جریمه

نحوه پرداخت اقساطی خلافی خودرو: راهنمای کامل

حواستان نیست و از چراغ قرمز رد می‌شوید و یا پشت فرمان در حال رانندگی هستید که موبایتان زنگ می‌خورد و حتما باید به آن جواب دهید؛ اینها یعنی ثبت‌شدن جریمه‌ تقریبا سنگین ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی ان هم فقط برای چند لحظه تخلف رانندگی! نرخ زیاد جرایم رانندگی ۱۴۰۱ پرداخت یک‌جای این خلافی را برای خیلی از افراد مشکل کرده است. از طرفی اگر هم جریمه‌ها را پرداخت نکنیم، احتمالا پلیس ماشین را توقیف می‌کند و یک روز از کار رو زندگی می‌افتیم تا دنبال ترخیص خودرو توقیفی برویم.

در شرایط اقتصادی فعلی برای رفع این مشکل و همچنین کمک به راننده‌ها برای پرداخت خلافی خودرو، راهنمایی و رانندگی امکان پرداخت اقساطی خلافی خودرو را فراهم کرده است. راننده‌ها می‌توانند از این طرح برای پرداخت جریمه‌های رانندگی با مبالغ زیاد استفاده کنند. اما پرداخت قسطی خلافی خودرو چه شرایطی دارد و چگونه انجام می‌شود؟ اگر می‌خواهید خلافی ماشین‌تان را تسویه کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید و به‌راحتی پرداخت جریمه‌ها را قسط‌‌بندی کنید.

شرایط پرداخت اقساطی خلافی خودرو

تمام رانندگان موتورسیکلت، خودروهای سواری و حتی کامیون و اتوبوس می‌توانند از طرح پرداخت تخلفات خودرو به صورت اقساطی استفاده کنند. یعنی تخلفات رانندگی را که برای ماشین‌شان ثبت شده است، به‌صورت موردی و به انتخاب خود پرداخت کنند. در واقع هر راننده‌ای می‌تواند هر زمان که امکانش را داشت، مقدار دلخواهی از جریمه رانندگی خود را انتخاب و آن را پرداخت کند. منتهی مجموع جریمه‌های خودرو یا خلافی موتور سیکلت و … باید حتما کمتر از ۳ میلیون تومان باشد.

براساس قانون، خودروهای دارای جریمه بیش از ۳ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ توقیف می‌شوند. اگر هم پلیس ماشینی را توقیف و به پارکینگ منتقل کند، راننده دیگر امکان استفاده از پرداخت خلافی خودرو قسطی را ندارد. مگر اینکه مبلغ جریمه ماشین را به کمتر از ۱ میلیون تومان برساند و بعد باقی مبلغ خلافی را قسط‌‌بندی کند.

علاوه بر اینها، برای قسطی کردن خلافی خودرو ماشین باید ۳ شرط زیر را داشته باشد:

  • خودرو فرسوده نباشد:

اگر سن خودرو بیشتر از 20 سال باشد، مشمول استفاده از طرح پرداخت قسطی خلافی خودرو نخواهد بود.

  • شکایت قضایی برای ماشین ثبت نشده باشد:

اگر ماشینی پرونده قضایی داشته باشد، نمی‌تواند از طرح پرداخت قسطی خودرو استفاده کند.

  • میزان جرائم حادثه‌ساز تخلف‌ها بیش از 40 درصد نباشد:

اگر نوع جرام ماشین بیشتر سبقت غیرمجاز، تجاوز از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، حرکت مارپیچ در مسیر و دیگر تخلفات رانندگی باشد که جان دیگران را هم به‌خطر می‌اندازد، راننده نمی‌تواند خلافی ماشین را قسط‌بندی کند.

شرایط پرداخت اقساطی خلافی خودرو

مهلت اقساط خلافی خودرو

اگر جریمه‌های شما کمتر از ۳ میلیون تومان باشد، محدودیتی برای قسطی کردن خلافی خودرو ندارید و می‌توانید جداگانه هر ماه بخشی از جریمه‌های خود را پرداخت کنید. اگر خلافی شما بیشتر از ۳ میلیون تومان باشد، باید ابتدا مبلغ آن را به کمتر از ۳ میلیون تومان برسانید و سپس به صورت قسطی بقیه آن را پرداخت کنید.

مراکز تقسیط خلافی خودرو

محور کلی طرح پرداخت خلافی خودرو قسطی به این‌ صورت است که شما هر زمان که خواستید می‌توانید مقدار دلخواهی از جریمه رانندگی خود را انتخاب و آن را پرداخت کنید. در واقع روند جداگانه‌ای برای آن درنظر گرفته نشده است و می‌توانید با استفاده از تمام روش‌های پرداخت خلافی، این کار را انجام دهید. به این ترتیب می‌توان گفت که مراکز تقسیط خلافی خودرو همان مراکز پلیس +۱۰ هستند.

نحوه پرداخت اقساطی خلافی خودرو

برای پرداخت اقساط خلافی خودرو باید به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی راهور به آدرس https://www.rahvar120.ir/ مراجعه کنید. اگر قبلا در سایت پرداخت اقساطی خودرو یا همان سایت پلیس راهور ثبت نام کرده‌اید، باید نام کاربری و کلمه عبور خودمان را در قسمت مربوط بزنید تا وارد سایت شوید. در غیر این‌ صورت، مرحله اول کار ثبت‌نام در سایت است. برای ثبت‌نام هم فقط به اطلاعاتی مثل کدملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه نیاز خواهید داشت.

پرداخت اقساطی خلافی خودرو راهور ۱۲۰

بعد از اینکه با نام کاربری و رمز عبور وارد سایت پلیس راهور شدید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ورود به بخش استعلام تخلفات رانندگی در سایت و واردکردن اطلاعاتی مثل شماره بارکد موجود در پشت کارت خودرو و شماره پلاک؛
  • مشاهده مبلغ خلافی خودرو همراه با جزئیات؛
  • انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی جرائم؛
  • اگر می‌خواهید خلافی خودروی خود را قسط‌بندی کنید، باید یک یا چند مورد را از لیست تخلفات انتخاب کنید و تیک کنار آن را بزنید؛
  • برای پرداخت مبلغ جریمه‌های انتخابی در پایین صفحه روی دکمه پرداخت کلیک کنید؛
  • در مرحله بعد، قبض پرداخت همراه با جزئیاتِ موارد انتخاب شده و مبلغ قابل پرداخت به شما نمایش داده می‌شود؛ اگر مبلغ را تایید کنید به صفحه پرداخت منتقل می‌شوید؛
  • در صفحه پرداخت باید اطلاعات بانکی (شماره کارت، رمز اینترنتی کد CVV2، تاریخ اتقضای کارت، کد امنیتی) را وارد کنید.

قسطی کردن خلافی خودرو

حواستان باشد که بعد از پرداخت اینترنتی خلافی خودرو، اطلاعات بعد از ۷۲ ساعت در سایت ثبت و خلافی خودرو شما کسر می‌شود. پس اگر برای پرداخت خلافی عجله دارید و مثلا می‌خواهید خودروی توقیفی در پارکینگ را ترخیص کنید، بهتر است از طریق دستگاه خودپرداز یا شعب برخی بانک‌ها مانند بانک ملی پرداخت خلافی را انجام بدهید.

پرداخت اقساطی خلافی ماشین توقیفی چگونه است؟

همان‌ طور که گفتیم، امکان پرداخت اقساطی خلافی خودرو برای مبالغ بیشتر از ۳ میلیون تومان وجود ندارد. پس  اگر جرایم ماشینی بیش از ۳ میلیون تومان بود و پلیس آن ماشین را توقیف و به پارکینگ منتقل کرد، تکلیف راننده برای پرداخت مبلغ سنگین خلافی ماشین چیست؟ به خصوص که بدون تسویه خلافی امکان ترخیص ماشین از پارکینگ هم وجود ندارد.

اگر ماشینی به‌دلیل تخلف بیشتر از ۳ میلیون تومان جریمه شد و راننده نیاز داشت تا از طرح پرداخت اقساطی خلافی خودرو استفاده کند، باید مقدار خلافی ماشین را به اندازه‌ای پرداخت کند که مبلغ خلافی به کمتر از ۳ میلیون برسد. سپس باقی‌مانده خلافی را با پرداخت اقساطی خلافی خودرو تسویه کند.

شیوه‌های مختلفی برای پرداخت اقساطی خلافی خودرو توقیفی وجود دارد:

  • از طریق خودپرداز بانک؛
  • پرداخت اینترنتی خلافی خودرو به صورت اقساطی.

در این شرایط پیشنهاد ما پرداخت خلافی با خودپرداز است؛ چون فیش پرداختی را می‌توانید ضمیمه پرونده ترخیص خودرو کنید. درواقع مالک باید همراه با مدارک هویتی خودش و ماشین از جمله شناسنامه، کارت ملی و کارت خودرو به ستاد ترخیص خودرو مراجعه کند. در این مرکز از او تعهد پرداخت جریمه خودرو گرفته می‌شود. براساس این تعهد، مالک باید جریمه خودرو را تا یک سال به‌ طور کامل پرداخت کند؛ در غیر این‌صورت خودرو مجدد توقیف خواهد شد. بعد از ترخیص هم در شناسنامه خودرو یک مهر ثبت می‌شود که نشان می‌دهد خودروی مذکور در حال استفاده از طرح پرداخت قسطی خلافی است. در این مدت هم امکان معامله خودرو وجود ندارد.

امکان پرداخت اقساطی خلافی خودرو برای جریمه بیش از ۳ میلیون وجود دارد؟

فقط ۳ میلیون تومان از مبلغ جریمه برای مالک قسط‌بندی می‌شود و او باید مابقی مبلغ خلافی را به‌صورت نقدی و قبل از ترخیص خودرو پرداخت کند. به همین دلیل بهتر است همیشه مقدار خلافی خود را کمتر از ۱ میلیون نگه دارید. با این روش هم به‌صورت دوره‌ای و قسطی بخشی از خلافی‌های ماشین‌تان را پرداخت کرده‌اید و هم خیالتان است که ماشین‌تان توقیف و به پارکینگ پلیس منتقل نمی‌شود.

لزوم داشتن بیمه شخص ثالث برای ترخیص خودرو

اگر ماشین شما به هر دلیلی به پارکینگ منتقل شود، باید خلافی خود را صفر کنید. البته همان طور که گفتیم برای پرداخت اقساطی خلافی ماشین توقیفی باید مقدار خلافی شما کمتر از ۳ میلیون تومان شود. در کنار سایر مدارک، داشتن بیمه شخص ثالث هم الزامی است و باید بیمه معتبر داشته باشید تا بتوانید ماشین خود را از پارکینگ خارج کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا