اطلاعات بیمه ایبیمه بدنه

کارشناسی خودرو چیست و چرا برای خرید بیمه بدنه باید خودرو کارشناسی شود؟

از زمانی‌که قیمت خودرو به‌صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد، خریداران خودروهای دست‌دوم هم بیشتر شد. وقتی صحبت از خودروی دست‌دوم می‌شود، باید احتمال مشکلات موتور یا وجود جای ضربه و تصادف روی بدنه را در نظر گرفت. در این شرایط اگر حرفه‌ای نباشید، ممکن است خودرویی را خریداری کنید که ارزش ریالی آن به‌دلیل مشکلات فنی و بدنه بسیار کمتر از مبلغی است که پرداخت کرده‌اید. باتوجه‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی موضوع کارشناسی خودرو چیست، می‌پردازیم.

کارشناسی خودرو چیست؟

وقتی برای خرید یک خودروی دست‌دوم اقدام می‌کنید، قطعاً به فردی نیاز پیدا خواهید کرد که بتواند خودروی موردنظرتان را از هر لحاظ بررسی کند. نحوه کارشناسی خودرو بیشتر بستگی به شیوه کار کارشناس دارد، اما به‌صورت کلی می‌توان گفت که طبق برگه کارشناسی خودرو، خودر باید از نظر موتور، فنی و بدنه به‌دقت بررسی شود. تنها از طریق کارشناسی فنی خودرو است که می‌توانید از سلامت موتور مطمئن شوید، چون ممکن است ابداً با این موضوع آشنایی نداشته باشید.

کارشناسی خودرو چیست

اکنون که می‌دانید کارشناسی خودرو چیست، لازم است اضافه کنیم که این کار هیچ‌گونه ارتباطی با معاینه فنی خودرو ندارد و هر کدام از آنها با هدف جداگانه‌ای انجام می‌شود. هدف از کارشناسی خودرو در محل بررسی سلامت خودرو از لحاظ فنی و ظاهری است. این بررسی عامل اصلی تعیین قیمت خودرو برای فروش و خرید خواهد بود. البته شرکت‌های بیمه‌گر کارشناسی خودرو برای بیمه بدنه را نیز انجام می‌دهند. توجه کنید که تنها افرادی برای کارشناسی ماشین صلاحیت دارند که دانش و تبحر کافی در این زمینه داشته و بتوانند موتور، گیربکس، جلوبندی، قطعات موتور، رنگ خودرو و دیگر بخش‌ها را به‌دقت ارزیابی کنند.

تفاوت کارشناسی خودرو و معاینه فنی چیست؟

هدف از معاینه فنی خودرو بررسی برخی از استانداردهای جهانی است که باید در ساخت خودروها رعایت شود. تست خودرو یا معاینه فنی خودرو سالی یک‌بار و با هدف تطابق وضعیت خودرو با شرایط استاندارد انجام می‌شود. در صورتی‌که مالک خودرو برای انجام معاینه فنی اقدام نکند، تردد او در خیابان‌ها و مسیرهای مختلف غیرقانونی بوده و پلیس می‌تواند، خودروی او را متوقف کند. بنابراین انجام معاینه فنی اجباری است.

کارشناسی خودرو کاملاً اختیاری است و معمولاً در زمان خرید یا فروش خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده یا کارشناسی خودرو برای خرید بیمه بدنه انجام می‌شود. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت کارشناسی خودرو با معاینه فنی در اجباری‌بودن معاینه فنی و اختیاری‌بودن کارشناسی خودرو خواهد بود.

از طرفی در معاینه فنی، تنها وضعیت سلامت خودرو و توان آن از لحاظ فنی بررسی می‌شود و وضعیت ظاهری آن مهم نیست که می‌تواند یکی دیگر از موارد تفاوت کارشناسی خودرو با معاینه فنی باشد.

چرا برای خرید بیمه بدنه به کارشناسی خودرو نیاز داریم؟

با وجود بازار داغ خرید و فروش خودروهای دست‌دوم، کارشناسی خودرو بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است. از طرفی هیچ‌کدام از شرکت‌های بیمه‌گر، بدون کارشناسی رسمی برای صدور بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اقدام نخواهند کرد. پس کارشناسی خودرو برای بیمه بدنه و شخص ثالث حیاتی است.

کارشناسی خودرو برای بیمه بدنه

همان‌طور که می‌دانید قیمت روز خودرو یکی از عواملی است که روی قیمت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تأثیر می‌گذارد. بنابراین کاملاً منطقی است که شرکت‌های بیمه‌گر برای تعیین نرخ بیمه اقدام به کارشناسی خودرو کنند. قبل از بازدید بیمه بدنه باید یک سری اطلاعات در مورد این موضوع کسب کنید تا انتخابی آگاهانه داشته باشید. در این راستا می‌توانید مقاله هرچه باید قبل از بازدید بیمه بدنه بدانید را در بلاگ ازکی بخوانید.

چه خودروهایی نیاز به کارشناسی دارند؟

کارشناسی خودرو در موارد مختلفی کاربرد دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید خودروی دست دوم یا خودروی کارکرده

یکی از رایج‌ترین دلایل کارشناسی خودرو، خرید خودروی دست دوم است. بدون تردید می‌توان گفت که تشخیص بسیاری از ایرادات فنی و ظاهری خودرو به‌راحتی ممکن نخواهد بود. این عیوب و ایرادات می‌توانند تعمداً توسط فروشنده پوشانده شود تا او بتواند خودروی خود را با قیمت بیشتری بفروشد، اما لازم است بدانید که در این شرایط مسئله فقط پول نیست، بلکه این ایرادات می‌توانند عامل اصلی در تصادف‌های سنگینی باشند که نتیجه آن آسیب جدی به سرنشینان یا حتی فوت آنها است.

قبل از اقدام برای خرید هر خودروی دست دومی حتماً برای کارشناسی فنی و ظاهری آن اقدام کنید تا علاوه‌بر پرداخت مبلغی مطابق ارزش واقعی خودرو، ماشینی بخرید که بعدها تبدیل به عامل بروز حادثه رانندگی برای شما و دیگران نشود.

خرید خودروی صفر

خرید خودروی صفر به چند روش انجام می‌شود که شامل خرید مستقیم از کارخانه، خرید از نمایشگاه ماشین، خرید از اشخاص دیگر و خرید حواله است. باتوجه‌به اینکه حتی خودروهای صفر نیز ممکن است، مشکلات یا ایرادات فنی و یا حتی ظاهری داشته باشند، کارشناسی خودرو صفر ضرورت پیدا می‌کند. تنها پس از کارشناسی است که ارزش واقعی خودرو تعیین می‌شود.

کارشناسی رنگ خودرو

تخمین میزان خسارت در رانندگی

یکی از موارد کارشناسی خودرو که بسیار رایج است، تخمین خسارت در رانندگی است. باتوجه‌به اینکه مبلغ خسارت پرداختی در بیمه بدنه به میزان خسارت وارده بستگی دارد، بنابراین تخمین آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. شرکت‌های بیمه‌گر معمولاً از کارشناس‌های رسمی خود برای تعیین میزان خسارت استفاده می‌کنند.

کارشناسی خودرو در محل چگونه است؟

کارشناسی خودرو در محل همان‌طور که از نامش پیداست در محل مورد نظر خریدار یا فروشنده خودرو انجام می‌شود. به این مفهوم که کارشناس برای کارشناسی بدنه خودرو و دیگر بخش‌های آن به محل اعزام خواهد شد.

برای استفاده از خدمات کارشناسی خودرو در محل، شرکت‌های متعددی فعالیت می‌کنند که می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا ثبت اینترنتی اطلاعات برای دریافت خدمات، وقت بگیرید.

کارشناسی رنگ خودرو

از نظر بسیاری از افراد بررسی رنگ بدنه نیازی به تخصص کارشناس ندارد، اما چالش اصلی اینجاست که گاهی صافکاری و رنگ خودروهای تصادفی آنچنان حرفه‌ای انجام شده یا آنقدر ابعاد رنگ کم است که هر شخصی قادر به تشخیص آن نیست. برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند که ابتدا خریدار خودروی دست‌دوم با استفاده از کارشناسی خودرو مرکزی (کارشناسی خرید خودرو) برای بررسی نقاط مشکوک روی بدنه شامل بخش‌های کم‌رنگ و پُررنگ اقدام کند. بنابراین کارشناسی رنگ خودرو آن هم در مراحل ابتدایی می‌تواند توسط خریدار انجام شود، اما ممکن است یک بازدید ساده کمکی به کشف مشکلات رنگ و خرابی بدنه نکند. پس قطعاً به یک کارشناس خودروی حرفه‌ای برای بررسی رنگ و بدنه نیاز پیدا می‌کنید.

کارشناسی فنی خودرو

روش‌های کارشناسی رنگ خودرو

در کارشناسی‌های حرفه‌ای خودرو از ۵ روش اصلی برای بررسی رنگ خودرو استفاده می‌شود که به شرح زیر است.

  • استفاده از چشم غیرمسلح
  • استفاده از حس لامسه
  • استفاده از آهن‌ربا
  • استفاده از دوربین عکاسی
  • استفاده از دستگاه‌های تشخیص رنگ

یکی از شایع‌ترین عواملی که باعث ایجاد خط‌وخش روی بدنه خودرو می‌شود، کشیدن میخ توسط برخی افراد روی بدنه خودروها است. باتوجه‌به اینکه سطح تماس میخ بسیار کوچک است، باعث ایجاد ردی نازک می‌شود که با یک رنگ‌کاری تمیز قابل پوشش خواهد بود، اما به‌هرحال تشخیص آن دشوار است، پس نیازمند تخصص یک کارشناسی رنگ خودرو خواهید بود. خبر خوب اینکه، یکی از پوشش‌های اضافی یا الحاقی بیمه بدنه، پوشش کشیدن میخ است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله آشنایی با پوشش کشیدن میخ در بیمه بدنه و شرایط آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

کارشناسی شاسی و ستون‌ها

بخش مهمی که باید در کارشناسی خودرو چیست به آن پرداخت، کارشناسی شاسی و ستون‌های خودرو است. باتوجه‌به اینکه شاسی در حالت عادی با چشم دیده نمی‌شود، بنابراین ممکن است آسیب‌های وارده به آن نیز مخفی بمانند. اگر آسیبی به شاسی وارد شده باشد، هرگز نباید خودرو را بخرید، حتی اگر فروشنده قیمتی خیلی کم را پیشنهاد دهد.

کارشناسی شاسی و ستون‌ها از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است و برای این کار به یک کارشناس حرفه‌ای و بسیار ماهر نیاز دارید. لازم است بدانید که شاسی در واقع همان اسکلت‌بندی خودرو است که تنها در تصادف‌های بسیار سخت آسیب می‌بیند. بنابراین وجود آسیب روی این بخش از خودرو از بروز تصادفی سنگین خبر می‌دهد که می‌تواند باعث افت شدید قیمت خودرو شود.

قیمت کارشناسی خودرو

غیر از شاسی کارشناس خودرو باید برای بررسی ستون‌ها نیز اقدام کند. ضعیف‌ترین قسمت از بدنه خودرو سقف است که با ستون‌ به بدنه اصلی متصل می‌شود. باتوجه‌به اینکه سر سرنشین‌های یک خودرو در نزدیکی سقف و در راستای ستون‌ها قرار می‌گیرد، بنابراین ستون‌ها باید آنقدر محکم باشد که از سقف محافظت کرده و از طرفی در ضربه‌های تصادف‌های رانندگی به سر سرنشین آسیب نزنند.

وجود آسیب، ترک یا هر مشکلی در بخش ستون‌های خودرو به‌مفهوم کاهش شدید امنیت جانی سرنشینان خواهد بود؛ چون سر آنها در هر برخورد در معرض خطر بزرگی قرار می‌‌گیرد. بررسی سلامت ستون‌های خودرو کار راحتی نیست، پس آن را به یک کارشناس خودروی حرفه‌ای بسپارید.

کارشناسی تعویض قطعات خودرو

تعویض قطعات خودرو در شرایطی انجام می‌شود که تصادفی شدید رخ داده و خسارت وارده به قطعات به‌اندازه‌ای است که امکان تعمیر وجود ندارد. این موضوع به‌شدت روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد. بنابراین به‌عنوان خریدار لازم است از تعویض یا عدم تعویض قطعات خودرو مطمئن شوید تا قیمتی بیشتر از ارزش واقعی پرداخت نکنید.

تشخیص یا کارشناسی تعویض قطعات خودرو کار بسیار دشواری است و برای این کار باید از یک فرد بسیار ماهر و متخصص کمک بگیرید. گاهی ممکن است قطعات تعویضی از روی خودرویی دیگر باز شده و روی خودروی موردنظر شما بسته شده باشد. باتوجه‌به اینکه قطعه جایگزین می‌تواند کیفیت و رنگی کاملاً مشابه با قطعه اصلی قبلی داشته باشد، باز تشخیص دشوار می‌شود.

در این شرایط تنها یک کارشناس خرید خودرو حرفه‌ای می‌تواند، تعویض قطعات را تشخیص دهد. بنابراین اگر قصد خرید خودروی دست‌دوم را دارید، اما دانش کافی را ندارید، لازم است با یک کارشناس خودرو هماهنگ شده یا حتی برگه کارشناسی خودرو تهیه کنید.

کارشناسی فنی خودرو

یکی از سخت‌ترین بخش‌ها در کارشناسی خودروها، بخش فنی، موتور و گیربکس است. این بخش‌ها نیاز به تخصص داشته و باید با وسواس و موشکافانه بررسی شود. کارشناسان خودرو برای کارشناسی فنی خودرو باید دانش فنی در حوزه مکانیکی داشته باشد یا کارشناس مکانیک باشند. کارشناسی فنی خودرو به ۴ بخش اصلی تقسیم می‌شود که به شرح زیر است.

  • کارشناسی موتور
  • کارشناسی جلوبندی
  • کارشناسی گیربکس
  • کارشناسی یا تست دیاگ

تفاوت کارشناسی خودرو و معاینه فنی

کارشناس خودرو در این مرحله از کار خود باید به هرگونه لرزش یا صدای غیرطبیعی توجه کرده و مشکلات فنی مرتبط با آن را تشخیص دهد. در برخی از خودروهای پیشرفته می‌توان از دستگاه دیاگ استفاده کرد تا بخشی از مشکلات فنی مشخص شوند، اما توجه کنید که تست دیاگ نمی‌تواند تمامی عیوب فنی یک خودرو را نشان دهد.

قیمت کارشناسی خودرو

اکنون که با تمام مراحل کارشناسی خودرو چیست آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده تا اطلاعاتی در مورد قیمت کارشناسی خودرو کسب کنید تا قبل از انجام این‌کار بودجه لازم را آماده کنید. قیمت کارشناسی خودرو یک عدد ثابت ندارد، به این مفهوم که کارشناس خودرو در تهران ممکن است هزینه‌ای متفاوت با کارشناس خودرو در اصفهان یا مشهد دریافت کند. البته عوامل دیگری روی تعیین قیمت کارشناسی خودرو تأثیرگذارند.

  • مدل خودرو
  • برند خودرو
  • محل زندگی

کارشناسی خودرو چیست شرط اصلی خرید بیمه بدنه

با کارشناسی خودرو چیست و دلایل انجام این کار قبل از خرید خودروهای دست‌دوم و حتی خودروهای صفر آشنا شدید. اکنون می‌دانید که شرکت‌های بیمه‌گر نیز کارشناسی خودرو برای بیمه بدنه را انجام می‌دهند تا حق‌بیمه مشخص شود؛ چون یکی از عوامل تأثیرگذار روی قیمت بیمه بدنه، ارزش روز خودرو است. بنابراین قبل از اقدام برای خرید بیمه بدنه از ازکی وقت کارشناسی خودرو دریافت کنید.

سؤالات متداول

هدف از کارشناسی خودرو چیست؟ هدف از کارشناسی یک خودرو بررسی آن از نظر فنی، بدنه، موتور و ظاهر است که می‌تواند برای تعیین قیمت فروش یا تعیین نرخ بیمه بدنه باشد.

کارشناسی خودرو در چه مواردی انجام می‌شود؟ کارشناسی خودرو معمولاً برای خرید خودروی صفر، خرید خودروی دست‌دوم یا کارکرده و تعیین میزان خسارت در تصادفات انجام می‌شود.

هزینه کارشناسی خودرو چقدر است؟ عوامل مختلفی روی قیمت کارشناسی خودرو تأثیر می‌گذارد، بنابراین نمی‌توان برای آن یک قیمت واحد تعیین کرد.

کارشناسی خودرو به چه بخش‌هایی تقسیم می‌شود؟ کارشناسی رنگ خودرو، کارشناسی تعویض قطعات خودرو، کارشناسی فنی خودرو و کارشناسی شاسی و ستون‌ها از جمله مهم‌ترین بخش‌های کارشناسی ماشین‌ها است.

آیا امکان انجام کارشناسی خودرو در محل وجود دارد؟ بله. شرکت‌های مختلفی برای انجام کارشناسی خودرو در محل اقدام می‌کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا