بیمه تأمین اجتماعی

مستمری از کار افتادگی تامین اجتماعی در سال 1402 چقدر است؟

حقوق یا همان مستمری از کارافتادگی، مبلغی است که سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از کارگران و کارمندانی که در حین کار دچار حادثه‌ای شده‌اند، در نظر گرفته است. از کار افتادگی می‌تواند بر اثر کهولت سن و کاهش توان کاری افراد یا بروز بیماری هم باشد. افراد می‌توانند مطابق با قانون، بر حسب علت از کار افتادگی ( بیماری یا حادثه) و میزان درصد از کار افتادگی، حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی را دریافت کنند. این افراد لازم نیست که برای دریافت مستمری تا زمان بازنشستگی منتظر باشند و باتوجه‌به این قانون می‌توانند تا پایان عمر حقوق دریافت کنند؛ اما دریافت آن شرایط خاص خودش را دارد که در ادامه به توضیح آن پرداخته‌ایم.

شرایط دریافت مستمری از کار افتادگی تامین اجتماعی

به طور کلی دو نوع از کار افتادگی کلی و جزئی وجود دارد. از کار افتادگی کلی زمانی رخ می‌دهد که فرد بیمه‌شده حداقل ۶۶ درصد از قدرت کار خود را از دست بدهد. اما افرادی که قدرت کارشان ۳۳ تا ۶۶ درصد کاهش یابد، با از کار افتادگی جزئی مواجه می‌شوند. فرد بیمه‌شده پس از بروز سانحه یا بیماری ابتدا باید تحت درمان و توانبخشی قرار بگیرد و تمام مراحل آن را به‌صورت کامل انجام دهد. در صورتی که او پس از طی کردن همه این مراحل نتواند بهبودی خود را به دست آورد، پزشک معالج، او را به کمیسیون پزشکی معرفی می‌کند. کمیسیون‌های پزشکی درصد ناتوانی هر یک از این افراد را پس از بررسی پرونده و طبق ضوابط و مقررات مشخص می‌کنند. سپس این افراد می‌توانند در صورت احراز شرایط طبق قانون تامین اجتماعی از مستمری از کار افتادگی بهره‌مند شوند.

همانطور که گفتیم اگر فردی بر اثر حادثه‌ای غیر ناشی از کار یا بیماری عادی، توانایی خود برای کار کردن را از دست بدهد و دچار از کار افتادگی کلی شود هم به او حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی تعلق می‌گیرد. اما آن فرد باید ظرف ۱۰ سال قبل از وقوع حادثه یا شروع بیماری حداقل یک سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی و ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه حداقل ۹۰ روز سابقه بیمه داشته باشد.

حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ حقوق از کار افتادگی که برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، به موارد مختلف بستگی دارد. میزان درصد از کار افتادگی، میانگین دستمزد فرد بیمه‌شده و میزان سنوات بیمه‌شده از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق از کار افتادگی است. به صورت کلی حقوق افرادی که بر اثر سانحه‌ای دچار از کار افتادگی کامل شده‌اند، معمولا برابر با متوسط آخرین حقوق‌هایی است که دریافت کرده‌‌اند. همچنین افرادی که به دلایلی غیر از سوانح کاری دچار این نوع از کار افتادگی شوند، حقوقی متناسب با آخرین حقوق و میزان سنوات پرداختی بیمه به آنها تعلق می‌گیرد. در این میان، افرادی که درصد از کار افتادگی کمتری دارند، معمولا متناسب با میزان از کار افتادگی مستمری دریافت می‌کنند.

حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی 1402

محاسبه حقوق از کار افتادگان در سال 1402 بر اساس میزان سنوات بیمه محاسبه می‌شود. حقوق محاسبه‌شده برای هر فرد باید بیشتر از ۶۰ درصد حقوق دریافتی او پیش از، از کار افتادگی کامل باشد. بر اساس آخرین مصوبه هیئت وزیران حداقل دستمزد مستمری از کار افتادگان و بازماندگان در سال 1402، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، معادل حداقل حقوق مصوبه شورای عالی کار برای آن است. البته این مبلغ نباید از مبلغ پنج میلیون و پانصد و هشتاد هزار تومان کمتر باشد.

حداقل حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی

هر فرد که دچار از کار افتادگی کامل شده باشد، با‌توجه‌به دلیل ازکارافتادگی و درصد از کار افتادگی مبلغی را به عنوان مستمری از کار افتادگی دریافت می‌کند. افرادی که در محل کار دچار سانحه شده باشند، معمولا به اندازه همان حقوقی که پیش از از کار افتادگی کامل دریافت می‌کردند، حقوق دریافت می‌کنند. اما افرادی که دچار بیماری شده‌اند و یا سانحه‌ای بیرون از محیط کار سبب از کار افتادگی آنها شده است، معمولا حقوق کمتری دریافت می‌کنند. البته همان طور که در بالا گفته شد، حداقل حقوق از کارافتادگی برای هر فرد در سال جدید باتوجه‌به سنوات پرداخت بیمه محاسبه می‌شود.

جدول حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی

در جدول زیر به صورت دقیق نحوه محاسبه از کار افتادگی تامین اجتماعی آمده است:

میزان مستمری پرداختی به شخص از کار افتاده

از کار افتادگی کلی ناشی از کار

یک سی‌ام متوسط حقوق ماهیانه × ۳۰

از کار افتادگی کلی غیر ناشی از کار

یک سی‌ام متوسط حقوق ماهیانه × سنوات پرداخت بیمه

از کار افتادگی جزئی

درصد از کار افتادگی × مستمری از کار افتادگی کلی

غرامت قطع عضو

مستمر از کار افتادگی کلی × درصد از کار افتادگی × ۳۰

نحوه محاسبه حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی

نحوه محاسبه مستمری از کار افتادگی باتوجه‌به انواع از کار افتادگی متفاوت است. حقوق از کار افتادگی ناشی از کار از حاصل ضرب یک سی‌ام متوسط حقوق ماهانه شخص بیمه شده در سنوات پرداخت حق بیمه او به دست می‌آید. این مبلغ نباید از صد در صد حقوق ماهانه او بیشتر و یا کمتر از نصف حقوق ماهیانه او باشد. برای افرادی که افرادی را هم تحت تکفل دارند، در صورتی که مبلغ محاسبه شده از ۶۰ درصد دستمزد متوسط آنان کمتر باشد، ۱۰ درصد مستمری محاسبه‌شده هم به حقوق از کار افتادگی آنها اضافه می‌شود. مبلغ حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی برای آن دسته افرادی که دارای از کار افتادگی جزئی هستند، از حاصل ضرب درصد از کارافتادگی در مبلغ مستمری از کار افتادگی کلی به دست می‌آید.

نحوه درخواست از کار افتادگی تامین اجتماعی

پس از اینکه فردی بر اثر بیماری یا  سانحه قادر به ادامه کار نباشد، ابتدا باید با مراجعه به پزشک تحت درمان‌های لازم قرار بگیرد. در صورت بهبود نیافتن، پزشک باید فرم و گواهی به او بدهد تا به همراه مدارک درمانی خود به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی ارائه دهد. این مدارک از سوی تامین اجتماعی تایید می‌شود و به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شود. پس از اختصاص دادن نوبت به متقاضی دریافت حقوق از کار افتادگی تامین اجتماع برای حضور در کمیسیون پزشکی، میزان و نوع از کار افتادگی جسمی و روحی بیمه شده در کمیسیون پزشکی بررسی می‌شود. رای کمیسیون معمولا در همان روز مراجعه ابلاغ می‌شود.

البته در حال حاضر با توسعه خدمات غیرحضوری از لزوم مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی کاسته شده است. شما می‌توانید با مراجعه به نشانی es.tamin.ir همه مراحل درخواست را به صورت آنلاین انجام دهید و مدارک را در آنجا بارگذاری کنید. به صورت کلی انجام همه مراحلی که در بالا ذکر شد، از طریق این سامانه امکان‌پذیر است و متقاضیان در جریان تمام مراحل انجام کار قرار می‌گیرند.

مدارک لازم برای از کار افتادگی تامین اجتماعی

برای درخواست دریافت مستمری از کار افتادگی باید مدارک زیر را به مراجع ذیربط تحویل دهید:

  •         نظریه کمیسیون پزشکی بدوی یا تجدید نظر؛
  •         تصویر شناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل؛
  •         تصویر کارت ملی بیمه شده و افراد تحت تکفل؛
  •         تصویر سند ازدواج.

تفاوت بیمه عمر و  مستمری تامین اجتماعی

بیمه عمر مزیت‌های زیادی نسبت به بیمه تامین اجتماعی دارد؛ به عنوان مثال بیمه عمر در زمان حیات نوعی بیمه اشخاص است که پوشش‌های متنوعی مانند پوشش‌ هزینه‌های پزشکی در زمان حادثه، پوشش نقص عضو و از کار افتادگی و پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه در صورت از کار افتادگی را ارائه می‌دهد. یکی از مزیت‌های خرید بیمه عمر در مقابل دریافت مستمری از کار افتادگی تامین اجتماعی امکان مشخص کردن تعهدات و پوشش‌های اضافی در هنگام خرید بیمه عمر است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ازکی در رابطه با انواع پوشش‌ها و سقف تعهدات شرکت‌های بیمه مختلف  بیشتر بدانید و شرایط همه بیمه‌نامه‌های عمر ارائه‌شده از سوی شرکت‌های بیمه را با هم مقایسه کنید.

سوالات متداول

۱. شرایط دریافت مستمری از کار افتادگی تامین اجتماعی چیست؟

شرایط اصلی برای دریافت مستمری از کار افتادگی شامل از کار افتادگی کلی (کاهش بیش از ۶۶ درصد توان کاری) یا جزئی (کاهش توان کاری بین ۳۳ تا ۶۶ درصد) است. بیمه‌شدگان باید تحت درمان قرار گرفته و پس از طی مراحل درمانی، در صورت عدم بهبود، توسط پزشک معالج به کمیسیون پزشکی معرفی شوند.

۲. حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ حقوق بستگی به میزان درصد از کار افتادگی، میانگین دستمزد بیمه‌شده و سنوات بیمه‌شده دارد. معمولاً برای افراد با از کار افتادگی کلی، حقوق برابر با متوسط آخرین حقوق‌های دریافتی است.

۳. محاسبه حقوق از کار افتادگی تامین اجتماعی در سال 1402 چگونه انجام می‌شود؟

در سال 1402، حقوق محاسبه‌شده برای هر فرد باید بیشتر از ۶۰ درصد حقوق دریافتی پیش از از کار افتادگی کامل باشد. حداقل دستمزد مستمری از کار افتادگان و بازماندگان بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود.

۴. نحوه درخواست از کار افتادگی تامین اجتماعی چیست؟

فرد بیمه‌شده باید پس از درمان و در صورت عدم بهبودی، مدارک درمانی و گواهی پزشکی را به شعب بیمه تامین اجتماعی ارائه دهد. سپس پرونده به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شود تا میزان و نوع از کار افتادگی بررسی شود. امکان انجام مراحل درخواست به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

۵. مدارک لازم برای درخواست مستمری از کار افتادگی تامین اجتماعی چیست؟

مدارک لازم شامل نظریه کمیسیون پزشکی، تصویر شناسنامه و کارت ملی بیمه‌شده و افراد تحت تکفل، و تصویر سند ازدواج است.

نمایش بیشتر

3 دیدگاه

  1. خود رفتن دنبال حقوق از کار افتادگی یرای یک بیماری که توانایی حتی رفتن به یک کار آسان و ساده را هم نداره،عبور از هفت خان رستم هست.کاشکی یک گروهی در تامین اجتماعی یا دولت تشکیل بشه که برن درب خانه بیماران و کارهای اداری این چنینی اونهارو انجام میدادن.جسارتا مسجد میسازیم مدرسه میسازیم نذری میدیم مکه و کربلا میریم ولی از بغل گوش خودمون غافلیم.میبینیم طرف میگه نمیتونم کار کنم،میبینیم که فرد نه مهمانی میره،نه تفریح میره نه با کسی حرف میزنه،نه از خونه بیرون میره،ولی به جای اینکه بگیم حتما بیماره،میگیم تنبله.اگر سرمون بیاد اون موقع میفهمیم اون چی میکشیده.

  2. واقعا کسی که مریض میشه یا سکته می‌کنه دست خودش بوده یا خوشش آمده که این بلا سرش بیاد و توانایی کار کردن را از دست بده با حقوق ماهی ۵۳۰۰ آیا تو مملکت مرغ کیلویی ۷۵ هزار تومان میشه با این مبلغ زندگی کرد یا حتی میشه داروهاشو هم تامین کنه

  3. من چی بگم با۴۸سال سن،دچارنارسایی قلبی شدم۸۵درصد نارسایی دارم ،بعداز هفت خان رستم رسیم به حقوق۴/۱۰۰/۰۰۰خانواده۴نفره
    هیچ مسئولی به داد ماها نمیرسه،واقعا چجوری زندگی کنم؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا