بیمه تأمین اجتماعی

هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

هزینه زیاد عصب کشی دندان باعث شده است تا بسیاری از افراد به‌جای درمان اصولی و کامل به‌دنبال داروهای مسکن باشند که دردی دوا نمی‌کند. وقتی دندانی به‌ عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کند، یعنی مشکل به عصب رسیده است و باید درمان به‌درستی انجام شود. همان‌ طور که می‌دانید، تأمین‌ اجتماعی هزینه کشیدن دندان را به‌صورت رایگان انجام می‌دهد، اما آیا عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی هم رایگان است؟ بیمه تامین اجتماعی هزینه‌های این خدمات را پرداخت می‌کند؟ باتوجه‌به هزینه زیاد عصب‌ کشی دندان‌ها بر اساس تعداد کانال‌های مختلف، در این مقاله از بلاگ ازکی به بررسی هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی می‌پردازیم.

موارد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی برای عصب کشی دندان

بیمه‌های پایه مانند بیمه تأمین اجتماعی برخی از هزینه‌ها مربوط به خدمات درمانی سطح اول دندان‌پزشکی را پوشش می‌دهند. این خدمات درمانی به شرح زیر است:

  • کشیدن دندان‌های قدامی، دندان خلفی و دندان عقل؛
  • جرم‌گیری بالای لثه و زیر لثه؛
  • بروساژ هر فک؛
  • پُرکردن تک‌سطحی دندان‌ها.

هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی

باید بدانید که تأمین اجتماعی هزینه ۱۰۰ درصدی خدمات بالا را پرداخت نمی‌کند. البته در برخی از موارد بسته به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی، ممکن است برخی از خدمات رایگان باشد. این موضوع به‌صورت مستقیم به نوع بیمه مراجعه‌کننده و نوع خدمات مرکز درمانی طرف قرارداد بستگی دارد.

از دیگر موارد تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویزیت و دارو؛
  • جراحی دندان نهفته در نسج نرم؛
  • جراحی دندان نهفته در نسج سخت؛
  • ترمیم دندان‌ها.

همان‌طور که در بخش‌های بالا خواندید، هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی پوشش داده نمی‌شود. به‌عبارت ساده‌تر باتوجه‌به اینکه بیمه تأمین اجتماعی نوعی بیمه پایه است، فقط درمان‌های مربوط به کشیدن و جرم‌گیری یا ترمیم سطحی دندان‌ها را پوشش می‌دهد. در چنین شرایطی باید برای دریافت خدمات و کاهش هزینه عصب کشی دندان یا هزینه روت کانال دندان با بیمه، از بیمه تکمیلی استفاده کرد.

یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه داشت، ازدحام و شلوغی جمعیت در مراکز درمانی‌ای است که هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی در آنها محاسبه می‌شود. باتوجه‌به اینکه این مراکز هزینه کمتری دریافت می‌کنند، بنابراین مراجعه‌کننده بیشتری خواهند داشت و ممکن است ساعات طولانی در صف انتظار دریافت خدمات باشید.

هزینه عصب کشی دندان با بیمه تکمیلی

انواع بیمه پوشش‌دهنده هزینه‌های تحت پوشش عصب کشی دندان

بیمه تکمیلی یکی از بهترین بیمه‌ها برای پوشش‌دادن هزینه‌های دندان‌پزشکی مانند عصب‌کشی است که بیمه‌های پایه آنها را پوشش نمی‌دهند. شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی بیمه تکمیلی دندان‌پزشکی را ارائه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد:

  • بیمه ایران؛
  • بیمه تکمیلی دانا؛
  • بیمه پاسارگاد؛
  • بیمه ایرانیان؛
  • بیمه آتیه‌ساز حافظ؛
  • بیمه دی؛
  • بیمه کوثر.

توجه داشته باشید که هر کدام از شرکت‌های بیمه‌گر ممکن است سقف مشخصی برای خدمات مختلف دندان‌پزشکی داشته باشند. این شرکت‌ها خدمات خود را در طرح‌‌های مختلفی ارائه می‌‌کنند که هر کدام از آنها پوشش‌هایی متفاوت از دیگری دارند. بنابراین در زمان خرید بیمه تکمیلی تمامی طرح‌ها را بررسی و از میان آنها طرح و شرکت بیمه‌گری را انتخاب کنید که مناسب‌ترین خدمات را متناسب با بودجه شما ارائه می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد، برخی از بیمه‌های تکمیلی هزینه‌های دندانپزشکی مانند عصب‌ کشی را هم پوشش می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله پوشش دندانپزشکی بیمه تکمیلی چه خدماتی دارد؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

برای پرداخت هزینه عصب کشی دندان، بیمه تأمین اجتماعی بهتر است یا تکمیلی؟

همان‌طور که اشاره شد، هزینه عصب کشی با بیمه تأمین اجتماعی پوشش داده نمی‌شود، بنابراین افراد باید برای خرید بیمه تکمیلی اقدام کنند. هزینه روت کانال دندان با بیمه تکمیلی و هزینه عصب‌ کشی کمتر از حالت عادی است و این موضوع می‌تواند اندکی از هزینه‌های بیمار را کم کند.

هزینه عصب کشی چقدر است؟

در بین خدمات دندانپزشکی، هزینه عصب کشی دندان جزء گران‌ترین‌ها محسوب می‌شود. هزینه عصب کشی دندان‌ها باتوجه‌به تعداد کانال‌ها تعیین می‌شود که شامل ۱ کاناله، ۲ کاناله، ۳ کاناله و ۴ کاناله است. دندان‌های ۴ کاناله بیشترین هزینه عصب‌ کشی را خواهند داشت.

هزینه عصب کشی دندان با بیمه تکمیلی

در هر سال عوامل مختلفی بر تعیین حداقل هزینه عصب کشی دندان تأثیرگذار است که از آن جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ تورم؛
  • قیمت ارز؛
  • قیمت مواد مصرفی؛
  • قیمت کالاها و تجهیزات دندان‌پزشکی؛
  • هزینه دستمزد پزشکان؛
  • تعداد کانال‌های دندان‌ها؛
  • سطح مرکز درمانی.

قیمت‌گذاری روی هزینه عصب کشی دندان در مراکز درمانی معمولاً متفاوت است، اما باید یک بازه قیمتی ارائه شود تا قبل از مراجعه به این مراکز حداقل بودجه لازم را آماده کنید. عصب‌ کشی دندان‌ها حالت‌های مختلفی دارد که باتوجه‌به میزان پیشرفت مشکل، درمانی متناسب با آن انجام خواهد شد.

برخی از هزینه‌های دندان‌پزشکی به شرح جدول زیر است، اما باید بدانید که این اعداد تخمینی بوده و ممکن است مرکز درمانی مورد نظر شما مبلغی متفاوت و بیشتر برای هر یک از این خدمات دریافت کند.

جدول هزینه عصب کشی دندان

نوع خدمات هزینه
عصب‌کشی دندان تک کاناله 450.000 تومان الی 1 میلیون تومان
عصب‌کشی دندان 2 کاناله 600.000 تومان الی 1.100.000 تومان
عصب‌کشی دندان 3 کاناله 800.000 تومان الی 1.500.000 تومان
درمان ریشه تک کاناله دندان 7 600.000 تومان الی 1 میلیون تومان
درمان ریشه 2 کاناله دندان 7 700.000 تومان الی 1.100.000 تومان
درمان ریشه 4 کاناله دندان حداقل 2 میلیون تومان
قطع کردن نوک ریشه دندان‌های‌ 1 و 2 600.000 تومان الی 800.000 تومان
قطع کردن نوک ریشه دندان‌های‌ 6، 7 و 8 700.000 تومان الی 1 میلیون تومان

هزینه روت کانال دندان با بیمه تکمیلی

قیمت‌هایی که در این جدول آمده‌ است، در واقع حداقل و کمترین هزینه عصب کشی دندان در برخی مراکز است و بنابراین نمی‌توان گفت که همه مراکز درمانی و کلینیک‌ها همین میزان هزینه را دریافت می‌‌کنند. باتوجه‌به اینکه هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی پوشش داده نمی‌شود و هزینه این خدمات زیاد است، باید مرکزی را بیابید که مبلغی مناسب دریافت کرده اما در مقابل خدماتی خوب را ارائه می‌‌‌کند.

در بین کلیه خدمات درمانی مربوط به دندان، هزینه عصب کشی دندان از همه بیشتر است. باتوجه‌به نوع مرکز درمانی که به آن مراجعه می‌کنید، قطعاً اختلاف قیمت با جدول فوق را خواهید دید.

همان‌طور که اشاره شد، هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی پوشش داده نمی‌شود. بنابراین لازم است برای خرید بیمه تکمیلی اقدام کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله بهترین بیمه دندانپزشکی را از کجا تهیه کنیم؟ را در بلاگ ازکی بخوانید.

عوامل مؤثر بر هزینه عصب کشی دندان

عوامل تأثیرگذار بر هزینه عصب کشی دندان به شرح زیر است:

تعداد کانال‌های دندان

یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر تعیین هزینه عصب کشی دندان، تعداد کانال‌ها است. منظور از تعداد کانال‌ها، تعداد ریشه‌های یک دندان است. دندان‌ها دارای ۱ تا ۴ ریشه است و هرقدر تعداد ریشه‌ها بیشتر باشد، هزینه عصب‌ کشی آن دندان بیشتر خواهد بود. بنابراین هزینه عصب‌ کشی دندان یک کاناله بسیار کمتر از هزینه عصب‌ کشی دندان ۴ کاناله خواهد بود.

هزینه عصب کشی دندان با بیمه تکمیلی

نیاز به روکش دندان

برخی از عوامل ممکن است مستقیماً روی تعیین هزینه عصب‌ کشی دندان تأثیر نگذارند، اما می‌توانند هزینه خدمات نهایی را افزایش دهند. اگر دندان آسیب‌دیده بنا به تشخیص دندانپزشک نیازی به روکش نداشته باشد، قطعاً هزینه نهایی آن کمتر از دندانی است که باید روکش شود. دندان‌های به‌شدت پوسیده ممکن است به‌حدی آسیب دیده باشند که تاج آنها از بین رفته و نیازمند روکش باشند. بنابراین هزینه روکش دندان نیز به هزینه عصب‌ کشی اضافه خواهد شد.

وضعیت دندان

یکی دیگر از عوامل مهمی که روی هزینه درمان‌های دندانپزشکی تأثیر دارد، وضعیت دندان‌ها خواهد بود. دندان‌هایی با مشکل‌های خاص و پیشرفته بنا به تشخیص دندانپزشک نیاز به جلسات درمانی بیشتری خواهد داشت که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های درمان می‌شود. در این شرایط هزینه عصب‌ کشی یک دندان با تعداد کانال‌های مشابه، می‌تواند از هزینه یک دندان دیگر بیشتر باشد.

ترمیم ۱ سطحی، ۲ سطحی یا ۳ سطحی دندان

شدت پوسیدگی و عمق آن یکی دیگر از عوامل مؤثر در تعیین هزینه نهایی عصب‌ کشی دندان‌ها است. به‌صورت‌کلی ۳ سطح مختلف برای ترمیم دندان وجود دارد که شامل ترمیم ۱ سطحی، ۲ سطحی و ۳ سطحی است. اگر پوسیدگی دندان تنها منجر به آسیب به بخش کمی از مینای دندان‌ها شده باشد، دندانپزشک ترمیم ۱ سطحی را انجام می‌دهد. بنابراین در این حالت هزینه ترمیم کمتر خواهد بود، اما اگر پوسیدگی دندان‌ها عمیق شده و غیر از مینای دندان نقاط دیگر را نیز درگیر کرده باشد، سطح ترمیم باید افزایش پیدا کند. به‌این‌ترتیب هزینه ترمیم ۲ سطحی و ۳ سطحی بیشتر از ۱ سطحی خواهد شد که خود روی هزینه نهایی عصب‌ کشی تأثیر می‌گذارد.

مواد استفاده شده برای پُرکردن دندان

یکی از موارد مهمی که باید برای تعیین هزینه عصب کشی دندان در نظر گرفت، مواد مورد استفاده برای پُرکردن دندان است. دندانپزشکان معمولاً از ۲ ماده برای پُرکردن دندان‌ها پس از عصب‌کشی استفاده می‌کنند که شامل آمالگام و کامپوزیت است. آمالگام همان ماده‌ای است که در بیشتر موارد از آن استفاده شده و رنگی نقره‌ای دارد. هزینه آمالگام کمتر از کامپوزیت است و در نتیجه بیشتر دندانپزشکان از آن استفاده می‌کنند، اما اگر رنگ دندان‌ها برای بیمار مهم باشد، می‌تواند از دندانپزشک بخواهد که به جای آمالگام از کامپوزیت استفاده کند. کامپوزیت هم‌رنگ دندان بوده و در نتیجه کسی متوجه درمان دندان‌های شما نخواهد شد. البته لازم است بدانید که هزینه پُرکردن دندان با کامپوزیت بیشتر بوده و در این شرایط باید هزینه بیشتری برای عصب‌کشی دندان پرداخت شود.

هزینه عصب کشی دندان با بیمه تکمیلی

درمان مجدد ریشه یا ری‌اندو

اگر درمان اولیه ریشه یا عصب‌ کشی دندان با مشکل مواجه شود، بیمار نیاز به درمان مجدد خواهد داشت که در این شرایط به آن ری‌اِندو یا درمان مجدد ریشه می‌گویند. وقتی قرار است درمان مجدد ریشه انجام شود، دندانپزشک باید مواد پُرشده در دندان را ابتدا تخلیه کرده و سپس برای درمان اقدام کند. این کار بسیار دشوار بوده و حساسیت بسیار زیادی نیز دارد، بنابراین هزینه درمان مجدد ریشه می‌تواند به هزینه نهایی عصب‌ کشی دندان اضافه شود.

در برخی موارد دندان تا اندازه‌ای آسیب دیده که دیگر امیدی به نجات آن با عصب‌ کشی نخواهد بود. در این شرایط، دندانپزشک می‌تواند انجام ایمپلنت را پیشنهاد دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله پوشش بیمه تکمیلی برای ایمپلنت دندان و هزینه‌های آن را در بلاگ ازکی بخوانید.

هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی و خرید بیمه تکمیلی

بیمه تأمین اجتماعی به‌عنوان یک بیمه پایه مهم شناخته شده است که درصد بیشتری از افراد جامعه تحت پوشش آن هستند. این بیمه پایه خدمات بسیاری دارد، اما در مواردی که هزینه درمان زیاد است، ممکن است خدماتی ارائه نکند. باتوجه‌به زیادبودن هزینه عصب‌کشی دندان‌‌ها، هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی پوشش داده نمی‌شود. بنابراین تنها راهکار برای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی، استفاده از بیمه درمان تکمیلی خواهد بود.

سؤالات متداول

  • هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟
    کسانی که بیمه تأمین اجتماعی دارند، برای عصب‌ کشی دندان با این بیمه باید هزینه کامل را به مراکز درمانی پرداخت کنند.
  • عوامل مؤثر بر تعیین قیمت عصب کشی دندان کدام است؟
    تعداد کانال‌ها یا تعداد ریشه‌ها، وضعیت دندان، نیاز به روکش، نوع مواد مورد استفاده برای پُرکردن دندان، ترمیم ۱ سطحی، ۲ سطحی یا ۳ سطحی و درمان مجدد ریشه از عوامل مؤثر روی تعیین قیمت عصب کشی دندان است.
  • آیا هزینه عصب کشی دندان با بیمه تامین اجتماعی پوشش داده می‌شود؟
    خیر. بیمه تأمین اجتماعی هزینه‌های عصب‌ کشی دندان را پوشش نمی‌دهد.
  • بهترین راهکار برای کاهش هزینه عصب کشی دندان چیست؟
    بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی مانند عصب‌ کشی، خرید بیمه تکمیلی از شرکتی معتبر است.
  • چرا بیمه تأمین اجتماعی هزینه عصب کشی دندان را پوشش نمی‌دهد؟
    باتوجه‌به زیادبودن هزینه عصب‌ کشی دندان‌ها، بیمه تأمین اجتماعی این خدمت را پوشش نمی‌دهد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا