اطلاعات بیمه ای

تعدد دیات چیست و بهترین راه وصول آن کدام است؟


گاهی در حوادث رانندگی ممکن است صدمات شدیدی به سرنشینان وارد شود که منجر به تعدد دیه خواهد شد. تعدد دیات یک اصطلاح حقوقی است که در قانون بیمه شخص ثالث هم از آن یاد شده است. باتوجه‌به اینکه ترافیک و نحوه رانندگی افراد در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها تاثیر زیادی بر میزان تصادفات دارد و تعداد سرنشینان هر خودرو تعداد مصدومان را تعیین می‌کند، بنابراین در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی این موضوع مهم حقوقی می‌پردازیم و بهترین راه وصول دیه را معرفی می‌کنیم.

تعدد دیات چیست؟

تعدد دیات در لغت به‌مفهوم «چندین دیه» است. این اصطلاح حقوقی زمانی استفاده می‌شود که یک شخص به‌دلیل جراحت‌های واردشده مشمول دریافت چندین دیه کامل خواهد شد. همه‌ ما می‌دانیم که تنها دیه‌ کامل دیه فوت یک فرد است. اما باید بدانید که دیه برخی از جراحت‌ها به‌تنهایی یک دیه کامل انسان خواهد بود. این جراحت‌ها به شرح زیر است:

  • شکستن ستون فقرات؛
  • قطع هر 2 دست؛
  • ازدست‌دادن بینایی.

تعدد دیات چیست؟

هر کدام از موارد بالا یک دیه کامل دارد. بنابراین اگر در یک حادثه رانندگی فردی دچار هر 3 صدمه بالا شود، مشمول دریافت 3 دیه کامل خواهد شد که به آن تعدد دیه می‌گویند.

نرخ کامل دیه هر سال با‌توجه‌به معیارهای مختلفی برای ماه حرام و ماه غیرحرام تعیین می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید، مقاله نرخ کامل دیه سال 1402 زن و مرد همراه با جزئیات کامل را در بلاگ ازکی بخوانید.

تعدد دیات غیرمسری چیست؟

اگر فردی در حادثه دچار جراحت مسری مانند پارگی قلب یا غیره شده است و سپس به‌دلیل این جراحت‌ها فوت کند، به اولیای دم فقط دیه فوت تعلق می‌گیرد. اما در مورد دیه جراحت غیرمسری شرایط متفاوت خواهد بود.

اگر فردی در حادثه دچار جراحت غیرمسری مانند شکستگی پا و دست و غیره شده است و سپس فوت کند، به اولیای دم علاوه‌بر دیه فوت، دیه جراحت هم تعلق می‌گیرد؛ به‌عنوان‌مثال اگر پای فردی در اثر حادثه بشکند و سپس فوت کند، با وجود اینکه ارتباطی بین شکستگی پا و فوت فرد وجود ندارد (در اثر شکستگی پا فوت نکند) باید دیه فوت و دیه شکستگی پا را مقصر حادثه به اولیای دم پرداخت کند. اگر مصدوم پس از حادثه در کما بوده و علائم حیاتی نداشته باشد و فوت کند، به اولیای دم فقط دیه فوت تعلق می‌گیرد.

تعدد دیات در بیمه شخص ثالث چگونه است؟

طبق قانون بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه‌گر باید خسارت‌های جانی و مالی واردشده به شخص ثالث یا همان زیان‌دیده در حادثه رانندگی را جبران کنند. این خسارت‌ها می‌تواند تا سقف تعهدات بیمه‌گر باشد که در بیمه‌نامه ذکر شده است. تعدد دیات در بیمه شخص ثالث به این مفهوم است که اگر فرد آسیب‌دیده در حادثه مشمول دریافت چندین دیه شود، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت آنها خواهد بود، بنابراین باید در زمان خرید بیمه به این موضوع دقت کنید.

تعدد دیات در بیمه شخص ثالث در چه شرایطی قابل وصول است؟

تعدد دیه در بیمه شخص ثالث تنها در شرایطی قابل وصول خواهد بود که فرد آسیب‌دیده «شخص ثالث» باشد. طبق قانون بیمه مرکزی، تمامی افراد آسیب‌دیده در یک حادثه رانندگی، غیر از راننده مقصر، شخص ثالث محسوب می‌شوند. بنابراین اگر خسارتی به این افراد وارد شود، طبق قانون می‌توانند غرامت دریافت کنند.

تعدد دیه ها در بیمه شخص ثالث

در برخی موارد حادثه به‌حدی خطرناک و شدید است که باعث ضربه مغزی سرنشینان می‌شود. در این شرایط باید با قوانین بیشتر آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله دیه ضربه مغزی در تصادف، بیمه چقدر از خسارت را پرداخت می‌کند؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

نقش وکیل تصادفات در وصول تعدد دیات چیست؟

نقش وکیل تصادفات در وصول تعدد دیات بسیار موثر است. فردی که حقوق‌دان و مسلط به قوانین است، با مراحل کار به‌خوبی آشنا است و می‌تواند رسیدن به نتیجه نهایی را سرعت ببخشد. وظیفه‌ اصلی وکیل تصادفات رانندگی کمک به افراد آسیب‌دیده و زیان‌دیده در تشخیص و تعیین مسئولیت در حادثه و در نهایت وصول دیه خواهد بود.

یک وکیل تصادفات رانندگی شواهد، مدارک و گفته‌های شاهدها را بررسی و با داده‌های فنی و مفاد قانونی تلاش می‌کند تا مسئولیت راننده مقصر و عوامل دیگر در حادثه رانندگی را تعیین کند. وکیل تصادفات از تخصص و دانش خود برای ارزیابی دقیق شرایط و تعدد دیه‌ها استفاده و تمامی مستندات و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند. پس از تعیین مسئولیت و جمع‌آوری مستندات، وکیل تصادفات به‌ نمایندگی از طرف فرد آسیب‌دیده یا زیان‌دیده برای وصول خسارت‌ها اقدام خواهد کرد. در صورتی‌که برای وصول خسارت‌ها نیاز به برگزاری جلسه دادگاه باشد، وکیل تصادف به دادگاه مراجعه می‌کند و مستندات را ارائه می‌دهد.

بهترین راه وصول تعدد دیات چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، خطایی کوچک در گزارش پزشکی قانونی می‌تواند تاثیر زیادی روی مبلغ نهایی دیه یا تعداد دیه‌های دریافتی داشته باشد. گاهی این خطاهای انسانی باعث می‌شود که فردی از دریافت یک دیه کامل محروم شود. به‌دلیل زیادبودن مبلغ دیه در شرایط تعدد دیه‌ها و حساسیت‌هایی که این موضوع به‌دنبال دارد، بهترین راه وصول تعدد دیات مراجعه به یک وکیل تصادفات و پیگیری امور توسط او خواهد بود.

بهترین راه وصول تعدد دیات

تعدد دیات راننده مقصر چیست؟

همان‌ طور که اشاره شد، طبق قانون بیمه شخص ثالث کلیه سرنشینان یک وسیله‌نقلیه موتوری به ‌غیر از راننده مقصر، شخص ثالث محسوب می‌شود و مشمول دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث خواهند شد. بنابراین راننده مقصر در این بیمه‌نامه، شخص ثالث نیست. لازم است بدانید که راننده مقصر می‌تواند به میزان مشخص‌شده یا همان سقف تعهدات در بیمه‌نامه دیه خود را دریافت کند. مواردی که منجر به تعدد دیات می‌شود و راننده مقصر است، پیچیدگی‌های حقوقی به وجود می‌آید. اینجاست که نقش وکیل تصادفات در وصول تعدد دیات پُررنگ‌تر می‌شود.

راننده مقصر در حادثه رانندگی مشمول دریافت دیه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله پرداخت دیه راننده مقصر + شرایط و مدارک 1402 را در بلاگ ازکی بخوانید.

مراحل گرفتن تعدد دیات چگونه است؟

مراحل گرفتن تعدد دیات معمولا به‌دلیل مدت زمان زیادی که طول‌ درمان دارد، طولانی‌تر از دریافت دیه به روش‌های عادی است. افرادی که مشمول تعدد دیه می‌شوند، باید مراحل پزشکی قانونی را دنبال کنند که گاهی بیشتر از 1 سال هم به‌طول می‌انجامد. از طرفی به‌دلیل صدمات متعددی که واقع شده، امکان بروز خطا در گزارش‌های پزشکی قانونی افزایش پیدا می‌کند. گاهی این خطا منجر به کاهش دیه دریافتی فرد آسیب‌دیده خواهد شد.

فردی که آسیب دیده باید به پزشکی قانونی مراجعه کند. در این مرکز آسیب‌های واردشده بررسی و گزارش آماده می‌شود. گزارش پزشکی قانونی نقش زیادی در مبلغ دیه دارد، اما ممکن است کمی زمان‌بر باشد. بنابراین اگر فردی می‌خواهد حق خود را دریافت کند، باید صبر و حوصله داشته باشد.

دریافت دیه مراحل خاص خود را دارد که افراد آسیب‌دیده و زیان‌دیده در حادثه رانندگی باید با آن آشنا شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله راهنمای کامل دریافت دیه بعد از تصادف و نکاتی که باید بدانید را در بلاگ ازکی بخوانید.

نکات مهم تعدد دیات

  • اگر در اثر 1 یا چند رفتار منافع متعددی ناقص یا زائل شود، مانند شرایطی که در اثر ضربه به سر، شنوایی، بینایی یا ادراک فرد آسیب‌دیده از بین برود یا کاهش پیدا کند، هر یک از آسیب‌ها 1 دیه جداگانه دارد.
  • هرگاه جراحت عمیقی به یک‌باره واقع شود، تنها دیه همان جراحت عمیق باید پرداخت شود. اگر جراحت به‌تدریج واقع شود، به این مفهوم که ابتدا خفیف‌تر و سپس شدیدتر شود، چنانچه جراحت یا آسیب شدیدتر به‌دلیل سرایت جراحت خفیف‌تر باشد، تنها دیه جراحت شدیدتر پرداخت خواهد شد. اما اگر جراحت خفیف‌تر و شدیدتر به‌دلیل ضربه دیگری باشد، 2 ضربه جدا از یک نفر یا چند نفر هر یک از جراحت‌ها دیه جداگانه دارد.
  • اگر همه‌ آسیب‌ها به یک عضو وارد شده باشد، تنها مشمول یک دیه خواهد شد.
  • اگر آسیب‌های واردشده متصل به‌هم یا به‌ عبارتی نزدیک به‌هم باشد که عرفا یک آسیب محسوب شود، یک دیه پرداخت می‌شود.

مراحل گرفتن تعدد دیه ها

تعدد دیات و خرید بیمه از ازکی

گاهی حادثه رانندگی آن‌چنان شدید است که جراحت‌های واردشده به سرنشینان و راننده در چندین ناحیه خواهد بود. در چنین شرایطی جراحت‌هایی که مشمول دیه می‌شود با اصطلاح حقوقی تعدد دیات شناخته خواهد شد. تعدد دیه یکی از شرایطی است که در آن فرد دچار چند آسیب در نواحی مختلف می‌شود که می‌تواند مسری یا غیرمسری باشد. پزشکی قانونی با بررسی‌های انجام شده گزارش خود را آماده می‌کند و دادگاه رای بر پرداخت چندین دیه به فرد آسیب‌دیده می‌دهد. بهترین راه‌ برای وصول دیه‌ها همکاری با یک وکیل تصادفات رانندگی است. اما قبل از هر چیز لازم است برای خرید بیمه شخص ثالث از ازکی اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. تعدد دیات چیست؟
    تعدد دیه در لغت به مفهوم چندین دیه است. زمانی‌که در یک حادثه رانندگی چندین نوع جراحت به فردی وارد می‌شود که مشمول دیه است، به آن تعدد دیه می‌گویند.
  2. تعدد دیات غیرمسری چیست؟
    اگر شخص ثالث در حادثه رانندگی دچار آسیب شده و آن جراحت غیرمسری عامل جراحت شدیدتر نباشد، در صورت فوت مصدوم، به اولیای دم دیه فوت و دیه جراحت تعلق می‌گیرد.
  3. تعدد دیات در بیمه شخص ثالث در چه شرایطی قابل وصول است؟
    تعدد دیه در بیمه شخص ثالث تنها در شرایطی قابل وصول خواهد بود که فرد آسیب‌دیده در حادثه رانندگی جزء اشخاص ثالث در بیمه‌نامه باشد.
  4. بهترین راه وصول تعدد دیه چیست؟
    با‌توجه‌به امکان خطا در گزارش پزشکی قانونی و برای جلوگیری از ضایع‌شدن حق فرد آسیب‌دیده، بهترین راه وصول تعدد دیه همکاری با یک وکیل تصادفات رانندگی خواهد بود.
  5. تعدد دیه در بیمه شخص ثالث چیست؟
    طبق قانون بیمه شخص ثالث، شرکت ‌بیمه‌گر موظف به پرداخت دیه به هر میزان به شخص ثالث آسیب‌دیده در حادثه رانندگی است. این پرداخت دیه شامل تعدد دیه هم می‌شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا