اطلاعات بیمه ای

راهنمای کاربردی فسخ بیمه: هرآنچه باید درباره فسخ انواع بیمه بدانید

بیمه بخشی ضروری از زندگی روزمره همه‌ افراد است. بیمه‌ می‌تواند خسارت‌های وارده ناشی از حوادث مختلف را به‌خوبی پوشش دهد، بنابراین دیگر افراد نگران تامین بودجه برای جبران خسارت نخواهند بود. اما گاهی افراد بنا به شرایطی امکان ادامه‌ پرداخت حق‌بیمه را ندارد و در نتیجه برای فسخ بیمه اقدام می‌کنند. فسخ انواع بیمه‌نامه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد که لازم است با آنها آشنا شوید. بنابراین در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی شرایط فسخ بیمه‌نامه‌های ضروری در زندگی هر فرد می‌پردازیم.

فهرست مطالب

فسخ بیمه از طرف خریدار بیمه

فسخ بیمه از طرف خریدار بیمه یا بیمه‌گذار در شرایطی محقق می‌شود که بیمه‌گذار درخواست کتبی برای فسخ بیمه‌نامه ارائه کند. از تاریخ ارائه‌ درخواست فسخ توسط بیمه‌گذار، بیمه‌نامه فسخ‌شده تلقی خواهد شد. اگر در درخواست فسخ، بیمه‌گذار تاریخ مشخصی را برای فسخ بیمه‌نامه اعلام یا تعیین کرده باشد، بیمه‌نامه‌ مذکور از همان تاریخ تعیین شده فسخ می‌شود.

بیمه‌گذار در شرایط زیر می‌تواند درخواست فسخ بیمه‌نامه را به بیمه‌گذار ارائه کند.

  • شرکت بیمه‌گر به ‌تعهدات خود عمل نکرده است.
  • شرکت بیمه‌گر با وجود کاهش خطر موارد بیمه‌شده، مایل به کاهش حق‌بیمه نیست.
  • شرکت بیمه‌گر دیگر فعالیتی ندارد.

فسخ بیمه از طرف خریدار بیمه

فسخ بیمه از طرف شرکت بیمه

فسخ بیمه از طرف شرکت بیمه تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که شرکت بیمه‌گر موضوع فسخ را در نامه‌ای به بیمه‌گذار اعلام کند. در چنین شرایطی بیمه‌نامه به‌صورت خودکار بعد از 1 ماه از اعلام مراتب به بیمه‌گذار فسخ‌شده تلقی خواهد شد.

بیمه‌گر در شرایط زیر می‌تواند نامه‌ فسخ بیمه‌نامه را به بیمه‌گذار ارائه کند.

  • بیمه‌گذار حق‌بیمه را پرداخت نکرده باشد و هزینه‌ بیمه را در بازه‌های زمانی تعیین‌شده پرداخت نکند.
  • اگر در شرایط تشدید خطر موضوع بیمه‌شده، بیمه‌گذار از پرداخت حق‌بیمه بیشتر امتناع کند، شرکت بیمه‌گر می‌تواند قرارداد بیمه را فسخ کند.
  • اگر اطلاعات مندرج در بیمه‌نامه توسط بیمه‌گذار اشتباه باشد، بیمه‌گر می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه اقدام کند.
  • اگر خط موضوع بیمه‌نامه به‌صورت کامل تحقق یافته و بیمه‌گر به‌ تعهدات خود در بیمه‌نامه عمل کرده‌ باشد، بیمه‌گر می‌تواند قرارداد بیمه را از آن زمان به‌بعد فسخ‌شده اعلام کند.

فسخ و ابطال بیمه‌نامه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد که باید از آن اطلاع داشته باشید. اکنون که می‌دانید فسخ بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گذار و بیمه‌گر به‌چه‌صورت انجام می‌شود، بهتر است با این تفاوت نیز آشنا شود. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بررسی تفاوت فسخ با ابطال بیمه‌نامه را در بلاگ ازکی بخوانید.

فسخ بیمه موقع انتقال مالکیت

در مورد بیمه‌هایی مانند بیمه‌ بدنه که ممکن است در آن مالک خودرو مایل به انتقال مالکیت خودرو باشد، امکان فسخ بیمه موقع انتقال مالکیت وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین شرایط برای فسخ بیمه‌نامه خودرو، فروش خودرو است. در چنین شرایطی بیمه‌گذار می‌تواند بیمه‌ خودروی خود را فسخ کرده و حق‌بیمه‌ باقی‌مانده از مدت اعتبار بیمه‌نامه را از شرکت بیمه‌گر دریافت کند. در برخی موارد بیمه‌گذار برای فسخ بیمه موقع انتقال مالکیت اقدام نمی‌کند، بنابراین مالک جدید باید به‌ تعهدات بیمه‌گذار قبلی در قبال شرکت بیمه‌گر عمل کند.

اگر بیمه‌گذار در زمان انتقال مالکیت، بیمه‌نامه را فسخ کند، حق‌بیمه باقی‌مانده به بیمه‌گذار برمی‌گردد. نکته مهم اینجاست که اگر انتقال مالکیت خودرو پس از یک حادثه رانندگی انجام شده باشد و بیمه‌گذار موضوع حادثه را به اطلاع شرکت بیمه‌گر نرسانده باشد، شرکت بیمه‌گر هیچ مسئولیتی برای جبران خسارت‌های وارده در برابر مالک جدید خودرو نخواهد داشت. بنابراین قبل از خرید خودرو شرایط بیمه و احتمال تصادف قبلی را بررسی کنید.

فسخ خودبه‌خود قرارداد بیمه

فسخ خودبه‌خود قرارداد بیمه به‌مفهوم انفساخ بیمه‌نامه بدون دخالت بیمه‌گر یا بیمه‌گذار است. بنابراین در این شرایط هیچ‌کدام از طرفین با ارائه درخواست یا صدور نامه، اقدام به فسخ بیمه‌نامه نکرده‌اند.

فسخ بیمه از طرف شرکت بیمه

فسخ انواع بیمه

خرید بیمه شامل بیمه‌ آتش‌سوزی، بیمه‌ آسانسور، بیمه‌ درمان تکمیلی، بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه‌ شخص ثالث و بدنه خودرو و موتور و انواع دیگر بیمه برای زندگی امروزی ضروری است. اما گاهی افراد در شرایطی قرار می‌گیرند که مجبور به فسخ بیمه‌نامه‌ خود خواهند شد. در ادامه در مورد نحوه‌ فسخ انواع بیمه اطلاعاتی ارائه می‌شود.

چطور بیمه شخص ثالث خودرو را فسخ کنیم؟

فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث غیرممکن خواهد بود و تنها در شرایط زیر می‌توان برای فسخ این نوع بیمه‌نامه اقدام کرد.

  • خودرو یا موتور اسقاط شده باشد؛
  • خودرو و موتور مسروقه بوده و گواهی معتبر از سوی نیروی انتظامی داشته باشد؛
  • خودرو و موتور فرسوده بوده و از رده خارج تشخیص داده شود.

فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث از طرف بیمه‌گذار

در مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث، شرایطی خاص برای فسخ وجود دارد. به‌صورت‌کلی امکان فسخ‌ بیمه‌نامه شخص ثالث از سوی بیمه‌گذار وجود ندارد. تنها در شرایطی استثنایی است که بیمه‌گذار می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه خود اقدام کند که به شرح زیر است.

  • خطری که متوجه موضوع بیمه‌ بوده، کاهش پیدا کرده و شرکت بیمه‌گر حاضر به پرداخت مابه‌التفادت یا اعمال تخفیف نیست؛
  • در شرایطی که شرکت بیمه‌گر توانایی ادامه‌ قرارداد بیمه را نداشته باشد.
  • اگر مورد بیمه‌شده توسط دو شرکت بیمه‌گر بیمه شده باشد، بیمه‌ شخص ثالث شرکتی که دیرتر قرارداد بسته است، مشمول فسخ خودبه‌خود قرارداد بیمه خواهد شد.
  • خودرو یا موتور فرسوده باشد.

فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث از طرف بیمه‌گر

شرکت بیمه‌گر در شرایطی که بیمه‌گذار تخلف کرده باشد، می‌تواند برای فسخ انواع بیمه اقدام کند. موارد تخلف به شرح زیر است.

  • بیمه قسطی بوده و بیمه‌گذار قسط آن را پرداخت نکرده باشد.
  • خودرو یا موتور فرسوده شده و خطرات بیشتری آن را تهدید می‌کند.
  • بیمه‌گذار ارزش مورد بیمه‌شده را بیشتر از مقدار واقعی اعلام کرده باشد.
  • بیمه‌گذار اطلاعات درست به بیمه‌گر ارائه نکرده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث در چه صورتی انجام می‌شود؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

چطور بیمه بدنه موتور را فسخ کنیم؟

در برخی موارد بیمه‌گر و بیمه‌گذار مجبور به فسخ قرارداد بیمه‌نامه بدنه خودرو یا موتور خود هستند. لازم به ذکر است که فسخ این نوع بیمه‌نامه تنها در شرایطی خاص از سوی بیمه‌گذار و بیمه‌گر میسر خواهد بود که به شرح زیر است.

فسخ انواع بیمه‌ها

فسخ‌ بیمه‌نامه بدنه از طرف بیمه‌گذار

بیمه‌گذار تنها در شرایط زیر می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه بدنه خودرو یا موتور خود اقدام کند.

  • فعالیت مالک خودرو یا موتور متوقف شده باشد؛
  • ریسک بیمه کاهش پیدا کرده است، اما شرکت بیمه‌گر حق‌بیمه اضافه را مسترد نمی‌کند.

در برخی موارد بیمه‌گذار می‌تواند برای فسخ بیمه موقع انتقال مالکیت نیز اقدام کند. این مورد شرایط خاصی دارد که از شرکت بیمه‌گری به دیگری متفاوت خواهد بود. بنابراین باید با شرکت بیمه‌گر خود مشورت کنید.

فسخ‌ بیمه‌نامه بدنه از طرف بیمه‌گر

بیمه‌گر تنها در شرایط زیر می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه بدنه خودرو یا موتور اقدام کند.

  • بیمه‌گذار حق‌بیمه یا اقساط آن را به‌موقع پرداخت نکند.
  • بیمه‌گذار اطلاعاتی اشتباه به بیمه‌گر ارائه کرده باشد.
  • خطرهای پیش‌بینی شده برای خودرو یا موتور تشدید پیدا کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چگونه بیمه بدنه خود را فسخ کنیم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

چطور بیمه درمان تکمیلی را فسخ کنیم؟

فسخ بیمه‌نامه درمان تکمیلی توسط بیمه‌گذار شرایط خاصی ندارد. بیمه‌گذار باید درخواست خود را به‌صورت کتبی به بیمه‌گر ارائه کند. در فسخ بیمه‌نامه درمان تکمیلی توسط بیمه‌گر، شرکت بیمه‌گر باید موضوع را در یک نامه‌ سفارشی به اطلاع بیمه‌گذار برساند. در این شرایط، بیمه‌نامه 1 ماه بعد از تاریخ ارائه نامه‌ سفارشی فسخ خواهد شد.

چطور بیمه مسافرتی را فسخ کنیم؟

یکی از بیمه‌هایی که برای سفرهای داخلی و خارجی ضروری است، بیمه‌ مسافرتی است. اما در برخی موارد افراد پس از خرید این نوع بیمه از آن استفاده نکرده و مایل به فسخ بیمه‌نامه هستند. در شرایط عدم استفاده از بیمه‌نامه‌ مسافرتی به‌دلایل زیر، بیمه‌گذار می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه‌ مسافرتی اقدام کند.

  • به‌علت عدم دریافت ویزا، بیمه‌گذار نمی‌تواند از بیمه‌ مسافرتی استفاده کند و بنابراین برای فسخ اقدام خواهد کرد.
  • بیمه‌گذار بنابه‌دلایل مختلف از انجام سفر منصرف شده است.

در شرایط فوق و یا بنابه‌دلایلی دیگر، بیمه‌گذار تا 6 ماه پس از صدور بیمه‌نامه‌ مسافرتی و تنها از طریق مراجعه به واحد صادرکننده بیمه می‌تواند برای فسخ اقدام کند. ابطال بیمه‌نامه‌ مسافرتی تنها تا 6 ماه پس از تاریخ صدور آن امکان‌پذیر است.

فسخ بیمه‌نامه

چطور بیمه مسئولیت را فسخ کنیم؟

قبل از تاریخ سررسید بیمه‌نامه‌ مسئولیت و تنها با اعلام یا اخطار قبلی می‌توانید برای فسخ بیمه‌ مسئولیت نیز اقدام کنید. شرایط فسخ بیمه‌نامه‌ مسئولیت در زمان عقد قرارداد کاملا مشخص می‌شود؛ بنابراین می‌توانید با یک نامه یا اخطار قبلی برای فسخ قرارداد بیمه‌نامه اقدام کنید.

فسخ بیمه‌نامه مسئولیت از طرف بیمه‌گر

  • در شرایطی که بیمه‌گذار حق‌بیمه یا قسط‌های آن را در تاریخ سررسید مشخص‌شده پرداخت نکند، شرکت بیمه‌گر می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه مسئولیت اقدام کند.
  • در شرایطی که بیمه‌گذار اطلاعات اشتباه یا خلاف واقعیت را به‌صورت عمدی به بیمه‌گر ارائه کرده باشد، بیمه‌گر می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه اقدام کند. این موارد می‌تواند شامل وضعیت خطر و احراز آن قبل از وقوع حادثه باشد.
  • در شرایطی که خطر موضوع بیمه‌شده تشدید پیدا کند، اما بیمه‌گذار با پرداخت حق‌بیمه اضافی موافقت نمی‌کند.

فسخ بیمه‌نامه مسئولیت از طرف بیمه‌گذار

  • در شرایطی که خطر موضوع بیمه‌شده کاهش پیدا کند یا از بین رفته باشد، اما شرکت بیمه‌گر تمایلی برای کاهش حق‌بیمه یا ارائه تخفیف به ‌بیمه‌گذار را ندارد، بیمه‌گذار می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه‌ مسئولیت اقدام کند.
  • اگر شرکت بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نکند، بیمه‌گذار می‌تواند برای فسخ بیمه‌نامه اقدام کند.

چطور بیمه حوادث را فسخ کنیم؟

بیمه‌ حوادث را هر فردی می‌تواند دریافت کند. این نوع بیمه‌ مزایای بسیاری دارد و به‌صورت انفرادی و گروهی قابل خریداری خواهد بود. امکان فسخ بیمه‌نامه حوادث از سوی بیمه‌گر و بیمه‌گذار وجود دارد.

فسخ بیمه‌نامه‌ حوادث از طرف بیمه‌گذار

اگر بیمه‌گذار مایل به فسخ بیمه‌نامه‌ حوادث باشد، حق‌بیمه طبق تعرفه کوتاه‌مدت محاسبه شده و باقی‌مانده به بیمه‌گذار برگشت داده می‌شود.

فسخ بیمه‌نامه‌ حوادث از طرف بیمه‌گر

اگر بیمه‌گر مایل به فسخ بیمه‌نامه‌ حوادث باشد، حق‌بیمه به‌صورت روزشمار محاسبه شده و باقی‌مانده به بیمه‌گذار برگردانده می‌شود.

فسخ بیمه‌های مختلف

چطور بیمه‌ آتش‌سوزی را فسخ کنیم؟

بیمه‌گذار و بیمه‌گر می‌توانند برای فسخ بیمه‌ آتش‌سوزی اقدام کنند. هر کدام از این موارد دارای شرایطی است که در ادامه بررسی می‌شود.

تقاضای فسخ قرارداد بیمه‌ آتش‌سوزی توسط بیمه‌گذار

در شرایطی که بیمه‌گذار بخواهد بیمه آتش‌سوزی را فسخ کند، حق‌بیمه تا تاریخ فسخ قرارداد و بر اساس تعرفه‌ کوتا‌ه‌مدت محاسبه شده و مابقی مبلغ مسترد می‌شود.

تقاضای فسخ قرارداد بیمه‌ آتش‌سوزی توسط بیمه‌گذار

در شرایطی که بیمه‌گر بخواهد بیمه‌ آتش‌سوزی را فسخ کند، حق‌بیمه قرارداد تا تاریخ فسخ قرارداد و بر اساس تعرفه روزشمار محاسبه شده و مابقی مبلغ مسترد می‌شود.

چطور بیمه آسانسور را فسخ کنیم؟

در شرایطی که بیمه‌گذار از کیفیت خدمات ارائه شده یا حتی تخفیف ‌حق‌بیمه رضایت کافی نداشته باشد، می‌تواند برای فسخ بیمه‌ آسانسور اقدام کند. در مقابل بیمه‌گر نیز در صورت عدم پرداخت حق‌بیمه در سررسید‌های مقرر توسط بیمه‌گذار یا عدم پرداخت حق‌بیمه اضافی در مواقع تشدید خطر می‌تواند برای فسخ قرارداد بیمه‌نامه اقدام کند. در هر صورت حق‌بیمه تا زمان فسخ محاسبه شده و مابقی مسترد می‌شود.

چطور بیمه عمر و سرمایه‌‌گذاری را فسخ کنیم؟

فسخ بیمه‌نامه عمر یا سرمایه‌گذاری در واقع همان بازخرید بیمه‌ عمر خواهد بود. بازخرید بیمه‌ عمر به این مفهوم است که بیمه‌گذار پیش از اتمام مدت قرارداد بیمه، اندوخته یا سپرده خود را از شرکت بیمه‌گر دریافت کرده و بیمه‌نامه را فسخ می‌کند. افراد می‌توانند پس از گذشت مدت زمان معینی از تاریخ شروع بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری برای بازخرید آن اقدام کنند. این مدت زمان در شرکت‌های بیمه‌گر مختلف متفاوت از یکدیگر بوده و معمولا بین 6 ماه تا 1 سال است.

باتوجه‌به اینکه بازخرید بیمه عمر به‌مفهوم فسخ قرارداد و عدم استفاده از مزایای این نوع بیمه است، بنابراین بسیاری از شرکت‌های بیمه‌گر پیشنهاد می‌کنند که به‌جای این‌کار روی اندوخته خود وام بگیرید. بیمه‌گذار می‌تواند از پایان سال دوم بیمه‌ خود تا سقف 90% از ارزش بازخرید بیمه‌ عمر وام دریافت کند. جالب‌ترین نکته در دریافت این نوع وام، عدم نیاز به ضامن و بازپرداخت با سود کم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله شرایط و جزئیات کامل بازخرید بیمه عمر و هر آنچه باید بدانید را در بلاگ ازکی بخوانید.

چطور بیمه‌ موبایل را فسخ کنیم؟

فسخ بیمه‌ موبایل شرایط خاصی ندارد، تنها کافی است این موضوع را به اطلاع شرکت بیمه‌گر برسانید تا قرارداد بیمه فسخ و مابقی مبلغ مسترد شود.

فسخ بیمه‌های تکمیلی و درمانی

هر بیمه‌ای با ازکی

بیمه‌های مختلف برای داشتن یک زندگی آرام ضروری است. در‌حال‌حاضر بیمه‌های مختلفی توسط شرکت‌های بیمه‌گر ارائه می‌شود که هر کدام مزیتی قابل‌توجه دارد. اما در برخی مواد افراد بنابه‌دلایلی مجبور به فسخ بیمه خواهند شد. در چنین شرایطی لازم است با قانون آشنا باشند تا بتوانند برای فسخ‌ بیمه‌نامه و دریافت حق‌بیمه‌ باقی‌مانده اقدام کنند. در این مقاله شرایط فسخ انواع بیمه‌ها بررسی شد، اکنون دانش کافی برای خرید و فسخ انواع بیمه‌ها را خواهید داشت.

سوالات متداول

  • آیا امکان فسخ بیمه‌ شخص ثالث وجود دارد؟
    امکان فسخ بیمه‌نامه شخص ثالث از سوی بیمه‌گذار وجود ندارد، مگر اینکه شرایط خاصی که در این مقاله بررسی شد، رخ داده باشد.
  • شرایط خاص برای فسخ بیمه‌ شخص ثالث توسط بیمه‌گذار چیست؟
    کاهش خطر موضوع بیمه‌شده و عدم تمایل به پرداخت مابه‌التفاوت از سوی بیمه‌گر، عدم توانایی شرکت بیمه‌گر برای ادامه‌ قرارداد، بیمه‌شدن موضوع بیمه توسط 2 شرکت بیمه‌گر از جمله شرایط خاصی است که بیمه‌گذار با وقوع آنها می‌تواند بیمه‌نامه خود را فسخ کند.
  • آیا بیمه‌گذار می‌تواند برای فسخ بیمه‌ بدنه اقدام کند؟
    بله. بیمه‌ بدنه اختیاری است و در نتیجه بیمه‌گذار در صورت کاهش ریسک و عدم تمایل بیمه‌گر برای پرداخت مابه‌التفاوت می‌تواند قرارداد بیمه را فسخ کند.
  • بازخرید بیمه‌ عمر بهتر است یا دریافت وام؟
    پس از بازخرید بیمه عمر نمی‌توانید از مزایای بی‌شمار آن شامل وام و سود مشارکت بهره‌مند شوید، بنابراین بیشتر شرکت‌های بیمه‌گر پیشنهاد می‌کنند به‌جای بازخرید وام بگیرید.
  • فسخ بیمه‌ عمر به چه معناست؟
    فسخ یا بازخرید بیمه‌ عمر و سرمایه‌گذاری به‌مفهوم دریافت اندوخته زودتر از موعد پایان اعتبار بیمه‌نامه عمر است.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا