بیمه شخص ثالث

سقف تعهد بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۳ چقدر است؟ + جزئیات کامل

همان طور که می‌دانیم، بیمه شخص ثالث برای تمام ماشین‌ها اجباری است. این بیمه در زمان حادثه و تصادف خسارت‌های مالی و جانی به فرد سوم و شخصی غیر از راننده را پرداخت می‌کند. پوشش جانی این بیمه‌نامه تأمین‌کننده جبران هزینه‌های دیه فوت و نقص عضو اشخاص ثالث است. به‌طورکلی بیمه‌های شخص ثالث دارای یک حداقل و حداکثر تعهدات پرداخت هستند که میزان آن باتوجه‌به نرخ دیه همان سال مشخص می‌شود. اما چرا مهم است که در خرید بیمه‌نامه ثالث به حداقل تعهدات پرداختی کفایت نکنیم و کارشناسان بیمه می‌گویند حتما از امکان افزایش سقف خسارت بیمه شخص ثالث استفاده کنیم؟

انواع پوشش و تعهدات بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث ۲ نوع خسارت مالی و جانی را برای شخص ثالث زیان‌دیده یا آسیب‌دیده در یک تصادف پوشش می‌دهد. پرداخت هرکدام از این خسارت‌ها شرایط خاص خودشان را دارند. درضمن تعیین مبلغ پرداختی برای خسارت جانی و خسارت مالی در بیمه شخص ثالث متفاوت است. در ادامه این مطلب هرکدام از خسارت‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

البته پرداخت خسارت جانی راننده مقصر تصادف هم یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث است. اگر می‌خواهید بدانید که بیمه شخص ثالث چگونه خسارت جانی راننده مقصر را جبران می‌‌کند حتما مقاله بیمه حوادث راننده را بخوانید.

تعهد بدنی بیمه شخص ثالث چیست؟

خسارت بدنی بیمه شخص ثالث به آن دسته از آسیب‌هایی گفته می‌شود که برای افراد در حادثه‌ها رخ می‌دهد. هرگونه دیه و هزینه‌های ناشی ار صدمه به اعضای بدن مانند شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی‌های جزئی و کلی، موقت یا دائم که بر اثر تصادفی که با یک وسلیه نقلیه رخ دهد، جزء تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث خودرو است. اگر خدای نکرده فردی در یک تصادف آسیب ببیند، بیمه شخص ثالث راننده مقصر باید هزینه‌های مربوط به درمان و بستری یا دیه او را پرداخت کند. تعهدات بدنی مبلغ مشخصی ندارند و تنها سقف آنها به صورت کلی در بیمه‌نامه ذکر می‌شود. به‌طورکلی خسارات جانی در بیمه شخص ثالث می‌تواند هرکدام از موارد زیر باشد.

  • نقص عضو؛
  • بستری شدن در بیمارستان؛
  • غرامت فوت.

برای اینکه بیشتر و دقیق‌تر با نحوه دریافت دیه آشنا شوید، می‌توانید مقاله راهنمای گام‌به‌گام دریافت دیه بعد از تصادف را بخوانید.

سقف خسارت جانی بیمه شخص ثالث در سال 1403

سقف پرداخت خسارت جانی به مبلغ دیه بستگی دارد. هر سال رئیس قوه قضاییه باتوجه‌به نرخ تورم و شاخص اعلام‌شده توسط بانک مرکزی، نرخ دیه را اعلام می‌کند. سقف پرداختی در خسارت جانی بیمه شخص ثالث هم برابر با دیه کامل یک انسان در ماه‌های حرام است. بر همین اساس نرخ دیه کامل انسان در سال 1403 با حدود 33 درصد افزایش نسبت به سال 1402، در ماه‌های غیر حرام یا عادی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و در ماه‌های حرام، معادل 1 میلیارد و 600 میلیون تومان تعیین شده است.

نکته: اگر تعداد آسیب‌دیدگان در یک تصادف بیش از تعداد سرنشینان هر خودرو باشد، صندوق تامین خسارات جانی بیمه مرکزی پرداخت خسارت را برعهده می‌گیرد.

منظور از تعهد مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

در یک تصادف ممکن است ماشین یا ماشین‌های دیگر آسیب ببینند. اینجاست که بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت هزینه‌های تعمیرات و بازسازی ماشین‌های آسیب‌دیده در تصادف را به زیان‌دیده‌ها پرداخت می‌کند. البته برخلاف خسارت جانی بیمه شخص ثالث، میزان و مبلغ تعهدات پوشش مالی ثالث برای همه بیمه‌نامه یکسان نیست؛ یعنی راننده‌ها و مالکان ماشین‌ها می‌توانند انتخاب کنند که چه مقدار تعهدات مالی برای بیمه شخص ثالث خود نیاز دارند.

با استفاده از وب‌سایت ازکی به‌سادگی می‌توانید با استعلام بیمه شخص ثالث، هزینه و پوشش‌های شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه و بهترین بیمه شخص ثالث با سقف پوشش مدنظرتان را تهیه کنید.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث یعنی چه؟

همه شرکت‌های بیمه باید حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث را روی بیمه‌نامه‌های خود ارائه کنند. معمولا سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۲٫۵ درصد مبلغ دیه هر سال در ماه حرام خواهد بود. بنابراین حداقل تعهدات مالی شرکت‌های بیمه در بیمه شخص ثالث برای سال 1403 نزدیک به 40 میلیون تومان است. نکته مهم این است که برای گرفتن خسارت تا میزان این مبلغ نیازی به داشتن کروکی افسر راهنمایی‌ و رانندگی نیست. البته حتما باید شرایط زیر وجود داشته باشد.

  • هر دو طرف تصادف گواهی‌نامه داشته باشند؛
  • تصادف باعث صدمه جانی کسی نشده باشد.

در سال 1403 می‌توانید برای دریافت خسارت‌های بدون کروکی و کمتر از 40 میلیون تومان از دریافت خسارت آنلاین ازکی استفاده کنید. فرقی هم نمی‌کند که خودتان خسارت دیده‌اید یا مقصر حادثه هستید؛ منتهی حتما باید بیمه‌نامه خود را به‌صورت آنلاین از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌ باشید.

سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

همان طور که گفته شد، بیمه‌شده می‌تواند مبلغ تعهدات مالی بیمه شخص ثالثش را بیشتر از حداقل تعهد پرداختی هر سال انتخاب کند. حداکثر تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هر سال هم دقیقا ۵۰ درصد یا نیمی از مبلغ تعیین‌شده برای ماه‌های حرام است؛ پس باتوجه‌به نرخ دیه 1/6 میلیارد تومانی برای ماه‌های حرام در سال 1403، حداکثر تعهدات مالی بیمه شخص ثالث 1403 هم 800 میلیون تومان است. البته شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز و بودجه خود مبلغ کمتری مثل ۴۰، ۸۰ میلیون و یا حتی ۱۶۰ تا ۲۸۰ میلیون را هم به‌عنوان تعهدات مالی بیمه‌نامه ثالث انتخاب کنید. بی‌شک هرچه مبلغ درخواستی شما برای میزان تعهدات مالی بیشتر باشد، قیمت بیمه شخص ثالث هم بیشتر می‌شود.

سقف خسارت بیمه شخص ثالث با کروکی

برای دریافت سقف خسارت بیمه شخص ثالث برای برخی از سوانح ارائه کروکی ضروری است. کروکی همان گزارش پلیس از صحنه تصادف است. در تصادفات شاخ‌به‌شاخ خسارتی، تصادفات جرحی، تصادفات منجر به فوت، تصادفی که به سبب حرکت به سمت عقب رخ دهد و تصادفاتی که علت آنها گنگ است، ارائه کروکی ضروری است. البته اگر در شهری غیر از محل زندگی خود هم تصادف کردید، حتما این نکته را در نظر داشته باشید که برای دریافت سقف خسارت بیمه شخص ثالث باید کروکی داشته باشید.

سقف پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی

شرکت‌ها بیمه معمولا ۲٫۵ درصد یا یک چهلم مبلغ دیه در ماه‌های حرام را که هر ساله تعیین می‌شود، به عنوان سقف دریافت خسارت بدون کروکی در نظر می‌گیرند. باتوجه‌به اینکه دیه در ماه‌های حرام در سال 1403، 1 میلیارد و 600 میلیون تومان است، برای گرفتن خسارت‌های کمتر از 40 میلون تومان نیاز به کروکی نیست.

سقف پرداخت خسارت ماشین‌های نامتعارف

برطبق قانون تمام ماشین‌هایی که ارزش و قیمت آنها بیشتر از ۵۰ درصد مبلغ دیه است، ماشین لوکس یا نامتعارف محسوب می‌شوند؛ یعنی در سال 1403 همه ماشین‌های بیشتر از 800 میلیون تومان ماشین نامتعارف است. نحوه محاسبه میزان خسارت پرداختی به ماشین‌های لوکس هم عبارت است از:

مبلغ خسارت وارد شده * قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف/ ارزش خودروی نامتعارف آسیب‌دیده

اگر میزان این خسارت بیشتر از میزان تعهدات مالی بیمه ثالث بیمه‌شده شود، می‌توان بقیه خسارت را با بیمه بدنه خودروی متعارف جبران کرد. البته بهتر است حتما پوشش های بیمه بدنه خودرو لوکس را خریده باشید.

سقف خسارت بیمه ثالث شرکت‌های بیمه مختلف

تقریبا همه شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، تعاون، کوثر، سامان، پارسیان، رازی، البرز، پاسارگاد، ملت اجازه افزایش سقف تعهدات بیمه ثالث را به مشتریان می‌دهند. اما میزان این افزایش برای هرکدام از این شرکت‌ها فرق می‌کند. معمولا با خرید بیمه از شرکت‌های بیمه با توانگری مالی بیشتر، می‌توانید سقف پرداخت مالی بیشتری هم برای بیمه‌های شخص ثالث انتخاب کنید.

کدام شرکت‌ها سقف خسارت بیمه شخص ثالث را ارائه می‌دهند؟

بیمه‌های کوثر، البرز و ایران سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را ارائه می‌کنند. اما افزایش تعهدات مالی برخی دیگر از شرکت‌های بیمه نهایت ۵۰ میلیون، ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان است.

چرا باید سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را اضافه کنیم؟

دیدیم در حالت عادی و با خرید بیمه‌نامه شخص ثالث با پوشش مالی حداقلی یعنی مبلغ 40 میلیون تومان در سال 1403، در هر حادثه که منجر به خسارت مالی شود، شرکت بیمه فقط متعهد به پرداخت خسارتی معادل 40 میلیون تومان است! پس تکلیف یک حادثه با خسارت مالی بیشتر از 40 میلیون تومان چه می‌شود؟ جواب واضح است! راننده مقصر حادثه باید باقی خسارت را خودش پرداخت کند؛ مثلا اگر مبلغ خسارتی 45 میلیون تومان و بیمه شخص ثالث دارای حداقل تعهدات باشد، راننده مقصر باید مبلغی معادل ۵ میلیون را باید از جیب خود بپردازد. در واقع اگر حداقل تعهدات مالی بیمه ثالث را بخرید و در یک تصادف میزان خسارت ماشین آسیب‌دیده بیشتر از این مبلغ شود، باید بقیه مبلغ را خودتان پرداخت کنید.

نحوه افزایش سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث

اگر می‌خواهید پوشش مالی بیشتر از 40 میلیون تومان برای بیمه شخص ثالث ماشین خود تهیه کنید، باید در زمان خرید و یا تمدید بیمه شخص ثالث، مبلغ و سقف تعهدات پرداختی درخواستی خود را مشخص کنید. برای افزایش سقف تهدات پوشش مالی باید الحاقیه بیمه خودرو تهیه کنید، اما برای پوشش‌های جانی نیازی نیست.

چگونه تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خودرو را ببینیم؟

اگر بیمه ثالث خود را از وب‌سایت یا اپلیکیشن ازکی خریده‌اید و در زمان ثبت‌نام افزایش سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را هم مشخص کرده‌اید، برای دیدن آن می‌توایند در قسمت بیمه‌های من، بیمه شخص ثالث‌تان را انتخاب و مبلغ تعهدات مالی ثبت‌شده برای آن را ببینید.

اگر مبلغ خسارت بیشتر از سقف خسارت بیمه شخص ثالث باشد، چه باید کرد؟

گاهی ممکن است تصادف چنان خسارت سنگینی به‌ وجود بیاورد که میزان آن از سقف خسارت بیمه شخص ثالث مقصر بیشتر باشد؛ مثلا یک راننده در تصادفی زنجیره‌ای مقصر شناخته شده و باید خسارت وارد شده به تعداد ۳ تا ۵ ماشین را از محل بیمه ثالث خود پرداخت کند. در چنین مواقعی می‌توان از بیمه بدنه شخص زیان‌دیده برای پوشش خسارت استفاده کرد؛ یعنی اگر در تصادفی میزان خسارت وارد شده به ماشین یا ماشین‌‌های آسیب‌دیده بیشتر از سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر باشد، می‌توان از بیمه بدنه ماشین‌های آسیب‌دیده برای جبران هزینه‌های تعمیر و بازسازی آنها کمک گرفت. البته این هزینه بعدا به‌صورت قسطی از راننده مقصر گرفته می‌شود.

نکته: استفاده از بیمه بدنه در چنین شرایطی تخفیف‌های راننده را از بین نمی‌برد! چون درواقع به‌عنوان زیان‌دیده و از پوشش ریکاوری استفاده کرده است. البته در تصادفات زنجیره‌ای کمی شرایط دریاقت خسارت و تعیین مقصر تفاوت دارد.

افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث بعد از تصادف

برای بعضی از رانندگان این سوال پیش می‌آید که اگر بعد از تصادف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را افزایش دهند، می‌توانند برای پرداخت خسارت از آن استفاده کنند یا خیر؟ پاسخ این سوال خیر است. فقط اگر افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را قبل از تصادف تهیه کرده باشید، مبلغ آن برای جبران خسارت محاسبه می‌شود.

تعیین سقف خسارت بیمه شخص ثالث در هنگام خرید با ازکی

وب‌سایت ازکی این امکان را فراهم کرده است تا شما با اطلاعات کامل و دقیقی که از شرایط بیمه‌های مختلف به دست می‌آورید، بهترین انتخاب را داشته باشید و بهترین بیمه شخص ثالث را برای خود تهیه نمایید. برای افزایش سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در وب‌سایت ازکی کافی‌ است پس از تکمیلی اطلاعات بیمه خود در قسمت «پوشش مالی بیمه» سقف موردنظر خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول

۱. سقف تعهد جانی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

سقف پوشش جانی در سال 1403 برابر نرخ دیه برای ماه‌های حرام، یعنی ۱ میلیارد و 600 میلیون تومان است. این عدد برای ماه‌های غیر حرام 1 میلیارد و 200 میلیون تومان محاسبه می‌شود.

۲. سقف تعهد مالی بیمه چقدر است؟

حداکثر تعهد مالی بیمه شخص ثالث از بعد مالی در سال 1403، معادل 800 میلیون تومان اعلام شده‌است.

۳. سقف تعهد بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث ۲ نوع خسارت مالی و جانی را برای شخص ثالث زیان‌دیده یا آسیب‌دیده در یک تصادف پوشش می‌دهد. پرداخت هرکدام از این خسارت‌ها شرایط خاص خودشان را دارند.

نمایش بیشتر

68 دیدگاه

      1. سلام دوست عزیز
        سوال دارم
        اگر فردی بیمه با تعهود مالی 20 میلیون داشته باشد و تصادف کنم و منجر به فوت شود بیمه دیه کامل را پرداخت می‌کند یا نه

        1. رحمت عزیز سلام
          بله دیه پرداخت میشه، ۲۰ میلیون تومان سقف پرداخت برای خسارت‌های مالی هستش.

      1. درود بر همگان بنده راننده پژو 405 مدل 80هستم که متاسفانه با یه خودرو BMW تصادف کردم م مقصر صد در صد خودرو BMWتشخیص داده شده به بیمه شخص ثالث خودرو مقصر مراجع کردم ولی سقف بیمش 22 ملیون بیشتر نبوده که بهم پرداخت شد ولی با بازدید کارشناس دادگستری خودرو بنده نیاز به اتاق دارد به علاوه تمام لوازم زیرو بند و غیره در حال حاضر یه حساب سر انگشتی حدود 80 ملیون هزینه ماشین بنده هستش آیا دادگاه مابدتفاوت این مبلغ یعنی 60ملیون باقی مانده رو از راننده مقصر میگرید یا نسبت به قیمت خودرو تایین خسارت میکند با سپاس

  1. سلام بنده ماشین جک اس فایو دارم بایک پژو تصادف کردم مقصر پژو بود رفتیم بیمه خسارت ۲۲۰۰۰۰۰ هزار تومان تعیین کرد ولی ۱۸۰۰۰۰۰ تومان پرداخت نمود گفت چون ماشین شما بالای ۱۸۰ میلیون میباشد باید بقیه را از بیمه بدنه خودتان بگیرید.لطفا راهنمایی کنید.

    1. این از حروم زادگی بیمه هاست و گرنه برای کاری که انجام نشده پولی نباید بگیرن طرف وقت بیمه ی ثالثش تمومه روز گذشته اینا جریمه میکنن که چرا بیمه نکردی. برای روز گذشته جریمه میگیرن. برای تصادف انجام نشده پول بیمه میگیرن حرام اندر حرام اینا بعد یکی نمیاد هشتک بزنه نه به بیمه ی اجباری

      1. ابراهیم عزیز سلام
        داشتن بیمه تو کشور ما اجباریه،‌ چون احتمال خسارت بالا در اون زیاده و فرد مقصر حادثه با نداشتن بیمه برای پرداخت دیه با مشکلات جدی مواجه می‌شه. در کل رشته بیمه شخص ثالث برای صنعت بیمه زیان ده است.

  2. سلام وقت بخیر
    ایا یه سوال داشتم خدمتتون ایا بعد از تصادف امکان امکانش هست سقف بیمه را افزایش داد و برای پرداخت خسارت زیان دیده ازش استفاده کرد؟
    لطفا بهم بگید میشه یا نه؟

    1. سلام
      این نکته رو همیشه یادمون نگه داریم
      بیمه رو وقتی می‌خریم که بهش نیاز نداریم
      و وقتی که نیازش داریم دیگه نمی‌تونیم بخریمش.

      از قبل باید برای این جور مسایل پیشبینی و برنامه ریزی کرد. این پرسش عین نوشدارو بعد از مرگ سهرابه.

      1. دقیقا همینطوره دوست عزیز.
        متاسفانه مفهوم بیمه هنوز برای بسیاری از افراد جا نیفتاده و تصور میکنن شرکت های بیمه جرو خدمات دولتی محسوب میشن و باید به هر نحوی از افراد حمایت کنن

  3. سلام…
    اگر سقف تعهدات مقصر مثلا ٩ میلیون باشه خسارت وارده به آسیب دیده ٣۰ میلیون آیا امکان استفاده از بیمه بدنه آسیب دیده نیس تا مقصر که شرایط مالی مناسبی ندارد با مشکل مواجه نشود؟

    1. سلام و وقت بخیر.
      متاسفانه خیر. اگه ارزش ماشین آسیب دیده کمتر از 180 میلیون باشه، فرد مقصر باید مابقی خسارت رو پرداخت کنه. بیمه بدنه مربوط به خسارت های مالی ماشین فرد آسیب دیده ست، نه فرد مقصر

  4. سلام من سقف تعهد مالی بیمه ماشینم که سینا است ۱۵ میلیون است وخسارت وارده حدود ۱۵ میلیون است خودرو خسارت دیده ال نوده اتومات است ولکه صاحب ماشین میگه باید قطعات اصلی بندازی رو ماشین که ۱۵ میلیون میشه ولی بیمه ۸ میلیون بیشتر نمیده چکار باید بکنم

    1. سلام و وقت بخیر.
      شما به عنوان مقصر موظف هستید تا سقفی که بیمه شما رو مقصر اعلام کرده، خسارت رو به زیان دیده پرداخت کنید. ولی اگه در مورد نحوه پرداخت خسارت با زیان دیده اختلاف نظر دارید، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.

  5. سلام،
    من یک دستگاه پراید مدل 89 دوگانه خریدم که بیمه ثالثش تازه و تعهد مالی آن 22 میلیون است. به دفتر بیمه مراجعه کردم جهت افزایش سقف تعهد مالی ولی نماینده بیمه (ایران) گفت که برای افزایش سقف نیاز به برگه کارشناسی هست.
    آیا بدون مراجعه و برگه کارشناسی این امکان فراهم نیست؟

    1. باسلام وقت بخیر.
      ما در سایت ازکی برای افزایش تعهد مالی نیازی به برگه کارشناسی نداریم. شرکت‌های دیگه رو اطلاع ندارم چون کاملا به سیاست شرکت وابسته هست.

    2. یعنی به غیر بیمه ایران و بیمه آسیا الباقی بیمه ها مفت نمی ارزند که تعهد مالی ۳۲۰ میلیون نمی زنند ، به زبان ساده در پیت هستند و موقع جبران خسارت ما متضرر شدید میشیم ،

  6. سلام.خسته نباشید.من با یه اسپورتیج تصادف کردم که مقصر بودم و کارشناس بیمه واسه اسپورتیج حدود ۴ میلیون بابت صافکاری خسارت تعیین کرده ولی صاحب ماشین مدعی شده هزینه صافکاری ماشینش بهش گفتن ۹ میلیون هست،که فعلا هنوز نیز دست به ماشینش نزده،در ضمن سقف مالی تعهد بیمه من نیز ۱۵ میلیون هست،آیا بقیه هزینه اش را من باید از جیب بدم یا باید زیان دیده دادخواست بده و کارشناس دادگستری را برای بازید و تامین تعهد،بیمه را مجبور کنه بقیه خسارتش را بدهد.ممنون میشم جواب بدین

    1. با سلام وقت بخیر.
      شرکت بیمه خسارت 4 میلیون رو پرداخت کرده؟ آیا زیان‌دیده برگه دریافت خسارت از شرکت بیمه رو امضا کرده؟

      1. سلام من با تیبا به ال ۹۰ زدم مقصر خودمم بیمه من ۱۶ میلیونه هزینه ماشین ۴۵ میلیون می خواستم بپرسم میشه از بیمه زیان دیده هم استفاده کرد

  7. سلام
    من با یه تویوتا پریوس تصادف کردم و مقصر بودم ،سقف بیمه شخص ثالث بنده ۲۲ میلیون هست ولی خسارت خودرو تویوتا حدود ۴۰ میلیون میشه ،بیمه ی منم که همون ۲۲ میلیون رو هم نمیده
    الان بنده باید ما به التفاوت خسارت تویوتا رو پرداخت کنم؟؟؟!!!
    درضمن تویوتا بیمه بدنه هم نداره

    1. سلام و وقت بخیر.
      شرکت بیمه طبق قانون خودروهای متعارف مبلغ خسارتی که به عهده شما هست رو تعیین میکنه. اگه مبلغ خسارت بیشتر از سقف بیمه نامه شد، ما به تفاوت رو شما باید خودتون پرداخت کنید.

  8. سلام.من۴۰۵ دارم ی نفر از بغل زده تو گلگیر سمت شاگرد کمکم با لاستیکمو رینگو سپر داغون شده.رفتم بیمه میگه کمک با لاستیک مصرفیه ۵۰ درصدشو بیشتر نمیدیم.سپرم شکسته میگن ما هزینه بازو بستشو میدیم فقط میخواستم بدونم واقعن قانونش اینه ممنون میشم جوابمو بدیت

    1. با سلام.
      بله همینطوره. در مورد لاستیک که قانونش همین 50 درصده
      در مورد سپر هم اگر 70 درصد خسارتی باشه، هزینه تعویضش پرداخت میشه ولی اگه زیر 70 درصد باشه، هزینه تعمیرش پرداخت میشه.

    2. سلام من با یه کامیون تصادف کردم خسارت که به ماشین من زده شده 500میلیون هست اما خسارت داخل بیمه کامیون 30میلیون . و ماشین 800قیمت هست یا باید 400خوردی از جیب بده این آقا

  9. سلام
    سقف خودروی متعارف 220 میلیون هست و خودروهایی چون: پراید و 206 و سمند و 405 و امثال اینها(در بهترین حالت) پایین تر از این محدوده قرار میگیرند، با این شرایط مگر به این خودرو ها نهایتا چقدر خسارت وارد میشه؟
    به عبارتی چرا باید بیمه شخص ثالث با تعهد بیشتر از 30 میلیون سفارش داد؟

    1. با سلام.
      دوست عزیز وقتی سقف بیمه شما بالا باشه، در تصادف با خودروهای غیرمتعارف لازم نیست که خودتون خسارتی به زیان دیده پرداخت کنید و بیمه شما تا سقف بیشتری رو به زیان دیده پرداخت می کنه. افزایش پوشش مالی هم در تصادف با خودروهای متعارف میتونه به نفع شما باشه هم با خودروهای غیرمتعارف

      1. سلام
        سقف تعهد مالی شخص ثالث بنده ۳۲۰ میلیون تومن بوده و با ماشین غیر متعارف تصادف کردم ، کارشناس شخص بیمه شخص ثالث برای ماشین زیان دیده ۶۸ میلیون تومن خسارت تعیین کرده ، آیا بیمه شخص ثالث‌من تمام خسارت رو از محل تعهد مالی بنده پرداخت میکنه ؟ یا زیان دیده باید از محل شخص ثالث خودش بخشی رو پرداخت کنه ؟؟؟؟

        1. حامد عزیز سلام
          بیمه تا سقف خودرو متعارف پرداخت می‌کند و بقیه خسارت بر عهده زیان دیده است. ایشون باید از بیمه بدنه‌اشون برای جبران خسارت استفاده کنند.

  10. سلام، وقتتون بخير
    مي خواستم بدونم كه اگرخودمون به بدنه ماشينمون خسارت وارد كنيم، مثلا به جايي كوبيده بشه، مي تونيم إز تعهد مالي بيمه ماشينمون استفاده كنيم؟ و اگر مي شه؟ چه كار ي بايد انجام داد؟ با تشكر

  11. سلام اگر خودرو به جایی برخورد کنه (مثلا درخت یا دیوار و …) آیا میشه از تعهد مالی بیمه شخص ثالث استفاده کرد؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      خیر تعهد مالی بیمه شخص ثالث فقط برای راننده زیان‌دیده در تصادفات رانندگیه. در حالتی که فرد خودروی خودش آسیب دیده باید از بیمه بدنه برای جبران خسارت استفاده بشه.

  12. با سلام. هم توضیحات سایت و هم پاسخ های کارشناس به سوالات، واقعا عالی بود. بنده شخصا تا حالا معنی تعهد مالی را نمیدانستم و همیشه کمترین مقدار را میگرفتم. (تا الان خدا رحم کرده تصادف نداشتم وگرنه باکمترین مقدار تعهد مالی، 100 درصد نگون بخت میشدم) از این به بعد بیشترین مبلغ را انتخاب خواهم کرد.
    تشکر ویژه دارم ا سایت شما… پاینده باشید

    1. سلام دوست عزیز
      ممنونیم از نظر شما. با این وجود پیشنهاد ما این هست که نیازی به انتخاب بیشترین مبلغ ندارین. بیشترین مبلغ در شرایطی هست که شما مقصر باشید و خودرو فرد مقابل به طور کامل خسارت ببینه (از بین بره) که درصد چنین اتفاقی خیلی کم هست. مبلغ متوسط حدود 50 تا 100 میلیون کافی هست و نیازی به مبلغ بالاتر و حق بیمه بیشتر نیست.

  13. سلام به دوستان
    چندی پیش خودرویی از پشت با ماشین من تصادف کرد، در حالی که سقف بیمه مقصر یازده میلیون تومان بود و خسارت خودروی من سی و پنج میلیون شد ولی نتوانستم مابه التفاوت هزینه خودرو را بگیرم.
    بنظرم برای تعهد بالاتر از حداقل بیمه ها فقط پول اضافه پرداخت خواهید کرد و به دردی نمیخورد.

    1. حمید عزیز سلام
      در این شرایط می‌توانید از بیمه بدنه ماشینتان استفاده کنید.

  14. من همیشه برام سواله که مگر بیمه شخص ثالث، تعهد پرداخت خسارت در هنگام بروز حادثه به طرف مقابل را ندارد؟!!!
    پس چرا بسته به نوع، تیپ و مدل خودرو هزینه بیمه که از ما اخذ میکنند متفاوت است؟
    برای مثال شما اگر با یک پراید به خودروی دیگری بزنید، بیمه همان تعهدات را عمل میکند و اگر با یک بنز به خودروی دیگری بزنید نیز همان تعهدات را عمل میکند، پس چرا باید در قیمت تفاوت داشته باشد؟؟؟!!!!!

    1. حمید عزیز سلام
      قیمت بیمه شخص ثالث در خودروهای مختلف تفاوت زیادی با هم ندارد و هر سال برای خودروهای سواری به چهار گروه
      کم‌تر از ۴ سیلندر
      پیکان، پراید و سپند
      سایر چهارسیلندرها
      و بیش از چهار سیلندرها
      تقسیم می‌شود.

  15. با سلام من با یه پراید تصادف کردم تعهد مالی من۴۰ ملیونه ولی کارشناس ۲۰تومن خسارت برا پراید تایید کرده درحالی طرف ۲۸ تومن هزینه کرده الان شاکیه ایا میتونه ۸تومنو از من بگیره یا باید بیمه بده

    1. فرشاد عزیز سلام
      در صورت تایید شکایتشون بیمه باید بقیه خسارت را پرداخت کند.

  16. سلام خسته نباشید من بایک چراغ روشنایی برخورد کردم و مقصر هم نبودم علت حادثه هم ماشین متواری ناشناس هست ایا می تونم برای دریافت خسارتی که به چراغ روشنایی وارد کردم از بیمه تعهد مالی خودم استفاده کنم

  17. سلام
    سقف تعهدات مالی برای هر حادثه هست یا برای کل سال؟
    منظورم اینکه در صورت داشتن تعهد مالی مثلا 16 میلیون تومن، وقتی تو تصادف اول فرضا خسارت 10 میلیون گرفتی، تو خسارت بعدی دوباره کل 16 میلیون قابل پرداخت هست یا اون خسارت اول از سطح تعهد مالی کم میشه؟
    همین مورد در خصوص سقف خسارت جانی هم سواله برام
    ممنون

  18. با سلام
    خودروی پرایدی با x33s تصادف کرده و خسارت ۴۰ میلیون ارزیابی شده ولی بیمه طبق ماده ۸ فقط ۱۱ میلیون خسارت تعیین کرده و بیمه بدنه ندارم، ما بقیه خسارت رو بیمه الزام کرده زیان دیده باید خودش پرداخت کنه
    این مطلب درسته؟

    1. شایان عزیز سلام
      بله مقصر باید تا سقف خسارت خودروی متعارف (تقریبا خسارت مشابه در ماشین دنا پلاس)‌ پرداخت کند و بقیه بر عهده زیان دیده است.

    1. علیرضا عزیز سلام
      بله می‌توانید الحاقیه بگیرید و سقف تهدات مالی رو افزایش بدهید.

  19. سلام.ماشین من بیمه بدنه نداره والان هم خودم با جدول تصادف کردم وهیچ شاکی ندارم.آیا بیمه شخص ثالث خسارتی که به ماشین خودم وارد شده رو میده؟؟؟

  20. با سلام در تصادفی که خودرو غیر مقصر به تیر برق برخورد کنه در واقع خودرو دیگر یک خودرو را بزنه و با انحراف اون خودرو به تیر برق اصابت کنه خسارت تیر با کدوم خودرو هستش ؟
    بیمه شخص ثالث این خسارت رو تقبل می‌کنه ؟؟
    خودرو مقصر مست و فاقد بیمه نامه هستش

  21. سلام وقت بخیر
    من چند روز پیش تصادف کردم بیمه خودرو مقصر بیست میلیون تومان بود که بیمه پرداخت کرد حالا نمایندگی میگه تا ۲۵ میلیون هزینه تعمیرات میشه اگر فرد مقصر از پرداخت امتناع کنه باید به کجا شکایت کنم؟؟؟

  22. سلام مالک ماشین وراننده به سن ۷۳ سال اگه ماشینش خسارت ببینه شامل خسارت بیمه میشه یا نه؟

  23. سلام دوست عزیز
    سوال دارم
    اگر فردی بیمه با تعهود مالی 20 میلیون داشته باشد و تصادف کنم و منجر به فوت شود بیمه دیه کامل را پرداخت می‌کند یا نه

    1. رحمت عزیز سلام
      بله پوشش‌های جانی تا سقف دیه در ماه‌های حرام پرداخت می‌شه و جدا از پوشش‌های مالیه.

  24. با سلام و احترام مبلغ مالی بیمه نامه من ۲۰ میلیون می‌باشد اگه بخوام مبلغ مالی بالا ببرم قبل از تمام شدن بیمه میتوانم این کار انجام بدم یا باید تا پایان بیمه نامه صبر کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا