بیمه شخص ثالث

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

همه‌ کسانی که یک وسیله‌نقلیه‌ موتوری می‌خرند، باید برای خرید بیمه شخص ثالث نیز اقدام کنند. این بیمه اجباری است و در صورتی‌که پلیس راهنمایی رانندگی وسیله‌ای بدون بیمه شخص ثالث را متوقف کند، برای جریمه و توقیف خودرو اقدام خواهد کرد. بیمه‌ شخص ثالث هزینه‌های درمان، خسارت‌های وارده، هزینه‌های فوت و خسارت‌های مالی اشخاص ثالث در یک حادثه را جبران خواهد کرد. اما دارندگان وسایل نقلیه‌ موتوری همیشه این سوال را می‌پرسند که آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟ در این مقاله از بلاگ ازکی به این سوال مهم پاسخ داده می‌شود.

اهمیت بیمه شخص ثالث در قوانین راهنمایی و رانندگی

اهمیت بیمه شخص ثالث در قوانین راهنمایی و رانندگی از آنجا مشخص می‌شود که پلیس هر وسیله‌ای که فاقد این بیمه باشد را متوقف و جریمه خواهد کرد. از طرفی هر روز تاخیر در تمدید یا خرید بیمه‌ شخص ثالث، جریمه‌ای نیز به‌همراه خواهد داشت که در اصل به هزینه‌ اصلی این بیمه اضافه می‌شود.

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

تمامی این قوانین سخت‌گیرانه و جریمه‌ها برای تاکید روی خرید و تمدید به‌‌موقع بیمه‌ شخص ثالث است. خوب که به این موضوع نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمامی منافع دریافت این بیمه برای بیمه‌گذار خواهد بود. خرید بیمه شخص ثالث به نام مالک وسیله‌نقلیه خیال بیمه‌گذار را از جبران خسارت در حوادث رانندگی راحت خواهد کرد. این حوادث با وجود تعداد زیاد خودروها در خیابان‌های شلوغ و تبحر رانندگی متفاوت میان افراد در مواجهه با یک مانع ساده، بسیار محتمل است. پس چه بهتر که بیمه‌ای داشته باشید که می‌تواند کلیه‌ خسارت‌های جانی و مالی وارده به شخص ثالث در حادثه را جبران کند.

اکنون که با اهمیت بیمه شخص ثالث در قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شده‌اید، بهتر است با ترفندهای خرید بهترین پوشش‌ها نیز آشنا شوید. برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه می‌توانید مقاله ترفندهایی برای خرید بهترین بیمه ماشین در سال 1402 (بدنه و ثالث) را در بلاگ ازکی بخوانید.

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

طبق قوانین بیمه شخص ثالث، تفاوتی ندارد که بیمه بنام چه شخصی باشد. بنابراین اگر بیمه شخص ثالث به نام شخص دیگری باشد نیز شرکت بیمه‌ موظف به پرداخت خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث خواهد بود. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا بیمه شخص ثالث باید بنام راننده باشد باید پاسخی کوتاه و واضح داد: خیر. لزوما نباید بیمه شخص ثالث بنام راننده باشد.

طبق قوانین بیمه شخص ثالث با وقوع یک حادثه‌ رانندگی که می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی برای اشخاص ثالث به‌همراه داشته باشد، تنها بیمه‌بودن ماشین کافی خواهد بود. بنابراین بیمه‌گذار می‌تواند خسارت‌ها را از بیمه‌گر دریافت کند. تنها شرط لازم برای دریافت خسارت خودروی دارای بیمه‌ شخص ثالث این است که راننده باید گواهینامه معتبر داشته باشد.

بنابراین اگر حادثه‌ رانندگی رخ داد و بیمه شخص ثالث خودرو بنام شما نیست، ابدا نگران نباشید؛ زیرا با بیمه‌بودن ماشین می‌توانید ادعای درخواست خسارت کنید. شرکت بیمه‌گر نیز بدون در نظر گرفتن این موضوع که راننده مقصر در آن حادثه چه کسی است و آیا صاحب قرارداد بیمه شخص ثالث خودرو است یا خیر برای پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد.

لازم است بدانید که از دیدگاه بیمه‌ شخص ثالث، دارنده‌ وسیله‌نقلیه به‌عنوان صاحب آن در نظر گرفته می‌شود. بنابراین هر شخصی که صرفا خودرو را در اختیار داشته و از آن استفاده می‌کند، طبق قانون تحت پوشش بیمه‌ شخص ثالث خودروی بیمه‌شده قرار خواهد گرفت. اکنون که پاسخ سوال آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد را گرفته‌اید، لازم است با مزایای ثبت بیمه شخص ثالث بنام صاحب ماشین نیز آشنا شوید.

اهمیت بیمه شخص ثالث در قوانین راهنمایی و رانندگی

مزایای ثبت بیمه شخص ثالث بنام صاحب ماشین

قبل از خرید بیمه‌ شخص ثالث لازم است اطلاعاتی دریافت کنید که به شما کمک می‌کند تا بدانید آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد یا می‌توان آن را بنام هر شخص دیگری خریداری کرد؟ برای روشن‌شدن این موضوع به بررسی مزایای ثبت بیمه شخص ثالث بنام صاحب ماشین می‌پردازیم.

امکان انتقال تخفیف بیمه‌ شخص ثالث وسیله‌نقلیه

پیش از اینکه در اواخر سال 1399 قانون جدید بیمه‌ شخص ثالث اعلام شود، امکان انتقال بیمه‌ شخص ثالث به مالک جدید خودرو وجود داشت. یکی از ایرادات قانون قبلی این بود که اگر مالک مایل به فروش خودروی خود بود، می‌توانست بیمه‌ خود را به مالک جدید منتقل کند. اما مشکل اینجا بود که خوش‌حسابی و تلاش‌های مثبت مالک قبلی نیز به مالک جدید منتقل می‌شد و مالک قبلی از مزایای تلاش‌های خود محروم می‌ماند. بنابراین مالک جدید بدون هیچ زحمتی از تخفیف‌های بیمه‌ای بهره‌مند می‌شد که در اصل حق مسلم مالک قبلی خودرو بود.

اکنون با قانون جدید بیمه‌ شخص ثالث، فروشنده‌ خودرو تنها می‌تواند سوابق بیمه‌ای خود را به خودروی جدید خود یا یکی از اعضای درجه یک خانواده‌اش مانند والدین، همسرو فرزندان منتقل کند. به‌این‌ترتیب تمامی سوابق مثبت شامل تخفیفات بیمه‌ای و عدم دریافت خسارت نیز متعلق به همان فرد یا یکی از اعضای درجه یک خانواده او خواهد بود. این سوابق می‌توانند به خودرویی با کاربری یکسان و یا به خودرویی متعلق به والدین، همسر یا فرزندان منتقل شوند. این قانون باعث شده است تا بسیاری از افراد برای جمع‌آوری امتیازی مانند تخفیف‌های عدم دریافت خسارت و غیره تلاش کنند. تلاشی که خود عامل مهمی در کاهش تصادفات خواهد بود؛ چون اگر خودرویی در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه‌ شخص ثالث خود خسارت دریافت نکند، می‌تواند از این مزایا بهره‌مند شود. این موضوع خود تشویقی برای رانندگی بهتر و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای اجتناب از تصادف است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 1401 و جزئیات آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

آیا بیمه شخص ثالث باید به نام راننده باشد

امکان تمدید بیمه‌ شخص ثالث با یک شرکت بیمه‌گر دیگر

اگر بیمه‌گذاری از خدمات و نحوه‌ پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه‌گر رضایت نداشته باشد، می‌تواند شرکت بیمه‌گر خود را تغییر دهد. تغییر شرکت بیمه‌ شخص ثالث یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای دریافت بهترین خدمات بیمه‌ای است. طبق قانون بیمه، تمامی تخفیف‌ها نیز با بیمه‌نامه به شرکت جدید منتقل خواهد شد. بنابراین اگر تصور می‌کنید شرکت بیمه‌ای که اکنون با آن قرارداد دارید، خدمات خوبی ارائه نمی‌دهد، بدون نگرانی در مورد سوخت‌شدن سوابق خوب بیمه‌ای خود برای تغییر شرکت بیمه‌گر اقدام کنید؛ چون تمامی سوابق با بیمه‌نامه منتقل می‌شود.

برای آشنایی با نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان خرید خودرو و نحوه تغییر شرکت بیمه‌ می‌توانید مقاله آیا امکان تغییر شرکت بیمه شخص ثالث وجود دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

اکنون می‌دانید که آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد یا خیر، چون با مزایای آن نیز آشنا شده‌اید. در ادامه لازم است با نظر کارشناسان بیمه در مورد مالکیت بیمه‌نامه شخص ثالث نیز آشنا شوید تا بتوانید انتخاب درست‌تری داشته باشید.

نظرات کارشناسان درباره مالکیت بیمه‌نامه

کارشناسان بیمه نیز معتقدند که قانون بیمه‌ شخص ثالث به‌خوبی به‌روز شده است؛ چون در بسیاری موارد ممکن است کسی پشت فرمان خودروی مقصر در حادثه رانندگی نشسته باشد که بیمه شخص ثالثی بنام او نباشد. در چنین شرایطی او نه‌تنها نمی‌تواند از پوشش‌های بیمه‌ برای جبران خسارت استفاده کند، بلکه باید تمامی خسارت‌های جانی و مالی وارده را که می‌تواند بسیار زیاد باشد نیز پرداخت کند.

بنابراین لزومی ندارد هر شخصی که گواهینامه رانندگی معتبر دارد، بیمه شخص ثالث خریداری کند. این تنها خودروها است که باید بیمه داشته باشد که می‌تواند شامل بیمه‌ شخص ثالث و بیمه‌ بدنه باشد. همان‌طور که هر خودرویی باید یک پلاک یکتا برای تردد در خیابان‌ها داشته باشد، داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث نیز برای آن خودرو ضروری و الزامی است. تردد خودروها بدون بیمه‌ شخص ثالث جرم است و می‌تواند عواقب زیادی برای راننده داشته باشد.

مالکان خودروها همیشه سوالاتی در مورد بیمه‌ شخص ثالث دارند که باید قبل از امضای قرارداد بیمه‌نامه پاسخ آنها را دریافت کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود مقاله 5 سوال همیشگی مالکان خودرو درباره بیمه شخص ثالث را در بلاگ ازکی بخوانید.

بیمه شخص ثالث به نام مالک وسیله نقلیه

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟

در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال پرداخته شد که آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد. هما‌ن‌طور که مطالعه کردید، طبق قانون بیمه‌ شخص ثالث لزومی ندارد که این بیمه‌نامه بنام مالک خودرو باشد. بنابراین اگر راننده‌ خودرویی که بیمه شخص ثالث دارد در یک حادثه مقصر بوده اما بیمه‌نامه بنام او نباشد، از خدمات و پوشش‌های بیمه محروم نخواهد شد؛ چون از نظر قانون تفاوتی ندارد که بیمه‌نامه‌ خودرو بنام چه کسی است و تنها معتبربودن بیمه‌ خودرو کافی خواهد بود. در چنین شرایطی شرکت بیمه‌گر موظف خواهد بود خسارت‌های جانی و مالی وارده به شخص ثالث در حادثه را جبران کند. اکنون که با اهمیت و ضرورت این بیمه آشنا شده‌اید، بهتر است سریع‌تر برای خرید بیمه شخص ثالث از ازکی اقدام کنید تا مشمول جریمه‌ی دیرکرد نشوید.

سوالات متداول

  • آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟
    طبق قانون بیمه شخص ثالث تفاوتی ندارد که بیمه‌نامه بنام چه کسی باشد، در هر صورت شرکت بیمه‌گر خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث در حادثه را پرداخت خواهد کرد.
  • تنها بیمه‌بودن ماشین ملاک پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه‌گر است؟
    بله. طبق قانون بیمه‌ شخص ثالث، تنها بیمه‌بودن خودرو برای پرداخت خسارت اشخاص ثالث کافی خواهد بود. به‌این‌مفهوم که لزومی برای ثبت بیمه‌ شخص ثالث بنام صاحب ماشین نیست.
  • شرط لازم و اساسی برای دریافت خسارت در بیمه شخص ثالث چیست؟
    اصلی‌ترین شرط برای دریافت خسارت بیمه‌ شخص ثالث معتبربودن گواهینامه راننده‌ خودروی مقصر در حادثه رانندگی است.
  • اگر بیمه ماشین بنام شخص دیگری باشد، شرکت بیمه خسارت را پرداخت نمی‌کند؟
    تفاوتی ندارد که بیمه‌نامه شخص ثالث یک خودرو بنام چه کسی باشد، در هر صورت شرکت بیمه‌گر خسارت‌های وارده به شخص ثالث را پرداخت خواهد کرد.
  • مزایای ثبت بیمه شخص ثالث بنام صاحب ماشین چیست؟ یکی از مهم‌ترین مزایای ثبت بیمه شخص ثالث بنام مالک خودرو امکان انتقال بیمه‌نامه به خودرو جدید و یا خودروی یکی از آشنایان درجه یک است. به‌این‌ترتیب سوابق مثبتی مانند تخفیف عدم دریافت خسارت نیز منتقل خواهد شد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا