بیمه مسئولیت

همه چیز درباره بیمه مسئولیت وکلای دادگستری

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری با هدف پوشش دهی و جبران خسارت‌های ناشي از مسئوليت وكلاي دادگستري در قبال اشخاص ثالث (موکلین) صادر مي‌شود.

با توجه به شرايط مندرج در بيمه‌نامه بیمه مسئولیت حرفه‌ای وكلاي دادگستري خطراتي مانند خسارت‌های مالي را به شرح زیر تحت پوشش قرار می‌دهد:

1) اشتباه و قصور غیرعمد: درصورتی که در اثر اشتباه و قصور غیرعمد حرفه‌ای بیمه‌گذار (وکیل) در انجام وظایف، خسارت مالی به موکل یا موکلین وارد شود و بیمه‌گذار مسئول جبران آن شناخته شود، بیمه‌گر پس از احراز مسئولیت بیمه‌گذار و یا بر اساس رأی مراجع قضایی نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد نمود.
2) پرداخت حق الزحمه: درصورتی که در اثر حادثه، بیمه‌گذار فوت کند یا دچار نقص عضو شود، و ادامه اجرای تعهدات وی منطبق با قرارداد وکالت امکانپذیر نباشد، بیمه‌گر به پرداخت مبلغ حق الزحمه دریافتی بیمه‌گذار از موکل اقدام می‌نماید.

• تعهد بیمه‌گر در خصوص شرایط جبران و پرداخت حق الزحمه، صرفا مربوط به قراردادهایی است که یکسال قبل از وقوع حادثه منعقد شده باشد.
• منظور از حادثه، هر واقعه ناگهانی ناشی از عامل خارجی است که منجر به خسارت بدنی بیمه‌گذار گردد و وی قادر به ادامه اجرای تعهدات خود نباشد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری
بیمه وکلای دادگستری

شرایط عمومی بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری

موضوع قرارداد

موضوع این قرارداد عبارت است از جبران خسارت‌های ناشی از مسئولیت حرفه‌ای بیمه‌گذار مطابق موضوع مندرج در شرایط خصوصی این بیمه‌نامه

خسارت‌های  که تحت پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری قرار نمی گیرند

خسارت‌های  که به دلیل عوامل زیر رخ دهد، حتی اگر بیمه‌گذار مسئول آنها شناخته شود، شامل تعهدات بیمه‌گر نخواهد بود:

  •  خسارت‌های  ناشی از عمد و تقلب بیمه‌گذار و کارکنان و نمایندگان و شرکای او.
  •  خسارت‌های  ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل.
  •  خسارت‌های مربوط به مسئولیت مدنی ناشی از قراردادهائی که بیمه‌گذار با دیگران (غیر از موکلین) منعقد نموده است.
  •  خسارت‌های ناشی از انفجار اتمی و تشعشعات رادیواکتیو.

تعهدات بیمه‌گذار

این قرارداد بر اساس اظهارات بیمه‌گذار تنظیم می‌شود، و حق بیمه نیز بر اساس آن تعیین شده است بنابراین بیمه‌گذار باید موارد زیر را رعایت نماید:

  • بیمه‌گذار در هنگام انعقاد قراردادبیمه، موظف است اطلاعات خود را در مورد کیفیت خطر بیمه‌شده به طور کامل و به‌صورت کتبی دراختیار بیمه‌گذار قرار دهد.
  • اگر در طول مدت‌بیمه تغییراتی در كیفیت و یا وضعیت موضوع‌بیمه به‌وجود آید كه باعث افزایش احتمال بروز حادثه شود، و همچنین اگر شغل و حرفه بیمه‌گذار تغییر کند و یا تغییراتی در چگونگی ارتباط بیمه‌گذار با موضوع‌بیمه به‌وجود آید، ‌بیمه‌گذار موظف است این موضوع را به اطلاع ‌بیمه‌گر برساند.
  • بيمه‌گذار موظف است وقوع هرگونه حادثه مرتبط با موضوع اين قرارداد و همچنين هر نوع ادعا و مطالبه موكلين عليه خود كه به اين قرارداد مربوط شود را در اولين زمان ممكن و حداكثر ظرف مدت پنج روز از تاريخ اطلاع خود از وقوع آن به اطلاع بيمه‌گر برساند؛ اعم از اينكه مطالبه و ادعا كتبي يا شفاهي يا به صورت ارسال اظهارنامه و يا اقامه دعوي در مراجع قضايي باشد. و همچنین موظف است، نام و نشاني مطالبه‌كننده يا اقامه‌كننده دعوی، مشخصات زيان‌ديده، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات، مشخصات، هر نوع سند و مدرک كه در اين‌باره در اختيار دارد، و همچنین نكات ديگر مربوط به موضوع را به بيمه‌گر تسليم و با بيمه‌گر در تحقيقات و رسيدگي و دفاع همکاری نمايد.
  •  عدم انجام تعهدات فوق در مهلت مقرر جز در شرايط فورس ماژور به بيمه‌گر حق خواهد داد كه قرارداد را فسخ و جبران خسارت‌هایي را كه از اين جهت متوجه او مي شود از بيمه‌گذار طلب نمايد .
بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری
بیمه مسئولیت وکلا

تعهدات بیمه‌گر

  • منظور از جبران خسارت مالی عبارت است از تأمین و جبران زیان‌های مستقیمی که در اثر موضوع بیمه به موکلین وارد می‌شود.
  • مبلغی بعنوان فرانشیز (طبق شرایط خصوصی بیمه‌نامه) به‌عهده بیمه‌گذار است.
  • در صورتی‌که خواسته دعوی و یا حکم دادگاه بیش از حداکثر میزان تعهد بیمه‌گر باشد؛ بیمه‌گر نسبت به مازاد آن هیچگونه تعهد و مسئولیتی ندارد. در هر حال حق سازش و حق تعقیب دعوی تا میزان تعهد بیمه‌گر در کلیه مراجع و مراحل قضائی با بیمه‌گر است و بیمه‌گذار نسبت به مازاد تعهد این بیمه‌نامه بیمه‌گذار حق همه گونه اقدامی خواهد داشت.
  • قبول هرگونه مسئولیت و سازش از نقطه نظر خسارت‌های مالی از طرف بیمه‌گذار بدون موافقت کتبی بیمه‌گر فاقد اعتبار است مگر اینکه عمل او موجب جلوگیری از تشدید خطر و به مصلحت بیمه‌گر باشد؛ در غیر این صورت بیمه‌گر می تواند از پرداخت خسارت خودداری نموده و یا خسارت پرداختی را از بیمه‌گذار مطالبه نماید.
  • بیمه‌گذار متعهد است هرگونه اوراق قضائی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این قرارداد را اعم از اینکه از طرف مدعی خسارت یا دستگاه‌های قضائی دریافت نموده باشد بلافاصله و حداکثر ظرف مدت 48 ساعت جهت بیمه‌گر ارسال دارد و در صورت تاخیر مسئول جبران ضرر و زیان‌هایی که از این طریق به بیمه‌گر وارد می شود خواهد بود.
  • در صورتی‌که بیمه‌گر لازم بداند با پرداخت حداکثر مبلغی که طبق این قرارداد برای هر حادثه متعهد است و یا اینکه اگر مبلغی قبلاً پرداخت نموده یا پرداخت مابه‌التفاوت آن تا میزان حداکثر تعهد اقدامات خود را در هر یک از مراحل قضائی متوقف و از خود سلب مسئولیت نموده و در این صورت کنترل مذاکرات و جریانات حقوقی و اقدامات قانونی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این قرارداد به بیمه‌گذار واگذار و از ادامه مداخله خودداری نماید بنابراین بیمه‌گر در برابر هرگونه ادعای بعدی مسئولیتی نخواهد داشت.

 شرایط حق سازش و حق تعقیب دعاوی

حق سازش و حق تعقیب دعوی تا میزان تعهد بیمه‌گر در کلیه مراجع و مراحل قضائی با بیمه‌گر است و بیمه‌گذار به موجب این قرارداد بیمه‌گر را وکیل با حق توکیل غیر ولو کراراً (1) می‌نماید که پرونده های مربوط را در مراجع قضائی با استفاده از کلیه اختیارات دادرسی و صلح و سازش تا میزان تعهد این بیمه‌نامه تعقیب نماید و نسبت به مازاد تعهد این بیمه‌نامه بیمه‌گذار حق همه گونه اقدامی خواهد داشت.

1) حق توکیل غیر ولو کراراً به این معنی است که شخصی که در اجرای امری از سوی موکل وکالت دارد (وکیل) می‌تواند این نمایندگی و نیابت را به شخص دیگری واگذار کند. که این امر در صورتی ممکن است که وکیل پایه یک دادگستری صریحاً اختیار آن را از سوی موکل داشته باشد.
کلمه «ولو کراراً» به این معنی است که این انتقال وکالت می‌تواند به چند شخص و مکرراٌ انجام شود.

مدت بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری و شرایط تمدید

مدت این قرارداد یک سال شمسی بوده و در صورتی‌که هر یک از طرفین تا پانزده روز قبل از انقضای مدت قرارداد نظر خود را مبنی بر فسخ آن اعلام ندارد قرارداد خودبه‌خود برای مدت مشابه تمدید می‌شود. بیمه‌گذار مکلف به پرداخت حق بیمه می‌باشد. اعتبار بیمه‌نامه منوط به پرداخت حق بیمه توسط بیمه‌گذار است.

فسخ بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری

این قرارداد ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی کتبی بیست روزه از سوی هر یک از طرفین (بیمه‌گر یا بیمه‌گذار) فسخ گردد، در صورت فسخ حق بیمه مدت باقی مانده به صورت روز شمار برگشت داده می‌شود.

  • هرگونه اعلام ناصحیح و کتمان واقعیت از طرف بیمه‌گذار در صورتی‌که از روی سوء نیت باشد عم از اینکه قبل از امضای قرارداد و یا در طول مدت قرارداد باشد هرچند تاثیری در وقوع خسارت نداشته باشد موجب بطلان قرارداد خواهد بود. در صورتی‌که سوء نیت بیمه‌گذار مسلم نشود سهمی از خسارت به نسبت تفاوت حق بیمه پرداخت شده و حق بیمه‌ای که بیمه‌گذار در صورت اعلام صحیح خطر باید پرداخت می‌کرد، بعهده وی خواهد بود.
  • خودداری بیمه‌گذار از اظهار مطالبی یا اظهارات خلاف واقع او چنانچه از روی عمد نباشد و به محض اطلاع در مقام جبران آن برآید به اعتبار قرارداد و تعهدات ناشی از آن لطمه‌ای نمی زند.
بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری
بیمه نامه وکالت

سایر موارد مهم در بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری

  • در صورتی‌که مسئولیت موضوع این بیمه‌نامه به موجب بیمه‌نامه‌های دیگری نیز مورد پوشش قرار گرفته باشد تعهد بیمه‌گر به تناسب مبلغی که خود بیمه نموده با مجموع مبالغ بیمه شده می باشد.
  • خسارت موضوع این قرارداد با اطلاع بیمه‌گذار مستقیماً از طرف بیمه‌گر به شخص ثالث زیان‌دیده و یا ذوی الحقوق او پرداخت خواهد شد و به‌محض پرداخت خسارت، بیمه‌گر در مقابل بیمه‌گذار و شخص یا اشخاص ثالث بری الذمه می‌گردد.
  • نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه‌گذار همان است که در متن قرارداد درج گردیده و بیمه‌گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را کتباً به اطلاع بیمه‌گر برساند. در صورت تغییر نشانی و اقامتگاه بیمه‌گذار و عدم اعلام آن به بیمه‌گر نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه‌گذار معتبر شناخته می شود.
  • هرگونه تغییراتی در موضوع این قرارداد با صدور الحاقیه صورت خواهد گرفت و اوراق الحاقی از هر لحاظ دارای اعتبار بیمه‌نامه (قرارداد) خواهد بود.
  • تعهدات بیمه‌گر محدود به داخل کشور ایران در نقاط مورد توافق و قبول بیمه‌گر و بیمه‌گذار است و بیمه‌نامه در خارج از سر حدات ایران و نقاط غیر از محدوده مندرج در شرایط خصوصی دیگر فاقد اعتبار است.
  • مرور زمان مربوط به این قرارداد سه سال است که از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع می شود.
  • طرفین قرارداد می توانند کلیه اختلافات ناشی از این قرارداد را ابتدا به صورت دوستانه و مسالمت آمیز حل و فصل کنند؛ و در صورت لزوم رای محاکم قضایی ملاک عمل خواهد بود.
نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا