بیمه مسئولیت

5 دلیل برای اینکه به بیمه مسئولیت داروسازان و پرسنل داروخانه نیاز دارید!

اگر به عنوان داروساز یا پرسنل داروخانه مشغول به فعالیت هستید، حتما باید پیگیر بیمه مسئولیت داروسازان و پرسنل داروخانه باشید. زیرا شما مسئولیت زیادی دارید و در صورت کوچیک‌ترین اشتباه در محل کار، ممکن است دچار مشکلات جبران‌ناپذیر شوید. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که بیمه مسئولیت داروسازان و کاکنان داروخانه چیست و چرا به آن نیاز دارید. تا انتهای مطلب همراه ازکی باشید.

بیمه مسئولیت داروسازان و کارکنان داروخانه چیست؟

این بیمه نامه یکی از شاخه‌های بیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان محسوب می‌شود که خسارت ناشی از داروها و اشتباهات سهوی را پوشش می‌دهد. برای مثال، اگر فردی در اثر مصرف داروی یک داروساز دچار بیماری شود و این به دلیل مشکل در ساخت دارو باشد، داروساز مقصر شناخته می‌شود. در این صورت داروساز باید هزینه خسارت وارد شده به فرد را پرداخت کند؛ اما اگر داروساز بیمه مسئولیت داروسازان را داشته باشد، شرکت بیمه خسارت را پرداخت می‌کند.
علاوه بر داروسازان، افراد شاغل در داروخانه‌ها هم به این بیمه نیاز دارند. مثلا اگر فردی به دلیل دریافت داروی اشتباه از داروخانه دچار مشکل شود، می‌تواند از داروخانه شکایت کند. در این موارد، شخصی که به اشتباه دارو را تجویز کرده است، باید تمام خسارت وارده به آن شخص را بپردازد. ولی با داشتن بیمه مسئولیت پرسنل داروخانه، شرکت بیمه خسارت را پرداخت می‌‌کند.

وظایف مسئولین فنی داروخانه شامل چه مواردی است؟

در این بخش قصد داریم وظایف مسئولین فنی داروخانه را بررسی کنیم تا متوجه شوید که با توجه به این وظایف مهم، چرا پرسنل به بیمه مسئولیت بیمه نیاز دارند. برخی از مهمترین وظایف مسئول فنی داروخانه، عبارت‌اند از:
• بررسی نسخه‌ها و تهیه نسخه جدید برای بیماران در صورت ضرورت
• تهیه داروی بیماران بر اساس نسخه
• ارائه اطلاعات ضروری به بیماران در مورد داروها و روش استفاده از آن‌ها
• برچسب زدن به داروها و انجام اقدامات لازم برای آماده‌سازی داروها
• نظارت بر داروها و تامین داروهای مورد نیاز
• ترکیب داروها در صورت لزوم و زیر نظر داروسازان حرفه‌ای
• پاسخگویی به سوالات مراجعه‌کنندگان درباره داروها
• کمک به مدیریت داروخانه

چه کسانی به بیمه مسئولیت داروخانه نیاز دارند؟

به طور کلی، داروسازان و دانشجویان داروسازی شاغل در داروخانه‌ها باید بیمه مسئولیت داروخانه داشته باشند. زیرا این افراد مسئولیت بزرگی در قبال بیماران دارند و گاهی یک اشتباه یا سهل‌انگاری در انجام وظیفه می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود. در صورت بروز هرگونه آسیب جسمی، روحی یا فوت و نارسایی اعضا در بیماران، مراجع قضایی میزان خسارت را تعیین می‌کنند و شرکت بیمه این مبلغ را می‌پردازد.

بیمه مسئولیت مسئولان فنی داروخانه چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

حال شاید این سوال برای شما پیش آید که تعهدات بیمه مسئولان فنی داروخانه چیست و چه مواردی را پوشش می‌دهد. برخی از موارد تحت پوشش شامل موارد زیر می‌شوند و به دلایل زیر پیشنهاد می‌شود که این بیمه را خریداری کنید:
1. پوشش جبران خسارت ناشی از خطای عملکردی مسئول فنی داروخانه (شامل: خطا در تعیین دستورالعمل‌های ضروری، اجرای دستورالعمل‌ها، نظارت یا صدور مجوزهای لازم)
2. خسارت‌های ناشی از اشکالات نگهداری و نظارت بر داروها
3. خسارات ناشی از تخلفات قانونی مانند نقض قوانین مربوط به تولید و عرضه داروها
4. جبران خسارات ناشی از خطای کارکنان داروخانه (مانند پرستاران و فروشندگان)
5. جبران خسارت ناشی از ارائه اطلاعات نادرست در مورد داروها به بیماران
با توجه به اهمیت این موارد، هر داروخانه بهتر است که داروساز و مسئول فنی را بیمه کند تا از هزینه‌های سنگین جلوگیری شود.

پوشش‌های اضافی بیمه پرسنل داروخانه شامل چه مواردی است؟

علاوه بر پوشش‌ها و تعهدات اصلی بیمه، شما می‌توانید از مزایای بیشتری برخوردار شوید. پوشش‌های اضافی دیگری وجود دارند که خرید آنها به اکثر پرسنل پیشنهاد می‌شود. اگرچه این پوشش‌ها نرخ بیمه را افزایش می‌دهند، اما در شرایط سخت می‌توانند از خسارات سنگین جلوگیری کنند. پوشش های اضافی بیمه پرسنل داروخانه شامل موارد زیر است:

1. پوشش افزایش مبلغ ریالی دیه
در اکثر حوادث مربوط به خطاهای پزشکی، سال‌ها طول می‌کشد تا روند قضایی طی شود. در این صورت بیمه‌گذار در استفاده از بیمه نامه با مشکل مواجه خواهد شد؛ زیرا سقف تعهدات بیمه، بر اساس ارزش ریالی غرامت دیه در هنگام خرید بیمه نامه تعیین شده است. در واقع با گذشت هر سال، قیمت دیه تغییر می‌کند. ولی با خرید پوشش افزایش مبلغ دیه در سال‌های آینده، حدود خسارت با توجه به تغییرات نرخ دیه در هر سال تغییر می‌کند. شما می‌توانید این پوشش را برای 1، 2 یا 3 سال انتخاب کنید.

2. پوشش دیه مازاد (دیه دوم)
در برخی موارد ممکن است خسارت نارسایی یک عضو یا بروز چندین نقص عضو در فرد، باعث شود که میزان دیه تعیین شده حتی از دیه کامل فوت انسان بیشتر شود. در این‌گونه موارد، پرداخت باقیمانده خسارت به عهده بیمه‌گذار است. اما با پرداخت حق بیمه بیشتر و خرید پوشش‌های اضافی، در این شرایط شرکت بیمه خسارت را پرداخت می‌کند. سقف پوشش دیه مازاد در بیمه مسئولیت داروخانه، معادل پرداخت دیه کامل انسان در ماه‌های عادی است.

شرایط بیمه مسئولیت داروسازان

تا به اینجای متن درباره جزئیات و موارد تحت پوشش بیمه مسئولیت داروسازان صحبت کردیم؛ ولی برای خرید و استفاده از آن، باید برخی شرایط را هم در نظر بگیرید که شامل موارد زیر می‌شوند:
• بیمه مسئولیت داروسازان برای داروخانه‌های شبانه‌روزی و سایر داروخانه‌ها متفاوت است. اگر یک مسئول فنی به طور شبانه‌روزی در داروخانه کار می‌کند، باید حق بیمه بیشتری را بپردازد.
• تاریخ فعال شدن پروانه مسئول فنی داروخانه هم باید حتما ذکر شود و اعتبار داشته باشد. اگر در زمان خسارت پروانه اعتبار نداشته باشد، بیمه‌گذار ممکن است در پرداخت خسارت با مشکل روبه‌رو شود.
• به طور معمول، داروخانه‌هایی که مجوز تولید داروهای ترکیبی را دارند، بسته به نوع مجوز خود می‌توانند بیمه مسئولیت را خریداری کنند. اگر داروخانه‌ای مجوز ساخت داروهای ترکیبی را نداشته باشد و به دلیل ساخت داروی اشتباه خسارتی ایجاد شود، بیمه مسئولتی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت.
تعهدات بیمه مسئول فنی داروخانه شامل چه مواردی است؟
به طور کلی، تعهداتی که شامل بیمه مسئول فنی داروخانه می‌شود را می‌توانیم در دو گروه اصلی قرار دهیم:
1. غرامت دیه: اگر فرد دچار فوت یا نقص عضو شود و مقصر اصلی مسئول فنی داروخانه باشد، مسئول فنی دیه تعیین شده از طرف مراجع قضایی را پرداخت می‌کند. سقف پوشش دیه کامل فوت انسان در سال 1403 برای ماه‌های حرام، 1 میلیارد و 600 میلیون تومان و برای ماه‌های عادی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است. بیمه‌گر باید در هنگام خرید بیمه‌نامه تعداد تعهدات دیه را انتخاب کند.
2. هزینه‌های پزشکی: شرکت بیمه در پرداخت هزینه‌های معالجه و درمان فرد آسیب‌دیده نیز به بیمه شده کمک می‌کند. انتخاب سقف و تعداد تعهدات هزینه‌های پزشکی توسط بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه‌نامه انجام می‌شود. حداکثر مبلغ قابل انتخاب، معادل 10 درصد دیه ماه‌های عادی است که در سال 1403 معادل 120 میلیون تومان می‌شود.

قیمت بیمه کارکنان داروخانه چطور تعیین می‌شود؟

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بیمه مسئولیت داروخانه، وارد سایت ازکی شوید و از بین شرکت‌های بیمه مختلف و بر اساس شرایط خود، قیمت را استعلام بگیرید. در ضمن، عوامل زیر در تعیین قیمت هر داروخانه تاثیر دارند:
• روزانه یا شبانه‌روزی بودن داروخانه
• تعداد تعهدات دیه جهت پرداخت غرامت فوت و نقص عضو
• تعداد و میزان هزینه‌های پزشکی به ازای هر فردِ آسیب‌دیده
• پوشش‌های تکمیلی مورد نیاز
• سال‌های عدم استفاده از تخفیف
نکته: علاوه بر موارد عنوان شده، دانشجویان داروسازی شاغل در داروخانه باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند؛ زیرا ریسک خطا برای این افراد بالاتر است.

نکات مهم و کاربردی در بیمه پرسنل داروخانه

علاوه بر موارد گفته شده، هنگام خرید بیمه به نکات زیر توجه داشته باشید تا در زمان استفاده از بیمه دچار مشکل نشوید:
• خسارت مواردی مانند مصرف نادرست دارو، دوز اشتباه، پیشرفت بیماری یا عدم بهبودی، بر اساس تصمیمات دادگاه و طی مراحل قانونی پرونده بیمه پرداخت می‌شود.
• هر بیمه شده باید هنگام تکمیل فرم، نام و آدرس داروخانه‌هایی که در آن به عنوان مسئول فنی مشغول به کار است را در اختیار بیمه‌گذار قرار دهد. در ضمن، باید تعداد ساعات کار در هر داروخانه را هم اطلاع دهد.
• در صورتی که بیمه گذار سابقه خسارت داشته باشد، باید نوع خطا و شکایت را به فرم اضافه کند. این نوع اشتباهات می‌تواند شامل مواردی مثل ارائه داروی اشتباه به بیمار و اشتباه در درج میزان مصرف دارو شود.
• بیمه نامه بر اساس تاریخ اخذ گواهی صلاحیت مسئول فنی و تاریخ شروع فعالیت او صادر می‌شود. در زمان خرید بیمه باید هر دو تاریخ را به شرکت بیمه اعلام کنید.
• در بیمه مسئولیت، میزان پوشش درخواستی و مورد تعهد شرکت بیمه درج می‌شود و بیمه‌گذار در طول مدت داشتن بیمه می‌تواند از پوشش‌های اعلام شده استفاده کند.

سخن آخر

ما در این مطلب به طور کامل درباره شرایط بیمه مسئولیت داروسازان و پرسنل داروخانه صحبت کردیم و به شما گفتیم که چرا حتما باید آن را خریداری کنید. جهت خرید بیمه مسئولیت داروسازان و سایر بیمه‌ها، کافیست وارد سایت ازکی شوید و بعد از بررسی شرکت‌های بیمه مختلف، بیمه مورد نظرتان را با بهترین قیمت تهیه کنید.

سوالات متداول

1. بیمه مسئولیت داروسازان چیست؟

بیمه مسئولیت داروسازان یکی از انواع بیمه‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود که در آن اگر داروساز در مقابل بیمار خطایی انجام دهد و باعث آسیب رسیدن به او شود، شرکت بیمه خسارت وارد شده را پرداخت می‌کند.

2. سقف تعهدات دیه در بیمه مسئولیت داروخانه چقدر است؟

سقف پوشش غرامت دیه در بیمه مسئولیت پرسنل داروخانه، معادل دیه کامل فوت انسان است. این مقدار برای سال 1403 در ماه‌های حرام، 1 میلیارد و 600 میلیون تومان و برای ماه‌های عادی، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است.

3. تعهدات بیمه مسئولیت پرسنل داروخانه شامل چه مواردی می‌شود؟

تعهدات این بیمه، شامل غرامت دیه و هزینه‌های پزشکیِ فرد آسیب دیده می‌شود.

4. قیمت بیمه مسئولیت پرسنل داروخانه چطور تعیین می‌شود؟

قیمت بیمه مسئولیت پرسنل داروخانه با توجه به مواردی مثل روز کار یا شبانه‌روزی بودن داروخانه، تعداد تعهدات دیه، تعداد و میزان تعهدات هزینه‌های پزشکی، پوشش‌های تکمیلی و سال‌های تخفیف، تعیین می‌شود.

5. بیمه مسئولیت پرسنل داروخانه برای چه افرادی است؟

داروسازان، مسئولین فنی داروخانه و دانشجویان رشته داروسازی شاغل در داروخانه‌ها، به بیمه مسئولیت داروخانه نیاز دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا