اتاق خبر

عوارض و طرح ترافیک تهران + جدول طرح ترافیک ۱۴۰۲

احتمالا شما هم بارها در ترافیک تهران گیر کرده‌اید و هوای آلوده‌اش به سرفه‌تان انداخته است. تقریبا بیش از 8 میلیون ماشین و 5 میلیون موتورسیکلت در خیابان‌های شهر تهران رفت‌وآمد می‌کنند. یعنی روزانه 20 میلیون سفر درون شهری! عدد و رقمی که کارشناسان می‌گویند تا 8 درصد بیش‌تر از ظرفیت خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران است. برای همین هم برای بهتر شدن وضعیت ترافیکی شهر و همین‌طور بهبود شاخص‌های سلامت هوا طرح‌های ویژه‌ای برای کنترل ماشین‌های شخصی اجرا می‌شود. این طرح‌ها محدودیت‌هایی را برای ساعت رفت‌وآمد ماشین‌های شخصی در شهر درنظر می‌گیرند و اگر توجهی به محدوه آن‌ها نکنیم جریمه می‌شویم. اگر شما هم می‌خواهید دقیقا محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا در شهر تهران را بشناسید و ببینید برای رفت‌وآمد در این مناطق باید چه کار کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه  باشید.

فهرست مطالب

منظور از طرح ترافیک چیست؟

معمولا کلان‌شهرها به‌دلیل تعداد بالای ماشین‌ها در خیابان‌ها با مشکلاتی مثل ترافیک شدید و آلودگی هوا و … مواجه هستند. برای همین هم  مسئولان شهری برای کاهش تردد ماشین‌های شخصی در مناطق پرجمعیت و پررفت‌وآمد شهری محدودیت‌هایی تعیین می‌کنند. یعنی رفت‌وآمد با ماشین شخصی در این محدوده‌های تعیین‌شده شرایطی دارد. البته تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها یا ماشین‌هایی که برای فعالیت‌های اورژانسی استفاده می‌شوند (آتش‌نشانی، امبولانس و …) هیچگونه محدودیتی برای ورود به این منطقه‌های ترافیکی را ندارند.

خیابان های مشمول طرح ترافیک در تهران

محدوده طرح ترافیک برای هر شهر هم با توجه به ساختار و نوع شهرسازی تعیین می‌شود. برای شهر تهران هم از سال 1358 و با تعیین مسیرهای ویژه اتوبوس‌رانی یک محدوده مشخص به‌نام محدوده طرح ترافیک مشخص شده است. تقریبا بیشتر خیابان‌های این محدوده در مرکز شهر هستند.

به‌طور کلی مناطق شهری باغ صبا، بهار، ایران شهر، بهجت آباد، سازمان آب، پارک لاله، میدان ولی‌عصر، بخشی از بزرگراه مدرس، کریمخان زند، بلوار کشاورز، مفتح، مطهری، شریعتی، دروازه دولت، خیابان بهار، انقلاب، کارگر، فردوسی، لاله‌زار، دروازه شمیران، آذربایجان، منیریه، حسن آباد، پامنار، آبشار، آبمنگل، بازار تهران، پانزده خرداد، امام خمینی، مولوی، خانی آباد، امیر بهادر و تمام کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف این مناطق در محدوده طرح ترافیک قرار دارند. تقریبا یعنی مرز محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور است.

طرح محدوده کنترل آلودگی هوا در چه خیابان‌هایی اجرا می‌ شود؟

برای کنترل آلودگی شدید هوا در تهران علاوه بر طرح ترافیک یک طرح کنترلی دیگر هم اجرا می‌شود. در طرح ترافیکی زوج و فرد، در روزهایی که شاخص‌های آلودگی هوا زیاد باشد معمولا ماشین‌های شخصی با پلاک زوج یا فرد فقط می‌توانند به نوبت در روزهایی خاصی از هفته در سرح شهر تردد کنند. البته اصلی‌ترین محدوده مربوط به طرح زود و فرد شامل مناطق شهری شمس‌آباد، مهران، مجیدیه، دبستان، قصر، کاج، صفا، شکوفه، باقر آباد، مینای جنوبی، دولاب، خاوران، شوش، بیستم ولیعصر، طیب، مینابی، جوادیه، گمرک، میدان حر، جمهوری، جمالزاده، جمشیدیه، میدان سلماس، یوسف آباد، امیر آباد شمالی، کردستان، حکیم، گمنام، شهرک والفجر، توانیر، رسالت، آپادانا، مصلی، سید خندان، خیابان ولیعصر تا تقاطع همت و تمام کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف این می‌شود.

قوانین ورود به طرح ترافیک

همان‌طور که گفتیم ورود به مناطق طرح ترافیک با ماشین شخصی شرایط و محدودیت‌هایی دارد. مثلا راننده‌های این ماشین‌ها باید طرح ترافیک بخرند وگرنه فقط در ساعت‌های خاصی از روز اجازه تردد از این مناطق شهری را دارند. در ادامه محدودیت‌های مربوط به ساعت و روزهای هفته برای ورود به محدود طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ را بررسی می‌کنیم.

ساعات اجرای طرح ترافیک در سال جدید

ساعت اجرای طرح ترافیک برای روزهای کاری هفته یعنی شنبه تا چهارشنبه از ۶:۳۰  صبح تا ۱۸ بعدازظهر تعیین شده است. یعنی اگر ماشین شما طرح ترافیک نداشته باشد و بخواهید یکی از روزهای کاری هفته به یکی از خیابان‌های هفت‌تیر، کارگر، شوش، انقلاب و … بروید باید حتما بعد از ساعت ۱۸ وارد این خیابان‌‌ها شوید. وگرنه جریمه خواهید شد.

تکلیف ساکنان خیابان های مشمول طرح ترافیک در تهران چیست؟

برای شهروندانی که خانه آن‌ها در یکی از خیابان‌های مناطق طرح ترافیک واقع شده، شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. قیمت طرح برای ساکنان محدوده ترافیک ۵۰ درصد کمتر از بقیه شهروندان است. البته برای هر واحد مسکونی٬ فقط برای یک پلاک ماشین می‌تواند 50 درصد از هزینه طرح ترافیک را پرداخت کند. یعنی اگر خانواده‌ای ۳ ماشین داشته باشد٬ فقط به ۱ ماشین٬ ۵۰ درصد تخفیف برای خرید عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا تعلق می‌گیرد.

نحوه احراز محل سکونت برای ساکنین محدوده طرح ترافیک

ساکنان محدوده طرح ترافیک برای اینکه بتوانند از تخفیف 50 درصدی خرید طرح استفاده کنند باید  سند یا اجاره‌نامه قانونی داشته باشند. حتما هم باید موقع ثبت نام طرح ترافیک در سایت تهران من برای خرید طرح ترافیک، از منوی سمت راست در قسمت «خدمات طرح ترافیک، شرایط خاص شهروندان» اطلاعات محل سکونت خود را در صفحه «ساکنان محدوده طرح» وارد و ثبت کنند. البته تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه و قبض عوارض نوسازی را هم باید در این سامانه آپلود کنند.

بعد از ثبت‌نام در این سامانه هم باید به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک نزدیک به خود مراجعه کرده و مدارک با تحویل بدهند. نهایتا کارشناسان این دفاتر، مدارک ارائه‌شده را تایید کرده و نتیجه‌ آن، در سامانه برای ساکنان نمایش داده می‌شود.

نکته مهم اینکه ساکنان مستاجر منطقه طرح ترافیک حواسشان باید که اگر تاریخ پایان سکونت در در در قولنامه و… نوشته ‌شده باشد، باید هر سال به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک ثبت‌نام کنند.

[irp posts=”12978″ name=”صفر تا صد خرید بیمه ماشین آفرود”]

شرایط تخفیف ورود به محدوده طرح ترافیک ۱۴۰۲

علاوه بر ساکنان مناطق محدوه طرح ترافیک شهروندان زیر هم می‌توانند از تخفیف هزینه طرح ترافیک استفاده کنند:

  • جانبازان بالای ۲۵ درصد تا 100 درصد؛
  • معلولان و خبرنگاران تا ۹۰ درصد؛
  • مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های پلاک «ع» تا 100 درصد؛
  • ماشین‌هایی با پلاک «ع»، آموزشگاه‌های رانندگی و سرویس مدارس با ضریب 03%.

نحوه رزرو طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲

رزرو طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲، مثل سال ۱۴۰۱، از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام می‌شود. افرادی که می‌خواهند روزانه به طرح ترافیک وارد شوند، باید تردد خود را رزرو کنند. علاوه بر رزور طرح ترافیک به‌صورت روزانه رزرو این افراد می‌توانند عملیات رزرو را هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل هم انجام بدهند.

خبر خوب اینکه حتی می‌توانیم تا ساعت ۲۴ پس از بازگشت به مبدأ، کارهای رزرو طرح را انجام بدهیم. منتها اگر سهمیه تردد روزانه آن روز تکمیل نشده باشد. سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک در سال آینده ۱۰۳ هزار دستگاه ماشین است.

آیا امکان لغو رزرو طرح ترافیک وجود دارد ؟

بله، شما می‌توانید تا ساعت ۶ صبح رزرو طرح ترافیک خودتان را لغو کنید.

آیا برای ورود به محدوده طرح ترافیک نیاز به رزرو داریم؟

بله اگر می‌خواهیم با ماشین شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شویم باید برای آن روز طرح ترافیک روز کنیم.

نحوه خرید طرح ترافیک روزانه

برای خرید طرح ترافیک روزانه باید در سایت تهران من حساب شهروندی‌مان را شارژ کرده و طرح ترافیک رزرو کنیم. یعنی نیازی به خرید ترافیک روزانه نداریم و فقط کافی است تا حساب شهروندی‌مان در این سامانه شارژ شود.

آیا امکان انتقال رزرو طرح ترافیک به خودروی دیگر وجود دارد؟

خیر شما نمی‌توانید رزور طرح ترافیک برای یک ماشین با پلاک مشخص را به ماشین دیگری منتقل کنید. باید اول رزور خودتان را لغو کنید و اگر همچنان ظرفیت برای ثبت رزور ماشین وجود داشت برای ماشین مورد نظر ثبت‌نام کنید.

نرخ مجوز عبور از محدوده طرح ترافیک

نرخ مجوز عبور از طرح ترافیک به نوع معاینه فنی، محدوده سکونت، محدوده تردد و ساعات ترددو  همین‌طور نوع ماشین بستگی دارد. درواقع هزینه مجوز و شارژ رزور طرح برای ماشین‌های هیبریدی و برقی با دیگر ماشین‌ها متفاوت است. همچنین اینکه ماشین ما معابنه فنی عادی داشته باشد یا معابنه فنی برتر هم روی هزینه مسدودی برای ثبت رزرو طرح ترافیک اثر می‌گذارد.

اگر می‌خواهید بدانید که گرفتن معاینه فنی دقیقا چه مراحلی دارد می‌توانید مقاله جزییات کامل گرفتن معاینه فنی در سال ۱۴۰۲  را بخوانید.

جدول قیمت طرح ترافیک ۱۴۰۲

نرخ پایه عوارض طرح ترافیک سال ۱۴۰۲، مبلغ ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که نسبت به پارسال، 20 درصد افزایش یافته است. همچنین اگر متقاضیان در محدوده طرح ترافیک تردد کنند ضریب محدوده  تردد 1/5 و اگر در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کنند ضریب  0/75 محاسبه می‌شود. منتها اگر پلاک با سر شماره شهر تهران داشته باشید برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا، ۲۰ روز سهمیه تردد فصلی رایگان خواهید داشت.

نحوه محاسبه عوارض  تردد طرح ترافیک ۱۴۰۲

همان‌طور که گفتیم هزینه عوارض طرح ترافیک در سال 1402 بستگی به نوع معاینه فنی و همین‌طور محدود ترافیکی و ساعت رفت‌آمد دارد.

ساعت ورود و خرج نوع معاینه فنی پرداخت برای هر روز عبور از طرح ترافیک  (ریال) پرداخت برای هر روز عبور از طرح آلودگی هوا (ریال)
ورود بعد از ساعت 10

خروج قبل از ساعت 16

برتر 386.316 193.158
عادی 551.880 275.940
ورود قبل از ساعت 10

خروج قبل از ساعت 16

برتر 828.820 413.910
عادی 1.182.600 591.300
ورود قبل از ساعت 10

خروج بعد از ساعت 16

برتر 551.880  275.940
عادی 788.400 394.200
ورود بعد از ساعت 10

خروج بعد از ساعت 16

برتر 551.880 275.940
عادی 788.400 394.200

نکته مهم اینکه اگر ماشینی چندبار در یک روز در محدوده ترافیک دیده شود اولین و آخرین ساعت تردد او در محدوده ملاک محاسبه مبلغ عوارض خواهد بود.

اگر هم ماشینی فقط یک‌بار در یک روز توسط دوربین‌های محدوده طرح ترافیک دیده شود هزینه عوارض طرح ترافیک برایش به‌شکل زیر محاسبه می‌شود:

ساعت ورود و خرج نوع معاینه فنی پرداخت برای هر روز عبور از طرح ترافیک  (ریال) پرداخت برای هر روز عبور از طرح آلودگی هوا (ریال)
قبل از ساعت 10 برتر 551.880 275.940
عادی 788.400 394.200
ورود بعد از ساعت 10

و قبل از ساعت 16

برتر 386.316 193.158
عادی 551.880 275.940
بعد از ساعت 16 برتر 551.880  275.940
عادی 778.400 394.200

حواستان باشد که اگر تا ساعت ۲۴ همان روز ورودتان به محدوده طرح ترافیک رزرو را انجام ندهید، مبلغ ۹۸هزارو۵۵۰ تومان به بدهی عوارض تردد در طرح ترافیک برایتان در سامانه «تهران من» اضافه می‌شود.

بهترین کار این است که بسته‌ های عوارض طرح ترافیک را بخریم تا خیالمان بابت رزور روزانه و پرداخت‌ها راحت باشد. بسته‌های یک‌ماهه، سه‌ماهه و شش ماهه عوارض طرح ترافیک با مبالغ مختلف وجود دارد که می‌توانیم با توجه به نوع ماشین و معاینه فنی، یکی از آن‌ها را بخریم.

مثلا هزینه این بسته‌ها برای ماشین‌‌هایی که معاینه فنی عادی دارند برای یک ماه یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان است. مبلغ بسته سه ماهه برای این ماشین‌ها هم سه میلیون و ۱۴۰ هزار تومان است و بسته شش‌ماهه هم برایشان پنج میلیون و ۹۱۰ هزار تومان هزینه دارد.

روش های پرداخت طرح ترافیک روزانه

روش‌های حضوری و غیرحضوری استعلام و پرداخت بدهی عوارض خودرو عبارتند از:

  • آنلاین با کارت بانکی؛
  • شماره‌گیری *137*3*3#؛
  • شارژ کیف پول در سایت تهران من با مراجعه به قسمت فهرست ترددهای خودرو؛
  • از طریق درگاه‌های همکاران شهرپی یا سامانه یکپارچه خدمات شهری؛
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر؛
  • مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت.

نحوه استعلام بدهی عوارض طرح ترافیک

اگر بدهی‌های عوارض ورود به طرح ترافیک را پرداخت نکنیم، هم توسط پلیس جریمه می‌شویم و هم اصل این بدهی تا زمان خرید و فروش خودرو، باقی می‌ماند. پس حتما مهم است اگر سروکارمان با محدوده طرح ترافیک است هر چند یک‌بار از میزان بدهی عوارض طرح ترافیک برای ماشین‌مان استعلام بگیریم.

برای استعلام بدهی عوارض طرح ترافیک هم درست مثل پرداخت و رزور باید به سامانه تهران من مراجعه کنیم. روی این سامانه می‌توانیم لیست کاملی از ترددهای ماشین در محدوده طرح ترافیک را ببینیم و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنیم.

مبلغ جریمه بدهی عوارض طرح ترافیک ۱۴۰۲

به‌طور کلی ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک یک جریمه ۱۰۹ هزار تومانی دارد. البته علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی یا همین جریمه ورود به طرح ترافیک، جریمه بدهی عوارض هم برای این ماشین‌ها ثبت خواهد شد. مبلغ این جریمه هم چیزی معادل ۲۰ هزار تومان است. البته این عدد با توجه به زمان ورود و خروج و تردد، ممکن است تغییر کند.

از کجا بفهمیم طرح ترافیک داریم؟

کافی‌ست تا یکی از روش‌های قسمت استعلام بدهی طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و عوارض سالیانه خودرو درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» را انتخاب کنید. به‌طور کلی شما می‌توانید به‌کمک پلاک ماشین‌تان وضعیت رزور طرح ترافیک و بسته‌های طرح خود را مشاهده کنید.

خبر جدید طرح ترافیک ۱۴۰۲ با ازکی

شما می‌توانید خبرهای جدید مربوط به طرح ترافیک و جریمه‌های آن را در سایت ازکی بخوانید.

سوالات متداول

۱. طرح ترافیک چیست و چه هدفی دارد؟
طرح ترافیک ابزاری است که توسط مسئولان شهری اجرا می‌شود تا تردد ماشین‌های شخصی در مناطق پرجمعیت و پرترافیک شهری را کنترل کند. هدف از اجرای این طرح، کاهش ترافیک شدید و آلودگی هوا در کلان‌شهرها مانند تهران است.

۲. خیابان‌های مشمول طرح ترافیک در تهران کدام‌ها هستند؟
محدوده طرح ترافیک در تهران شامل مناطق مرکزی شهر مانند باغ صبا، بهار، ایران شهر، بهجت آباد، و خیابان‌های اطراف مانند کریمخان زند و شریعتی است. مرزهای این محدوده از شمال خیابان مطهری، از جنوب خیابان شوش، از غرب خیابان کارگر و از شرق خیابان شریعتی تعیین شده است.

۳. طرح کنترل آلودگی هوا چیست و کدام خیابان‌ها را شامل می‌شود؟
طرح کنترل آلودگی هوا طرحی است که برای مقابله با آلودگی هوای شدید در تهران اجرا می‌شود و شامل مناطق گسترده‌تری نسبت به طرح ترافیک می‌شود، از جمله مناطقی مانند شمس‌آباد، مهران، مجیدیه و دیگر مناطق اطراف.

۴. ساکنان خیابان‌های مشمول طرح ترافیک باید چه کاری انجام دهند تا از تخفیف‌های مربوط به طرح ترافیک بهره‌مند شوند؟
ساکنان مناطق محدوده طرح ترافیک برای استفاده از تخفیف ۵۰ درصدی خرید طرح باید سند یا اجاره‌نامه معتبر ارائه دهند و اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه «تهران من» ثبت کنند.

۵. نحوه خرید و رزرو طرح ترافیک روزانه چگونه است؟
خرید و رزرو طرح ترافیک روزانه از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام می‌شود. افراد می‌توانند ترددهای روزانه خود را از چهارشنبه هفته قبل رزرو کنند و تا ساعت ۲۴ پس از بازگشت به مبدأ، کارهای رزرو را تکمیل کنند، به شرطی که سهمیه تردد روزانه آن روز تکمیل نشده باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا