بیمه شخص ثالث

پوشش های بیمه شخص ثالث در تصادف با اتباع غیر ایرانی

تصادف یکی از حوادثی است که شاید روزی برای هرکدام از ما اتفاق بیفتد. هر تصادف شرایط خاص خودش را دارد و گاهی ممکن است با خارجی‌ها تصادف کنیم. اما تصادف با اتباع غیر ایرانی چه شرایطی دارد؟ آیا به آنها دیه تعلق می‌گیرد و آیا در این شرایط شرکت‌های بیمه خسارت را پرداخت می‌کنند. برای پاسخ به سوالات مربوط به تصادف با اتباع خارجی و دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث در ادامه با ازکی همراه شوید.

آیا دیه به اتباع خارجی تعلق می‌گیرد؟

در قوانین ایران برای آسیب رساندن به دیگران دیه در نظر گرفته شده است. در واقع می‌توان گفت که به افراد حادثه‌دیده در تصادف با اتباع غیر ایرانی (افغانستانی، پاکستانی و …) دیه تعلق می‌گیرد و این افراد تحت حمایت قانون هستند.

قانون تصادف با اتباع غیر ایرانی چه می‌گوید؟

فرقی ندارد که فرد آسیب‌دیده در تصادف تابع چه کشوری باشد. اگر شخصی در تصادف خسارت جانی یا مالی ببیند و کارت تابعیت داشته باشد، بیمه باید خسارت را پرداخت کند. البته بیشتر اتباع خارجی ساکن ایران اهالی کشور افغانستان هستند و آمار تصادف با افغان‌ها در ایران بالا است و باید گفت تفاوتی در پرداخت خسارت تصادف با اتباع افغانی وجود ندارد.

بیمه شخص ثالث در تصادف با اتباع بیگانه

پوشش اصلی بیمه شخص ثالث، جبران خسارت مالی اشخاص ثالث (هر کسی به جز راننده مقصر حادثه) و خسارت جانی همه افراد آسیب دیده است. فرقی ندارد که اشخاص ثالث ایرانی باشند یا خیر و قانون بیمه برای همه اجرا می‌شود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث در تصادف با اتباع غیر ایرانی

از جمله پوشش‌های بیمه شخص ثالث که برای تصادف با خارجی‌ها هم اعمال می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • جبران هزینه‌های جانی افراد در حوادث رانندگی و پرداخت دیه به همه افراد آسیب دیده و راننده مقصر حادثه؛
  • جبران هزینه‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی.

پرداخت دیه تصادف با اتباع خارجی

قانون بیمه شخص ثالث در خصوص نوع اقامت یا تابعیت زیان‌دیده هیچ‌گونه شرط و محدودیتی ندارد؛ یعنی باید بگوییم که اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز چنانچه در برخورد با وسایل نقلیه دچار حادثه شوند، بدون هیچ قید و شرطی دیه آنها پرداخت می‌شود و شرکت بیمه هم نمی‌تواند به مقصر حادثه مراجعه کند.

میزان دیه افراد خارجی غیر مسلمان

ممکن است در تصادف با خارجی‌ها، فرد آسیب‌دیده دارای دین دیگری باشد، در این شرایط هم باید دیه کامل را به او پرداخت کنیم. در زمان حوادث رانندگی زنان و افراد غيرمسلمان و دارای اديان الهی ديگر از شركت‌های بيمه‌گر ديه كامل دريافت می‌كنند. طبق قوانين شرعی و مجازات اسلامی ديه زن و مرد و فرد مسلمان و غيرمسلمان برابر نيست و حوادث رانندگی تنها استثنای مصوبه مجلس محسوب می‌شود.

تصادف با اتباع افغانی

قیمت بیمه شخص ثالث با پوشش پرداخت دیه اتباع خارجی

قیمت بیمه شخص ثالث مشخص است و با‌توجه‌به نرخ دیه از طرف بیمه مرکزی کشور تعیین می‌شود. از پارامترهای تاثیرگذار دیگر بر روی قیمت شخص ثالث، کاربری خودرو و میزان تخفیف‌ها است. در واقع باید بگوییم که پرداخت دیه تصادف با اتباع غیر ایرانی پوششی جداگانه نیست و خودبه‌خود در تمام بیمه‌نامه‌های شخص ثالث وجود دارد؛ یعنی لازم نیست برای داشتن پوشش تصادف با اتباع غیر ایرانی هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید.

شما چه بیمه‌نامه قسطی داشته باشید چه نقدی، چه بیمه‌نامه بلندمدت داشته باشید چه کوتاه، در زمان تصادف با اتباع بیگانه هیچ تغییری در قیمت بیمه ثالث به وجود نمی‌آید. در صورت کارشکنی شرکت بیمه یا گذاشتن شرایط عجیب و غریب بهتر است با مسئول اصلی آن شرکت بیمه یا بیمه مرکزی تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق شکایات بیمه مرکزی اقدام کنید.

مدارک لازم گرفتن خسارت بیمه شخص ثالث برای غیرایرانی‌ها

بعد از تصادف با افراد خارجی هم به مدارک خاصی نیاز دارید تا بتوانید خسارت را از شرکت بیمه بگیرید. از جمله اصلی‌ترین مدارکی که شرکت‌های مختلف برای پرداخت خسارت افراد خارجی و دیه غیر ایرانی‌ها در تصادف نیاز دارند باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کروکی تصادف؛
  • گواهینامه رانندگی، کارت خودرو و کارت ملی راننده مقصر؛
  • کروکی تاییدشده پلیس راهنمایی رانندگی؛
  • گزارش‌های اضافی و تشریحی پلیس؛
  • رای مربوط به دادگاه؛
  • کارت شناسایی افراد آسیب‌دیده (مجروح یا فوتی)؛
  • جواز و اجازه نامه کفن و دفن (در موارد فوتی)؛
  • گواهی فوت (در موارد فوتی)؛
  • پرونده پزشکی مربوط به بیمارستان؛
  • بیمه شخص ثالث دو طرف در تصادفات با خسارت مالی.

اگر تبعه خارجی مجوز اقامت نداشته باشد، وکیل دیه اتباع خارجی می‌تواند نقش موثری برای گرفتن دیه تبعه خارجی داشته باشد.

پرداخت دیه اتباع خارجی با بیمه شخص ثالث

خرید بیمه شخص ثالث برای همه اجباری است. با داشتن این بیمه در تصادف با اتباع افغانی و افراد تابع سایر کشورها می‌توانیم به‌راحتی خسارت را جبران کنیم. با ازکی می‌توانید آنلاین و بدون مراجعه حضوری ماشین خود را بیمه کنید. تمام فرآیندهای خرید بیمه شخص ثالث تنها با چند کلیک و در مدت کوتاه انجام می‌شود. بیمه‌نامه در صورت تمایل رایگان برایتان ارسال می‌شود و در تمام فرآیندهای خرید، پشتیبانی ۲۴ ساعته در طول ۷ روز هفته جوابگوی شما خواهد بود.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا