جریمه

جزئیات ثبت خلافی با دوربین و میزان جریمه های آن

اگر خاطرتان باشد، تا همین ۱۰ سال گذشته کمتر راننده‌ای کمربند ایمنی خود را حین رانندگی می‌بست. این موضوع عامل مهمی در صدمات جانی شدید و مرگ در اثر تصادفات رانندگی بود. زمانی‌ که پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه‌ای سنگین برای جرم نبستن کمربند ایمنی راننده اعمال کرد، نه‌تنها صدمات جانی و مرگ راننده کمتر شد، بلکه بستن کمربند ایمنی هم فرهنگ‌سازی شد. جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی هم همین کاربرد را دارد. وجود این دوربین‌ها مانند یک پلیس در کاهش تخلفات موثر است. در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی انواع تخلفات و جریمه‌های دوربین راهنمایی و رانندگی می‌پردازیم.

انواع تخلفات و جریمه‌های دوربین راهنمایی رانندگی

پلیس راهور هرساله انواع تخلفات و جریمه‌های دوربین راهنمایی و رانندگی را بسته به شرایط توسط تعیین می‌کند. البته این به‌روزرسانی‌ها ممکن است بسته به شرایط بحرانی در هر زمانی رخ دهد؛ به‌عنوان مثال در چند سال گذشته و با شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، پلیس راهنمایی و رانندگی برای پلاک‌های خاصی جریمه تردد را به برخی از شهرها تعیین کرد که باعث کاهش تردد بین شهری و کاهش شیوع و انتقال بیماری از شهری به شهر دیگر شد.

دوربین راهنمایی و رانندگی

انواع دوربین‌های ثبت خلافی راهنمایی و رانندگی

در حال حاضر چند نوع دوربین ثبت خلافی راهنمایی و رانندگی وجود دارد که هر کدام به نوعی برای ثبت تخلفات استفاده می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این دوربین‌ها در نحوه کار با آن‌ها است.

۱. دوربین دستی ثبت جرایم رانندگی

دوربین دستی برای ثبت تخلف عبور از سرعت مجاز در جاده‌ها استفاده می‌شود. دقت این دوربین‌ها از سایر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی کمتر است.

۲. دوربین اپراتوری ثبت جرایم رانندگی

در این روش، اپراتوری در پشت دوربین قرار می‌گیرد و تخلفات را بررسی می‌کند. این دوربین بیشتر برای کنترل سرعت در جاده‌ها استفاده می‌شود.

۳. دوربین خودروهای پلیس برای ثبت جرایم رانندگی

خودروهای پلیس برای کنترل سرعت در جاهای مختلف از این دوربین استفاده می‌کنند.

۴. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلف

دوربین‌های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی در ۲ دسته ثابت و سیار (پرتال) تقسیم‌بندی می‌شود. اکثر این دوربین‌ها از نوع مداربسته لیزری است و تا شعاع ۳۰۰ متری را پوشش می‌دهند.

دوربین ثبت سرعت

نحوه عملکرد دوربین‌های کنترل سرعت در بزرگراه‌ها و جاده‌ها به دو روش زیر خواهد بود:

  • دوربین‌های ثبت سرعت وسایل نقلیه؛
  • دوربین‌های خوانش پلاک خودروهای در حال حرکت و ذخیره اطلاعات به صورت موقت با زمان عبور خودرو.

دوربین‌های راهنمایی رانندگی تکنولوژی‌های مختلفی برای ثبت تخلف دارند که به شرح زیر است:

  • رادار؛
  • لوپ؛
  • لیزر؛
  • پردازش تصویر.

دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت تخلف چه جرایمی را ثبت می‌کند؟

دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت تخلف جرایم مختلفی را ثبت می‌کند. از جمله این جرایم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبقت غیرمجاز؛
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی؛
  • توقف در محل و پارک غیرمجاز؛
  • سرعت غیرمجاز.

پلیس راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلفات بالا از دوربین‌ مداربسته مناسب استفاده می‌کند. دوربینی که برای ثبت سرعت غیرمجاز استفاده می‌شود، دوربین «ثبت سرعت» نام دارد و تخلفات رانندگی تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را با احتمال ۲٪ خطا ثبت می‌کند.

جریمه دوربین بعد از چند روز ثبت می شود؟

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی معمولا در فاصله زمانی ۷ تا ۱۰ روزه به سرورهای اصلی منتقل خواهد شد. پس از ثبت خلافی با دوربین، راننده خاطی در کمتر از ۲ هفته از میزان جریمه، محل جریمه شدن و ساعت دقیق آن مطلع می‌شود.

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی

آیا جریمه دوربین دوبرابر می‌شود؟

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی، ۲ برابر نخواهد شد. فقط جریمه‌های تسلیمی و الصاقی ۲ برابر می‌شوند. جریمه تسلیمی نوعی از جریمه است که پلیس راهنمایی و رانندگی خودش به راننده متخلف ارائه می‌کند. در صورت نبود راننده، پلیس جریمه را به ماشین الصاق خواهد کرد که به آن جریمه الصاقی می‌گویند. اگر مبلغ جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی زیاد و از توان راننده خارج باشد، می‌تواند برای پرداخت اقساطی خلافی خودرو اقدام کند.

آیا جریمه دوربین بخشیده می‌شود؟

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی بخشیده نخواهد شد. بخشش هیچ ‌شکلی از جریمه‌های رانندگی در دستور کار نهادهای مربوطه قرار ندارد. رانندگان در صورت ثبت خلافی با دوربین، تنها در مواردی که مدارک و ادله کافی در مورد ثبت اشتباه جریمه داشته باشند، می‌توانند به خلافی اعتراض کنند. برای آشنایی با نحوه اعتراض به خلافی می‌توانید مقاله نحوه اعتراض و کم کردن خلافی ماشین را مطالعه کنید.

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی

لیست جریمه‌های دوربین راهنمایی و رانندگی و مبلغ هرکدام

۳۰۸ عنوان تخلف با دوربین راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود که هر کدام از آنها بسته به محل وقوع جریمه متفاوتی دارند. جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی برای کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی بسیار بیشتر از شهرهای کوچک و روستاها و راه‌های روستایی است. علت این امر میزان خطرناک بودن تخلفات در شهرهای بزرگ باتوجه‌به تعداد بیشتر خودروها و جمعیت انسانی است. در لینک زیر می‌توانید فایل لیست جریمه های دوربین راهنمایی و رانندگی و مبلغ هر کدام را ببینید.

لیست جریمه‌های دوربین راهنمایی و رانندگی و مبلغ جریمه دانلود فایل

محل دوربین‌های راهنمایی و رانندگی در کلان‌شهرها، مراکز استان، جاده‌های بین‌شهری، اتوبان‌ها، شهرهای کوچک و روستاها کاملا مشخص است. متاسفانه بسیاری از افراد با مشاهده دوربین راهنمایی و رانندگی سرعت خود را کم می‌کنند و وقتی از شعاع دید دوربین ثبت تخلف خارج شدند، دوباره با سرعت رانندگی می‌کنند. در چنین شرایطی ثبت خلافی با دوربین ثبت تخلف دشوار خواهد بود. به همین دلیل در مسیرهای جاده‌ای که احتمال رانندگی با سرعت بالا و غیرمجاز بیشتر است، پلیس با دوربین کنترل سرعت در محلی کمین نموده و این رانندگان خطرساز را جریمه می‌کند.

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی و رعایت قوانین

شاید از نظر برخی از افراد در جامعه‌ای مدرن و فرهنگی، نیازی به اعمال جریمه نباشد. اما وقتی تعداد خودروها زیاد باشد و برخی افراد هم علاقه به رانندگی پُرسرعت و خطرناک در جاده‌ها داشته باشند، برای پلیس چاره‌ای جز جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی نمی‌ماند. افرادی که راننده‌ای متعهد هستند و با سرعت مطمئنه رانندگی می‌کنند، نباید ترسی از این جدول تخلفات و جریمه‌های بالای آن داشته باشند. در هر صورت، تعریف این تخلفات و در نظر گفتن جریمه سنگین برای آن‌ها برای جلوگیری از تصادف و کاهش خسارت جانی و مرگ‌و‌میر ناشی از حادثه رانندگی است.

سوالات متداول

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی چقدر است؟

جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی بسته به نوع تخلف و محل تخلف متفاوت خواهد بود.

دوربین راهنمایی و رانندگی چه تخلفاتی را ثبت می‌کند؟

سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، توقف در محل و پارک غیرمجاز و سرعت غیرمجاز از جمله تخلفاتی است که توسط دوربین راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود.

آیا جریمه دوربین‌های راهنمایی و رانندگی بخشیده می‌شود؟

خیر. جریمه‌های دوربین‌های راهنمایی و رانندگی بخشیده نخواهند شد.

آیا جریمه‌های دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ۲ برابر می‌شود؟

خیر. در حال حاضر فقط جریمه‌های تسلیمی و الصاقی ۲ برابر می‌شوند.

آیا امکان دریافت تخفیف برای جریمه ثبت خلافی با دوربین وجود دارد؟

بسته به برخی از شرایط، راننده خاطی می‌تواند برای دریافت تخفیف جریمه اقدام کند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا