بیمه بدنه

از بیمه بدنه چندبار می‌شود استفاده کرد؟


اینکه از بیمه بدنه چندبار می‌توان استفاده کرد بیشتر به شرایط رانندگی، میزان سرعت و البته نوع بیمه بدنه بستگی دارد. اما آیا می‌دانید بیمه بدنه هر سال چندبار خسارت پرداخت می‌کند؟ این سوال بسیاری از افرادی است که قصد خرید بیمه بدنه را دارند و می‌خواهند بدانند آیا فقط یک‌بار می‌توان از بیمه بدنه در طول سال استفاده کرد یا نه؟ ترافیک و شلوغی خیابان‌ها و رانندگانی که بی‌احتیاط رانندگی می‌کنند، شرایط را برای تصادف فراهم می‌کند. این تصادف‌ها باعث صدمات جانی و مالی خواهد شد و برای جبران صدمات مالی باید بیمه بدنه داشت. با‌توجه‌به ضرورت و اهمیت جبران خسارت‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌گر طبق بیمه‌نامه، در این مقاله از بلاگ ازکی به‌ این موضوع می‌پردازیم که چندبار امکان استفاده از بیمه بدنه در طول یک سال وجود دارد؟

در طول یک سال چند بار می‌توان از بیمه بدنه استفاده کرد؟

برخلاف بیمه ثالث که نوعی بیمه اجباری برای دارندگان کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی است، خرید بیمه بدنه اجباری نیست. بااین‌حال به‌خاطر خدمات شرکت‌های بیمه‌گر و هزینه زیاد تعمیرات و تعویض قطعات بعد از تصادف، اکثر افراد برای خرید بیمه بدنه اقدام می‌کنند؛ به این دلیل که بیمه شخص ثالث خسارت‌های واردشده به وسیله‌نقلیه مقصر در حادثه رانندگی را جبران نمی‌کند. در چنین شرایطی اگر خسارتی سنگین به خودرو وارد شود، جبران آن بدون داشتن بیمه بدنه بسیار دشوار خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید بیمه بدنه مناسب می‌توانید مقاله راهنمای جامع خرید بیمه بدنه خودرو به همراه پوشش‌ها، شرایط و قیمت را در بلاگ ازکی بخوانید.

از بیمه بدنه چندبار می شود استفاده کرد

کسانی که برای خرید بیمه بدنه خودرو اقدام می‌کنند، بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانند از شرکت‌ بیمه‌گر خسارت دریافت کنند. به‌این‌مفهوم که هیچ محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از بیمه بدنه در طول یک سال وجود ندارد. بنابراین از بیمه بدنه چندبار می شود استفاده کرد. در این میان یک‌سری نکات اساسی وجود دارد که هر بیمه‌گذاری باید از آنها آگاه باشد. پس ادامه مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

بیمه بدنه چند درصد از خسارت واردشده را جبران می‌کند؟

بیمه بدنه دارای درصدی به‌عنوان فرانشیز است که باید بیمه‌گذار آن را پرداخت کند. مابقی مبلغ از کل خسارت را شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت خواهند کرد. درصد فرانشیز در شرکت‌های بیمه‌گر مختلف متفاوت است، بنابراین باید قبل از امضای بیمه‌نامه، بندهای آن را به دقت بخوانید.

به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که تعداد دفعات مجاز و اینکه از بیمه بدنه چندبار می شود استفاده کرد، محدودیتی برای بیمه‌گذارها ایجاد نمی‌کند. تنها مورد جریمه‌ای است که با هربار دریافت خسارت، به بیمه‌گذار ابلاغ خواهد شد و شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت آن ندارد. فرانشیز دومین و سومین خسارت بیمه بدنه به‌‌ترتیب ۲۰% و ۳۰% است؛ به‌‌این‌مفهوم که اگر بیمه‌گذار برای بار دوم و سوم برای دریافت خسارت بیمه بدنه اقدام کند، فرانشیز او به‌ترتیب ۱۰% و ۲۰% افزایش خواهد یافت.

البته شرایط دیگری هم وجود دارد که باید آن را در شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم و سوم به بعد لحاظ کرد. اگر سن راننده مقصر در حادثه رانندگی کمتر از ۲۵ سال باشد یا از تاریخ صدور گواهینامه او کمتر از ۳ سال گذشته باشد، ۱۰% دیگر به مبلغ فرانشیز بیمه بدنه خودرو اضافه خواهد شد. بنابراین فرانشیز خسارت بار دوم برای این راننده، ۳۰% و فرانشیز خسارت بار سوم به بعد ۴۰% خواهد شد.

غیر از جریمه‌ها باید پاداش‌ کسانی را لحاظ کرد که در حادثه رانندگی مقصر نیستند. بنابراین اگر بیمه‌گذار در حادثه رانندگی مقصر نباشد، طبق قوانین بیمه مرکزی ایران، فرانشیز خسارت به ۵% کاهش پیدا خواهد کرد. توجه کنید که این قانون فقط برای حالتی صدق می‌کند که تعداد دفعات استفاده از بیمه بدنه ۱ بار باشد. بنابراین اگر بیمه‌‌گذار بیشتر از ۱ بار از خسارت بیمه بدنه استفاده کرده باشد، مشمول این تخفیف نخواهد شد.

از بیمه بدنه چندبار می شود استفاده کرد

سهم پرداختی بیمه‌شونده یا همان فرانشیز بیمه‌گذار برای بار دوم چگونه محاسبه می‌شود؟

پس از خسارت اول، شرکت‌های بیمه‌گر مبلغی را به‌عنوان جریمه به فرانشیز بیمه بدنه اضافه می‌کنند. مبلغ جریمه به‌صورت پلکانی است و با هربار پرداخت خسارت افزایش پیدا خواهد کرد. فرانشیز بیمه در واقع مبلغی است که بیمه‌گذار موظف به پرداخت آن است. درصد فرانشیز بیمه بدنه در زمان خرید و عقد قرارداد بیمه‌نامه مشخص خواهد شد و در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه ثابت خواهد ماند. تنها در شرایطی درصد فرانشیز تغییر می‌کند که مشمول جریمه شده باشد.

فرانشیز در شرکت‌های بیمه مختلف می‌تواند عددی متفاوت داشته باشد، اما فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت‌های واردشده در دفعات مختلف به شرح جدول زیر است:

تعداد دفعات دریافت خسارت از شرکت بیمه‌گر درصد فرانشیز بیمه بدنه خودرو
خسارت اول تصادف رانندگی 10%
خسارت دوم تصادف رانندگی 20%
خسارت سوم به بعد تصادف رانندگی 30%

توجه کنید که این درصد فرانشیزها برای خسارت‌هایی است که در اثر حادثه رانندگی یا همان تصادف ایجاد شده باشد.

گاهی صحنه تصادف باید به‌دقت بررسی شود تا مقصر اصلی حادثه رانندگی مشخص شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله بررسی حالت‌های مختلف تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی را در بلاگ ازکی بخوانید.

فرانشیز بیمه گذار برای بار دوم خسارت بیمه بدنه

خسارت‌های خارج از تصادف رانندگی یا به‌عبارتی حوادث دیگر، فرانشیز بیمه بدنه طبق جدول زیر محاسبه خواهد شد.

خسارت واردشده به خودرو در شرایط غیر از تصادف رانندگی درصد فرانشیز بیمه بدنه خودرو
حادثه آتش‌سوزی و خسارت اول به خودرو 10%
حادثه آتش‌سوزی و خسارت دوم و بیشتر به خودرو 20%
سرقت کلی خودرو 20%
بلایای طبیعی 20%
واژگونی خودرو 10%
شکست شیشه 10%
کشیدن میخ روی بدنه خودرو 10%

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم چیست؟

همان‌طور که تا اینجای مطلب مشخص شد، بیمه بدنه چندبار قابلیت استفاده دارد. بنابراین افراد هیچ محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از بیمه بدنه در طول یک سال اعتبار بیمه‌نامه نخواهند داشت. تنها نکته فرانشیز بیمه‌گذار برای بار دوم و سوم به بعد خسارت است.

وقتی بیمه‌گذار یک‌بار خسارت بیمه‌ بدنه را از شرکت بیمه‌گر دریافت کرده باشد، برای خسارت دوم و سوم به بعد علاوه‌بر افزایش درصد فرانشیز، مشمول جریمه هم خواهد شد. در مورد خسارت‌ها و فرانشیز باید به اینکه نکته توجه کنید که هر شرکت بیمه‌گری فرانشیز و میزان پرداخت خسارت متفاوتی طبق بندهای بیمه‌نامه و پوشش‌ها دارد. اما به‌صورت‌کلی موارد زیر جزء شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم به بعد است.

  • فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت اول، ۱۰%، برای خسارت دوم، ۲۰% و برای خسارت سوم به بعد، ۳۰% است.
  • تنها بیمه‌گذارهایی می‌توانند برای دریافت خسارت بیمه بدنه اقدام کنند که از تاریخ حادثه کمتر از ۳ سال گذشته باشد.

استفاده از بیمه بدنه در طول یک سال

برای خرید بیمه بدنه باید پوشش‌های متناسب با نیازهای خود را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ترفندهایی برای خرید بهترین بیمه ماشین در سال 1402 (بدنه و ثالث) را در بلاگ ازکی بخوانید.

چگونه برای بار دوم از شرکت بیمه خسارت بگیریم؟

اگر حادثه رانندگی رخ داده باشد که منجر به خسارت مالی شود، بیمه‌گذار برای دریافت خسارت از شرکت بیمه‌گر باید مراحل زیر را دنبال کند.

  • پس از حادثه وضعیت خودروها را تغییر ندهید.
  • با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید تا برای کشیدن کروکی اقدام کنند.
  • بیمه‌گذار باید در بازه زمانی ۵ روز کاری به شرکت بیمه‌گر خود اعلام خسارت کند.
  • بیمه‌گذار باید با در دست داشتن مدارک و مستندات برای تشکیل پرونده جهت دریافت خسارت اقدام کند.
  • خودرو یا خودروهای آسیب‌دیده باید به تعمیرگاه مجاز منتقل شوند.
  • کارشناسان بیمه باید از خودرو بازدید کنند تا میزان خسارت واردشده مشخص شود.
  • پس از بررسی کارشناسان بیمه، تعمیر خودرو در تعمیرگاه مجاز انجام خواهد شد.
  • پس از تعمیر خودرو، کارشناسان بیمه مجدد از خودرو بازدید می‌کنند و الحاقیه ثابت سرمایه بیمه بعد از تعمیر صادر خواهد شد.
  • در انتها بیمه‌گذار با پرداخت فرانشیز بیمه بدنه طبق درصدهای تعیین شده در خسارت‌های اول تا سوم به بعد، از شرکت بیمه‌گر غرامت دریافت خواهد کرد.

در مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه آمده که کارشناسان شرکت بیمه‌گر باید خودرو را بررسی کنند تا میزان خسارت وارده مشخص شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله کارشناسی خودرو چیست و چرا برای خرید بیمه بدنه باید خودرو کارشناسی شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم

از بیمه بدنه چندبار می شود استفاده کرد و شرایط خرید بیمه بدنه

همان‌طور که در این مقاله مشخص شد، بیمه بدنه چندبار قابلیت استفاده دارد، اما تنها نکته اصلی و مهم این است که با هربار دریافت خسارت، درصد فرانشیز بیمه بدنه افزایش پیدا می‌کند که در مورد حوادث رانندگی با هزینه‌های زیاد، مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود. بنابراین فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت اول، ۱۰%، برای خسارت دوم، ۲۰% و برای خسارت سوم به بعد، ۳۰% خواهد بود. باتوجه‌به اینکه شرکت‌های بیمه‌گر تنها موظف به پرداخت خسارت بدنه به کسانی هستند که برای خرید بیمه بدنه اقدام کرده‌اند، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای جبران خسارت‌های وارده برای خرید بیمه بدنه خودرو از ازکی اقدام کنید. امکان پرداخت اقساطی در ازکی فراهم شده پس از این فرصت استفاده کنید.

سوالات متداول

  • از بیمه بدنه چندبار می شود استفاده کرد؟
    بیمه بدنه خودرو به‌صورت یک‌ساله صادر خواهد شد و در طول مدت اعتبار آن محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از بیمه بدنه و دریافت خسارت وجود ندارد.
  • فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت اول چقدر است؟
    فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت اول در بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر ۱۰% است.
  • آیا فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت‌ اول به بعد تغییر می‌کند؟
    بله. فرانشیز بیمه بعد برای خسارت اول، ۱۰% است و با دریافت خسارت دوم و سوم به‌بعد این درصد فرانشیز به‌ترتیب به ۲۰% و ۳۰% افزایش پیدا می‌کند.
  • شرایط استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم چیست؟
    از بیمه بدنه چندبار می شود استفاده کرد و محدودیتی وجود ندارد. تنها شرایط برای استفاده از بیمه بدنه برای بار دوم پرداخت فرانشیز خواهد بود.
  • بیمه‌گذار تا چند روز می‌تواند برای اعلام خسارت به شرکت بیمه‌گر اقدام کند؟
    بیمه‌گذار تنها ۵ روز کاری پس از حادثه فرصت اعلام خسارت و ارائه مدارک به شرکت بیمه‌گر را خواهد داشت.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا