اتاق خبربیمه شخص ثالثدیه

دیه سال 1403| دیه پرداختی سال 1403 در بیمه شخص ثالث

دیه سال 1403 برای بیمه شخص ثالث به دو بخش خسارت جانی ثالث و خسارت جانی راننده مقصر تقسیم می‌شود:

  • خسارات جانی ثالث معادل مبلغ 1 میلیارد و 600 میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه حرام)
  • خسارات جانی راننده مقصر حادثه معادل مبلغ 1 میلیارد و 200 میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه عادی).

دیه چیست؟

بر اساس تعاریف فقهی:

دیه مالی است که به دلیل قتل یا نقص عضو، به کسی که صدمه دیده یا بازماندگان او پرداخت می‌شود.

بر اساس تعاریف حقوقی:

دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم‌مقام او گرفته‌می‌شود. میزان دیه ازسوی دادگاه تعیین شده‌است.

میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر دین‌های آسمانی متفاوت است.

قوانین جدید دیه در بیمه شخص ثالث

قوانین جدید بیمه شخص ثالث قوانینی کاملا انسان‌دوستانه و خالی از هرگونه نگاه منفعت‌طلبانه به بیمه شخص ثالث است؛ مخصوصا قوانین مرتبط با بخش دیه و خسارت‌های جانی و بدنی، در این بخش قصد داریم به این قوانین اشاره کنیم:

  • اشخاص ثالث در تصادفات تحت هر شرایطی (بجز تقلب و تبانی بیمه‌گذار و شخص ثالث)، دیه فوت و نقص عضو را دریافت می‌نمایند.
  • حتی اگر راننده مقصر حادثه فاقد گواهی‌نامه و یا حتی فاقد بیمه‌نامه باشد؛ در این حالت دیه به صورت یکجا به فرد زیان‌دیده پرداخت می‌شود و راننده مقصر حادثه به صندوق تامین خسارت‌های بدنی معرفی شده و دیه برای وی قسط‌بندی می‌شود. (البته بعد از گذراندن مراحل اداری و قانونی آن)
  • بنابراین صحنه تصادف را تحت هیچ شرایطی ترک نکنید. در آن صورت اگر فرد مجروح فوت کند قتل شبه عمد بوده دردسرهای بعدی آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • «تعدد دیات» در قانون بیمه شخص ثالث کاملا قابل پرداخت است و دیه تمام اشخاص ثالث که فوت نموده و یا دچار نقص عضو شده‌اند پرداخت می‌شود.

تعدد دیات چیست؟

تعدد دیات با دو معنا به کار برده می‌شود:

  1. تعدد دیات در معنای اول یعنی بیمه‌گر (شرکت بیمه) دیه تمام افرادی که در سوانح مشمول بیمه شخص ثالث فوت شده یا دچار نقص عضو شدند پرداخت می‌نماید. طبق قوانین قبلی در صورت فوت چند ثالث بیمه‌گر فقط دیه یک نفر را پرداخت می‌کرد و باقی دیات به عهده راننده مقصر حادثه بود؛ اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث دیه تمام اشخاص ثالث فوت شده در اثر سوانح مشمول بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت می‌شود.
  2. تعدد دیات در معنای دوم یعنی بیمه‌گر (شرکت بیمه) تمام دیات مربوط به شخص ثالث را پرداخت میکند؛ با یک مثال این مفهوم را توضیح می‌دهیم:

مثلا فردی را در نظر بگیرید که در اثر سانحه قطع نخاع شده و از ناحیه کمر به پایین فلج شده، و در اثر همین تصادف گوش و قدرت شنوایی خود را هم از دست داده است؛ این فرد دچار تعدد دیات شده، یعنی بیمه‌گر هم دیه قطع نخاع و فلج هر دوپا را پرداخت می‌نماید هم دیه قطع عضو گوش.

برابری دیه زن و مرد

برابری زن و مرد در دیه سال 1403 بیمه شخص ثالث

همانطور که می‌دانید دیه زن و مرد در دین اسلام متفاوت است و دیه زن کمتر از دیه مرد است؛ اما نکته مهم این است که طبق قوانین جدید، در تصادفات دیه زن و مرد برابر است! یعنی در صورتی که در اثر حوادث مربوط به خودرو شخص ثالث فوت کند یا دچار نقص عضو شود؛ چه زن باشد چه مرد، برای آنها دیه یکسانی پرداخت می‌شود.

بنابراین دیه تصادف برای تمام افراد جامعه برابر است؛ مطابق ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث، «بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حكم پرداخت ديه، مبلغ مازاد بر ديه موضوع اين ماده را به عنوان بيمه حوادث درج كنند.»

تفاوت‌های «دیه» و «ارش»

حتما شما هم در قوانین مرتبط با بیمه شخص ثالث با کلمات «دیه» و «ارش» مواجه شده‌اید در این قسمت به صورت مختصر به تعریف این دو مفهوم می‌پردازیم تا تفاوت آنها مشخص شود.

دیه در لغت به معنای خون‌بها و نوعی مجازات است؛ مطابق قانون میزان دیه در شرع و قانون مشخص شده؛ حکم پرداخت دیه مستلزم درخواست شخص آسیب‌دیده و درصورت فوت اولیای دم و افرادی که دیه را به ارث می برند است. شکایت دیه از طریق دادسرا و دادگاه کیفری صورت می گیرد و نیازی به تقدیم دادخواست ندارد؛ گرچه اگر بخواهیم دیه را از طریق دادگاه حقوقی مطالبه کنیم، نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی دارد.

مطابق قانون، ارش، دیه‌ای است که مقدار و میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت فرد آسیب‌دیده و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد، مگر این که در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود».

ارش نیز همچون دیه، از طریق دادسرا و دادگاه کیفری رسیدگی و مورد حکم قرار می گیرد. در حال حاضر، دادگاه‌ها با توجه به ماده یک قانون نظام پزشکی، تعیین ارش را به پزشکی قانونی محول می‌کنند گرچه تکلیفی برای ارجاع به پزشکی قانونی ندارند.

سوالات متداول

  • دیه چیست؟

دیه مبلغی است که به دلیل قتل یا نقص عضو به شخص آسیب‌دیده یا بازماندگان او پرداخت می‌شود. این مبلغ در اسلام و قانون ایران برای مرد و زن، مسلمان و غیرمسلمان متفاوت است.

  • در بیمه شخص ثالث 1403 چه مقدار دیه به اشخاص ثالث تعلق می‌گیرد؟

خسارات جانی ثالث معادل 1 میلیارد و 600 میلیون تومان (در ماه حرام) و 1 میلیارد و 200 میلیون تومان (در ماه عادی) است. این مبلغ تا سقف دیه کامل در نظر گرفته می‌شود.

  • گر راننده مقصر حادثه فاقد گواهینامه یا بیمه باشد، چه کسی دیه را پرداخت می‌کند؟

در این صورت، دیه به صورت یکجا به فرد زیان‌دیده پرداخت می‌شود و راننده مقصر به صندوق تامین خسارت‌های بدنی معرفی شده و دیه برای وی قسط‌بندی می‌شود.

  • تعدد دیات در بیمه شخص ثالث به چه معناست؟

تعدد دیات دو معنا دارد: معنای اول: بیمه‌گر دیه تمام افراد فوت شده یا دچار نقص عضو در سانحه را پرداخت می‌کند. معنای دوم: بیمه‌گر تمام دیات مربوط به یک شخص ثالث را به طور کامل پرداخت می‌کند. (مثال: دیه قطع نخاع و دیه قطع عضو گوش)

  •  آیا دیه زن و مرد در بیمه شخص ثالث 1403 با هم برابر است؟

بله، طبق قانون جدید، در تصادفات رانندگی دیه زن و مرد برابر است و جنسیت در تعیین آن نقشی ندارد.

نمایش بیشتر

81 دیدگاه

  1. با سلام واحترام ، بسیار ممنون و سپاسگزار هستم از اطلاعات خوب و به روز شده ای که در سایت خود قرارداده اید . متاسفانه چون درحال حاضر گرفتار یک تصادف با مصدوم هستم اطلاعات شما خیلی مفیدوکاربردی بود. متاسفانه براثر عدم آگاهی از قوانین ، خسارتهای مالی و معنوی بسیاری مردم متقبل میشوند. امیدوارم موفق باشید و مطالب رو هم چنان به روز شده در اختیار مردم قرار دهید . سپاسگزارم .

    1. سلام وقت شما بخیر
      خوشحالیم که تونستیم کمکی هرچند اندک در این زمینه به مردم عزیزمون بکنیم. امیدوارم مشکل شما هم هرچه زودتر مرتفع بشه.

  2. بسیار ممنون از نوشته ها ،راهنمایی و اگاهی که به افراد می دهید خیلی جالب و مفید بود

    1. سلام وقت شما بخیر
      خوشحالیم که مطالب ما رو میخونین و مفید بوده. سپاسگذارم

  3. سلام. در پرونده های پزشکی پس از احراز اشتباه و قصور پزشکی، دیه زن نصف دیه مرد محاسبه میشه؟ برای مثال دیه جراحی های عمومی زن نصف دیه مرد هست؟ ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر
      دیه زن و مرد در تمام رشته های بیمه ای برابر هست

  4. سلام.ممنون از مطالبه مفیدتون.یه سوال داشتم.پرده گوشه چپم در اثر ضربه ای که همسرم زده پاره شده دکترم با معاینه گفت ۴۵ درصد از شنواییمو از دست دادم.میخواستم بدونم دیه اش چقدر میشه دادسرا کلانتریو رفتم فقط مونده برم پزشک قانونی

  5. سلام وقت بخیر
    دیگه معادل 6درصد دیه کامل خانم بر اثر قصور پزشکی و آسیب به صورت چگونه محاسبه میشود
    با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر دیه مربوط به سال 97 باشد مبلغی در حدود 13 میلیون تومان است

      1. سلام. وقوع صدمه در ماه حرام یا غیر حرام در میزان دیه صدمه موثر نیست. اضافه شدن دیه که اصطلاحا تغلیظ دیه می گویند خاص قتل و دیه نفس است به ماده ۵۵۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ توجه نمایید

        1. سلام وقت شما بخیر
          بله کاملا حق با شماست. ممنون از شما برای دقت نظرتون

  6. سلام وقتتون بخیر من سرکار تو کار خونه نیم بند انگشت کوچیک دست چپم قطع شد و متاسفانه پیوند هم نشد حالا سوالم اینه به نظر شما ارزش داره برم دنبال کاری پزشکی قانونی؟سوال دومم اینه چطوری بدون اینکه از شرکت شکایت کنم دیه بگیرم

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان داشته باشن نیازی به شکایت نیست و کارفرماتون برای دیه اقدام میکنه و دیه و هزینه های درمان از طریق بیمه پرداخت میشه. در غیر اینصورت باید به بیمه مراجعه کنین و اونها خودشون مراحل کار رو طی میکنن اما خواه ناخواه کارفرماتون درگیر میشه اگر بیمه مسئولیت نداشته باشه.

  7. سلام
    من اول اردیبهشت تصادف کردم و یک مه/ ارش چقدره؟ره کمرم آسیب دید و شکست و عمل جراحی کردم و 3 ماه طول درمان داشتم.
    بیمه چقدر دیه میده؟ آیا ارش تقبل میشه

    1. سلام وقت شما بخیر
      میزان دیه و ارش به نظر پزشکی قانونی و رای دادگاه داره و شما سوالتون رو خیلی کلی پرسیدین. شکستن بعضی مهره ها دیه متفاوت دارند.

  8. سلام
    ما سالها پیش تصادف کردیم ولی به دلایلی دیه نگرفتیم امسال که ۹۷ هست اقدام کردیم می خواستم بدونم الان که دیه پرداختش به روز هست و زن و مرد مساوی هست آیا شامل حال ما می شه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      میزان دیه به یوم الادا ارتباط داره اما در مورد برابری دیه زن و مرد اگر تاریخ حادثه قبل از تصویب قوانین جدید اتفاق افتاده باشه شاملش نمیشه و براساس قانون قبلی پرداخت میشه

  9. مقدار دیه برای جنین 9 ماهه که تو شکم مرده، برای دختر و پسر بودنش یکسانه؟ یعنی جنین 9 ماهه دختر مثل پسر کامله؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      تعیین حدود دیه کار کاملا تخصصی هست و علت سقط جنین بر میزان دیه تاثیر داره و توسط پزشکی قانونی و حاکم شرع تعیین میشه. صرفا اگر در تصادف رانندگی اتفاق افتاده باشه دیه چنین مونث و مذکر برابر هست.

  10. با سلام و خسته نباشید
    بنده در حدود دو سال قبل تصادفی داشتم و حدود دوازده بخیه در گوش راست و شش بخیه در سرم داشتم و مراحل تشکیل پرونده در پزشک قانونی را طی کردم می خواستم مطلع بشم که رای دادگاه پس از مدت دو سال اعلام شده است؟ و اینکه برای دریافت مبلغ بیمه باید چه اقدامی بکنم؟ و آیا مبلغ بیمه الزاما به شخصی که تصادف کرده پرداخت می شود و یا شخص دیگری قادر به دریافت آن است یا خیر؟
    با تشکر از زحمات شما

    1. سلام وقت شما بخیر
      بعد از صدور رای قطعی برای تخصیص دیه به اجرای احکام فرستاده میشه و مراحل از اجرای احکام پیگیری میشه. برای دریافت دیه یا باید خودتون حضور داشته باشین یا کسی که از طرف شما وکالت داره

  11. با سلام مجدد
    مدت زمانی که طول می کشه دادگاه رای را اعلام کنه چقدره؟

  12. سلام یه سوال اگه زن جوانی که بچه نداره تصادف کنه و فوت شه، دیه اش به پدر و مادرش می رسه یا همسرش؟ مثل ارث تقسیم میشه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      تقسیم دیه تصادفات دقیقا مثل ارث هست و در صورتی که زن، بچه نداشته باشه نیمی از دیه به همسر و نیم دیگه به پدر و مادرش میرسه.

  13. سلام من راننده بودم ماسسینم چپ کرده دستم شکسته با چند نقطه کبودی،البته دستم از دو جا شکسته چقد دیه بهم میدن با توجه ب اینکه خودم راننده بودم؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بیمه حوادث راننده برای راننده مقصر صرفا دیه فوت و نقص عضو و هزینه های درمان رو پرداخت میکنه و دیه جرح به راننده مقصر تعلق نمیگیره

  14. سلام وقت بخیر خواهر بنده پارسال بر اثر قصور پزشکی فوت شده در ضمن ماه حرام هم بوده خواستم میزان دیه پرداختی با توجه به محکوم شدن کامل پزشک و بیمارستانو بدونم ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر
      دیه یوم الادا محاسبه میشه یعنی بر اساس ماه عادی یا حرام زمانی که حکم قطعی دادگاه تعیین بشه . اگر امسال محکوم شدن طبق دیه ماه حرام امسال یعنی 308 میلیون تومان دیه تعلق میگیره

  15. سلام‌خسته نباشین
    من‌هفته پیش تصادف کردم‌ مچ پام شکست و الان تو گچه میخواستم بدونم چقدر دیه به من تعلق میگیره ؟ اصلا هرزش اینو داره که دنبال کاراشو بگیرم یا خیر ؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بستگی به این داره که کدام استخوان شکسته باشه اما در حالت کلی شکستگی با التیم مطلوب تقریبا 18 میلیون تومان دیه داره

  16. سلام ممنون از مطالب مفیدتون .من همسرم عابر بوده و با ماشین تصادف کرده و مچ پا و ساعدش شکسته جراحی شده و پلاتین گذاشتن براش میخواستم بدونم با توجه ب اینکه کنار اتوبان راه میرفته مقصر شناخته میشه؟ اگر بله این تو میزان دیه اش تاثیر داره ؟ حدودا چقدر میشه دیه اش و چقدر طول میکشه تا پرداخت بشه چون الان باید یکسال حداقل تو خونه بخوابه اگه نر سرکار زندگیمون نمیچرخه… ممنون میشم اگر پاسخ بدین تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      تشخیص درصد تقصیر کاملا تخصصی هست و توسط کارشناس و دادگاه انجام میشه. دیه به میزان درصد تقصیر کاهش پیدا میکنه.
      در حالت عادی برای مجموع شکستگی ها اگر بهبودی کامل باشه 36 میلیون دیه تعلق میگیره و برای پلاتین و طول درمان هم ارش تعلق میگیره.

  17. با سلام
    پدر بنده عابر پياده بوده و تصادف كرده ، فرد مقصر اون رو با امبولانس به بيمارستان دولتي منتقل كرده و تو كلانتري هم پرونده تشكيل داده و ماشينش توقيف هست.
    چندين سوال دارم
    اگر ما با مسئوليت خودمون پدرم رو به بيمارستان خصوصي منتقل كنيم ايا بيمه ي شخص ثالث فرد مقصر بايد اون رو به مابرگردونه يا چون با مسئوليت خودمون بوده شاملش نميشه؟
    دوم اينكه پدرم تو ماه حرام تصادف كرده اگر خدايي نكرده نقص عضو يا منجر به فوت ايشون در ماه غير حرام اتفاق بيوفته مبنارو روزي كه تصادف كرده قرارميدن يا روزي كه اعلام بشه نقص عضو شده يا فوت شده؟
    براي پيگيري از بيمه ما بايد چه اقداماتي خودمون انجام بديم؟ بايد برگه اي از بيمه ي فرد مقصر رو بگيريم يا اقدام در كلانتري و مراجعه به پزشكي قانوني كفايت ميكنه؟
    هزينه هاي بيمارستاني كه شامل هيچ بيمه اي نيست و آزاد محاسبه ميشه مثل ساخت كمربند رو پرداخت كرديم، براي دريافت اينگونه مبالغ بايد تا حكم دادگاه مياد صبر كنيم؟در كل هزينه هاي بيمارستان رو چه كسي بايد تقبل كنه؟ خودمون بايد بديم و بعدا از بيمه ي شخص ثالث استفاده كنيم و يا مقصر موظفه كه بياد تمام هزينه هارو پرداخت كنه؟چجور ميشه اينكارو قانوني پيگيري كرد اگر خودش حاضر به انجام اين كار نشه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      تمام اقداماتی که انجام میدین باید با هماهنگی شرکت بیمه مقصر باشه . هیچ توافقی رو به صورت شخصی با مقصر حادثه نداشته باشین و اجازه بدین روال قانونی طی بشه.
      اگر خدایی نکرده فوت کنن زمان فوت ملاک پرداخت دیه هست . اما برای پرداخت دیه نقص عضو و … و هزینه های درمانی در کل ماه عادی ملاک محاسبه هست.
      پرداخت هزینه ها به روند قانونی و همکاری یا عدم همکاری مقصر بستگی داره و در صورت همکاری نکردن ایشون برای استفاده از بیمه باید شخصا هزینه ها رو پرداخت کنین و با پیگیری قضایی از طریق ایشون و یا بیمه ایشون هزینه ها رو دریافت کنین.

  18. سلام وقت بخیر بنده چند روز پیش در ماه صفر تصادف کردم بینیم شکست.استخوان ران پام شکست و پیچ و پلاک کردن.یکی از دندان های جلوم هم شکسته تا حدودی کبودی هم روی ران پا و ساق پا داشتم.راننده هم هم اکنون فراریه.خواستم ببینم میزان دیه بنده چقدر میشه؟؟؟؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      برای شکستگی استخوان ران پا تقریبا مبلغ 18 میلیون تومان دیه تعلق میگیره اما بقیه واردی که فرمودین باید درصدشون مشخص بشه

  19. سلام. وقت شما بخیر
    مرداد ماه هنگام عبور از پیاده رو با ماشین تصادف کردم و قوزک داخلی پای راستم و استخوان نازک نی شکسته و پزشکی قانونی 5 ماه طول درمان داده.میخواستم بپرسم مقدار دیه چقدر میشه؟
    با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      پزشکی قانونی 5 ماه طول درمان رو برای تعیین دقیق دیه قرار داده و قبل از ترمیم شکستگی و جراحت نمیشه دیه دقیق رو مشخص کرد . اما در حالت کلی درصورتی که التیام در شکستگی ها مطلوب باشه برای مجموع دو شکستگی 16 درصد از دیه کل پرداخت میشه یعنی تقریبا مبلغ 36 میلیون تومان.

  20. با سلام،
    برادر بنده یک سالی میشه که تصادف کرده و در زندگی نباتی میباشد(کما).سوال اول اینکه ایشون چون در بیهوشی کامل هستن و چندین عضو دچار نقص عضو کامل شدن مبلغ تقریبی دیه پرداختی از طرف شرکت بیمه چقدر خواهد بود؟؟
    و سوال دوم اینکه پزشکی قانونی میگه باید حداقل دو سال از وقوع زمان تصادف بگزره تا ما نظر قطعی بدیم و ب این دلیل پرونده راکد مونده؟؟
    ممنون از سایت مفیدتون

    1. سلام وقت شما بخیر
      نظر پزشکی قانونی درست هست و باید دوره زمانی مشخصی بگذره تا بشه نظر قطعی داد و میزان دیه رو مشخص کرد . اما به دلیل از بین رفتن کارکردهای بدن ایشون دچار تعدد دیه هستن یعنی چند دیه کامل بهشون تعلق میگیره

  21. سلام روز بخیر همسر من توی تصادف فوت شدن و وراثشون من و پدر و مادرش میشیم. یه تریلی زده بهشون و مقصر تریلی بوده و همسرم راننده هم نبودن درجا هم فوت کردن، میخوام بدونم دیه بهشون تعلق میگیره با ارش؟ و ارش به چه شرایطی تعلق میگیره و حدودا چه مبلغی هست؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      به فوت دیه تعلق میگیره. بسته به اینکه در ماه عادی باشه یا ماه حرام متفاوت هست.
      ارش دیه غیر مقدری هست که به جراحات بدنی و نقص عضو و … تعلق میگیره.

  22. سلام. بنده مقصر حادثه تصادف بودم و دادگاه 1 درصد ارش ديه كامل براي من صادر كرده. سوال اول اينكه مبلغش چقدره؟ دوم اينكه، بيمه كامل پرداخت مي كنه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      1 درصد از دیه کامل تقریبا مبلغ 2 میلیون و 300 هزار تومان هست. و بیمه موظف هست مبلغ دیه رو کامل پرداخت کنه مگر اینکه حادثه به دلیل تخلفات حادثه ساز باشه.

  23. سلام وقت بخیر
    من۵ اردیبهشت امسال به همراه برادرم داخل ماشینمون بودیم که یه پرایدبه مازدوفرارکرد،ماشین ماازپرتگاه افتادپایین و۴-۵تاچرخیدماشین له شدوماهم صدمه دیدیم وپزشک قانونی بخاطرشکستی مهره کمرمن٣ماه مرخصی وزخم های برادرم٢ماه مرخصی نوشت که بعدازاین مدت ،پزشک قانونی گفت نیازی به مرخصی بیشترندارید حالادادگاه بعد٧ماه برای مادیه تعیین کرده ازطریق صندوق تامین خسارت های بدنی محکوم به پرداخت شده.
    میخواستم بدونم توابلاغیه نوشته مثال:یک دهم دیه کامل مبنای دیه231میلیون تومن یا٣٠٨میلیون یاارش حساب میکنن؟یامقدار،ارش چقدرمیشه کلا؟میدونم که ارش پزشکی قانونی مشخص میکنه ولی حدودش چقدر؟
    تکلیف خسارتی که ماشینم صفربوده حالا١٠میلیون دادم چون بیمه داشتم بهم نوتحویل دادن چی میشه؟یا٣ماه مرخصی و٢ماه مرخصی برادرم که ازکار،زندگی افتادیم؟یاخرج کردبیمارستان،داروهاچی؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      ملاک محاسبه دیه مبلغ 231 میلیون تومان هست.(308 میلیون فقط در موارد فوت در ماه حرام ملاک محاسبه هست.
      صندوق برای تامین خسارتهای بدنی و دیه هست و برای خسارت مالی خودروتون باید از بیمه بدنه استفاده بفرمایین.

  24. با سلام، در نتیجه تصادف جرحی دادگاه بنده را به مبلغ 51000000 تومان دیه ملزم به پرداخت کرده سئوال بنده اینه که بیمه اسیا تمام این مبلغ را پرداخت میکند چون من شنیدم درصدی رو من باید بدم؟

    1. سلام وقت مشا بخیر
      در صورتی که تصادف در اثر تخلفات حادثه ساز صورت نگرفته باشه، قانونا بیمه حق دریافت فرانشیز (پرداخت بخشی از خسارت توسط بیمه‌گذار) رو نداره.

  25. سلام.
    حکمی که برای من صادر شده نوشته شده
    یک درصد دیه کامل بابت ارش آسیب نسوج نرم قفسه صدری
    می خواستم ببینم این مبلغ پرداختی چقدر خواهد بود و توسط بیمه پرداخت میشه یا راننده مقصر تصادف
    ممنون

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر بیمه داشته باشن دیه توسط بیمه راننده مقصر پرداخت میشه. و یک درصد دیه مبلغ 2.310.000 تومان است.

  26. سلام.. سوالی داشتم از خدمتتون ممنون میشم زود جواب بدین.
    یه کارگری دارم که در حین کار بسیار حواس پرت بود به طوری که چندبار تذکر داده بودم با تلفن در حین کار صحبت نکنه ولی گوش نمیکرد تا اینکه موقع کار با دستگاه پرس نوک انگشتش رفت تو دستگاه و قسمتی از پوست و ناخن نوک انگشتش برداشته شد ولی گوشت و استخوان انگشتش چیزیش نشده بود البته در زمان حادثه با تلفن حرف نمیزد ولی خودش گفت که حواسش پرت بوده. با اصرار خودش مبنی بر اینکه خودش میره بیمارستان اجازه نداد ببرمش بیمارستان و با خانوادش رفت و دکتر هم قسمتی از انگشتش رو به بهانه تراز شدن بریده… میخوام ببینم دیه ی این فرد چقدر میشه؟؟… در ضمن یه خانمه. خودش ادعا میکنه که رفتن پزشکی قانونی 10 میلیون میشه

    1. سلام وقت شما بخیر
      دیه کامل یک بند انگشت دست 7.700.000 هزار تومان است. مقداری که از سر بند انگشت بریده شده رو بر اساس مقدار کل دیه بند انگشت محاسبه میکنند و درصورتی که فقط ناخن کنده شده باشه و دیگه رشد نکنه 2.310.000 تومان دیه داره

  27. با سلام
    بنده سال 96 با ماشین زدم به یک موتوری، که شامل دیه شکستگی و عرش تشخیص دادن، در حال حاضر پرونده کیفری جاری بوده و مختومه نشده. با توجه به افزایش سالانه دیه و اطاله دادرسی پرداخت دیه چگونه خواهد شد، آیا مابه‌التفاوت افزایش دیه را بیمه متقبل نمیشود و من باید خودم پرداخت کنم؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      ملاک پرداخت دیه و غرامت ، دیه سالی هست که حکم نهایی داده میشه. و دیه توسط بیمه شما و بر اساس سال صدور حکم پرداخت میشه.
      البته در سالهای اخیر دیده شده بود که شرکتهای بیمه خسارت رو در همون سال تصادف به حساب دولت واریز میکردن و باقی مونده خسارت رو راننده مقصر باید شخصا پرداخت میکرد . البته این کار غیر قانونی هست.

      1. خیلی ممنون
        میشه بفرمایید غیر قانونی بودن چنین درخواست بیمه قابل استناد به کدام ماده یا مواد از کدام قانون میباشد؟

        1. خواهش میکنم .انجام وظیفه هست.
          مطابق ماده 13 قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه
          «بيمه گر يا صندوق حسب مورد مكلفند خسارت بدني تعلق گرفته به شخص ثالث را به قيمت يوم الاداء و با رعايت اين قانون و ساير قوانين و مقررات مربوط پرداخت كنند.»
          یوم الاداء در واقع روزی است که حکم نهایی دادگاه صادر می شود.

  28. سلام وقت بخیر
    آیا دیه ماه حرام فقط شامل ماشین های سواری میشه و ماشین سنگین و بیل مکانیلی و امثال آن درصورت تصادف به شخص فوت شده دیه ماه حرام تعلق نمیگیره؟یکی از بستگان در اثر تصادف با بیل بکهو فوت شدن الان بیمه میگه دیه ماه حرام فقط شامل سواری میشه و فقط دیه ماه عادی پرداخت کردن

    1. سلام وقت شما بخیر
      دیه فوت شخص ثالث در ماه حرام در هر صورت بر اساس دیه ماه حرام محاسبه میشه. حتی اگر کاربری رو درستت وارد نکرده باشن ماده 10 قانون اعمال میشه و درصدی از دیه کم میشه اما باز هم محاسبه بر اساس ماه حرام هست.
      اگر شخص فوت شده راننده مقصر حادثه باشه دیه فوت بر اساس ماه عادی محاسبه میشه حتی اگر در ماه حرام اتفاق بیوفته.

  29. سلام.
    پزشکی قانونی برای خواهر من زده 40% ارش کامل. در حالی که گفتین ارش مبلغ مشخصی نداره. این رو چطور محاسبه میکنن؟

    1. با سلام.
      احتمالا منظور 40 درصد دیه کامل و معادل 92،400،000 هست. گزارش پزشکی قانونی رو بار دیگه مطالعه کنید و در صورتی که بازهم براتون جای سوال بود از همین طریق سوال خودتون رو مطرح بفرمایید. با تشکر

  30. سلام.می خواستم بدونم من با ماشین اداره به یکی از همکارام تویه حیات موتوری تصادف کردم و گواهینامم به ماشین نمیخوره و همکارم از ناحیه سینه مصدوم شده لطفا توضیح بدین که چه حکمی صادر میشود. متشکر

    1. با سلام.
      بر اساس ماده 15 قانون شخص ثالث، اگر راننده فاقد گواهینامه باشه یا گواهینامه متناسب با نوع وسیله نقلیه نداشته باشه، شرکت بیمه خسارت رو به طور کامل به شخص ثالث پرداخت میکنه و تمام یا بخشی از خسارت پرداخت شده رو از راننده مقصر بازپس میگیره.

  31. سلام.
    من در سال ٩٦ در ماه عادى با اتومبيل تصادف كردم و از جاده خارج شدم.
    و بلافاصله بعد از انتقال بِ بيمارستان متوجه شدند كه مهره T12 من شكسته و روى نخاع من فشار آورده كه مرا عمل جراحى كردند و حدود ٨ ساعت در اتاق عمل بودم كه علاوه بر مهره ى T12 مهره هاى T10,T11,T12,T13,T14,T15 من مورد فيكساسيون و پلاتين قرار گرفت و بعد از عمل جراحى دكترا متوجه شدن كه پاى راست من هم در اثر آسيبى كه مهره ى شكسته روى نخاعى من وارد كرد،اسيب ديده و پاى راستم كج شده و تا الان كه يكسال از اون حادثه گذشته نمى توانم بدون واكر راه برم و هنوز التيام كامل صورت نگرفته است.
    اما حال پزشكى قانونى تنها٢ درصد براى كوفتگى نخاعى و ١٣ درصد براى ارش اسيب به نسوج نرم اطراف محل شكستگى در ناحيه ى ستون فقرات،تعيين كرده است.
    لطفاً توضيح بفرماييد كه با توجه به اينكه من مورد جراحى قرار گرفته ام و هنوزم با واكر راه ميرم و التيام مطلوب صورت نگرفته،چه مقدار ديه به من تلق ميگيرد و اعتراض فايده ايى دارد؟؟
    سپاس

    1. با سلام.
      ملاک محاسبه دیه پزشکی قانونی هست و نیاز به نظر کارشناسی داره و به همین شکل نمیشه پاسخ داد.
      اگر مظمن هستید میزان دیه شما بیشتر هست اعتراض کنید تا پرونده پزشکی شما محددا بررسی بشه.

  32. سلام.وقت بخیر
    خواستم تشکر کنم از راهنمائیتون.
    1سوال دیگه هم اگر مقدور باشه داشتم.
    پزشکی قانونی به خاطر شکستگی قوزک پام به من 5 ماه طول درمان داده و من نتونستم برم سر کار و متاسفانه بیمه هم نیستم. میخواستم بپرسم آیا بیمه حقوق 5 ماهه من را پرداخت میکند؟
    قبلا از لطف شما تشکر می کنم

  33. باسلام وسپاس.
    من تصادفی داشتم در سال 96 که من سرنشین ماشینی هستم که مقصر نبود. ایا به من دیه شخص ثالث تعلق میگیرد؟دیه شخص ثالث چقدر هست؟
    واینکه چقد میشه 15 درصد دیه کامل.و 5 درصد از یک چهارم. وسه هزارم دیه کامل؟
    سپاسگزارم

    1. با سلام.
      بله دیه شما به طور کامل از بیمه ثالث خودروی مقصر یا صندوق خسارات بدنی پرداخت میشود.
      مجموع دیه 38،230،500 میباشد.

  34. 15 درصد کل دیه و5 درصد یک چهارم دیه وسه هزارم دیه کامل چقدر میشود از دیه شخص ثالث.
    از پاسخ شما سپاسگزارم

    1. با سلام.
      بر اساس درصد هایی که اعلامه کردید دیه کل معادل 93،093،000 تومان است.

  35. سلام خانم قارونی من دوبارقبلاهم سوال پرسیدم وشما یکبار گفتین 38 میلیون یکبارم گفتین93 میلیون طبق شخص ثالث، بالاخره کدام تعلق میگیرد واینکه بروز است دیه پرداختی؟

  36. سلام روزتون بخیر، میخواستم بدونم امسال قانون بیمه تغییر کرده و چهار ماه حرام به سه ماه حرام کاهش یافته؟

  37. باسلام وسپاس گذاری از پاسخگویی شما عزیزان
    قبلا از شما سوال پرسیدم باسلام وسپاس.
    من تصادفی داشتم در سال ۹۶ که من سرنشین ماشینی هستم که مقصر نبود. ایا به من دیه شخص ثالث تعلق میگیرد؟دیه شخص ثالث چقدر هست؟
    واینکه چقد میشه ۱۵ درصد دیه کامل.و ۵ درصد از یک چهارم. وسه هزارم دیه کامل؟
    وشما پاسخ دادید:بله دیه شما به طور کامل از بیمه ثالث خودروی مقصر یا صندوق خسارات بدنی پرداخت میشود.
    مجموع دیه ۳۸،۲۳۰،۵۰۰ میباشدو
    باز پرسیدم:۱۵ درصد کل دیه و۵ درصد یک چهارم دیه وسه هزارم دیه کامل چقدر میشود از دیه شخص ثالث.
    وشما گفنید:بر اساس درصد هایی که اعلامه کردید دیه کل معادل ۹۳،۰۹۳،۰۰۰ تومان است
    حالا کدام یک ازاینها بمن تعلق میگیرد لطفا پاسخ بدهید

  38. درود. تصادفی در ماه حرام سال 97 داشتم که متاسفانه منجر به فوت فرزندم شد. بیمه بر اساس بیمه نامه (که تا پایان سال 97 اعتبار دارد) تا سقف 280 میلیون مندرج در بیمه نامه را پرداخت میکند.
    پرسش: با توجه به سقف دیه که در سال 97 مبلغ 308 میلیون تعیین شده، اختلاف 28 میلیونی را چگونه بایددرخواست کرد؟

    1. با سلام
      ابتدا باید بگیم که دیه در سال 97در ماه عادی 231 میلیون تومان است. آیا پیگیری کردید که شرکت بیمه چرا این مبلغ رو واریز کرده؟ از بیمه سوال نکردید؟

    1. با سلام
      231 میلیون تومان برای سال 97. برای سال 98 این مقدار به 270 میلیون تومان افزایش یافته.

  39. با سلام.بنده شهریور 97 تصادف کردم.و مهره گردنم شکست و جراحی کردم و با پلاتین گذاشتن سرم رو به گردنم وصل کردن و ثابت کردن.یعنی اصلا سرم چرخش نداره و نمیتونم خم کنم.و با توجه به چندین کبودی و شکستگی دندان که داشتم کلا برای من 32درصد و ارش تعیین شده.حالا سوال من این هست از جنابعالی که من علاوه بر دیه که میگیرم،آیا پول دیگه ای هم میدن منظورم همون ارش!!!!

دکمه بازگشت به بالا