جریمه

نحوه اعتراض و کم کردن خلافی ماشین در سال 1402

خیلی وقت‌ها ممکن است حتی ناخواسته هنگام رانندگی تخلف کنیم. مثلا به خیال اینکه خیابان خلوت است و افسر پلیس هم نیست با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کنیم. یا با این توجیه که فقط چند دقیقه است در محل پارک ممنوع توقف می‌کنیم. اما دوربین‌ها پلاک‌های متخلف را ثبت و برایشان جریمه صادر می‌کنند. حتی نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان هم می‌تواند باعث جریمه شود. این یعنی بعد از یک مدت احتمالا تعدادی جریمه‌های پرداخت نشده در لیست خلافی‌هایمان ثبت شده که اگر در یک بازه زمانی مشخص پرداخت نشوند دوبرابر می‌شود. برای همین یکی از دغدغه‌های همیشگی رانندگان کم کردن خلافی خودرو است. اگر زیاد و طولانی با ماشین در خیابان‌ها تردد می‌کنید یا راننده تاکسی هستید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا با راه‌های کاهش خلافی آشنا شوید.

مدارک مورد نیاز برای اعتراض و کم کردن خلافی خودرو

اعتراض به خلافی خودرو یا کم کردن خلافی ماشین هم مثل هر کار اداری دیگری به یک‌سری مدارک نیاز دارد. برای اینکه درخواست اعتراض به میزان جریمه‌های ماشین‌مان را ثبت کنیم به مدارک زیر نیاز داریم:

  • فرم تکمیل شده درخواست؛
  • سند مالکیت ماشین؛
  • بیمه‌نامه شخص ثالث؛
  • اصل کارت شناسایی مالک اتومبیل؛
  • گزارش تخلف مامور راهنمایی و رانندگی (برای اعتراض به صورت وضعیت تخلفات رانندگی).

نکته مهم اینکه حضور شخصی که جریمه برای او ثبت شده هم برای ثبت درخواست اعتراض ضروری است. یعنی اگر شخص دیگری غیر از مالک با ماشین مرتکب تخلف شده و به جریمه صادر شده اعتراض دارد؛ باید خودش برای پر کردن فرم شکایت به مراکز مربوطه مراجعه کند.

نحوه اعتراض به خلافی خودرو های دارای جرائم رانندگی

شاید ساده‌ترین و دم‌دست‌ترین راه کم کردن خلافی ماشین، رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی باشد. با رانندگی امن و مطابق قانون جریمه نخواهیم شد. اما حتی قانون‌مندترین راننده‌ها هم ممکن است به‌دلیل مواردی مثل ندیدن چراغ قرمز یا صحبت کردن با موبایل جریمه شوند. اگر جریمه شدیم راهکارها و امکاناتی وجود دارند که، می‌توانیم مبلغ جریمه را در هنگام پرداخت کمتر کنیم:

  • پرداخت به موقع جریمه: چون اگر جریمه‌هایی تسلیمی و الصاقی را تا 60 روز پرداخت نکنیم، مبلغ‌شان دو برابر می‌شود؛
  • استفاده از بخشودگی: معمولا در زمان‌های خاصی مثل اعیاد و … پلیس راهور اعلام می‌کند که به رانندگان با مقدار جریمه بالا بخشودگی و تخفیف‌هایی تعلق می‌گیرد. مثلا تمامی پرداخت‌های دوبرابر جریمه‌هایی که در مدت مشخص تسویه نشده‌اند بخشیده می‌شود؛
  • اعتراض به خلافی: خیلی وقت‌‌ها جریمه‌هایی برای ما ثبت شده که واقعا مربوط به ماشین ما نیست. مثلا در شهر یا خیابانی که حضور نداشته‌ایم خلافی برایمان رد شده است. در این شرایط می‌توانیم به تخلف و جریمه‌ای که برایمان ثبت شده اعتراض و آن را از لیست خلافی‌هایمان پاک کنیم.

کم کردن خلافی ماشین

برای اعتراض به مبلغ جریمه و تخلفات راهنمایی و رانندگی هم 2 روش اصلی وجود دارد:

  1. اعتراض به قبض جریمه برای زمانی که برگ جریمه به‌صورت تسلیمی تحویل راننده شده؛
  2. اعتراض وضعیت تخلفات و جریمه‌های ثبت شده در لیست خلافی.

در ادامه مقاله نحوه کم کردن خلافی خودرو با اعتراض به قبض جریمه و اعتراض به وضعیت تخلفات در لیست خلافی را با هم مرور می‌کنیم.

نحوه کم کردن مبلغ قبض جریمه

اگر شکایت شما به قبض جریمه مربوط می‌شود، باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور منطقه یا شهرستان خود مراجعه کنید. کارشناسان و قضات این مراکز تحت نظر دادسرای راهور هستند. بعد از ثبت اعتراض کارشناسان این اداره، شکایت شما بررسی می‌کنند. البته شما باید اعتراض خودتان را به‌صورت کتبی و شفاهی با ذکر دلیل محکم مطرح کنید. نهایتا ظرف مدت یک هفته رای درباره شکایت شما صادر و ابلاغ می‌شود. این رای در سامانه اجرائیات هم ثبت خواهد شد. درضمن ساعت کار مراکز اجرائیات راهور از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر است.

نحوه اعتراض به صورت وضعیت تخلفات رانندگی

اگر در لیست خلافی خود جریمه یا جرایمی می‌بینید که به‌نظرتان مربوط به ماشین شما نیست یا به مبلغ آن اعتراض دارید برای کم کردن مبلغ جریمه باید به دفاتر پلیس +۱۰ بروید و اعتراض‌تان را به صورت درخواست کتبی آنجا ثبت کنید. شکایتی که در دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +۱۰ ثبت می‌کنید هم به مرکز اجراییات کل کشور ارسال می‌شود. سپس این مرکز اجراییات، ظرف ۲۴ ساعت شکایت مربوطه را بررسی کرده و نتیجه برای شما ارسال می‌شود.

اگر نتیجه رای را قبول داشتید باید مبلغ جریمه را پرداخت کنید. حتی می‌توانید از روش‌های پرداخت اقساطی خلافی خودرو استفاده کنید. منتها اگر همچنان به مبلغ یا موارد جریمه معترض هستید باید به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کنید. در این مرحله کارشناس پلیس راهور و یک قاضی به اعتراض شما رسیدگی و رای و حکم نهایی را صادر می‌کنند. بعد از صدور رای نهایی هم به‌هیچ عنوان اعتراض دیگری ثبت نخواهد شد.

حواستان باشد که رسیدگی به اعتراض به جریمه‌های بالای یک میلیون تومان در واحدهای مخصوص رسیدگی به تخلف‌های رانندگی انجام می‌شود. یعنی اگر مبلغ خلافی شما بالای 1 میلیون تومان است برای اعتراض باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و فرم شکایت را پر کنید.

اعتراض به خلافی خودرو

اعتراض به جریمه دوربین ثبت تخلفات

وقتی جریمه شما توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود دیگر برگ یا قبض جریمه برایتان صادر نمی‌شود. در این شرایط اگر به جریمه مربوطه اعتراضی دارید باید به یکی از مراکز رسیدگی پلیس راهور مراجعه و نسبت به تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌های پلیس اعتراض کنید.

آدرس مراکز کم کردن خلافی خودرو در تهران

گفتیم که اعتراض به جرایم بالای یک میلیون تومان باید در مرکز کم کردن خلافی خودرو ثبت و رسیدگی شود. این واحدهای اجرایی در سراسر کشور و استان‌ها و شهرستان‌های مختلف فعالیت می‌کنند. در تهران مراکز کم کردن خلافی خودرو در مناطق 16، 21، 12، 4، 1، 10، 20 شهرداری وجود دارد. البته دادسرای راهور واقع در خیابان رودکی هم شکایت مربوط به خلافی خودرو را برای رانندگان تهرانی ثبت می‌کند.

آدرس مراکز اعتراض به خلافی خودرو در تهران بزرگ در جدول زیر برای شهروندان تهرانی لیست شده است:

نام مرکز آدرس
اداره اجرائیات راهور فاتب بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان حبیب‌ الهی، خیابان زنجان شمالی
اجرائیات منطقه ۳ بزرگراه حقانی، نرسیده به تقاطع جهان کودک، مقابل پارک آب و آتش
اجرائیات منطقه ۱۰ اتوبان نواب، تقاطع خیابان محبوب مجاز (ویژه جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا)
اجرائیات منطقه ۱۲ خیابان شوش، نرسیده به میدان شوش، پشت بوستان بهاران
اجرائیات منطقه ۱۴ خیابان نبرد، میدان نبرد، انتهای خیابان شهید ابراهیم بیدی
اجرائیات منطقه ۲۰ شهر ری، خیابان استخر، روبروی فروشگاه شهروند
اجرائیات  منطقه ۱ بزرگراه ارتش، بلوار اوشان (شهید مژدی)، نبش میدان اوشان (واحد ۵ مستقر در منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ)
اجرائیات منطقه 1 خیابان آزادی، نبش رودکی، پشت راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ (واحد رسیدگی دادسری ناحیه ۳۲)
اجرائیات منطقه ۲۱ ت‍هرانسر، انتهای بلوار یاس
اجرائیات منطقه ۲۲ همت غرب، آزادگان جنوب، شهرک گلستان، بلوار گل‌ها، خیابان یاسمن جنوبی
اجرائیات منطقه ۱۶ خیابان بعثت، خیابان شهید رجائی جنوبی، خیابان هلال‌احمر، مقابل سیلو

یکی از مهمترین مواردی که باعث جریمه رانندگان می‌شود، نداشتن بیمه شخص ثالث معتبر است. حتما می‌دانید که برای هر رانندگی با هر نوع و مدل ماشین یا موتورسیکلت باید حتما بیمه شخص ثالث داشته باشیم. در سایت ازکی می‌توانید قیمت و پوشش‌های بیمه شخص ثالث تمامی شرکت بیمه مختلف را برای یک ماشین خاص ببینید و با هم مقایسه کنید. سپس یک بیمه نامه ثالث با بهترین قیمت را آنلاین بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا