بیمه تکمیلی درمان

چرا بیمه پایه برای بیمه تکمیلی لازم است؟ منظور از بیمه‌گر پایه چیست؟

بیماری و حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌دهد؛ مهم نیست که شما در حال حاضر در سلامتی کامل به سر می‌برید! ممکن است خدایی نکرده دچار بیماری و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی شوید. در این مواقع بیمه به عنوان پشتوانه‌ای مالی به کمک‌تان می‌آید. بنابراین خرید بیمه پایه واجب و بیمه تکمیلی موجب اطمینان خاطر افراد است. در ادامه بیشتر در مورد این دو بیمه توضیح خواهیم داد.

منظور از بیمه پایه و بیمه درمان تکمیلی چیست؟

همان‌طور که از اسم بیمه تکمیلی معلوم است، این بیمه تکمیل کننده بیمه‌ای دیگر است که به آن بیمه پایه می‌گویند. بیمه‌های پایه همان بیمه‌های دولتی است که در بیشتر کشورهای دنیا ارائه می‌شود و بسیاری از افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد. در ایران به بیمه سلامت، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و … بیمه پایه گفته می‌شود.

بیمه پایه خدمات پزشکی محدودی را تحت پوشش قرار داده و فقط ۳۰ درصد از هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کند. در مقابل بیمه درمان تکمیلی با پوشش‌های متنوعی که دارد، می‌تواند هزینه‌های سرسام‌آور درمان را به طور چشمگیری کاهش دهد. بیمه تکمیلی در کنار بیمه پایه بسیاری از هزینه‌های درمانی را به صفر می‌رساند. به همین دلایل معمولا افراد به سراغ بیمه‌های تکمیلی می‌روند تا پوشش بهتری برای هزینه‌های درمانی خود داشته باشند.

برای خرید بیمه تکمیلی، داشتن بیمه پایه ضروری است!

گفتیم که بیمه تکمیلی کامل کننده بیمه پایه است؛ یعنی برای داشتن بیمه تکمیلی، بیمه پایه لازم و ضروری است. پس اگر قصد خرید بیمه درمان تکمیلی را دارید، (چه به صورت گروهی، چه انفرادی) باید بیمه‌گر پایه داشته باشید و دفترچه آن را در زمان خرید ارائه دهید.

البته به تازگی بعضی از شرکت‌های بیمه شرایط ویژه‌ای را در ارائه بیمه تکمیلی در نظر گرفته اند و بعضی از طرح‌های بیمه تکمیلی خود را بدون بیمه پایه و با دریافت مبلغی بیشتر ارائه می‌دهند.

بیمه‌گر پایه چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند؟

هرکدام از بیمه‌های پایه سقف تعهدات متفاوتی برای هزینه‌های درمانی دارند. برای استفاده از خدمات این بیمه‌ها دو روش وجود دارد:

در روش اول، می‌توانید به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه‌گر پایه خود مراجعه کنید که در این صورت بر اساس سقف تعهد مشخص‌شده از هزینه درمان شما کم می‌شود.

در روش دوم، می‌توانید به مراکز درمانی خصوصی مثل مطب‌ها مراجعه کنید و پس از پرداخت هزینه‌ها به همراه دفترچه درمانی و صورتحساب‌های پرداختی به بیمه خود مراجعه کرده و مبلغ تحت پوشش را از بیمه دریافت کنید.

باید بدانید که حتی اگر بیمه تکمیلی داشته باشید هم می‌توانید درصدی از هزینه‌های پرداختی تحت عنوان فرانشیز را از بیمه پایه خود دریافت کنید. البته مبلغ دریافتی شما به سقف تعهد بیمه‌گر پایه بستگی دارد.

بالاخره؛ بیمه تکمیلی یا بیمه پایه؟

همانطور که گفته شد بیمه پایه واجب است و همه کارفرمایان باید کارمندان و کارگران خود را تحت پوشش بیمه پایه قرار دهند. اما بیمه تکمیلی اختیاری است و باعث آسودگی خاطر بیمه‌گذاران در مواقع بیماری می‌شود. بیمه تکمیلی با پوشش‌های وسیعی که دارد، می‌تواند محدودیت پرداخت هزینه‌های درمانی بیمه پایه را جبران کند.

نمایش بیشتر

11 دیدگاه

  1. با سلام یک باز نشسته در طول خدمت هزینه بیمه را پرداخته چه تکمیلی و چه پایه و حتما هنوز هم میپردازد.الان من برای دندانپزشکی وارد سایت مربوطه شده ام نوشته بود بیمه پایه ندارد این چه معنی دارد؟البته وظیفه بگیرم

      1. شیرین عزیز سلام
        اگر بیمه تکمیلی نداشته باشید هم می‌توانید بیمه تکمیلی انفرادی تهیه کنید.

  2. سلام من قبلا بیمه شده تامین اجتماعی بودم ولی در حال حاضر بیمه سلامت میباشم اگر بخواهم بیمه تکمیلی داشته باشم شماره بیمه پایه کدام بیمه را باید ارائه نمایم .

  3. شماره بیمه پایه در بیمه سلامت کجا درج شده است وآیا صحیح است در بعضی سایت ها شماره ملی فرد را شماره بیمه پایه بیمه سلامت عنوان کرده اند؟

  4. با سلام من همسرم شغل آزاد دارن و من و همیرم تحت بینه پدرشوهرم هستیم دفترچه بینه نیروهای مسلح آیا میتونیم خودمون جدا بیمه تکمیلی بگیریم جدا از بینه ای که هستیم؟

    1. همراه عزیز سلام
      بله، محدودیتی برای خرید بیمه تکمیلی وجود ندارد و زمان استفاده هر مقدار خسارت رو که بیمه نیروهای مسلح پرداخت نکند می‌توانید از بیمه دوم‌تون بگیرید.

    1. فاطمه عزیز سلام
      بیمه عمر به عنوان بیمه پایه نیست اما اگر بیمه پایه نداشته باشید هم می‌توانید بیمه تکمیلی تهیه کنید.

  5. در صورت قید شدن در پرونده بیمارستانی بیمه پایه آزاد
    آیا بیمه دانا به عنوان بیمه تکمیلی پرداخت هزینه میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا