بیمه خودرو

شرایط و مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو در سال 1402

برگه معاینه فنی هم مثل بیمه شخص ثالث، یکی از مدارک اجباری و لازم برای تردد هر ماشین یا موتورسیکلت در خیابان‌های شهر است؛ یعنی بدون داشتن معاینه فنی، نمی‌توانید در خیابان‌های شهر رانندگی کنید و اگر پلیس جلوی ماشین شما را بگیرد، جریمه می‌شوید. حتی شاید پلیس ماشین‌تان را توقیف کند یا به‌اصطلاح آن را در پارکینگ بخواباند. اما آیا داشتن آن برای همه ماشین‌ها الزامی است؟ مدارک لازم برای گرفتن آن چیست؟ هرچند وقت یک‌بار باید معاینه فنی بگیریم؟ در این مقاله همه‌چیز را درباره نرخ معاینه فنی 1402و جریمه‌های آن به شما توضیح بدهیم تا در سریع‌ترین زمان معاینه فنی ماشین‌تان را بگیرید.

منظور از معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها مهم است؛ چون با تایید ایمنی خودرو تا حدودی از تصادفات رانندگی و حوادث جلوگیری می‌شود و هم پیامدهای زیست‌محیطی تردد وسایل نقلیه مختلف کاهش می‌یابد. اولین آزمایشی که در بازرسی فنی ماشین یا موتورسیکلت انجام می‌شود، تست ایمنی است. مکانیک در معاینه فنی کیسه‌های هوا، لاستیک‌ها، بوق، برف‌پاک‌کن‌ها، چراغ‌ها و دیگر قسمت‌های مربوط به ایمنی ماشین را به‌دقت بررسی می‌کند

همچنین موتور، ترمزها، کمک‌فنرها و بقیه قسمت‌های ماشین کامل چک می‌‌شود تا کارشناس مرکز معاینه فنی مطمئن شود که ماشین، خطری برای عابران پیاده یا وسایل نقلیه دیگر ایجاد نمی‌کند. مکانیک حتی باید سایر بخش‌های مهم در عملکرد بهینه ماشین مثل داشبورد، لاستیک‌ها، سطح مایعات، مبدل کاتالیزوری و … را هم بررسی کند.

ایمنی مهم‌ترین دلیل برای بازرسی ماشین شماست. اما یکی دیگر از آزمایش‌های مهم که در مراکز معاینه فنی خودرو انجام می‌شود، تست آلایندگی خودرو است. یعنی چک می‌شود که ماشین استانداردهای مربوط به  آلایندگی هوا را کسب می‌کند یا نه.

آیا معاینه فنی اجباری است؟

تمامی خودروهای پلاک شخصی تولید داخل ۱۳۹۸ و قبل از آن و همچنین خودروهای وارداتی ۲۰۱۹ و قبل از آن، باید معاینه فنی بگیرند. خودروها و وسایل نقلیه عمومی ازجمله تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ۱۳۹۹ و قبل از آن هم برای تردد در خیابان‌های شهر باید حتما برگه معتبر داشته باشند. در صورت بروز نقص، در مدت اعتبار گواهی مالک باید حتما نسبت به رفع نقص موجود اقدام کند.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟

به‌طور کلی دوره زمانی قانونی برای تمدید برگه معاینه فنی خودروهای مختلف، بدین‌صورت است:

  • انواع وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین درون‌شهری و برون‌شهری با عمر کمتر از ۱۰ سال: هر شش ‌ماه یک‌بار؛
  • انواع وسایل نقلیه عمومی سبک و سنگین درون‌شهری و برون‌شهری با عمر بیشتر از ۱۰ سال: هر سه‌ ماه یک‌بار؛
  • انواع ماشین‌های شخصی و دولتی یا موتورسیکلت سبک: هر سال ۱ بار؛
  • انواع وسایل نقلیه شخصی و دولتی سنگین: هر شش‌ ماه؛
  • انواع وسایل نقلیه فوریت‌های پزشکی و امدادی (آمبولانس، آتش‌نشانی و امداد خودرو) چه سبک و چه سنگین: هر شش ماه.

بازرسی‌های منظم و تعمیر و نگهداری خودرو می‌تواند قبل از تبدیل شدن یک نقص فنی به مشکلاتی که باعث تصادف می‌شوند و هزینه‌های زیاد روی دست راننده می‌گذارند، شناسایی شوند. واقعیت هم این است که بر اساس آمارها بعد از خطای انسانی، تعداد قابل توجهی از تصادفات به‌دلیل عملکرد نامناسب و نقص فنی خودروها  اتفاق می‌افتد. بنابراین مهم است که وسایل نقلیه خود را به‌صورت دوره‌ای و در زمان‌های شش‌ماهه یا یک‌ساله به مراکز معتبر ببرید.

معاینه فنی خودرو صفر

مدت معاینه فنی خودروهای شخصی نو ۴ سال است که بعد از اتمام ملزم به دریافت معاینه فنی از مراکز مجاز است. اگر خودرویی بدون معاینه فنی در کلان شهرها و معابر برون شهری تردد کند روزانه جریمه خواهد شد.

معاینه فنی خودرو دوگانه سوز

فشار سوختگیری خودروهای گازسوز بسیار زیاد است و افرادی که به این موضوع اهمیت ندهند و حتی از معاینه‌فنی جعلی استفاده ‌کنند، قطعا جان خود و خانواده را به خطر می‌اندازند. اطلاعات گاز خودروهای دوگانه‌سوز کارخانه‌ای با مراجعه به معاینه فنی وارد سیستم شده و اجازه دریافت معاینه فنی خودرو صادر می‌شود. برای معاینه فنی و صدور گواهی، بازرسی چشمی انجام می‌شود که شامل بازدید و بررسی رگولاتور (تنظیم کننده فشار گاز)، مخزن، پرکن و شیر مخزن گاز است. نظر نشت گاز را دستگاه نشت‌یاب چک می‌کند و اطلاعات وارد سامانه «سیمفا» می‌شود.

معاینه فنی خودروهای بالای ۲۰ سال

سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن (ون) و سواری کار ۱۵ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، ۲ مرتبه (۶ ماه یکبار) در سال است.

برای خودروهای عمومی شامل تاکسی سواری، استیشن (ون) و سواری کار بنزینی و دوگانه سوز، پایه گازسوز و برقی، سن مرز فرسودگی به ترتیب ۸، ۱۰ و ۱۴ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی برای هریک از آنها به ترتیب، ۴ مرتبه (سه ماه یکبار) در سال و ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال تعیین شده است.

سن مرز فرسودگی برای وانت پایه گازسوز و بنزینی، دوگانه سوز و دیزلی به ترتیب ۱۴ و ۱۳ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال است. برای اتوبوس درون شهری دیزلی، پایه گازسوز و برقی (منوط به بازسازی با رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) سن مرز فرسودگی به ترتیب ۱۰ و ۲۰ سال و تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به این سن، برای اتوبوس‌های دیزلی و پایه گازسوز ۴ مرتبه (۳ ماه یکبار) در سال و برای اتوبوس‌های برقی ۳ مرتبه (۴ ماه یکبار) در سال است.

مراحل معاینه فنی خودرو، چه مواردی بررسی می‌شوند؟

شیشه جلو، شیه عقب، برف‌پاک‌کن، شیشه‌شور، چراغ‌های راهنما، سپرهای جلو و عقب، اتاق خودرو، رنگ خودرو، روغن‌ریزی و تایر خودرو از جمله مواردی است که هنگام معاینه ظاهر خودرو بررسی می‌شود. بنابراین بهتر است برای آنکه در این مرحله موفق شوید، پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو از سالم بودن موارد ذکر شده، مطمئن شوید.

استعلام معاینه فنی خودرو چطور انجام می‌شود؟

برای دریافت استعلام معاینه فنی با استفاده از شماره VIN خودرو یا موتورسیکلت به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکز دولتی می‌توانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • استعلام از طریق سایت سیمفا؛
  • استعلام از طریق ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۸؛
  • استعلام اعتبار با کد دستوری (USSD) 2008#*.

نحوه ثبت‌نام فنی خودرو

همان‌ طور که گفته شد، برگه معاینه فنی برای تردد ماشین در شهر اجباری است و یکی از مدارک لازم برای تعویض پلاک هم هست. اما در بیشتر ساعت‌های روز صف مراجعه مراکز معاینه فنی شلوغ است و برای انجام شدن کارتان باید ساعت‌های زیادی در صف بمانید. راه‌حل این مشکل نوبت دهی آنلاین است.

دریافت نوبت برای معاینه فنی چگونه است؟

آدرس دریافت نوبت آنلاین از ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران « my.tehran.ir » است. وارد سایت شوید و نوبت ماشین خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. اگر ماشین شما دفعه اول در معاینه فنی رد شد، لازم نیست برای مراجعه دوباره نوبت بگیرید و می‌توانید خارج از صف وارد مرکز شوید. توجه داشته باشید که معمولاً مراکز جنوب شهر تهران و ساعت‌های پایانی کاری در این مراکز خلوت‌تر هستند.

آیا معاینه فنی جریمه دیرکرد دارد؟

بله. اگر با خودرویی که معاینه فنی نشده است تردد کنید و تردد شما توسط پلیس، دوربین معابر، خیابان‌ها یا بزرگراه‌ها ثبت شود، مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد معاینه فنی برای شما ثبت خواهد شد.

جریمه دیرکرد معاینه فنی 1402

جریمه دیرکرد معاینه فنی به ازای هر روز 52 هزار و 500 تومان است؛یعنی جریمه نداشتن آن تنها در 20 روز تردد، یک میلیون و 50 هزار تومان خواهد شد. در این صورت خودرو پس از چند روز توقیف می‌شود و برای خروج آن از پارکینگ باید مبالغ بسیار بیشتری پرداخت کنید.

نرخ معاینه فنی سال 1402

جدول زیر، نرخ معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها را در سال 1402، نشان می‌دهد:

نوع وسیله نقلیه

نوع سوخت

مراجعه اول

خودرو سبک

بنزینی 92 هزار تومان

خودرو سبک

دوگانه‌سوز

92 هزار تومان

خودرو نیمه‌سنگین و سنگین

دیزلی 119 هزار تومان
خودرو نیمه‌سنگین و سنگین گازسوز

119 هزا تومان

موتورسیکلت بنزینی

22 هزار تومان

نرخ بازرسی چشمی قطعات، تجهیزات و مخزن گاز (بدون بازکردن مخزن) انواع خودرو دوگانه‌سوز نیز به شرح زیر است:

  • بازرسی قطعات: 24 هزار تومان؛
  • بازرسی مخزن: 28 هزار تومان.

نحوه محاسبه نرخ معاینه فنی خودروها در سال 1402 (از مراجعه اول به بعد)

در جدول زیر، هزینه خدمات صدور گواهی معاینه فنی برای مراجعات مجدد (حدأکثر تا 15 روز پس از اولین مراجعه)، محاسبه شده است:

نوع وسیله نقلیه

تا 2 آزمون

تا 3 آزمون و بیشتر

خودرو سبک

19 هزار و 500 تومان 30 هزار تومان

خودرو نیمه‌سنگین و سنگین

22 هزار تومان

33 هزار تومان

موتورسیکلت 3 هزار و 900 تومان

6 هزار تومان

مدارک موردنیاز برای معاینه فنی خودرو چیست؟

هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی باید اصل کارت یا سند ماشین را همراهتان داشته‌ باشید و فرم تشخیص عیوب ظاهری را دریافت کنید.

معاینه فنی برتر یا عادی؟

آزمایش‌های مدل برتر در بعضی از موارد سخت‌گیرانه‌تر از حالت عادی انجام می‌شود. به‌خصوص که این سخت‌گیری در بحث تست‌های آلایندگی هوا بیشتر از بقیه آزمایش‌ها است. آلایندگی ماشین برای دریافت گواهی برتر، با دور موتور بالا انجام می‌شود و در کل سنجش سختگیرانه‌تری برای میزان آلایندگی ماشین انجام می‌دهد. در بیشتر اوقات وقتی ماشین با دورموتور بیشتر کار می‌کند، هوا را بیشتر از حالت عادی آلوده می‌کند و انجام این آزمایش می‌تواند این مورد را تشخیص دهد. افرادی که نسخه برتر دارند برای عوارض طرح ترافیک ۳۰ درصد تخفیف می‌گیرند. قیمت آن هم با عادی فرقی نمی‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر زیاد وارد طرح می‌شوید، حتماً نسخه برتر را دریافت کنید.

نداشتن معاینه فنی در تصادفات چه عواقبی دارد؟

درباره تاثیر معاینه فنی در تصادف باید بگوییم که فقط جریمه می‌شوید؛ یعنی نداشتن معاینه فنی نقشی در تصادف ندارد و فقط پلیس شما را به خاطر نداشتن معاینه فنی جریمه می‌کند.

در صورت نداشتن معاینه فنی بیمه خودرو انجام می‌شود؟

در حال حاضر برای خرید بیمه شخص ثالث نیازی به داشتن معاینه فنی ندارید. یعنی در مراحل خرید چنین مدرکی از شما خواسته نمی‌شود. البته به گفته دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور بازنگری‌هایی در قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث صورت گرفته است تا معاینه فنی را وارد روند صدور بیمه شخص ثالث کنند.

نمایش بیشتر

4 دیدگاه

  1. با سلام وخسته نباشید جسارتاًً موتور سیکلت ها از چه سالی باید معاینه فنی بگیرن

  2. باسلام،بنده جهت اخذ معاینه فنی خودرو به مرکزاندیشه کرج مراجعه نمودم.درسیستم معاینه فنی سال ساخت ماشین1347 وسیستم سوخت کاربراتور ثبت شده بود،درصورتی که خودروام،پراید دوگانه سوزکارخانه ای ومدل 1386 میباشد،تا حال به چنین مشکل عجیبی برنخورده بودم،لطفا حقیر را راهنمایی بفرمایید.باتشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا