اتاق خبر

ازکی سرویس «اول بخر، بعدا پرداخت کن» (BNPL) را به طور آزمایشی راه‌اندازی کرد

«اعتبار بیمه شخص ثالث ماشینم تمام شده… ماشین در پارکینگ خونه مونده… هنوز هم حقوق نگرفتم تا بیمه ماشین را تمدید کنم… می‌ترسم سوار ماشین بشم و پلیس جریمه‌ام کنه و یا خدایی نکرده اتفاقی بیفته…» حتما این روزها از این دست جملات، آن هم در شرایط سخت اقتصادی کنونی زیاد شنیدیم ولی از طرف دیگر این روزها گوشمان هم با این جمله کم و بیش آشناست: «اول بخر، بعدا پرداخت کن». جملاتی که می‌توان گفت مکمل هم بوده و راهگشای مشکلات کاربرانی است که از سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی، خدماتی مانند بیمه دریافت می‌کنند. به این معنا افرادی که به هر دلیلی به خدماتی مانند تمدید بیمه و یا خرید کالایی احتیاج مبرم دارند و با اینکه جزو کارهای مهم و اولویت دار آنهاست؛ ولی در آن لحظه شرایط مالی‌شان به گونه‌ای است که نمی‌توانند هزینه بیمه خود را تامین کرده و آن را بپردازند.

برخی خدمات مانند بیمه شخص ثالث و… قابلیت به تاخیر انداختن ندارند چون هیچ وقت حادثه خبر نمی‌کند. بنابراین پلتفرم «ازکی» به کمک بازوی مالی خود «ازکی وام» با ابتکاری به کمک کاربران خود آمده تا خیال مشتریان خود را از بابت مشکلات مالی برای دریافت خدمات راحت کند و آن هم این است: «الان بخر، سر ماه پرداخت کن».

از ازکی بخر، بعدا پرداخت کن!

«ازکی» سرویس خرید اعتباری (اول بخر بعدا بپرداز = BNPL) را برای برخی مشتریان خود راه‌اندازی کرده است. البته ارائه این خدمت جدید به مشتریان «ازکی» فعلا آزمایشی است و صرفا برای برخی از کاربران و مشتریانی است که قبلا از «ازکی» بیمه خریداری کرده و می‌خواهند بیمه نامه شخص ثالث خود را با استفاده از ازکی تمدید کنند، فعال شده است.

برخی از کاربران «ازکی» که موعد تمدید بیمه شخص ثالث آن‌ها اسفندماه است، می‌توانند از خرید اعتباری ازکی استفاده کنند و بیمه شخص ثالث خود را تمدید کرده و بالافاصله هم بیمه نامه صادر می‌شود. در این روش، پلتفرم «ازکی» به به کمک بازوی مالی خود «ازکی وام»، تامین اعتبار برای خریداران بیمه را انجام می‌دهد و کاربر پس از واریز پیش‌ پرداخت، مابقی هزینه بیمه خود را بعدا پرداخت خواهد کرد.

چگونه از سرویس اعتباری ازکی استفاده کنیم؟

این دسته از کاربران به دو روش می‌توانند از این سرویس استفاده کنند:

در روش اول کاربران می‌توانند ۲۰ درصد پیش پرداخت داشته باشند و بقیه هزینه بیمه‌نامه خود را در ابتدای ماه، بدون پرداخت هیچ‌گونه سود و یا کارمزدی پرداخت کنند.

در روش دوم کاربران می‌توانند ۲۰ درصد پیش پرداخت داشته باشند و مابقی هزینه را در ۴ قسط (بدون سود) و بدون نیاز به چک و سفته پرداخت کنند.

لازم به توضیح است که اگر کاربران هر کدام از دو روش فوق را انتخاب کنند، تفاوتی در نحوه صدور بیمه‌نامه آن‌ها ندارد و بیمه‌نامه هر دو دسته از کاربران در همان لحظه و به صورت قطعی صادر خواهد شد و می‌توانند از آن استفاده کنند.

BNPL چیست؟

BNPL) BUY NOW PAY LATER) یا همان پرداخت اعتباری چگونه سرویسی است؟ در پاسخ باید گفت که وقتی که پلتفرمی مانند «ازکی» چنین روشی را به روش های پرداخت قبلی خود اضافه می‌کند به این معناست که برخی از کاربران قدیمی ازکی می‌تواند بیمه‌نامه خود را از شرکت‌های بیمه فعال در پلتفرم «ازکی » بخرند و خدمت (بیمه‌نامه) را تحویل بگیرد و پرداخت صورتحساب خود را به «ازکی وام» بسپارند. این دسته از کاربران می‌توانند هزینه بیمه خود را اول ماه، بدون سود و بدون نیاز به چک و سفته به «ازکی» پرداخت کنند.

بنابراین با استفاده از این سرویس جدید، «ازکی» باری از دوش مشتریانی که برای تمدید بیمه خود فعلا بودجه ندارند، بر می‌دارد و به آن‌ها فرصت می‌دهد تا آن را سر ماه بازپرداخت کنند که هم کار خودشان هم راه افتاده باشد و هم استرس تمدید بیمه نداشته باشند.

روش نوین حساب دفتری!

جمله «اول بخر، بعدا بپرداز» در دنیا  به BNPL معروف است که مخفف Buy Now Pay Later است. البته فکر نکنید این سیستم «اول بخر و بعدا بپرداز» کلا یک روش خارجی است! بله درست است این فرهنگ با نام خرید نسیه و یا حساب دفتری از قدیم در فرهنگ ما ایرانی ها هم بوده است. برخی اقشار، از بقالی، مغازه‌دارها و حجره‌دارهای بازار، محصول و اجناس مورد نیاز خود را می خریدند و در اولین فرصت که پول دستشان می‌آمد، آن را تسویه می‌کردند.

البته این حساب دفتری و نسیه الان هم در کسب‌وکارهای فیزیکی و آفلاین هم ممکن است وجود داشته باشد ولی با آمدن فناوری‌های روز مانند «فین تک» و «بلاک چین» شکل به‌ روزتری به خود گرفته و به شکل «خرید اعتباری» در پلتفرم‌های کسب‌و‌کارهای مجازی و آنلاین خودنمایی کرده است و سایت «ازکی» هم از جمله این پلتفرم‌هاست که این سرویس را  به برخی از مشتریان خود ارائه می‌دهد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا