بیمه حوادث

بیمه دوچرخه سواری چیست؟ آیا دوچرخه بیمه می شود؟

این روزها دیگر فقط ماشین و موتور تنها راه تردد در خیابان‌های شهرها نیستند. خیلی‌ها به‌جای اینکه یک ماشین به تعداد ماشین‌های در ترافیک مانده اضافه کنند و باعث آلودگی هوا شوند از دوچرخه استفاده می‌کنند. هرقدر هم که دوچرخه سواری محبوب‌تر شده است، بازار ویژه‌ای برای بیمه دوچرخه سواری ایجاد شده و شرکت‌های بیمه در همه جای دنیا برای دوچرخه‌ها بیمه نامه مخصوص صادر می‌کنند. مخصوصا اینکه دوچرخه هم مثل ماشین می‌تواند یک سرمایه‌گذاری جدی محسوب شود. قیمت قطعات یدکی دوچرخه مثل ترمزهای دیسکی و مجموعه های الکترونیکی نشان می‌دهد که یک دوچرخه هم می‌تواند واقعا ارزش مالی زیادی داشته باشد. از آن‌طرف دوچرخه‌سواری در خیابان‌ها و جاده‌ها همیشه خطرات و ریسک‌های زیادی دارد و خود دوچرخه‌سوار هم باید حتما بیمه باشد. اگر شما هم معمولا با دوچرخه در شهر تردد می‌کنید یا حتی مسابقه می‌دهید و می‌خواهید برای هر نوع حادثه‌ای تحت پوشش بیمه باشید، حتما این مقاله را درباره بیمه دوچرخه سواری بخوانید.

بیمه دوچرخه سواری چیست؟

در کشورهای پیشرفته که استفاده مردم از دوچرخه به‌اندازه تردد با ماشین زیاد شده است، درست مانند بیمه ماشین، بیمه دوچرخه یک بیمه نامه مستقل است که نه فقط دوچرخه را در برابر خسارت و سرقت بیمه می‌کند بلکه خود دوچرخه سوار و مسئولیت او در مقاقل افراد ثالث را هم نیز پوشش می‌دهد.

البته در ایران هنوز بیمه دوچرخه سوار نداریم. چون اساسا هنوز دوچرخه به‌عنوان یک وسیله نقلیه موتوری شناخته نمی‌شود. شرکت‌های بیمه می‌گویند دوچرخه‌ها موتور ندارند و شناسایی وسایل نقلیه هم براساس شماره شاسی و موتور انجام می‌شود. به همین دلیل دوچرخه‌ها حتی اگر پلاک هم داشته باشند نمی‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. برای همین برای پرداخت خسارت سرقت و بدنه و … مشکل ایجاد خواهد شد. پس در ایران منظور از بیمه دوچرخه چیست؟

به‌طورکلی اگر یک دوچرخه‌سوار بخواهد خودش را در مقابل حوادث مربوط به دوچرخه‌سواری بیمه کند باید بیمه حوادث انفرادی بخرد. درواقع بیمه دوچرخه نداریم و نمی‌توانیم برای خود دوچرخه بیمه بخریم اما می‌توانیم از بیمه‌ حوادث به‌عنوان بیمه دوچرخه سوار استفاده کنیم. البته شرکت بیمه سامان چندوقتی است که طرح‌های مخصوصی برای بیمه دوچرخه سواری ارائه می‌کند که شامل پرداخت خسارت تصادف با شخص ثالث، برخورد با موانع و سرقت دوچرخه هم می‌شود.

انواع بیمه دوچرخه سواری کدامند؟

همان‌طور که گفتیم برای بیمه دوچرخه سوار باید از بیمه حوادث با با پوشش های فوت، نقص عضو و ازکارافتادگی استفاده کنیم. حالا این بیمه نامه می‌تواند به دو صورت زیر خریداری شود:

  • بیمه حوادث انفرادی
  • بیمه حوادث گروهی (مخصوص تورهای دورخه سواری)

همچنین اگر کسی یک دوچرخه سوار حرفه‌ای است می‌تواند بیمه ورزشی دوچرخه سواری برای ورزشکاران حرفه ای را بخرد.

بیمه ورزشی دوچرخه سواری برای ورزشکاران حرفه ای چه پوشش هایی دارد؟

تمام کسانی که به‌عنوان دوچرخه سوار حرفه‌ ای رکاب می‌زنند باید از طریق سامانه کمیته خدمات درمانی فدراسیون ورزشی یک بیمه ورزشی دوچرخه سواری بخرند. پوشش های این بیمه نامه عبارتند از:

  • غرامت فوت برای ورزشکارانی که حکم رسمی مأموریت یا معرفی‌نامه رسمی دارند. (غرامت فوت مربوط به حوادث سفرهای درون شهری نخواهد بود.)
  • غرامت نقض عضو دائم که حتما باید توسط پزشکی قانونی تایید شود
  • پرداخت کمک هزینه‌های درمان حوادث مربوط به دوچرخه سواری

اگر می‌خواهید اطاعات کامل‌تری درباره پوشش‌ها و شرایط بیمه ورزشی داشته باشید می‌توانید مقاله بیمه ورزشی و لزوم آن برای ورزشکاران را بخوانید.

بیمه شخص ثالث دوچرخه

آیا بیمه شخص ثالث دوچرخه داریم؟

تقریبا هیچکدام از شرکت‌های بیمه در کشور بیمه شخص ثالث دوچرخه ارائه نمی‌کنند. یعنی اگر دوچرخ سواری تصادف کند و صدمه‌ای به اموال فردی یا خود او وارد کند باید خودش خسارت‌ها را پرداخت کند. منتها برای اولین بار در کشور شرکت بیمه سامان یک بیمه نامه دوچرخه شامل پوشش بیمه مسئولیت در قبال اشخاص ثالث صادر می‌کند.

خسارت‌های تحت پوشش بیمه نامه دوچرخه سامان برای شخص ثالث شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه پزشکی در هر حادثه و در طول مدت بیمه نامه
  • فوت و نقص عضو: بر اساس مبلغ دیه انسان کامل در هر سال
  • پوشش مالی در هرحادثه و در طول مدت بیمه نامه

این بیمه در سه طرح طلایی و نقره‌ای و برنزی صادر می‌شود که سقف تعهدات پرداختی هرکدام برای پوشش‌های بالا متفاوت است.

بیمه بدنه دوچرخه

همان‌طور که گفتیم شرکت‌های بیمه به‌دلیل ریسک بالای دوچرخه معمولا بیمه نامه بدنه دوچرخه ندارند. اما همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان دوچرخه این است که اگر تصادف کنند و دوچرخه‌شان آسیب ببیند چگونه باید آن را تعمیر و بازسازی کنند. مخصوصا اینکه هزینه‌های مربوط به نگهداری و سرویس دوچرخه مخصوصا دوچرخه‌های حرفه‌ای و کوهستانی و … بسیار گران است.

اما بیمه نامه دوچرخه شرکت بیمه سامان پوشش بیمه بدنه هم دارد. با بیمه بدنه دوچرخه خیال دوچرخ سوار از ایمنی دوچرخه‌اش راحت می‌شود و می‌تواند درصورت تصادف خسارت واردشده به دوچرخه‌اش را از شرکت بیمه بگیرد. حق بیمه سالانه پوشش بدنه در بیمه دوچرخه سامان برای هر دوچرخه معادل 1/5 درصد ارزش دوچرخه محاسبه می‌شود.

بیمه سرقت دوچرخه

یکی دیگر از نگرانی‌های دوچرخه سوارها سرقت دوچرخه‌شان است. فقط در آمریکای شمالی هر سال  بیش از 2 میلیون دوچرخه دزدیده می شود و این تعداد به‌دلیل محبوبیت روزافزون دوچرخه سواری در حال افزایش است.

با این حال در حال حاضر، شرکت‌های بیمه در کشور بیمه‌ نامه‌ای شامل سرقت دوچرخه ندارند. در بهترین حالت ممکن است بتوانید برای دوچرخه‌هایی با کاربری خاص مثل دوچرخه‌های مخصوص مسابقات بیمه سرقت دوچرخه تهیه کنید. آن هم با شرایط خاص و ویژه که باید از از فدراسیون بپرسید.

البته باز هم شرکت بیمه سامان در بیمه نامه دوچرخه خود خسارت مربوط به سرقت را هم پوشش می‌دهد. این پوشش مکمل بیمه نامه شخص ثالث دوچرخه است و جداگانه ارائه نمی‌شود. برای اضافه کردن پوشش بدنه و سرقت به بیمه مسئولیت در قبال اشخاص ثالث دوچرخه سامان باید فاکتور خرید و رسید پرداخت را به نمایندگی بیمه تحویل بدهیم.

نکات مهم برای جلوگیری از سرقت دوچرخه

با رعایت تنها چند نکته ساده می‌توانید از دزدیده‌شدن دوچرخه‌تان جلوگیری کنیم. مثلا:

  • دوچرخه خود را در مکانی با نور مناسب پارک کنید، جایی که عابران به راحتی آن را ببینند.
  • هر دو چرخ و قاب دوچرخه خود را به پایه دوچرخه یا سایر وسایل غیرقابل حرکت قفل کنید.
  • در صورت امکان از پارکینگ های مشخص شده استفاده کنید.
  • موقع بستن دوچرخه مطمئن شوید که قفل‌ها از داخل قاب دوچرخه و همچنین از هر دو چرخ و ستونی که آن را روی آن محکم کرده‌اید رد شده‌اند.

خرید بیمه حوادث انفرادی برای یک دوچرخه سواری امن

همان‌طور که دیدیم شرکت‌های بیمه در ایران عملا بیمه نامه دوچرخه صادر نمی‌کنند و باید برای دوچرخه سواری بیمه حوادث بخریم. یعنی درواقع خود دوچرخه بیمه نمی‌شود و خسارت وارد شده به افراد دیگر و اموال اشخاص ثالث را جبران نمی‌کند. منتها خسارت‌های بدنی و جانی به خود دوچرخه سوار تحت پوشش قرار می‌گیرد. با مراجعه به سایت ازکی می‌توانید بیمه حوادث انفرادی یا بیمه حوادث گروهی با پوشش‌های کامل برای یک دوچرخه سواری امن بخرید و با خیال راحت از رکاب زدن خود در مدت سفر لذت ببرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا