بیمه تأمین اجتماعی

شرایط و جزئیات نحوه دریافت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی 1402

شاید با شنیدن عبارت بیمه دانشجویی فقط به پوشش خدمات درمانی فکر کنید. تا چند سال پیش بیمه دانشجویی فقط بخشی از خدمات درمانی و پزشکی دانشجویان را پوشش می‌داد، اما با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت علوم و سازمان تامین اجتماعی، بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به عنوان خدمت جدیدی در اختیار دانشجویانی قرار گرفته‌ است که به آینده و زمان بازنشستگی فکر می‌کنند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا در مورد نحوه ثبت‌نام بیمه دانشجویی، شرایط و مدارک و قیمت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به صورت کامل توضیح دهیم.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی چیست؟ 

شاید اگر همین الان از تعداد زیادی از دانشجویان بپرسیم که بیمه دانشجویی چیست، احتمالا فقط درباره ابعاد درمانی بیمه دانشجویی صحبت کنند و اطلاعی از بیمه دانشجویی تامین اجتماعی نداشته باشند. بیمه دانشجویی تامین اجتماعی امکان جدیدی است که از طریق آن دانشجویان می‌توانند با پرداخت حق بیمه در دوران دانشجویی، سال‌های دانشجویی را به سابقه بیمه خود اضافه کنند و برای محاسبه سن بازنشستگی از این سوابق استفاده کنند.

در این طرح تمامی دانشجویان شاغل در تمامی مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا و در تمامی دانشگاه‌های آزاد و دولتی و غیرانتفاعی سراسر کشور می‌توانند با پرداخت حق بیمه دانشجویی مدت زمان تحصیل را جزء سوابق بیمه‌ای خود محاسبه کنند.

مزایای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

مهمترین مزیت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی این است که این بیمه شرایط مشابهی با بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد تامین اجتماعی دارد و دانشجویان می‌توانند با پرداخت بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در مدت زمان تحصیل، از تعهدات قانونی مانند بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بهره‌مند شوند. علاوه بر این، دانشجویانی که تحت پوشش بیمه سرپرست خانواده (پدر یا مادر) هستند، می‌توانند از بیمه دانشجویی خود برای سابقه بازنشستگی و از بیمه پدرشان برای خدمات درمانی استفاده کنند. 

همچنین دانشجویان می‌توانند با پرداخت بیمه دانشجویی، پدر یا مادر سالخورده خود را در صورتی که بالای ۶۰ سال سن داشته باشند، تحت پوشش بیمه دانشجویی تامین اجتماعی قرار دهند. 

شرایط بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

همانطور که پیش از این هم گفتیم، بیمه دانشجویی تامین اجتماعی شرایط به نسبت آسانی دارد و تمامی دانشجویان می‌توانند از این طرح استفاده نمایند. جزییات و شرایط بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به شرح زیر است:

  • تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ایران؛
  • برای دانشجویان بین ۱۸ تا ۵۰ سال؛
  • دانشجویان متقاضی بالای ۵۰ سال باید مابه‌التفاوت مبلغ مازاد را بپردازند.

جزئیات طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

تا پیش از این بیمه دانشجویی تنها به موارد درمانی محدودی می‌شد، اما از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ بیمه دانشجویی سازمان تامین اجتماعی به عنوان راهی برای محاسبه زمان تحصیل به عنوان سابقه بیمه برای دانشجویان مطرح شد. بخشنامه شماره ۶۸۵ امور بیمه‌شدگان این طور بیان می‌کند که دانشجویان در حال تحصیل می‌توانند با پرداخت هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی کمتر، چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد به جای ۳۰ درصد، مدت زمان تحصیل خود را جزء سابقه بیمه محاسبه کنند.

پوشش‌ها و خدمات بیمه دانشجویی

به صورت کلی بیمه دانشجویی در قالب ۳ طرح اصلی ارائه می‌شود:

  • بیمه ۱۴ درصد (۱۲ درصد سهم دانشجو و ۲ درصد دولت)ِ؛
  • بیمه ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم دانشجو و ۲ درصد دولت؛
  • بیمه ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم دانشجو و ۲ درصد دولت).

در طرح ۱۴ درصد مستمری بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، در طرح ۱۶ درصد علاوه بر موارد فوق، فوت قبل از بازنشستگی و در نهایت در طرح ۲۰ درصد، علاوه بر تمامی موارد قبلی، از کار افتادگی هم پوشش داده می‌شود. همچنین با پرداخت مبلغ بسیار اندکی می‌توان پوشش خدمات درمانی را هم به بیمه دانشجویی تامین اجتماعی اضافه کرد.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای فارغ‌التحصیلان

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای فارغ‌التحصیلان

براساس تفاهم‌نامه امضا شده و همچنین بخشنامه بیمه دانشجویان تامین اجتماعی استفاده از خدمات این طرح تنها مربوط به دانشجویانی است که در حال حاضر در حال تحصیل هستند.

بیمه دانشجویان دانشگاه آزاد

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طرح بیمه دانشجویی تامین اجتماعی این است که دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های شهریه‌پرداز و غیرانتفاعی هم می‌توانند با پرداخت هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی مدت زمان تحصیل خود را جزء سابقه بیمه محاسبه کنند و از مزایای آن استفاده نمایند.

بیمه دانشجویان پیام نور

خدمات بیمه دانشجویی تامین اجتماعی تنها به دانشجویان دانشگاه‌های حضوری محدود نمی‌شود. دانشجویان دانشگاه‌های تحصیل از راه دور مانند دانشگاه پیام نور هم مانند دیگر دانشجویان سراسر کشور می‌توانند با پرداخت حق بیمه یکسان و برابر، از مزایای طرح بیمه دانشجویی استفاده کنند. 

آیا بیمه دانشجویی سابقه کار حساب می‌شود؟

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در واقع طرحی است که دانشجویان می‌توانند از طریق آن مدت زمان تحصیل را به سابقه بیمه خود اضافه کنند. در این شرایط دانشجویان می‌توانند مدت زمان تحصیل خود را با سابقه کار آینده خود جمع کنند و در نهایت زودتر بازنشسته شوند و از مزایای آن استفاده کنند. 

حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی ۱۴۰۲ چقدر است؟

همان طور که گفتیم، بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در سه طرح ۱۴،۱۶ و ۲۰ درصد ارائه می‌شود. اما بسیاری از دانشجویان با یک سوال بزرگ روبه‌رو هستند که هزینه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی چقدر است و چطور باید این مبلغ را پرداخت کنند. در پاسخ به این سوال مبلغ دقیق حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را در ادامه به تفصیل محاسبه می‌کنیم. اختلاف قیمت در ۶ ماهه اول و دوم سال به دلیل تفاوت در تعداد روزهای ماه است:

  • طرح ۱۴ درصد:
    ۶ ماه اول سال مبلغ ۶۵۸۲۲۴ تومان و ۶ ماه دوم سال مبلغ ۶۳۶۹۹۴ تومان
  • طرح ۱۶ درصد:
    ۶ ماه اول سال مبلغ ۷۶۸۹۳۸ تومان و ۶ ماه دوم سال مبلغ ۷۴۳۱۵۹ تومان
  • طرح ۲۰ درصد:
    ۶ ماه اول سال ۹۸۷۳۳۶ تومان و ۶ ماه دوم سال مبلغ ۹۵۵۴۹۱ تومان

آیا خرید بیمه دانشجویی تامین اجتماعی ممکن است؟

در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، هنوز امکان خرید سابقه بیمه دانشجویی تامین اجتماعی برای فارغ التحصیلان فراهم نشده و تنها این امکان در اختیار دانشجویان فعلی قرار دارد. 

قانون جدید خرید سابقه بیمه دانشجویی

قانون خرید سابقه بیمه دانشجویی همچنان بدون تغییر مانده و مانند گذشته است. براساس این قانون تنها دانشجویان فعلی مشغول به تحصیل می‌توانند با پرداخت حق بیمه دانشجویی نسبت به خرید یا تمدید بیمه دانشجویی تامین اجتماعی اقدام کنند. 

نحوه ثبت‌نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی

برای ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به وب سایت این سازمان به آدرس es.tamin.ir مراجعه کنید و از منو بیمه شدگان وارد زیر منو بیمه شدگان خاص/بیمه فراگیر خانواده ایرانی شوید و گزینه انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی را انتخاب کنید. 

در ادامه و پس از وارد کردن اطلاعات هویتی و طی کردن مراحل مختلف، ثبت‌نام شما در سامانه تامین اجتماعی با پرداخت هزینه بیمه دانشجویی نهایی شده و قرارداد شما ثبت می‌شود. 

مدارک مورد نیاز برای بیمه دانشجویی تامین اجتماعی 

یکی از مزایای مهم بیمه دانشجویی تامین اجتماعی بی‌نیاز بودن به ارائه مدارک متفاوت و پیچیده است. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی تنها به موارد زیر محدود می‌شود:

  • کارت دانشجویی یا گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه؛
  • تکمیل فرم ثبت‌نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی؛
  • کپی کارت ملی؛
  • کپی شناسنامه.

سوالات متداول

۱. آیا بیمه دانشجویی جز سابقه کار محسوب می‌شود؟

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در واقع طرحی است که دانشجویان می‌توانند از طریق آن مدت زمان تحصیل را به سابقه بیمه خود اضافه کنند. در این شرایط دانشجویان می‌توانند مدت زمان تحصیل خود را با سابقه کار آینده خود جمع کنند و در نهایت زودتر بازنشسته شوند و از مزایای آن استفاده کنند.

۲. برای ثبت‌نام بیمه دانشجویی به کجا مراجعه کنیم؟

برای ثبت نام بیمه دانشجویی تامین اجتماعی به وب سایت این سازمان به آدرس es.tamin.ir مراجعه کنید و از منو بیمه شدگان وارد زیر منو بیمه شدگان خاص/بیمه فراگیر خانواده ایرانی شوید و گزینه انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی را انتخاب کنید. 

۳. حق بیمه دانشجویی تامین اجتماعی چقدر است؟

این بیمه در سه طرح ۱۴،۱۶ و ۲۰ درصد ارائه می‌شود. طرح ۱۴ درصد: ۶ ماه اول سال مبلغ ۶۵۸۲۲۴ تومان و ۶ ماه دوم سال مبلغ ۶۳۶۹۹۴ تومان،‌ طرح ۱۶ درصد: ۶ ماه اول سال مبلغ ۷۶۸۹۳۸ تومان و ۶ ماه دوم سال مبلغ ۷۴۳۱۵۹ تومان و طرح ۲۰ درصد: ۶ ماه اول سال ۹۸۷۳۳۶ تومان و ۶ ماه دوم سال مبلغ ۹۵۵۴۹۱ تومان است.

۴. وام بیمه تامین اجتماعی دانشجویی چیست؟

مبلغ تسهیلات منطبق بر تعرفه تامین اجتماعی و بدون کارمزد است و دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل در 48 قسط ملزم به پرداخت آن هستند. مبلغ وام منطبق بر تعرفه تامین اجتماعی (بین 425 هزار تومان تا 545 هزار تومان ماهانه بر حسب نوع خدمات) است. این خدمات فعلا صرفا مربوط به سوابق بیمه‌ای هست و شامل درمان نمی‌شود.

نمایش بیشتر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا