بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث برای مناطق آزاد + محدوده تردد با پلاک مناطق آزاد

اگر به جزیره کیش و قشم یا شهرهایی مثل بندرانزلی و چابهار سفر کرده باشید، ماشین‌هایی که در خیابان‌های شهرها تردد می‌کنند توجه‌تان جلب کرده‌اند. ماشین‌هایی که خیلی وقت‌ها خارجی و وارداتی هستند و پلاک ویژه مناطق آزاد دارند. می‌دانیم که براساس قیمت‌های بازار خودرو و قوانین گمرگی ارزش و قیمت این ماشین‌ها برای تردد در سایر شهرها بسیار گران است. یعنی به‌نوعی ماشین لوکس محسوب می‌شوند. اما در مناطق آزاد هم همین‌طور است؟ اگر این ماشین‌ها در این مناطق ارزان‌تر هستند، نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث برای مناطق آزاد هم فرق می‌کند؟ اگر محل کار یا زندگی شما هم یکی از مناطق آزاد کشور است و به فکر تهیه بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد هستید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

منظور از منطقه آزاد چیست؟

در حال حاضر 7 منطقه آزاد و 64 منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد. بیشتر این مناطق در بندرها یا نقاط مرزی هستند. چون قرار است یک شاهراه برای مبادلات راحت‌تر و سریعتر اقتصادی با خارج از مرزهای کشور باشند. مناطق آزاد تجاری، قشم، کیش، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو شناخته‌شده‌ترین مناطق آزاد ایران هستند.

معمولا برای رونق کسب‌وکار و تجارت در این مناطق شرایط و امتیازات ویژه‌ای درنظر گرفته می‌شود. مثل نرخ‌های متفاوت گمرگ یا حتی معافیت‌های مالیاتی و … به همین دلیل ماشین‌هایی که در این منطقه‌های ویژه تجاری تردد می‌کنند پلاک ویژه دارند و شرایط بیمه‌ای متفاوتی هم خواهند داشت.

پلاک ماشین مناطق آزاد چه تفاوتی با پلاک سایر شهرها دارد؟

به‌طور کلی در مناطق آزاد تسهیلاتی وجود دارد که باعث جلب سرمایه‌گذاران می‌شود. در کنار این ویژگی در  مناطق آزاد خودروهای وارداتی هم راحت‌تر وارد شده و مالیات‌ و گمرکی  سنگین مثل سایر شهرها ندارند.

البته این ماشین‌ها باید حتما پلاک مناطق آزاد داشته باشند و نمی‌توانند از این مناطق خارج شوند. یعنی اگر ماشین با پلاک منطقه آزاد از این مناطق خارج شوند، باید جریمه‌های سنگین پرداخت کند و حتی پلیس می‌تواند ماشین را توقیف و به پارکینگ منتقل کند.

محدوده تردد با پلاک مناطق آزاد

تصبره ماده 16 آیین‌نامه راهنمایی‌و‌رانندگی در مناطق آزاد می‌گوید، ماشین‌های با پلاک مناطق آزاد فقط اجازه دارند تا شعاع مشخصی تردد کنند. این محدوده برای هرکدام از مناطق آزاد متفاوت است:

  • پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان (حدود 120 کیلومتر)
  • پلاک منطقه آزاد انزلی تا شعاع 50 کیلومتر
  • پلاک منطقه آزاد ارس تا مرکز استان (حدود 130 کیلومتر)
  • پلاک منطقه آزاد ماکو تا شعاع 30 کیلومتر
  • پلاک منطقه آزاد چابهار تا شعاع 30 کیلومتر

اگر ماشین با پلاک منطقه آزاد از این محدوده مشخص شده خارج شوند، حکم ماشین قاچاق را دارد و یک کالای وارداتی غیرقانونی محسوب می‌شود.

بیمه شخص ثالث ماشین با پلاک مناطق آزاد

تمام ماشین‌ها ازجمله ماشین‌های با پلاک منطقه آزاد برای تردد در خیابان‌ها باید حتما بیمه شخص ثالث داشته باشند. درواقع بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های مناطق آزاد هم اجباری است.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث در منطقه آزاد کدامند؟

به‌طور کلی پوشش‌های اصلی بیمه شخص ثالث عبارتند از:

پوشش خسارت جانی: برای جبران خسارت‌های جسمی و بدنی به شخص ثالث (فردی غیر از راننده مقصر). خسارت جسمی می‌تواند شامل پرداخت دیه فوت، نقص عضو و جراحات باشد.

پوش خسارت مالی: برای جبران خسارت‌های مالی به ماشین شخص ثالث یا دیگر اموال عمومی مثل جدول و گاردیل و … (چگونه خسارت تصادف با اجسام ثابت را بگیریم؟ + شرایط و مدارک)

پوشش سرنشین یا راننده: برای جبران غرامت جانی و بدنی خود راننده مقصر (بیمه‌شده)

می‌توانید اطلاعات بیشتر درباره سقف خسارت بیمه شخص ثالث در 1401 را اینجا بخوانید.

تعهدات بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد چقدر است؟

میزان و مبلغ تعهدات بیمه شخص ثالث با توجه به مبلغ دیه تعیین‌شده برای هرسال محاسبه می‌شود. (دیه سال 1401 چقدر است؟ + جزئیات) بر همین اساس حداکثر و حدالقل تعهدات بیمه شخص ثالث در سال 1401 عبارتند از:

  • سقف تهدات جانی بیمه شخص ثالث در همه شرکت‌های بیمه یکسان و برابر با دیه کامل انسان در ماه‌های حرام است. یعنی در سال 1401 سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث 800 میلیون تومان است.
  • تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه مختلف فرق می‌کند. منتها همیشه 2/5 درصد مبلغ دیه ماه‌های حرام به‌عنوان حدالقب تعهدات مالی و 50 درصد مبلغ دیه ماه‌های حرام هم به‌عنوان حداکثر تعهدات مالی بیمه ثالث تعیین می‌شود. پس در سال 1401 حدالقب تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 20 میلیون تومان و حداکثر تعهدات مالی بیمه ثالث هم 400 میلیون تومان است.
  • تعهدات پوشش سرنشین یا راننده برای جبران خسارت‌های جانی راننده هم دیه کامل انسان در ماه‌های غیرحرام است. بنابراین در سال 1401 تعهدات پوشش پوشش سرنشین یا راننده 600 میلیون تومان است. می‌توانید اگر درباره تعهدات پوشش سرنشین یا راننده اطلاعات بیشتری نیاز دارید حتما مقاله پرداخت دیه راننده مقصر + شرایط و مدارک 1401 را بخوانید.

قیمت بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد

قیمت بیمه شخص ثالث با توجه به نرخ دیه هر سال تعیین می‌شود. البته نوع و مدل ماشین و مثلا تعداد سیلندرهای آن و همچنین کاربری ماشین هم قیمت بیمه شخص ثالث را بالا و پایین می‌کند. در سال 1401 نرخ دیه انسان کامل نسبت به سال 1400 حدود 25 درصد اضافه شده است. منتها نرخ پایه بیمه شخص ثالث برای انواع ماشین هم 21 درصد بیشتر شده است.

جدول قیمت بیمه ثالث در سال 1401 عبارت است از:

وسیله نقلیه مبلغ پایه حق بیمه
ماشین‌های کمتر از ۴ سیلندر 2344000 تومان
پیکان، پراید و سپند 2776000 تومان
ماشین‌های چهار سیلندر 3263000 تومان
سایر ماشین‌های بالای چهارسیلندر 3652000 تومان

البته حق بیمه تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ، آژانس و تاکسی‌های داخل شهر و خارج شهر حدود 10% تا 20% بیشتر می‌شود. درضمن هرچقدر سقف تعهدات مالی بیشتری برای بیمه ثالث بخرید قیمت آن بیشتر می‌شود. بهتر است همیشه یک سقف تعهدات میانگین مثلا 50 میلیون تا 100 میلیون برای بیمه ثالث بخریم تا خیالمان بابت پرداخت خسارت راحت باشد.

البته معمولا حق بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد 30 درصد کمتر از سرزمین اصلی کشور می‌شود. چون نوع و مدل ماشین‌ها و همین‌طور رعابت بیشتر ایمنی در رانندگی باعث شده تا ضریب خسارت بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد بطور چشمگیری پایین‌تر از دیگر شهرها باشد. برای همین برخی از شرکت‌های بیمه برای بیمه ثالث مناطق آزاد تخفیف‌های ویژه درنظر می‌گیرند.

نکات مهم درباره بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد

بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد هم دقیقا پوشش‌ها و تعهدات بیمه شخص ثالث در دیگر شهرها را دارد/ منتها برای داشتن پوشش حداکثری خسارت‌های شخص ثالث در مناطق آزاد باید موقع خرید بیمه حواسمان به نکات زیر باشد:

  • تمام بیمه‌هایی دولتی مثل بیمه ایران و ملت و تمام شرکت‌های بیمه معتبر که از بیمه مرکزی مجوز دارند در مناطق آزاد هم معتبر هستند. یعنی اگر با ماشین شخصی به مناطق آزاد سفر می‌کنند مشکلی برای استفاده از بیمه ثالث خود نخواهید داشت.
  • شرکت بیمه حافظ و امید و آسماری، شرکت‌های تخصصی برای پوشش بیمه مناطق آزاد هستند.

خرید بیمه ثالث برای مناطق آزاد از ازکی

با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید قیمت و پوشش‌های بیمه ثالث شرکت‌های مختلف در مناطق آزاد را با هم مقایسه کنید و بهترین و مناسب‌ترین بیمه را برای ماشین‌تان بخرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا