ازکی سلر

شرایط، وظایف و مهارت‌ های لازم برای شغل کارگزاری بیمه

همگام با پیشرفت و تخصصی‌تر شدن رشته‌های مختلف بیمه‌ای، نیاز به افرادی حرفه‌ای که بتوانند متقاضیان خرید بیمه را برای گرفتن بهترین تصمیم کمک و به درستی راهنمایی کنند، بیشتر شده است. این وظیفه بر عهده کارگزار فروش بیمه قرار گرفته است. بعید است که در صنعت بیمه فعال بوده باشید و تابه‌حال عبارت کارگزار بیمه به گوشتان نخورده باشد. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم که اطلاعاتی اساسی و البته جامع در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کارگزار بیمه کیست؟

کارگزار فروش بیمه شخصی است که واسطه انجام معاملات بیمه بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار می‌شود. او در ازای این واسطه‌گری از شرکت بیمه‌گر کارمزد دریافت می‌کند. به عبارتی شغل او فقط ارائه خدمات بیمه‌ای است و در زمینه فروش بیمه تخصص دارد. کارگزار بیمه دانش و آگاهی کاملی در رابطه با انواع بیمه دارد و قادر است بهترین بیمه را به متقاضی بیمه معرفی کند. 

شرایط کار کارگزار بیمه چگونه است؟

برای اینکه کارگزار بیمه شوید، باید اطلاعات خاصی داشته باشید. اولین مورد ضروری برای کارگزاری بیمه، داشتن اطلاعات کامل بیمه‌ای است. این دانش را می‌توانید یا با تحصیل یکی از رشته‌های مربوط به بیمه مانند مدیریت بیمه در دانشگاه‌ها یا یا گذراندن دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های بیمه و کارگزاری‌ها به دست آورید.

ساعت کاری کارگزاری بیمه مانند دیگر مشاغل که کاری اداری دارند، معمولا از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر  است. اما به دلیل اینکه درآمد آنها به میزان فعالیت و فروش آن‌ها بستگی دارد، ممکن است ساعت کاری منعطفی هم داشته باشند. کارگزاران فروش بیمه بیشتر ساعات کاری خود را در دفتر می‌‌گذرانند و با مشتریان‌شان به روش‌ها مختلف مانند تلفن، ایمیل، برگزاری جلسات و غیره در ارتباط هستند. 

وظایف کارگزار بیمه چیست؟ 

همان طور که در بالا گفته شد، وظیفه اصلی کارگزار بیمه واسطه‌گری بین متقاضی خرید بیمه و شرکت بیمه‌گر است. کارگزار فروش بیمه در وهله اول موظف است که کلیه اطلاعات و شرایط مشتریانش را اخذ و به خوبی بررسی کند. پس از آن او باید باتوجه‌به نیازهای مشتری در میان شرکت‌های بیمه به بررسی بپردازد و بهترین پیشنهاد را به متقاضی بیمه ارائه دهد. او باید تمامی شرایط بیمه را به مشتری خود توضیح دهد تا مشتری از پوشش‌ها، سقف تعهدات و دیگر شرایط بیمه مانند روش استفاده از خدمات بیمه پیشنهادی اطلاع کافی پیدا کند.

پس از فروش بیمه، پیگیری مراحل جبران خسارت‌‌های احتمالی و ارائه مشاوره‌ و راهنمایی برای گرفتن خسارت به بیمه‌گذار هم از وظایف کارگزار بیمه است. ارائه گزارش به شرکت‌های بیمه‌گر و ناظران مربوطه هم از دیگر وظایف یک کارگزار بیمه است. 

مهارت و دانش مورد نیاز شغل کارگزاری بیمه

افرادی که می‌خواهند در زمینه کارگزاری بیمه فعالیت کنند، باید مهارت‌های شخصیتی و دانشی عمومی کافی داشته باشند. آنها باید مهارت ارتباطی خوبی داشته باشند تا بتوانند به طور مرتب با بیمه‌گذار و بیمه‌گر تعامل کنند. مهارت انجام مذاکره برای بستن قراردادهای سودمندتر و به عبارتی چانه‌زنی هم از دیگر مهارت‌هایی است که برای یک کارگزار فروش بیمه مفید است. درستکاری و صداقت و داشتن دقت و توجه کافی به جزئیات هم می‌تواند علاوه بر اطمینان‌بخشی به مشتریان، از بروز خطاها و اشتباهاتی جلوگیری کند که جبران آن‌ها سخت و هزینه‌بر است. مهارت در مکاتبات اداری و گزارش‌نویسی در کنار مهارت کار با کامپیوتر می‌تواند انجام کلیه مکاتبات را با سهولت همراه کند و سرعت ببخشد. داشتن اطلاعات به‌روز درباره صنعت بیمه می‌تواند به کارگزار بیمه در ارائه مشاوره‌های درست کمک کند. 

تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل کارگزار بیمه

از سوی بیمه مرکزی برای ورود افراد به شغل کارگزار فروش بیمه شرایطی اعلام شده است که متقاضیان باید حتما یکی از آنها را دارا باشند:

     

  • حداقل مدرک لیسانس در رشته مدیریت بیمه یا دیگر گرایشات بیمه‌ای با ۶ ماه سابقه کار مفید در حوزه بیمه‌
  • حداقل مدرک لیسانس در سایر رشته‌ها و یک سال سابقه کار مفید در حوزه بیمه‌

فرصت‌های شغلی و بازار کار کارگزاری بیمه

کارگزاران فروش بیمه می‌توانند در شرکت‌های مختلف کارگزاری رسمی بیمه استخدام شوند. البته در صورت داشتن تجربه و سرمایه کافی می‌توانند با دریافت مجوز‌های لازم به صورت مستقل یک دفتر کارگزاری بیمه راه اندازی کنند. درآمد کارگزاری بیمه بسته به میزان 

ازکی سلر شویم یا کارگزار بیمه؟

برای تبدیل شدن به یک کارگزار بیمه علاوه بر لزوم داشتن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس باید ۶ تا یک سال هم سابقه کار بیمه‌ای داشته باشید. علاوه بر این، در برخی اوقات نیاز است که برخی امتحانات را بدهید و مجوزهایی را هم دریافت کنید. اما اگر فروش بیمه از طریق ازکی سلر را انتخاب کنید، می‌توانید تنها با داشتن اطلاعات بیمه‌ای و با تکیه بر مهارت‌های فردی فروش خود بدون نیاز به مجوز‌ها و کاغذ بازی‌های اداری بیمه بفروشید و به نحوی کارگزار فروش بیمه شوید. 

سوالات پر تکرار:

تفاوت کارگزاری با نمایندگی بیمه چیست؟

کارگزار بیمه توسط چند شرکت به کار گرفته می‌شود، اما نمایندگی بیمه فقط برای یک شرکت بیمه‌گر کار می‌کند. 

چرا ازکی سلر انتخاب بهتری برای فروش بیمه است؟

چون برای فروش بیمه از طریق ازکی نیاز به گرفتن مجوز، طی مراحل اداری طولانی و گذراندن دوره‌های کارآموزی ندارید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا