بیمه بدنه

راهنمای دریافت خسارت بیمه‌ بدنه‌ خودرو دوگانه‌سوز

داغ‌ترین خبر این روزها خبر احیای دوباره‌ی کارت سوخت و استفاده‌ی مجدد از آن است.

این موضوع از تابستان سال ۹۷ در خبرگزاری‌ها منتشر شد. سرانجام پاییز امسال مقدمات آن فراهم و افراد ملزم شدند برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند. اما موضوع به همین جا ختم نشد و شایعات و اخبار مختلف درباره علت استفاده‌ی دوباره از کارت سوخت در خبرگزاری‌ها انتشار یافت. بر اساس تحلیل کارشناسان و آنچه توسط بعضی مسئولین منتشر شد، احتمالا دولت قصد دارد قیمت بنزین را دونرخی کند. این یعنی هر ایرانی ماهیانه سهمیه‌ی مشخصی بنزین با قیمت پایین دریافت می‌کند. اگر سهمیه‌ی خود را استفاده کند برای مصرف مازاد بر سهمیه، باید بنزین را گران‌تر و با نرخ آزاد بخرد.

این طرح اگر اجرایی شود معایب و مزایای متعددی دارد . مهم‌ترین مزیت و هدف اصلی آن جلوگیری از قاچاق سوخت است. کاهش ارزش ریالی، باعث شده قیمت سوخت در داخل و خارج کشور اختلاف زیادی داشته باشد. به همین دلیل سالیانه میزان قابل توجهی از سوخت تولید شده، توسط قاچاقچیان به خارج از کشور منتقل ‌می‌شود. دونرخی شدن بنزین کنترل دولت بر مصرف بنزین و قاچاق سوخت را افزایش می‌دهد.‍

تاثیر اجرا شدن طرح بر شرکت‌های بیمه

در صورت صحت این خبر و اجرایی شدن طرح دو نرخی شدن قیمت بنزین، بازار بیمه هم از آن تاثیر خواهد پذیرفت.

زمانی که از سال 86 تا 94 طرح سهمیه بندی کردن بنزین اجرا شد مردم به دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود روی آوردند تا بجای مصرف بنزین و یا درصورت مصرف سهمیه‌ی ماهیانه خود از گاز به عنوان سوخت خودرو استفاده کنند. عده‌ای از طریق مراکز معتبر اقدام به این کار کرده و بعضی به شکل دستی و با روش‌های غیر استاندارد خودروهای خود را دوگانه سوز کردند. علاوه بر آن استفاده از گاز درون شهری به جای CNG  و سوخت‌گیری از گاز خانگی، خودروهای دوگانه‌سوز را در معرض تهدید قرار داد و در مواردی باعث انفجار کپسول گاز این خودروها شد. انفجار خودروهایی که به شکل دستی، در مراکز غیر معتبر گازسوز شده بودند برای شرکت های ارائه دهنده‌ی بیمه‌ی بدنه، خسارت زیادی  به همراه داشتند.

از طرفی کپسول خودروهایی که به شکل دستی گازسوز شده اند قابل جداسازی است. چون این خودروها در اصل بنزین سوز هستند در داخل کارت خودرو به گازسوز بودن آن‌ها اشاره‌ای نشده است. این دو موضوع فرصتی را برای بعضی افراد ایجاد کرد تا هنگام خرید بیمه‌ی بدنه و بازدید کارشناس، کپسول گاز خودرو را از آن جدا کنند تا بیمه‌گر به خطر بالای آن پی نبرد. همین موضوع تبدیل به دغدغه‌ای برای شرکت‌ها و به خصوص، نمایندگی‌های بیمه شده است.

دریافت خسارت بیمه‌ی بدنه برای خودروهای دوگانه‌سوز دستی

سوال اصلی این‌جاست که آیا خسارت به خودروهایی که به شکل دستی دوگانه سوز شده اند تعلق می‌گیرد یا نه ؟

صاحبان خودروهای دوگانه‌سوز دستی هم می‌توانند از شرکت بیمه خسارت دریافت کنند. اما دریافت خسارت بیمه‌ی بدنه مشروط به این است که در زمان صدور بیمه‌نامه شرکت را در جریان دوگانه‌سوز بودن خودرو قرار دهند. در فرم پیشنهاد بیمه‌ی بدنه گزینه‌ای برای تعیین دوگانه‌سوز بودن خودرو وجود ندارد اما بیمه‌گذار موظف است این موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهد تا در شرایط خصوصی بیمه‌نامه ذکر شود.

همچنین کارشناس بیمه موظف است در زمان صدور بیمه از خودرو در ابعاد مختلف عکس برداری کند و تصویر را ضمیمه‌ی پرونده کند. در نتیجه اگر خودرویی به شکل دستی گازسوز شده باشد و در تصویر ضمیمه‌ی پرونده، کپسول گاز آن وجود داشته باشد مالک آن می‌تواند خسارت را از شرکت بیمه دریافت کند؛ حتی اگر در کارت خودرو به دوگانه‌سوز بودن آن اشاره‌ای نشده باشد.

اما اگر در تصویر ضمیمه‌ی پرونده کپسول گاز وجود نداشته باشد خسارت مشمول ماده‌ی 13 یا ماده‌ی 10 بیمه می‌شود که در بالا توضیح داده شده است.

خرید بیمه‌ی بدنه برای خودروهای دوگانه‌سوز

بیمه‌ی بدنه خسارات ناشی از انفجار و آتش سوزی را هم تحت پوشش قرار می‌دهد و انفجار محفظه‌ی گاز خودرو از مصادیق خطرات قابل جبران این بیمه‌نامه است. اگر افراد از همان اول بیمه را در جریان دوگانه‌سوز بودن خودروهایشان قرار دهند می‌توانند از مزایای بیمه به طور کامل استفاده کنند.

لزوم دوگانه سوز کردن خودروها در مراکز معتبر

جالب است بدانید اگر خودروهای خود را از طریق مراکز معتبر، دوگانه‌سوز کنید می‌توانید از مزایای بیمه‌ی مسئولیت تولیدکنندگان و نصابان سیستم‌های گازسوز خودرو استفاده کنید. بر اساس این بیمه‌نامه اگر در نتیجه‌ی اشتباه، قصور و یا غفلت تولید کننده، متصدی نصب و یا کارکنان آن‌ها خسارت مالی و جانی به مالک خودرو یا اشخاص ثالث وارد شود بیمه آن را پرداخت خواهد کرد. پوشش جانی این بیمه شامل هزینه های پزشکی، دیه فوت و نقص عضو است.

درنتیجه علاوه بر پوشش بیمه‌ی بدنه‌ی خودروی خود می‌توانید از مزایای بیمه‌ی مسئولیت تولیدکنندگان و متصدیان نصب سیستم‌های گازسوز استفاده کنید. البته تنها در صورتی به‌عنوان شخص ثالث می‌توانید از مزایای این بیمه استفاده کنید که خودروی خود را در مراکز معتبر بیمه کرده باشید. چراکه تنها مراکز با مجوز قانونی می‌توانند این بیمه‌نامه را تهیه کنند.

پیش‌بینی رفتار مشتریان توسط شرکت‌های بیمه

این که چه زمانی طرح دونرخی شدن بنزین در کشور اجرا شود و جامعه چه میزان آمادگی پذیرش آن را داشته باشد، می‌تواند بر عکس العمل مردم اثر بگذارد. اما لازم است شرکت های بیمه هوشیارانه از اتفاقات جامعه آگاهی داَشته باشند و یک قدم جلوتر از مردم حرکت کنند. حال که احتمال دونرخی شدن قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است بعید نیست موج جدید استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز بین مردم راه بیفتد. شرکت ها و نمایندگی ها بهتر است هنگام صدور بیمه دقت بیشتری داشته باشند و آگاهی لازم را به بیمه‌گذار بدهند که پنهان کردن کپسول گاز و گازسوز کردن خودروها در مراکز نامعتبر تنها به ضرر خود آن هاست.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا