بیمه بدنه

آشنایی با پوشش کشیدن میخ در بیمه بدنه و شرایط آن

یکی از ملاک‌های سرحال و سرپا بودن ماشین‌ها جدا از سلامت موتور و ترمز و … ، بدنه بدون خط و خش و تمیز است. اصلا یکی از مواردی که در زمان معامله ماشین‌های دست دوم حتما چک می‌شود، وجود خط و خش یا حتی رنگ‌شدگی در بدنه ماشین است. دیدن خط و خش روی بدنه ماشین برای هر صاحب ماشینی آزاردهنده است. اما بدنه ماشین همیشه در معرض آسیب قرار دارد. حتی بدون تصادف هم ممکن است شاخه‌های بوته گیاهی که کنار آن پارک کرده‌اید یک خراش روی بدنه بیاندازند. یا بچه بازیگوش همسایه بخواهد شمشیرش را روی ماشینی که در پارکینگ خانه گذاشته‌اید، امتحان کند. تنها راه جبران خسارت و هزینه تعمیر خراشیدگی‌های بدنه هم استفاده از پوشش میخ کشی بیمه بدنه است. اگر می‌خواهید ماشین‌تان را بیمه بدنه بکنید حتما این مقاله را بخوانید تا بدانید چرا باید پوشش خط و خش را هم به بیمه نامه خود اضافه کنید.

پوشش میخ کشی بیمه بدنه چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟

پوشش میخ‌ کشی یا خط و خش یکی از پوشش های اضافی بیمه بدنه است. یعنی در زمان خرید بیمه بدنه باید جدا از پوشش های اصلی بیمه بدنه (تصادف و تصادم، برخورد خودرو با یک جسم ثابت یا متحرک، واژگونی و سقوط خودرو، آتش‌سوزی و انفجار و صاعقه، سرقت کلی) این پوشش را انتخاب و به بیمه نامه اضافه کنید. معمولا هم برای خرید پوشش میخ کشی باید 5 درصد حق ‌بیمه بیشتری پرداخت کنید.

با خرید پوشش میخ کشی برای بیمه بدنه خسارت‌های ناشی از کشیده شدن میخ و اجسام تیز به بدنه ماشین هم تحت پوشش قرار می‌گیرد. درواقع هر خسارتی که‌ به‌دلیل برخورد جسم تیز به بدنه ماشین وارد می‌شود، با این پوشش قابل پرداخت خواهد بود. جسم تیز می‌تواند میخ، کلید، کاتر و … باشد. درضمن اگر ماشین یا موتور در حین تصادف یا حادثه روی زمین کشیده شده و بدنه‌اش دچار آسیب شود باز هم می‌توانید خسارت مربوطه را از پوشش میخ کشی در بیمه بدنه دریافت کنید.

چرا پوشش کشیدن میخ در بیمه بدنه ضروری است؟

مهم نیست که شما چقدر بااحتیاط رانندگی می‌کنید و حواستان به قوانین راهنمایی‌ورانندگی جمع است، خیلی وقت‌ها بی‌احتیاطی فرد دیگری باعث تصادف و آسیب دیدن بدنه ماشین شما می‌شود. ممکن است حتی در پارکینگ یک هایپرمارکت سبد خرید به ماشین‌تان برخورد کند یا در یک سفر تفریحی درختان و بوته‌ها باعث خراش روی بدنه ماشین شوند. متاسفانه بسیاری از آسیب‌های خط و خش بدنه هم خرابکاری و از روی عمد هستند.

خراش‌های روی بدنه ماشین هم  زیبایی ماشین را از بین می‌برند و هم باعث افت قیمت خودرو و کاهش ارزش آن می‌شوند. علاوه بر این‌ها هزینه‌های صافکاری و نقاشی برای تعمیر یک خراش کوچک و ساده اصلا کم نیست. جدا از اجرت و دستمزد صافکار هزینه تهیه قطعات بدنه هم زیاد است. حتی اگر نیازی به تعویض بخشی از بدنه به‌دلیل خط و خش نباشد باز هم هزینه تعمیر و بازسازی آن کم نیست.

پس بهتر است حتما پوشش کشیدن میخ در بیمه بدنه را  به بیمه نامه خود اضافه کنید تا اگر نیاز شد هزینه‌های مربوط به تعمیرات بدنه و خسارت وارده در اثر خط کشیدن با اشیاء نوک تیز روی ماشین را جبران کند. مخصوصا اگر ماشینتان را تازه خریده‌اید یا قیمت ماشین‌تان بالاست و به‌اصلاح ماشین لوکس است.

فرانشیز پوشش میخ کشی در بیمه بدنه چقدر است؟

فرانشیز بیمه بدنه برای پوشش‌های مختلف با هم متفاوت است. مثلا فرانشیز سرقت کلی 80 درصد و فرانشیز آتش‌سوزی 20 درصد است. درضمن اگر برای بار اول از بیمه نامه استفاده می‌کنید فرانشیز حادثه اول 10 درصدی هم برایتان محاسبه می‌شود. برای دریافت خسارت بار دوم و سوم هم فرانشیز یا سهم شما در پرداخت خسارت تا 20 درصد و حتی 30 درصد اضافه می‌شود.

درواقع هرچقدر فرانشیز یک حادثه یا پوشش در بیمه نامه بیشتر باشد یعنی شرکت بیمه سهم بیشتری از مبلغ خسارت را پرداخت می‌کند. در مورد خسارت مربوط به خط و خش هم اگر شرکت بیمه تایید کند که خراش‌ها روی بدنه، شامل پوشش مخ کشی هستند، خسارت شما را حتی تا 90 درصد پرداخت می‌کند. یعنی با کسر فرانشیز 10 درصدی مربوطه.

خسارت خط و خش بدنه

نحوه دریافت خسارت از پوشش میخ کشی بیمه بدنه

یک سوال مهم درباره دریافت خسارت از پوشش میخ کشی بیمه نامه بدنه این است که آیا خط‌و‌خشی که روی بدنه ماشین افتاده شامل پوشش خط‌وخش می‌شود یا نه. تشخیص این موضوع با کارشناس بیمه است و ممکن شرایط هر شرکت بیمه با بقیه متفاوت باشد. منتها قبل از هرچیزی باید موضوع خراشیدگی بدنه ماشین را به شرکت بیمه اطلاع بدهید. بعد از تشکیل پرونده اعلام خسارت میخ کشی یک کارشناس از ماشین و بدنه آسیب‌دیده بازدید و میزان خسارت و برآورد هزینه‌ها را مشخص می‌کند. به‌طور کلی اگر خراش به‌دلیل تصادف و حادثه یا از عمد توسط شخص دیگری ایجاد شده باشد مشکلی برای دریافت خسارت ندارید.

حواستان باشد که نباید تا زمانی که کارشناس بیمه ماشین‌تان را بررسی نکرده، خط‌وخش به‌وجود آمده را تعمیر کنید. معمولا هم مبلغ خسارت پوشش میخ کشی با توجه به میزان و نوع خراشیدگی‌ها محاسبه می‌شود. خسارت پرداحتی برای خراش‌های پرتعداد و عمیق بیشتر از خراش سطحی و کوچک خواهد بود.

بعد از تایید خسارت و تعیین مبلغ باید تعمیرات لازم را در یک کارگاه صافکاری و نقاشی تایید‌شده از سوی شرکت بیمه، انجام بدهید. سپس همراه با رسید دقیق و ریز حساب تعمیرات انجام شده و مدارک ماشین، به یکی از مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه مراجعه کنید تا خسارت شما پرداخت شود.

خرید بیمه بدنه با پوشش میخ کشی از ازکی

همه شرکت‌های بیمه پوشش کشیدن میخ در بیمه بدنه را ندارند. فقط برخی شرکت‌ها مثل شرکت بیمه ایران و … هستند که این پوشش را هم در بین پوشش های اضافی بیمه نامه بدنه ارائه می‌کنند. در سایت ازکی می‌توانید یک بیمه بدنه با پوشش میخ کشی را به‌صورت آنلاین بخرید. قبل از خرید هم می‌توانید قیمت و شرایط بیمه بدنه با پوشش میخ کشی در شرکت‌های بیمه مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین بیمه نامه بدنه با پوشش خط و خش را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا