باشد.

دکمه بازگشت به بالا