بیمه شخص ثالث

روش‌های استعلام و پیگیری صدور گواهینامه رانندگی پستی

خریدن یک خودرو به مفهوم اجازه تردد در خیابان‌های شهر نیست. همه کسانی که قصد رانندگی دارند، باید ابتدا برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند. شرکت در کلاس‌های آموزشی و سپس قبولی در دو آزمون تئوری و عملی، ابتدای مسیر خواهد بود. حداقل ۴۰ روز پس از قبولی، گواهینامه برای متقاضی صادر خواهد شد. بنابراین می‌توانید از طریق روش‌های مختلف برای استعلام گواهینامه رانندگی خود اقدام کنید. باتوجه‌به ضرورت داشتن گواهینامه برای رانندگی، در این مقاله از بلاگ ازکی به معرفی روش‌های مختلف پیگیری گواهینامه رانندگی می‌پردازیم.

مواردی که باید پیش از پیگیری و استعلام گواهینامه رانندگی در نظر داشته باشید

برای پیگیری گواهینامه رانندگی به روش‌های مختلف، باید کد ملی در دسترس شما باشد. نکته مهم اینجاست که اطلاعات استعلام گواهینامه فقط برای شماره همراه دارنده آن ارسال خواهد شد و این شماره همراه باید به نام شخص متقاضی باشد.

تمامی متقاضیانی که برای دریافت گواهینامه رانندگی در آزمون‌های تئوری و عملی شرکت می‌کنند، باید حداقل ۴۰ روز پس از قبولی در این آزمون‌ها برای استعلام اقدام کنند. در غیر این صورت اطلاعاتی در دسترس نیست که برای آنها ارسال شود.

استعلام گواهینامه رانندگی

به طور کلی می‌توان گفت که شرایط لازم برای پیگیری گواهینامه رانندگی به شرح زیر است:

  • سن بالای ۱۸ سال؛
  • قبولی در آزمون تئوری و عملی؛
  • نداشتن نقص در پرونده؛
  • کامل بودن مدارک سلامتی روحی و جسمی؛
  • حداقل ۴۰ روز زمان برای صدور و ارسال گواهینامه.

نحوه استعلام گواهینامه رانندگی به چه صورت است؟

زمانی‌ که در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت می‌کنید، پس از یادگیری اصول، باید در یک آزمون تئوری و سپس در یک آزمون شهری (عملی) شرکت کنید. اگر فردی موفق به کسب نمره قبولی در هر دو آزمون شود، اطلاعاتش برای صدور گواهینامه رانندگی ارسال خواهد شد.

در چنین شرایطی افراد پس از قبولی در این آزمون‌ها می‌توانند برای استعلام گواهینامه رانندگی خود اقدام کنند. تنها نکته مهم اینجاست که این پیگیری باید حداقل ۴۰ روز پس از قبولی در آزمون انجام شود.

روش‌های مختلفی برای پیگیری گواهینامه رانندگی وجود دارد که شامل پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت، استعلام گواهینامه رانندگی با شماره ملی از طریق تلفن و پیامک، استعلام گواهینامه رانندگی از ناجا و پلیس +۱۰ و استعلام گواهینامه رانندگی با کد مرسوله است.

معرفی سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی

گواهینامه رانندگی مدرک بسیار مهمی است که افراد پس از چندین جلسه کلاس و شرکت در آزمون‌های تستی و عملی بالاخره موفق به دریافت آن می‌شوند. باتوجه‌به اینکه در حال حاضر اینترنت یکی از بهترین روش‌ها برای کسب اطلاعات در مورد موضوعات متفاوت است، سازمان‌ها برای اطلاع‌رسانی به کاربران خود، سامانه‌های مخصوصی را راه‌اندازی می‌کنند.

شرکت پست ملی ایران هم سامانه‌ای راه‌اندازی کرده که مخصوص پیگیری مرسولات سازمانی است. گواهینامه رانندگی هم در دسته مرسولات سازمانی قرار می‌گیرد. سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی یکی دیگر از این سامانه‌های ضروری است که به متقاضیان دریافت گواهینامه کمک می‌کند تا با ساده‌ترین و سریع‌ترین روش، از وضعیت صدور و ارسال گواهینامه خود مطلع شوند. در ادامه مقاله نحوه پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق اینترنت و این سامانه را بررسی خواهیم کرد.

گواهینامه رانندگی و استعلام دریافت آن

استعلام گواهینامه رانندگی با کد ملی

برای استعلام گواهینامه رانندگی با کد ملی روش‌های مختلفی وجود دارد که شامل استعلام اینترنتی، تلفنی و پیامکی است. البته می‌توانید برای استعلام گواهینامه رانندگی از طریق ناجا هم اقدام کنید. در ادامه، سامانه پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت و دیگر روش‌های استعلام گواهینامه رانندگی با کد ملی معرفی خواهند شد.

استعلام گواهینامه رانندگی با کد ملی از طریق اینترنت و سایت پست

پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت آسان‌ترین و سریع‌ترین روش خواهد بود. برای این کار باید وارد سایت سامانه رهگیری مرسولات سازمانی (آنلاین) شوید. در این سایت باید کد ملی خود را وارد کنید تا وضعیت فعلی صدور گواهینامه رانندگی مشخص شود.

سامانه رهگیری مرسولات سازمانی

این سامانه علاوه‌بر استعلام گواهینامه، خدمات دیگری را هم ارائه می‌دهد. «سامانه رهگیری مرسولات سازمانی» در واقع یکی از سامانه‌های پیگیری مرسولات سازمانی است که پست آنها را ارسال می‌کند. زمانی‌ که گواهینامه شخصی تحویل پست داده می‌شود، کد رهگیری برای متقاضی ارسال خواهد شد. افراد از طریق وارد کردن این کد در این سامانه می‌توانند از وضعیت فعلی گواهینامه خود مطلع شوند. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش، رایگان بودن آن است.

این سامانه علاوه‌بر استعلام گواهینامه برای رهگیری شناسنامه، کارت خودرو، کارت سوخت، مرسولات نظام وظیفه و ابلاغیه دیوان عدالت اداری هم کاربرد دارد.

سامانه رهگیری مرسولات سازمانی برای پیگیری گواهینامه رانندگی

برای استعلام گواهینامه از طریق اینترنت ابتدا وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شده و سپس از فهرست کشویی نوع سند، گواهینامه را انتخاب کنید. در کادر پایینی باید شماره کد ملی و کد امنیتی را وارد و سپس روی گزینه «جست‌وجو» کلیک کنید.

سامانه پیشخوان 24

یکی دیگر از سایت‌هایی که می‌توان برای استعلام گواهینامه از آن استفاده کرد، سایت پیشخوان 24 است. برای پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت، وارد سایت Pishkhan24 شوید و کد ملی و شماره همراه خود را وارد و سپس روی گزینه پیگیری گواهینامه کلیک کنید.

سامانه پیشخوان 24 برای استعلام گواهینامه رانندگی

استعلام گواهینامه با کد ملی از طریق تلفن

درست است که بهترین روش برای استعلام گواهینامه رانندگی با شماره ملی از طریق اینترنت است، اما گاهی ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشید. در چنین شرایطی می‌توانید از تلفن استفاده کنید.

از طریق شماره‌گیری شماره‌های گویای 81253561 و 81253573 و با ارائه کارت ملی می‌توانید از وضعیت صدور گواهینامه رانندگی خود مطلع شوید. توجه داشته باشید که باید ۴۰ روز بعد از قبولی در آزمون راهنمایی و رانندگی برای استعلام گواهینامه اقدام کنید.

استعلام گواهینامه راهنمایی و رانندگی از طریق پیامک

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای استعلام صدور گواهینامه رانندگی اقدام کنید، پیامک است. برای استعلام گواهینامه رانندگی کافی است عدد ۱ را به سامانه ۱۱۰۰ ارسال کنید.

اگر برای اولین بار است که از سامانه پیامکی استعلام صدور گواهینامه استفاده می‌کنید، باید ابتدا پیامکی برای تایید صحت شماره تلفن همراه و شماره کد ملی دریافت کنید. برای این‌کار باید عدد 0 را به این سامانه پیامکی ارسال کنید. نکته مهم اینکه این سامانه هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول را پوشش می‌دهد و هزینه استفاده از آن به ازای هر پیامک، ۱۰۰۰ ریال است.

از طریق سامانه پیامکی ۱۱۰۰ می‌توانید از دیگر خدمات پلیس +۱۰ استفاده کنید. این خدمات شامل استعلام گواهینامه، استعلام کارت ماشین، سوءپیشینه و برخی موارد دیگر است.

استعلام گواهینامه رانندگی اینترنتی

روش پیامکی دیگر، ارسال کد ملی به سامانه 1101202010 است. پس از ارسال کد ملی به این سامانه، پیامی برای شما ارسال می‌شود که برای تایید و فعال‌سازی سرویس گواهینامه عدد ۴ را ارسال کنید. با وارد کردن عدد ۴، از وضعیت گواهینامه خود مطلع خواهید شد.

استعلام گواهینامه رانندگی پلیس +۱۰

اگر از روش‌های اینترنتی و پیامکی موفق به استعلام گواهینامه خود نشدید، می‌توانید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید. در این مراکز با ارائه شماره کد ملی، کلیه اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی گواهینامه رانندگی را دریافت خواهید کرد.

استعلام گواهینامه رانندگی با شماره گواهینامه

اگر گواهینامه صادر شده است و از شماره آن اطلاع دارید، می‌توانید برای استعلام گواهینامه رانندگی با شماره گواهینامه اقدام کنید.

استعلام گواهینامه با نام و نام‌خانوادگی

استعلام گواهینامه با نام و نام‌خانوادگی یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید از وضعیت صدور و ارسال گواهینامه خود مطلع شوید. اگر به شماره کد ملی خود دسترسی ندارید، با سامانه تلفن گویای پیگیری گواهینامه به شماره ۸۱۲۵۳۵۷۳ یا ۸۱۲۵۳۵۶۱ تماس بگیرید و با بیان نام و نام خانوادگی خود برای استعلام وضعیت گواهینامه اقدام کنید.

استعلام گواهینامه رانندگی قدیمی

برای استعلام گواهینامه رانندگی قدیمی هم می‌توانید از طریق سامانه پیامکی و تلفن‌های گویا که در فوق به آنها اشاره کردیم اقدام یا به پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تمدید گواهینامه رانندگی: مدارک، مراحل و هزینه‌ها

استعلام گواهینامه رانندگی جعلی

متاسفانه برخی از افراد سودجو اقدام به صدور گواهینامه جعلی می‌کنند. بنابراین متقاضیان باید از وضعیت اعتبار گواهینامه رانندگی خود مطمئن شوند. علاوه‌ بر اینکه گواهینامه از طریق پست سازمانی ارسال می‌شود، باید برای اطمینان به سامانه ۱۱۰۰ پلیس +۱۰ مراجعه کنید. با ارسال عدد 1 به این سامانه و با درج کد ملی و نام روی کارت از وضعیت اعتبار گواهینامه رانندگی خود اطمینان حاصل کنید.

استعلام گواهینامه رانندگی از پست

زمانی‌ که گواهینامه رانندگی شخصی برای ارسال به پست تحویل داده می‌شود، اداره پست یک کد رهگیری برای شماره موبایلی که به نام دارنده گواهینامه است، ارسال خواهد کرد. نکته مهم اینجاست که استعلام گواهینامه رانندگی با کد مرسوله تنها زمانی میسر است که گواهینامه تحویل اداره پست شده باشد. در چنین شرایطی کد رهگیری را که برای شما ارسال شده است، در سامانه رهگیری مرسولات پستی وارد کنید تا از وضعیت فعلی گواهینامه خود مطلع شوید. در واقع این یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید برای استعلام گواهینامه رانندگی با بارکد پستی اقدام کنید.

سامانه استعلام گواهینامه با بارکد مرسوله

مدت زمان صدور و دریافت گواهینامه رانندگی چقدر است؟

مدت زمان ارسال گواهینامه رانندگی به آدرس متقاضی، معمولا بین ۱ ماه تا ۳ ماه خواهد بود. این بازه زمانی می‌تواند به دلیل شلوغی مراکز صدور گواهینامه، کمبود مواد اولیه برای تهیه گواهینامه یا حتی شلوغی مراکز پستی باشد.

آیا گرفتن گواهینامه برای رانندگی کافی است؟

همان‌ طور که می‌دانید برای رانندگی باید گواهینامه دریافت کنید. رانندگی بدون گواهینامه جرم محسوب می‌شود و عواقب قضایی زیادی به دنبال دارد. در این مقاله با انواع روش‌های پیگیری وضعیت گواهینامه آشنا شدید، توجه داشته باشید که تنها دریافت گواهینامه، پایان کار نیست. اگر خودرویی دارید، باید برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنید. بیمه شخص ثالث اجباری است و عدم دریافت آن علاوه‌بر جریمه رانندگی، نمره منفی هم به همراه دارد.

سوالات متداول

۱. ساده‌ترین روش استعلام گواهینامه چیست؟

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش، پیگیری گواهینامه از طریق اینترنت و سامانه استعلام مرسولات سازمانی است.

۲. آیا امکان پیگیری گواهینامه رانندگی با بارکد مرسوله وجود دارد؟

بله. زمانی‌ که گواهینامه متقاضی برای ارسال به پست ملی تحویل داده می‌شود، بارکد یا کد رهگیری برای او پیامک خواهد شد. با درج این کد در سایت رهگیری مرسولات پستی می‌توانید از وضعیت گواهینامه خود مطلع شوید

۳. آیا امکان اسعلام گواهینامه با پیامک وجود دارد؟

بله. برای استعلام گواهینامه از طریق پیامک، عدد ۱ را به شماره ۱۱۰۰ ارسال کنید.

۴. شماره‌ تماس‌های گویا برای استعلام گواهینامه با تلفن کدامند؟

شماره‌ تلفن‌های 81253573 و 81253561، دو شماره ثابت گویا برای استعلام گواهینامه با کد ملی و نام‌خانوادگی هستند.

۵. چطور برای استعلام گواهینامه با نام و نام‌خانوادگی اقدام کنید؟

از طریق تلفن‌های گویای استعلام گواهینامه به شماره‌های 81253573 و 81253561 می‌توانید وضعیت صدور و ارسال گواهینامه خود را بررسی کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا